BC test av Nya Norma Bondstrike (Video)

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

BC test av Nya Norma Bondstrike (Video)

Inläggav MrMacke » 11 okt 2019, 21:43

Hade tänkt utrycka mig i text men valde att göra en video :roll:
Fick ett gäng Bondstrike av Norma för test, kulan marknadsförs som en extreme long range kula för jakt med 1000yd+ prestanda med fabriks ammo så upp till bevis om dess beryktade BC som sägs vara högst av alla 180gr kulor stämde

https://youtu.be/f63UbZck_K0
Användarvisningsbild
MrMacke

Re: BC test av Nya Norma Bondstrike (Video)

Inläggav exabit » 11 okt 2019, 23:20

Intressant test - tack!

Jag tror vi alla som sett en del kulor genom åren insåg att bc:n på Bondstrike var lite väl optimistisk direkt när man såg kulan. Det jag däremot inte förstår är varför Norma går ut med sådan felaktig info. För 10-20 år sedan kunde man komma undan med sånt, men i dagens värld med alla dopplerradarmätta bc:n och annat så är det faktiskt helt obegripligt :?
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav MrMacke » 12 okt 2019, 07:16

Normas standard metod för att mäta BC är att man mäter farten på 0m och 100m. Det funkar ju säkerligen bra för att se om laddningen håller klass 1 men för att räkna BC så känns det tyvärr lite otillräckligt.

Jag förklarade vikten av att göra faktiska tester på långa håll om man marknadsför något som långhåll och deras nya marknadschef sög åt sig som en svamp och tog anteckningar så det kan bli förändring :)

exabit skrev:Intressant test - tack!

Jag tror vi alla som sett en del kulor genom åren insåg att bc:n på Bondstrike var lite väl optimistisk direkt när man såg kulan. Det jag däremot inte förstår är varför Norma går ut med sådan felaktig info. För 10-20 år sedan kunde man komma undan med sånt, men i dagens värld med alla dopplerradarmätta bc:n och annat så är det faktiskt helt obegripligt :?
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav exabit » 12 okt 2019, 07:31

Toppen :)
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav potatiskastare » 12 okt 2019, 08:36

Egna tester är alltid bra, men jag tror man skall vara lite ödmjuk inför resultaten. Det krävs ganska många tester för att vara säker på resultaten med tanke på mängden felkällor. Jag minns nån 500m tävling där jag fick 15cm träfflägesändring i höjd mellan första och andra tioskottaren. Jag kan spekulera i orsaken med vind, ljus och temperatur men faktum kvarstår att det inte var en träfflägesändring jag förutsåg. Den skillnaden motsvarar ganska exakt samma ändring som "felet" som mättes upp i videon.

Som kuriosa kan jag nämna att mätosäkerhetsexperter för laboratorier numera slutat rekommendera att man försöker ange sin mätosäkerhet från beräknade felkällor. "Alla" (alltså nu professionella laboratorieexperter) underskattar nämligen sina felkällor. Istället skall man ha referenstester som man utför med jämna mellanrum för att "kalibrera" sina fel och kunna ange en mätosäkerhet.

För att i viss mån minska felen om man faktiskt skall försöka mäta BC genom träfflägesändringar skulle ett referenstest kunna vara att varje gång skjuta en annan referensladdning. Men då är vi på en helt annan omfattning av testning som blir svår som lekman. Vid närmre eftertanke tror jag de bästa tester jag läst från långhållsskytteproffs tyb Tubb varit sådana. Då får de en intern ranking av BC just det mättillfället som blir ganska exakt.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav arnold » 12 okt 2019, 14:00

Ja det var ungefär som jag misstänkte, att den skulle utklassa tex 178gr eld-x i bc som ligger på ca 0.55 kändes inte realistiskt
Men att det är en bra långhållskula för jakt det tvivlar jag inte på ..bra test macke
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav MrMacke » 12 okt 2019, 14:28

Referensladdning skjuten som höll rätt i höjd :D
Jag har pratat med folk på just Norma som är medvetna om att BC inte stämmer, tyvärr var marknad lite väl snabba ut med felaktiga siffrorna
potatiskastare skrev:Egna tester är alltid bra, men jag tror man skall vara lite ödmjuk inför resultaten. Det krävs ganska många tester för att vara säker på resultaten med tanke på mängden felkällor. Jag minns nån 500m tävling där jag fick 15cm träfflägesändring i höjd mellan första och andra tioskottaren. Jag kan spekulera i orsaken med vind, ljus och temperatur men faktum kvarstår att det inte var en träfflägesändring jag förutsåg. Den skillnaden motsvarar ganska exakt samma ändring som "felet" som mättes upp i videon.

Som kuriosa kan jag nämna att mätosäkerhetsexperter för laboratorier numera slutat rekommendera att man försöker ange sin mätosäkerhet från beräknade felkällor. "Alla" (alltså nu professionella laboratorieexperter) underskattar nämligen sina felkällor. Istället skall man ha referenstester som man utför med jämna mellanrum för att "kalibrera" sina fel och kunna ange en mätosäkerhet.

