arnold skrev:Komprimering betyder inte högt tryck
Nej, jag får inte trycktecken, men jag får helt enkelt inte plats med mer krut i hylsan. Jag kommer inte upp i maxladdning med normal COAL.
Jag har en Lee Loader, och mina största laddningar lyckades jag banka ner kulan i så mycket krut att hylsan svällde så mycket på mitten att den fastnade halvvägs in i patronläget. Jag fick ta en plankbit för att slå (nåja, lagom försiktigt) loss slutstycket och få ur patronen.

Enligt QL så låg jag på 116% fyllnadsgrad (oops

) med max enligt Vv:s data.
Så jag växlade över till mina Accubond 165gr som med 42,5gr N140 ger 760 m/s. Detta i en 20"/515mm pipa (Finnlight II/308). Och grupper runt 0,7MOA (sämsta 3 skottaren runt 1.0). (Detta stämde fö väl med QL.)
Så sedan körde jag läskstångsmetoden för att lura ut hur långt jag kan sätta en TTSX, och det finns ju gott om plats kvar både i magasin och pipa för en längre patron. Vilket jag antar måste till för att få i mer krut för högre fart.
Så skall jag kunna få ut högre hastigheter med så kort pipa och N140? Jag antar att långsammare krut kan ge högre fart, men Vv listar ändå N140 för så tunga kulor som 168gr, och eftersom jag har ljuddämpare (och redan all tinnitus jag behöver) så vill jag inte elda för mycket för kråkorna. (Och Vv har ännu längre pipa för sina data, 24").