Exploderande Nosler Partition

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Exploderande Nosler Partition

Inläggav Fritz Kraut » 09 jan 2019, 07:57

exabit skrev:--- Det var i princip världens första premiumkula när John Nosler designade den 1947---

Nja, i princip är Partition en vidareutveckling av RWS H-Mantel, som bygger på samma princip: splitterspets och genomslagsdel. Den viktigaste skillnaden är att Noslers kula har massiv mellanvägg.

H-manteln kom ut 1934. https://rws-munition.de/en/rws-hunting-area/rws-hunting-ammunition/rws-centerfire-rifle-cartridges-for-hunters/Product/show/h-mantel-bullet.html

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav lasse-a » 09 jan 2019, 09:47

Fritz Kraut skrev:Nja, i princip är Partition en vidareutveckling av RWS H-Mantel, som bygger på samma princip: splitterspets och genomslagsdel. Den viktigaste skillnaden är att Noslers kula har massiv mellanvägg.

H-manteln kom ut 1934. https://rws-munition.de/en/rws-hunting-area/rws-hunting-ammunition/rws-centerfire-rifle-cartridges-for-hunters/Product/show/h-mantel-bullet.html

Jag hänger upp mig på följande skrivning på RWS-sida du länkar till: "The suction effect of the tail part ensures that the fragments of the front bullet core largely leave the game's body and thus spare the game's meat."

Jag, med min ringa erfarenhet, undrar i vilken grad herrarna är villiga på att skriva under på det? Det låter i mina öron lite för bra för att vara sant...
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav exabit » 09 jan 2019, 09:50

lasse-a skrev:
Fritz Kraut skrev:Nja, i princip är Partition en vidareutveckling av RWS H-Mantel, som bygger på samma princip: splitterspets och genomslagsdel. Den viktigaste skillnaden är att Noslers kula har massiv mellanvägg.

Jag hänger upp mig på följande skrivning på RWS-sida du länkar till: "The suction effect of the tail part ensures that the fragments of the front bullet core largely leave the game's body and thus spare the game's meat."

Jag, med min ringa erfarenhet, undrar i vilken grad herrarna är villiga på att skriva under på det? Det låter i mina öron lite för bra för att vara sant...

Reagerade också på det. Låter ju fantastiskt om det stämmer :roll: :wink:
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav westwood » 03 feb 2019, 08:34

Jag jagade med partition innan. Alltid minst två utgångshål, ibland, dock inte jätteofta, även på ingångssidan. Jag slutade använda den efter att jag skjutit ett rådjur på öppen åker i stickhålet, och kulan inte orkat sig ända in till vitala delar, med ett jobbigt eftersök till följd. Vi hittade fragment i typ hela frampartiet på rådjuret men ingenting innanför bröstkorgen. Den verkade exploderat mot bröstbenet. Det var ofta manteln satt redan på ingångssidan på grisar i 80kg klassen. Detta var 30-06 köpeammo
Användarvisningsbild
westwood

Inläggav Pongu » 03 feb 2019, 09:58

Att en partition skulle förintas av bröstbenet på ett rådjur ser jag som osannolikt. Sannolikt har det varit en gren eller liknande i vägen.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav karelsk blandning » 03 feb 2019, 10:28

westwood skrev:Jag jagade med partition innan. Alltid minst två utgångshål, ibland, dock inte jätteofta, även på ingångssidan. Jag slutade använda den efter att jag skjutit ett rådjur på öppen åker i stickhålet, och kulan inte orkat sig ända in till vitala delar, med ett jobbigt eftersök till följd. Vi hittade fragment i typ hela frampartiet på rådjuret men ingenting innanför bröstkorgen. Den verkade exploderat mot bröstbenet. Det var ofta manteln satt redan på ingångssidan på grisar i 80kg klassen. Detta var 30-06 köpeammo

Låter väldigt konstigt men allting kan hända, men om det är flera ingångs hål så måste kulan tagit nånting före för att dela sig.