För att i viss mån minska felen om man faktiskt skall försöka mäta BC genom träfflägesändringar skulle ett referenstest kunna vara att varje gång skjuta en annan referensladdning. Men då är vi på en helt annan omfattning av testning som blir svår som lekman. Vid närmre eftertanke tror jag de bästa tester jag läst från långhållsskytteproffs tyb Tubb varit sådana. Då får de en intern ranking av BC just det mättillfället som blir ganska exakt.
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav TekDr » 12 okt 2019, 17:06

MrMacke skrev:Jag har pratat med folk på just Norma som är medvetna om att BC inte stämmer, tyvärr var marknad lite väl snabba ut med felaktiga siffrorna

Jag är väl kanske lite väl bitter och synisk men min erfarenhet från tekniksidan på företag så är detta med ”snabba ut med felaktiga siffror” ett rätt medvetet och systematiskt arbetssätt från marknadsavdelningar

Det är även det som driver på att släppa saker innan de är färdigutvecklade så kunderna får agera sluttestare....

Been there, seen that... true story

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav Ingvar » 12 okt 2019, 18:29

TekDr skrev:°°°°°°
Jag är väl kanske lite väl bitter och synisk men min erfarenhet från tekniksidan på företag så är detta med ”snabba ut med felaktiga siffror” ett rätt medvetet och systematiskt arbetssätt från marknadsavdelningar

Det är även det som driver på att släppa saker innan de är färdigutvecklade så kunderna får agera sluttestare....

Been there, seen that... true story

Exactamento
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav potatiskastare » 12 okt 2019, 20:36

MrMacke skrev:Referensladdning skjuten som höll rätt i höjd :D
Jag har pratat med folk på just Norma som är medvetna om att BC inte stämmer, tyvärr var marknad lite väl snabba ut med felaktiga siffrorna
SNIP

Sköt du referensladdningen i samma följd?

Annars roade jag mig med att snabbt räkna om formfaktorer gånger tvärsnittsbelastning för de kulor du hade i jämförelsen. Helt klart finns det en del knepigheter som är svåra att förstå. Bergers långa kula skulle med samma formfaktor men bantad vikt till 180 få en BC på 0,555. Hornadyn skulle i gengäld få 0,560.

Helt klart måste det vara något som är svårt att ta till sig, som vilken vinkel kulorna i verkligheten håller mot flygriktningen. Eller så är det fler som uppger lite knepiga värden...
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav MrMacke » 12 okt 2019, 20:53

potatiskastare skrev:
MrMacke skrev:Referensladdning skjuten som höll rätt i höjd :D
SNIP

Sköt du referensladdningen i samma följd?

Annars roade jag mig med att snabbt räkna om formfaktorer gånger tvärsnittsbelastning för de kulor du hade i jämförelsen. Helt klart finns det en del knepigheter som är svåra att förstå. Bergers långa kula skulle med samma formfaktor men bantad vikt till 180 få en BC på 0,555. Hornadyn skulle i gengäld få 0,560.

Helt klart måste det vara något som är svårt att ta till sig, som vilken vinkel kulorna i verkligheten håller mot flygriktningen. Eller så är det fler som uppger lite knepiga värden...

Ja alltså dom åkte igenom pipan precis innan som referens med den normala 4dof radar data som jag använder och har verifierat till 1600m :) , skilde ju enbart sidled på laddningarna så var enkelt att justera för
G1 bc'n brukar vara lite flummiga och diffa lite hit och dit på på nån tiondels värde men den skillnaden jag mätte upp är det ju inget snack om att det inte stämmer.
Sedan är ju 500m absolut minsta för att mäta med något så potatis aktigt som en 308 så den skulle ju lika gärna kunna ha 0.54 eller 0.52 men om man ser till min mätning så blir det på decimalen i höjdled på tavlan 0.53 på G1

Det du presenterar ovan stärker ju bara det att 0.615 är inkorrekt med god marginal
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav potatiskastare » 12 okt 2019, 21:00

Jag hade snarat gissat att Norman hade bättre formfaktor än Hornadyn. Men det är jag det, och baserat på en strikt subjektiv magkänslebedömning.

Vad menar du med 4-dof radar?
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav MrMacke » 12 okt 2019, 21:15

potatiskastare skrev:Jag hade snarat gissat att Norman hade bättre formfaktor än Hornadyn. Men det är jag det, och baserat på en strikt subjektiv magkänslebedömning.

Vad menar du med 4-dof radar?

