Allt om Tysk jaktterrier

Moderatorer: Fritz Kraut, taxen

Allt om Tysk jaktterrier

Inläggav norrjägaren » 22 maj 2011, 15:20

Ny allmänn tråd om den fantastiska tyska jaktterriern. 8)
Vad gör ni med era tyskar nu?
Har själv börjat med grytträningen, ska på träning nästa helg ev bokas tid för anlagsprov då. Igår var jag utanför Gislaved på valpträff och släppte min Assar i vildsvinshägn, gick över förväntan och kul att se de andra syskonen "in action" Ska lägga upp nån bild från de när jag kommer hem, nu tillbaka till den sega resan på 130mil hem.
/ Mats
Terravenator CH Assar
Användarvisningsbild
norrjägaren

Re: Allt om Tysk jaktterrier

Inläggav Clayton » 22 maj 2011, 18:20

Visst är det en fantastisk ras! Förstår inte varför alla tror att de är sådana vilddjur! Just nu tränas det dressyr för fulla muggar, läggs spår samt att idag var jag iväg på grytträning utanför hillerstorp i Småland. Väntar spänt på 1 års dagen så man kan åka och släppa på gris i hägn sen men när drevjakts abstinensen blir allt för stor. Har ju snart inte hört hundskall på ett halvår!! ;)

/Jonathan
Husqvarna 8*57 m96 3-9x42
Husqvarna 9,3x62 m98 recknagel öppna
Beretta 686 sport kal .20
Sauer & Son SvS kal .12
Tysk Jaktterrier, jäger

NioHelaTre.blogg.se
Clayton

Inläggav KRS » 22 maj 2011, 20:42

fick båda mina ormbitna så jag har mjukstartat med lite träning nu , men annars så skulle det varit fysträning för full nu...
båda är injagade så det behövs ingen jaktträning, men lite spår och lydnad för aktiveringens skull blir det ju
Tysk Jaktterrier, Karelsk Björnhund & Wachtel/Laika
Användarvisningsbild
KRS

Inläggav timmo » 23 maj 2011, 19:44

ska släppa i konstgryt å försöka få till inkallningen.
Å en runda i vildsvinshägnet å träna lite på inkallningen..
Sen motion..
vi lever i en demokrati, folket har redan dömt mig.
Användarvisningsbild
timmo

Inläggav Clayton » 23 maj 2011, 20:14

timmo skrev:ska släppa i konstgryt å försöka få till inkallningen.
Sen motion..

hur gammal är din Timmo?
Husqvarna 8*57 m96 3-9x42
Husqvarna 9,3x62 m98 recknagel öppna
Beretta 686 sport kal .20
Sauer & Son SvS kal .12
Tysk Jaktterrier, jäger

NioHelaTre.blogg.se
Clayton

Inläggav norrjägaren » 23 maj 2011, 22:10

Såg nu när jag la in bilderna på datorn att det var inte så lätt som jag trodde att få bra bilder från vildsvinshägnet. Alldeles för mycket träd och buskar som kommer i vägen :roll:
Assar vildsvin 042.JPG

Assar vildsvin 044.JPG

Assar busar på.
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Terravenator CH Assar
Användarvisningsbild
norrjägaren

Inläggav timmo » 24 maj 2011, 00:08

Clayton skrev:
timmo skrev:ska släppa i konstgryt å försöka få till inkallningen.
Sen motion..

hur gammal är din Timmo?

15 månader..
vi lever i en demokrati, folket har redan dömt mig.
Användarvisningsbild
timmo

Inläggav clara » 24 maj 2011, 12:46

Min tysktik vart ett år i början på maj, och vi har satt igång med provgrytsträningen, nu väntar en träning till på söndag, och efter det anmälan till prov :) Imorn har vi tid hos veterinären så vi kan få en kråka på att hon har alla tänder och på rätt plats, något som skulle gjorts innan första släppet i provgryt egentligen. Vi håller på att komma igång med fysträningen, och planerar ett besök i ett vildsvinshägn i sommar. En utställning ska vi väl försöka få till i sommar så det blir överstökat också :)
counting all the assholes in the room, well I´m definetely not alone
clara

Inläggav norrjägaren » 25 maj 2011, 16:58

Just varit ute och tränat vattendelen inför anlagsprovet som närmar sig. Hade på spårlinan i halsbandet, satte ner Assar vid strandkanten (vasskanten) la fram handen och kommenderade med ett distinkt "JaA" han fullkomligt flög ut i vattnet och simmade tills spårlinan tog slut och jag kallade/ halade in han. Gjorde om momentet med samma resultat. Tror inte att vattendelen kommer vara nått problem iaf!
Grytträning på Lördag så då hoppas jag på lika bra resultat där så jag inte behöver vara så nervös :roll:
Terravenator CH Assar
Användarvisningsbild
norrjägaren

Inläggav norrjägaren » 26 maj 2011, 16:09

Läste från jägareförbundet norrbotten. Kul med tysk i topp :D

""Här kommer lite info ang björntestet i Älvsbyn den 22 maj 2011.