Skjutit ganska mycket med partition i 308, 30-06 och tror att det är endast är en kula jag fått tillbaka så har upplevt att den ger mer genomskott än många andra kulor.
karelsk blandning

Inläggav westwood » 04 feb 2019, 17:36

På rådjuret var det som sagt öppen åker så där har nånting hänt. Det som jag kan tänka mig är att den isåfall vinklat mot bröstbenet och tagit i ledkulan med explosion som följd. Som sagt splitter överallt utom i vitala delar. Men hunden fick tag och avfångade den. På de grisarna som jag skjutit med utgångshål på ingångssidan är det manteln som verkar släppa och vinkla. Har hittat både hel mantel och flisor på den sidan men aldrig blyrester. Velade väldigt länge på att byta ut den då den gick förbannat bra i min bössa och samsköt med norma fmj.
Användarvisningsbild
westwood

Inläggav potatiskastare » 04 feb 2019, 17:46

lasse-a skrev:

Vad är largely? Och hur stora djur tänker de sig? Hälften av splittret kanske faktiskt åker ut om viltet är litet? Är det largely?

Tillägg efter att ha läst igen. Min gissning är att marknadsföringsavdelningen fått fria händer att skriva dit nåt fint. Förr skrev de inte att just den kulan var skonsam mot köttet. Antar att man går köttmässigt plus på övriga kulor i sortimentet nu med samma positiva rapportering. :mrgreen:
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lasse-a » 04 feb 2019, 18:06

potatiskastare skrev:Vad är largely? Och hur stora djur tänker de sig? Hälften av splittret kanske faktiskt åker ut om viltet är litet? Är det largely?

Ja, det är ju sant. Jag kan tänka mig att om man skjuter t ex en kråka med den, så hittar man inte mycket blysplitter i kråkan efteråt.

Eller mycket kråka heller för den delen. ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav M-98 » 29 mar 2019, 02:38

The Poacher skrev:Pratade just med en jaktkompis som har fått ett gäng Nosler Partition till sin 300 Win Mag.
Han sköt en dovkalv på 100 meter, full bredsida, men fick inget genomslag. Perfekt träff i bogen men kulan verkar ha exploderat i kroppen. Vom och skit i hela djuret, trots 90 graders bogträff!
Jag vet att han är en duktig skytt (fd tävlingsskytt) och väldigt erfaren jägare så det lär inte varit något fel så skyttet.
Sedan sköt han på ytterligare en kalv, lite längre men bra läge och bra träff i bogen. Kalven ruskade till och sprang iväg. De spårade i 250 meter men sedan tappade hunden.

För mig låter det helt galet. Jag har alltid trott att Partition är en premiumkula, bondad, hög restvikt osv. Historien ovan låter osannolik och hade det inte varit för att jag känner honom till 100% så hade jag trott att det var skitsnack.

Är det någon som hört något liknande om Partition?

Den enda förklaring jag kan komma på är att den som laddade åt honom lurat på honom någon mjuk varmintkula och sedan sagt att det är Partition...

Jag har aldrig varit med om något liknande. Partition är en av mina favorittkulor. Partition är inte bondade och främre delen är designad att bli skrot. Dela en kula och se. Kan vara en solid base kanske... Klart att laddar man en 150grains Partition i 300wm och full fart så kan det bli söligt och eländigt.. jag tror dock att det är någon som laddat fel kula. Hoppas personen som fixat ammunitionen har tillstånd att ladda åt andra och vet vad han gör.
"Je suis Charlie"
Användarvisningsbild
M-98

Inläggav jimmy85 » 29 mar 2019, 05:56

M-98 skrev:
The Poacher skrev:Pratade just med en jaktkompis som har fått ett gäng Nosler Partition till sin 300 Win Mag.
Han sköt en dovkalv på 100 meter, full bredsida, men fick inget genomslag. Perfekt träff i bogen men kulan verkar ha exploderat i kroppen. Vom och skit i hela djuret, trots 90 graders bogträff!
Jag vet att han är en duktig skytt (fd tävlingsskytt) och väldigt erfaren jägare så det lär inte varit något fel så skyttet.
Sedan sköt han på ytterligare en kalv, lite längre men bra läge och bra träff i bogen. Kalven ruskade till och sprang iväg. De spårade i 250 meter men sedan tappade hunden.