4dof är det balistikprogram som hornady kör (dom inkluderar fler märken än sitt egna i kulutbudet) och är baserat runt en relativt ny och väl beprövad beräkningsmodell som bygger på verklig radardata.
Där inne tas det hänsyn till bland annat twistens påverkan av kurvan och många andra faktorer och där jag sett att BC inte linjerar med faktiskt drop på de flesta tillverkare (inkluderat hornady själva) så har 4dof med radar datan hittills stämt lång ut förbi subsonic.
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav nygamla AKI » 13 okt 2019, 17:07

Man borde kanske inte ange G1 för båtsvanskulor på samma sätt som man inte anger G7 för flatbaser. Man har ju inte samma offsideregler i fotboll och hocky heller, så. :wink:

Kolla tex: http://bulletin.accurateshooter.com/tag ... efficient/ De ser ju rätt olika ut, standardprojektilerna för G1 och G7. Detta för den oinvigde, som vill se lite bilder av vad det handlar om, G1 och G7. Man har en standardprojektil som man ger värdet 1. Sedan jämför man den aktuella kulan, tex Bondstrike 180gr med standardprojektilen. Man behöver inte vara ingenjör för att se varför G1 inte funkar särskilt bra för båtsvanskulor.
nygamla AKI

Inläggav exabit » 13 okt 2019, 17:22

Jo men G1-bc är oavsett lägre än vad Norma angett.

Sen att G7 är mycket bättre lämpad för långhållskulor är en annan sak. Och de flesta inklusive undertecknad har en mental databas över kulor och G1-bc medan ”känslan” för G7-bc i mitt fall är nästan noll.
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Användarvisningsbild
exabit

Inläggav nygamla AKI » 13 okt 2019, 20:27

exabit skrev:... de flesta inklusive undertecknad har en mental databas över kulor och G1-bc medan ”känslan” för G7-bc i mitt fall är nästan noll.

Jo, så är det förstås. Och håller man sej på korta håll så svajar inte G1 nämnvärt. Men ungdomarna då, borde inte de ledas rätt, möjligen trots en aning obekvämlighet för oss gubbar? Många drömmer ju om långhåll idag och då är G1 inte bra alls.
nygamla AKI

Inläggav MrMacke » 13 okt 2019, 20:46

exabit skrev:Jo men G1-bc är oavsett lägre än vad Norma angett.

Sen att G7 är mycket bättre lämpad för långhållskulor är en annan sak. Och de flesta inklusive undertecknad har en mental databas över kulor och G1-bc medan ”känslan” för G7-bc i mitt fall är nästan noll.

Det är för att du inte är med i svängen :lol: Börjar jag prata G1 värden med grabbarna så blir jag idiotförklarad när dom inser att det inte var G7 siffror jag nämnde
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav potatiskastare » 13 okt 2019, 20:52

För ett antal år sedan när jag tävlade lite roade jag mig med att jämföra mina 105gr Berger. Träffläget blev hela 30mm fel på 600m om man räknade på BC G1 jämfört med Normas tabellerade data från testskjutningar.

Däremot var farten lite fel så vindavdriften stämde sämre, och eftersom farten var fel hade såklart felen ökat relativt sett fort med ytterligare ökande skjutavstånd.

Men jag kan fortfarande inte släppa att Berger 230gr och Hornady 168gr får samma BC (G1) om man viktar om båda till 180gr. Antingen flyger Bergerkulan snedare än man kan ana vilket skulle försämra BC, eller så är Hornady återigen lite... optimistiska?
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav MrMacke » 13 okt 2019, 21:33

potatiskastare skrev:För ett antal år sedan när jag tävlade lite roade jag mig med att jämföra mina 105gr Berger. Träffläget blev hela 30mm fel på 600m om man räknade på BC G1 jämfört med Normas tabellerade data från testskjutningar.

Däremot var farten lite fel så vindavdriften stämde sämre, och eftersom farten var fel hade såklart felen ökat relativt sett fort med ytterligare ökande skjutavstånd.

Men jag kan fortfarande inte släppa att Berger 230gr och Hornady 168gr får samma BC (G1) om man viktar om båda till 180gr. Antingen flyger Bergerkulan snedare än man kan ana vilket skulle försämra BC, eller så är Hornady återigen lite... optimistiska?

Norma hade en tendens, och har fortfarande att blanda sina 105 BT med 105 VLD från berger, vilket syns på tavlan när man får lite avstånd :roll:
Deras testskjutningar som dom själv utryckte det görs på 100m, mätning av fart vid mynning och på 100m, därifrån bestäms som sagt BC. Detta enligt deras egen produktchef som jag samtalade med efter detta test, dom skulle titta på att faktiskt skjuta dom på avstånd i framtiden för att ta fram BC och även kanske hyra in sig på doppler....

Ska man ange ett G1 värde ska man göra som Sierra och göra det med olika farter då det varierar rätt rejält när farten börjar dala.
Tar man hornadys radar kurva i deras 4dof app så har jag fått 168orna att träffa målet på 1670meter med 308an under tävling och ingen var mer förvånad än jag att det stämde in på klicket :roll:

Jag tycker inte att det är konstigt att båda får samma BC om dom skulle varit 180gr, snarare logiskt att två kulor med högt BC i sin viktklass skulle hamna nära varandra när dom lades på samma vikt
Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav potatiskastare » 13 okt 2019, 21:54

På den tiden fick jag fatt i en tabell som påstods vara från provskjutningar ut till 600m. Det var den det skiljde 30mm från på 600 när jag räknade fram kulbanan med hjälp av BC G1.

Och jag tycker fortfarande att Berger-kulan ser rejält mycket mer strömlinjeformad ut än Hornadys.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Nästa

Återgå till Kulor