Älvsby Jaktvårdskrets provade älghundar på permobjörn för första gången. Provplats var hundkapplöpningsbanan vi Kanis, ca 2 km utanför Älvsbyn. Kenneth Jonsson var inbjuden för att visa upp sin permobjörn. Det var 28 jägare som tog chansen att testa sina hundars reaktion på björnen. Hela tillställningen blev mycket lyckad. Överlag var det bra hundar, och en tysk jaktterrier blev provets bästa hund.
I vanliga fall är det svårt att veta hur hundar reagerar på björn, behovet av att testa hundarna blir större när björnstammen ökar. Att jaga björn utan hund i skogslandet är mycket svårt.

Det var en stor publik som kom till Kanis, och alla som var där tyckte det var helt fantastiskt. Kenneth tyckte det var absolut en av de bästa platserna han hade besökt med sin björn. Älvsby Jaktvårdskrets har redan bokat två dagar i slutet av maj 2012.

Text och Foto: Kurt Lundgren""
Terravenator CH Assar
Användarvisningsbild
norrjägaren

Inläggav spionnadh » 26 maj 2011, 19:14

En fråga:
Kan man bedriva framgångsrik ensamjakt på vildsvin med en tjt? Eller går grisarna loss fort, och drar iväg?

Generellt alltså, jag begriper att det skiljer från individ till individ. :wink:
spionnadh

Inläggav 6.5*57R » 26 maj 2011, 22:23

Nja... Meningen med tyskens arbetssätt är ju att få grisen att gå loss från "ståndet", ska du jaga själv och har tillräckligt stora marker så är nog en spets bättre.
Visst går det att skjuta gris under ensamjakt för tysk också, jag har själv gjort det ett par gånger. De gångerna min tyska har jagat gris så har det varit antingen "stånd" från ett par grovskall upp till ca 5-15 minuter och därefter drev ungefär lika länge.
mvh
Kristoffer
6.5*57R

Inläggav Venatio » 29 maj 2011, 07:53

Tysken är mer skapt för lite större sällskap av passkyttar. Det går att skjuta själv men då måste du ha en hund som driver och ställer länge eller som har ett ganska stort sök. Om jag hade jagat mycket ensam i grismarker så hade jag köpt en spets eller en drivande grishund.
Släpp hundarna loss....det är höst!
Venatio

Inläggav norrjägaren » 07 jun 2011, 18:29

Ska starta anlagsprov till hösten, lutar mer och mer åt skogsprovet då jag kan passa på att jaga lite i samma veva jag åker söderut. Är det någon av provplatserna som är extra "roliga" att gå prov på som kan rekommenderas? Och när är det bäst att starta mellan 30/10- 4/12?

Mvh
Terravenator CH Assar
Användarvisningsbild
norrjägaren

Inläggav FLKR » 07 jun 2011, 19:53

Natten till måndag 23:30 fick min lilla "Tysk" göra sitt första "skarpa" eftersök på gris.
Sköt en liten 50 kg's galt med enhandsskott (fick halvmåna på köpet :oops: )
På skottplatsen syntes det tydligt att det var en lungträff, så Aika fick göra första riktiga eftersök...inga konstigheter utan hon hittade själv spåret och gick 40 m i lina...sen släppte jag henne och hon hittade den döda galten ytterligare 40 meter in i det allra tätaste i skogen...faan var det är roligt med en tjt :lol:

FLKR
Mina verktyg:)
Wachtel
Tjt
Sabati bock cal. 12
Mossberg Maverick 88S cal. 12,
Tikka M65 .338 winmag
Tikka T3 Lite 308 win
Haenel Jaeger 8.11 dubbelstudsare 8x57 JRS
FLKR

Inläggav norrjägaren » 08 jun 2011, 08:54

FLKR skrev:faan var det är roligt med en tjt :lol:

:mrgreen: :mrgreen:

Kul när det funkar 8) när du släppte lös hon, drev hon fram till grisen eller gick hon tyst?
Terravenator CH Assar
Användarvisningsbild
norrjägaren

Inläggav FLKR » 08 jun 2011, 20:12

när du släppte lös hon, drev hon fram till grisen eller gick hon tyst?