För mig låter det helt galet. Jag har alltid trott att Partition är en premiumkula, bondad, hög restvikt osv. Historien ovan låter osannolik och hade det inte varit för att jag känner honom till 100% så hade jag trott att det var skitsnack.

Är det någon som hört något liknande om Partition?

Den enda förklaring jag kan komma på är att den som laddade åt honom lurat på honom någon mjuk varmintkula och sedan sagt att det är Partition...

Jag har aldrig varit med om något liknande. Partition är en av mina favorittkulor. Partition är inte bondade och främre delen är designad att bli skrot. Dela en kula och se. Kan vara en solid base kanske... Klart att laddar man en 150grains Partition i 300wm och full fart så kan det bli söligt och eländigt.. jag tror dock att det är någon som laddat fel kula. Hoppas personen som fixat ammunitionen har tillstånd att ladda åt andra och vet vad han gör.

Undra om de ens är möjligt att ladda upp en partition så hela kulan exploderar utan o ge genomslag lr sitta i skinnet på utgångsidan. Det e ju trots allt en solid mellanvägg i kulan.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Fritz Kraut » 29 mar 2019, 08:36

karelsk blandning skrev:Är det nån mer kula som är öppen baktill så bly syns mer än partition och a-frame?

Hawk är öppna ibak. De är gjorda av kopparrör som klämts ihop runt en blykärna. Kulorna togs in ett tag runt sekelskiftet, men försvann fort efter en test Peter Norberg gjorde i Vapentidningen. Testresultatet var rent avskräckande. Jag själv köpte en ask i .318", men fick .323", trots att asken sade .318".

Men det är ändå inte särskilt troligt att det är Hawk som du har, trots att en Hawkkula troligen skulle bete sig som du beskriver. kulorna fanns alldeles för kort tid på marknaden för att hinna spridas.

Gör som Börje säger: klyv en kula!

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav exabit » 29 mar 2019, 08:55

Väldigt otillfredsställande tråd detta. Vi har en rubrik som hävdar att Nosler Partition är skräp (åtminstone uppfattas det så av ganska många skulle jag gissa) och efter tre månaders stötande och blötande vet vi fortfarande inte med säkerhet vad det är för kula den mystiske handladdaren laddat med! :roll:

Fixa fram en kula och klyv den (skicka den till mig om ni inte löser det själva) så vi kommer framåt. Annars: radera den här spekulationstråden! :evil:
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav TekDr » 29 mar 2019, 09:02

Ja nu vill vi veta

Nosler PT är dock inte ofelbar och murphy jobbar ibland lite extra, vet om en 300grainare i 375 som inte tog sig igenom bogbladet på älgkviga. Visst den gjort 90grader och tog med sig 25-30cm högrev på vägen ut så älgen stöp som träffad av blixten men äntrade aldrig brösthålan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav Pongu » 29 mar 2019, 19:36

Allt kan hända. Träffar man precis i kanten på bogbladskammen kan kulan säkert åka rutschkana och vinkla 90 grader, men det är ohyggligt osannolikt.

Men pratar man pålitlig penetration håller jag ändå partitionen högst, för även om framänden inte skulle svampa perfekt utan förintas av stenhårt motstånd har man en helmantel bakom som tar över jobbet.

Är man rädd för blyfragment är det kanske inte toppvalet, men ingen har ännu lyckats slå den på fingrarna vad gäller kombinationen expansion och snabb död även vid litet motstånd och pålitlighet vid hårdare motstånd.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Inläggav Ålandsjanne » 29 mar 2019, 21:30

Efter att ha använt Nosler Partition i min 300 WM kan jag bara rekomendera detta skippa tänket med "så flackt som möjligt"använd minst 200grs helst 220grs kulor då är det en fantastisk kaliber och den skjuter absolut tillräckligt flackt till all vanlig jakt här i norden och alla är gladare vid slakten.
Ska du åka på någen jakt där du vet att hållen är över 300m rekomenderar jag 180-200 grs kulor med hög BC.
MVH Ålandsjanne
Ålandsjanne

Föregående

Återgå till Kulor