223 trädskällar laddning?

Här kan du ställa frågor om laddvikter.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: 223 trädskällar laddning?

Inläggav CBoija » 04 feb 2011, 20:31

Oj det var inge kul men det är ju inget man kan göra något åt. :( Kul att det funkar med karelaren iaf.
Föresten riktigt kul att talas vid, det var ju ett tag sen sist :D
CBoija

Inläggav asm » 04 feb 2011, 21:48

CBoija skrev:Oj det var inge kul men det är ju inget man kan göra något åt. :( Kul att det funkar med karelaren iaf.

Jo det är allt för sällan :| får masa mig till vindeln nån dag och hälsa på.

Vi har köpt hus så hunden har halva garaget + lucka ut till rastgården så det underlättar.

Andreas
FÖRBJUD ALLT SOM ÄR FARLIGT!
"Underskatta aldrig makten hos dumma människor i grupp"
"Arbete befordrar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till synd"

Björnhundsklubben - Karelare
http://www.faltskytte.se/
Användarvisningsbild
asm

Inläggav maddog » 04 feb 2011, 22:23

Matti skrev:
Nissberg skrev:1. Du ger dig fan på att fortsätta trädskällarjaga med din 223:a trots att den är allt annat än optimal för din jakt och du kommer i oändlighet laborera med olika laddningar men aldrig bli riktigt nöjd. Allt är skit men du är envis.

Jag ska då f-n vara envis...ska hitta en bra pysladdning till 222:an :lol: :wink:

Min nya rigg ser ut så här (det var ju jag som (idiotiskt nog :? :wink:) sålde min 22 Hornet igår kväll här på forumet)...

sako-222-1.jpg

Annars får det bli en kombi 20/22 Hornet i värsta fall...Blaser B95:a eller nåt :mrgreen: 222:an får väl då degraderas enbart till räv- och rådjursbössa.

jag har en trädskällar laddning i databasen som gav bra precision, kan kanske användas som utgångspunkt men gå inte lägre.
Användarvisningsbild
maddog

Inläggav Matti » 04 feb 2011, 22:48

Ska kolla där...tack för tipset :)
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav CBoija » 04 feb 2011, 23:22

asm skrev:
CBoija skrev:Oj det var inge kul men det är ju inget man kan göra något åt. :( Kul att det funkar med karelaren iaf.

Jo det är allt för sällan :| får masa mig till vindeln nån dag och hälsa på.

Vi har köpt hus så hunden har halva garaget + lucka ut till rastgården så det underlättar.

Andreas

Ja det hade varit kul :)

Härligt, det förstår jag att det gör.

Föresten du verkar ju kunna det här med laddning! Jag måste köpa mig en hylstrimmer har du nått tips? (Jag behöver ingen värsting, bara den funkar)

Christofer
CBoija

Inläggav kelas » 04 feb 2011, 23:32

Får man tag i Alliant RedDot krutet så finns det alla möjligheter i världen att få till laddningar, men jag misstänker att det fortfarande inte är någon som tar in det...
Själv lyckades jag för en gång skull köpa på mig så jag klarar mig ett bra tag framöver (konstigt nog).
http://www.youtube.com/user/kelaskucku?feature=mhee

Medlem i V V V
--------------------------------
Urjemte och nöjd med det!!
Kela.S
Användarvisningsbild
kelas

Inläggav pow » 05 feb 2011, 00:30

Jag ska då f-n vara envis...ska hitta en bra pysladdning till 222:an

Testa 17.5gr Norma 200 bakom lapuas eller normas 55gr FMJ, Kör själv med normas och den skjuter grymt bra i min L46'a, V0 ska enligt experterna ligga på 780 m/s eller strax under beroende på piplängd (RWS Hornet 46gr FMJ gör 740m/s vid mynningen). Ska skjuta med min över kronograf så snart kung bore har tagit semester :)
Att denna laddning skulle vara hårdare mot fågeln än Horneten har jag svårt att tro...
Använder dock kombin med Hornet pipa för det mesta när jag jagar med spetsen, men det kan ibland på slutet av säsongen vara bra med lite extra räckvidd, speciellt med orrar på marker där skogsbruket gått hårt åt gamskogen och hållen kan bli > 125m
Användarvisningsbild
pow

Inläggav Matti » 06 feb 2011, 18:22

pow skrev:Testa 17.5gr Norma 200 bakom lapuas eller normas 55gr FMJ, Kör själv med normas och den skjuter grymt bra i min L46'a...

Skall testas :) Har Hornadys 55gr FMJ och hade initialt tänkt lägga mig på Normas min-laddning för 200...dvs 18,5gr. Men det går således att testa lite lägre också 8) Få se om den kombon stabiliserar i min bössa :?
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav pow » 06 feb 2011, 20:36

Skall testas :) Har Hornadys 55gr FMJ och hade initialt tänkt lägga mig på Normas min-laddning för 200...dvs 18,5gr. Men det går således att testa lite lägre också 8) Få se om den kombon stabiliserar i min bössa :?

Jag mailade Åke på Norma och enligt honom så gick det bra att testa 18.0 och om den laddningen inte sotade så kunde man backa till 17.5, men absolut inte lägre.
Användarvisningsbild
pow

Re: Re: 223 trädskällar laddning?