Detta tänkte jag inte ens på :wink: hon brukar ju driva med skall...men denna gången (på eftersök) gick hon tyst...även efter jag hade släppt henne...hon började först skalla då hon kom fram till grisen :mrgreen:

FLKR
Mina verktyg:)
Wachtel
Tjt
Sabati bock cal. 12
Mossberg Maverick 88S cal. 12,
Tikka M65 .338 winmag
Tikka T3 Lite 308 win
Haenel Jaeger 8.11 dubbelstudsare 8x57 JRS
FLKR

Inläggav Fasanmissil » 09 jun 2011, 07:21

Tja, vi har ju nyligen fått hem vår nya TJT så det är en hel del pyssel med honom då förstås. Lite enklare apporteringsövningar, lite lydnad, lite valpspår,.. och så upptäcka världen och,.. fostras förstås;) Skitkul att få en till liten svarting att syssla med och kanske förhoppningsvis göra mer rätt med än den första ;)

Här apporterar den lille en vildsvinsklöv :)

Bild

Med den vuxna TJTn så är det också en del lydnad, spår och apportering som vi sysslar med. Jag försöker få henne att uppskatta även äldre lagda viltspår,... så att hon inte hellre väljer mer färska dofter när spåret legat över natten,.. ;) Inte helt lätt men det går framåt. Ett av felen jag gjort med henne är alltså,.. tränat för lite spår innan hon fick börja jaga fritt. Sen så apporterar hon en del och det gör hon bra liksom lydnaden men jag måste även få henne att apportera annat än varmt vilt i vatten för där skiter hon i det som kastas i om det inte är nyskjutet.. Ännu en sak jag inte tränade rätt när hon var ung med andra ord,.. och sen så försöker jag få henne helt tyst vid passivitet i närheten av vatten eller när det skjuts fågel runt henne. Det är lättare sagt än gjort och alltså ytterligare en sak jag borde varit mer noga med tidigt. Många saker man lärde sig på henne och det är ju märkligt att en annan som är så noga med retrievrarna inte var mer noga med terriern också! Nåja,.. Man lär så länge man lever... ;) och snart är det dags att prova lite gryt igen. Till sist så har den veka matten släppt sina tveksamheter vad gäller jobb under jord ;)

Här orkar jag inte lägga ut bilder men den som vill se vad jag gör med den äldre TJTn kan ju kika in på bloggen... Här är lite foton från en dag då vi tränade lydnad och apportering bla -->

http://peggywesterlund.blogspot.com/2011/05/min-lilla-sota-julla.html

Den bloggen uppdateras ofta så vill man se mer bilder på både den vuxna och den lilla och vad vi sysslar med just nu så finns gott om bilder där att kika på.

Så vi aktiverar oss rätt mycket men mest så längtar man ju tills man får släppa hunden på jakt på riktigt igen,.......... Bara 4 månader kvar till 1 oktober *längtar*
Användarvisningsbild
Fasanmissil

Inläggav miljöfriend » 09 jun 2011, 09:06

:D Verkligen kul läsning och mycket bra att ni arbetar, tränar och gör prover med era hundar. Verkar vara en mycket bra ras till jakt. Hoppas att man även i framtiden avlar på jaktegenskaperna. Risken med stora populära raser är att man börjar avla på de egenskaper en sällskapshund behöver och därmed missar en del av den jaktliga biten. Bra jobbat :!:
miljöfriend

Inläggav Fasanmissil » 09 jun 2011, 09:15

Clayton skrev:Visst är det en fantastisk ras! Förstår inte varför alla tror att de är sådana vilddjur! Just nu tränas det dressyr för fulla muggar, läggs spår samt att idag var jag iväg på grytträning utanför hillerstorp i Småland. Väntar spänt på 1 års dagen så man kan åka och släppa på gris i hägn sen men när drevjakts abstinensen blir allt för stor. Har ju snart inte hört hundskall på ett halvår!! ;)

/Jonathan

Kanske beror på vad man jämför med? Jag har inga problem med att förstå varför en del tycker att TJTs är vildjur och på ett sätt tycker jag att det är bra att folk tror att de är det också ;)
Användarvisningsbild
Fasanmissil

Nästa

Återgå till Hundar