Gjuta blykula hur göra?

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Gjuta blykula hur göra?

Inläggav Silvarus » 16 aug 2018, 11:21

Hej!
Jag har fått tag i en större mängd bly (130kg) från ett företag som återvinner kabel.
Har skaffat mig ett par olika gjutverktyg för slugs som jag tänker börja använda inom kort.

Är det någon som har erfarenhet av ”kabelbly”. Tror man använde de fram till 50-talet.
Hur mjukt och rent tror ni det kan vara? Såg att Lee har ett verktyg för att mäta hårdhet på bly.
Finns det ngt annat sätt att mäta hårdhet på bly?
Vilken hårdhet är önskvärd för slugkulor?
Några tips på formar att gjuta tackor i?
Silvarus

Inläggav Whistler » 17 aug 2018, 19:18

Kabelbly är helt rent och olegerat bly. Brinell 5-8 BHN, alltså så mjukt du kan få det.
Kulgjutningsnörd.
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav cmk » 19 aug 2018, 01:51

Ägnade stora delar av dagen åt att smälta om lite saker; däribland ett par stora tackor med hårdare bly (exakt legering okänd) till mindre.

Fråga: hur ofta, och med vad, ska man fluxa?

Med ca 15 kg bly i kastrullen så tar det ju ett tag att göra tackor av alltihop. ( har ett decilitermått i rostfritt som gjutform) Och konsistensen/ytan på smältan förändrades ganska påtagligt under resans gång. Kastade i lite stearin och brände av vid ett par tillfällen, och vips kunde man skumma av lite nytt skräp, och ytan blev mindre färgglad och grötig.

Det hela är dock nytt för mig, och med tanke på mängden nytt skräp vid fluxning oroar jag mig lite över att vara för noggrann och ev skumma bort antimon och tenn och annat man vill ha kvar.

Tips mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Whistler » 21 aug 2018, 22:24

Kulgjutningsnörd.
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav cmk » 22 aug 2018, 01:31

Tack, jag tyckte mig känna igen den texten. En av (förmodligen alltför) många jag har försökt ta till mig. Kör man alltså med sågspån i både ful- och fin-grytan? Eller vill man försöka undvika att grisa ner fin-grytan (en Lee Pro 4-20 i mitt fall). Kanske inte så fin, men bättre än den gamla kastrull jag använt för att rensa bly och tenn från lort och skräp.

Ska det antändas eller inte, eller spelar det inte så stor roll?

Och när det förkolnade lagret brett ut sig, så låter man det bara vara tills dess man tömt grytan (genom bottentappen)?
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Whistler » 22 aug 2018, 21:57

Ska jag bara köra hjulvikter så stoppar jag i dem en och en. Flussar sällan, tycker det räcker med att röra om ordentligt då och då bara.
Ska man stoppa i efterhand får man hålla koll på temperaturen, jag ställer min PID på 400 grader och lägger inte i nytt förrän den står på 400 och lägger inte i mer än att den håller sig över 380.

Sågspånet är tänkt att inte antändas och kolet som lägger sig ska ligga kvar och bilda ett skyddande skikt som hindrar ytan från att oxidera.
Kulgjutningsnörd.
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav Silvarus » 24 aug 2018, 22:24

Whistler skrev:Kabelbly är helt rent och olegerat bly. Brinell 5-8 BHN, alltså så mjukt du kan få det.

Tack för info. Låter som kabelbly passar bra till slugs?
Silvarus

Inläggav cmk » 12 nov 2018, 16:08

Nån som vet var man kan få tag på antimon-haltigt bly - helst med rejält mycket antimon? Hjulvikter verkar vara en återvändsgränd, och även det är väl inte mer än 5% ca.

Skulle helst vilja ha tag på ngt i stil med SuperHard (70/30 bly/antimon) för att kunna legera med befintligt blyförråd (har en del 96-2-2). Men linotyp eller motsvarande med ca 10% antimon är ju också användbart, även om det då går åt mer för att få upp hårdheten.

Brownells i Sverige har det ju i sin butik, men det är inte beställningsbart "just nu". Frågan är om det någonsin varit (eller kommer att bli) det.

Om någon sitter på ett litet lager så är jag intresserad av köpa. Alternativt byta mot en väldigt tenn-rik legering jag har (75/25 bly/tenn). Kanske mest för revolver/svartkrut efter lite utspädning?

/cmk
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Suomengunslinger » 08 jan 2019, 06:51

Nån som vet vad stilmetall kostar nuförtiden eller vad som är ett bra pris? Hittat diverse ställen att köpa det i Finland, 16 euro kilot var väl det billigaste, sen 20 euro, triangelformade stänger, tror dom är menade för en linotypsmaskin.
Katt > Gud > Människa
Användarvisningsbild
Suomengunslinger

Inläggav cmk » 08 jan 2019, 11:25

Det är väl svårt att veta vad det ska kosta då jag tror att det inte finns så mycket stilmetall i omlopp längre. Jag lyckades hitta ngt kilo gamla typer, vet dock inte exakt vad det är för legering. Tror jag gav 40:- (4€) kilot, men det var samma pris för alla sorters bly på det stället.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav hjulmuttern » 08 apr 2019, 12:10

Är hårdheten på smältan linjär med hårdheten på dom inhående komponenterna i legeringen, alltså om jag blandar en del bly på 5 bhn med en del typmetall på 15 bhn, blir då resultatet 10 bhn?
Blir hårdheten 15 bhn om man blandar 10 bhn med 20 bhn?
hjulmuttern

Föregående

Återgå till Kulor