Inläggav Matti » 06 feb 2011, 21:08

pow skrev:Jag mailade Åke på Norma och enligt honom så gick det bra att testa 18.0 och om den laddningen inte sotade så kunde man backa till 17.5, men absolut inte lägre.

Kanoninfo...tackar :)

Skickat från androidtelefon via Tapatalk Pro
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav kelas » 06 feb 2011, 21:47

Det är en lurig värld det här med handladdning...
Om man tittar 10 år bakåt i tiden så är det helt andra min och max laddningar bla med Normas N200.
Frågan är har krutet förändrats så mycket på 10 år, eller har man ökat på säkerhetsmarginalerna? för 10 år är ju inte så där vansinnigt lång tid precis...
Jag har fortfarande laddat enligt dom gamla data jag själv har och jag kan inte påstå att jag sett någon förändring i tryck eller fart i mina vapen, skulle vara lite intressant att veta om någon har annan erfarenhet av det?

Som upplysning så uppger Norma i sitt "gamla" laddatablad för N200 17,7 grain för sin 850m/s och 21grain för sin 975m/s med 50grains kulan, min och max från den tiden utelämnar jag :roll:

Medlem i V V V
Kela.S
Användarvisningsbild
kelas

Vilken 6mm kula till rå ej över 80gr

Inläggav maddog » 07 feb 2011, 20:15

Mitt senaste laddande med 200 så skiljde det 30 m/s mellan två batcher ( inte gamla burkar). Med det i tanke skulle det inte förvåna mig om det hänt saker dom tio senaste åren.
Användarvisningsbild
maddog

Re: Vilken 6mm kula till rå ej över 80gr

Inläggav kelas » 07 feb 2011, 21:29

maddog skrev:Mitt senaste laddande med 200 så skiljde det 30 m/s mellan två batcher ( inte gamla burkar). Med det i tanke skulle det inte förvåna mig om det hänt saker dom tio senaste åren.

Jo det är ju det som gör det lurigt.
Egentligen tycker jag att man borde ha bättre jämnhet i kruten, som det föreligger nu så är ju även dom uppgivna laddata från tillverkarna dagsvara.
Vilket i mina ögon kan ställa till en hel del otrevligheter om det vill sig illa. Som exempel kan vi ju också ta laddatabasen här på Robsoft, med dom variationer som tydligen en del krut uppvisar så borde ju nästan laddatabasen raderas minst vart annat år helst varje, då laddningarna pga krutets variationer inte är relevanta längre...
Nu var väl det att hårddra det ordentligt, men ni förstår säkert mitt resonemang :wink:

Medlem i V V V
Kela.S
Användarvisningsbild
kelas

Inläggav Dabo » 17 feb 2019, 22:33

maddog skrev:
Matti skrev:
Nissberg skrev:1. Du ger dig fan på att fortsätta trädskällarjaga med din 223:a trots att den är allt annat än optimal för din jakt och du kommer i oändlighet laborera med olika laddningar men aldrig bli riktigt nöjd. Allt är skit men du är envis.

Jag ska då f-n vara envis...ska hitta en bra pysladdning till 222:an :wink:

Min nya rigg ser ut så här (det var ju jag som (idiotiskt nog :? :wink:) sålde min 22 Hornet igår kväll här på forumet)...

sako-222-1.jpg

Annars får det bli en kombi 20/22 Hornet i värsta fall...Blaser B95:a eller nåt :mrgreen: 222:an får väl då degraderas enbart till räv- och rådjursbössa.

jag har en trädskällar laddning i databasen som gav bra precision, kan kanske användas som utgångspunkt men gå inte lägre.
Återupplivar detta ämne... Vart finnes denna laddning? Vad handlar det om för hastighet? Krävdes någon filler i hylsan?

Skickat från min SM-T800 via Tapatalk
Dabo

Inläggav jonke72 » 01 maj 2019, 18:51

Nissberg skrev:Ska du nu till att skaffa egen trädskällare så kommer du ju jaga med den en hel del och inte bara någon enstaka gång som om du bara följt med en kompis.
Utifrån det ska jag nu spå din framtid i lite kaffesump utblandat med en gammal utlagd snus. Huuummmm...få se...humm
...jaha :idea: nu vet jag!

Du kommer innom en snar framtid fatta ett av två val.

1. Du ger dig fan på att fortsätta trädskällarjaga med din 223:a trots att den är allt annat än optimal för din jakt och du kommer i oändlighet laborera med olika laddningar men aldrig bli riktigt nöjd. Allt är skit men du är envis.

2. Du inser snabbt att det bara finns två realistiska kalibrar för denna jakt, möjligen fyra -22wm, 22 hornet alt. 7x33 eller 7,62x39. Du skaffar snabbt en av dessa och har sedan inga problem längre utan ägnar all energi åt hunden och jakten.

Så är det :mrgreen:

Eller då du ändå laddar själv så skaffa en 300BLK eller som jag en Howa 6.5 Grendel som är som gjord för trädskällarjakten men ändå plockar rådjuren och topptjädrarna upp till 300m med olika laddningar.
Användarvisningsbild
jonke72

Föregående

Återgå till Laddvikter