Hornady SST, mer och mer populär till gris!

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Hornady SST, mer och mer populär till gris!

Inläggav Stewe's world on ice » 16 aug 2016, 14:42

Rottweilexpress skrev:
Stewe's world on ice skrev:
Rottweilexpress skrev:Jag funderade på om jag skulle köra på SST på bockpremiären eftersom de gick så fint i bössan. Men jag kan helt enkelt inte förmå mig att skicka en dusch med metaller och bly rakt in mot bogarna som är det kött mina barn sen ska äta. Inte en skottvinkel kändes rätt att blyspreja helt enkelt.

Man kan lägga till ordet onödig framför köttförstöring så blir alla glada :)

Nu vinklade ju jag min post mot blyets effekt på växande barn och debatten därkring :mrgreen:

Fasen jag citerade fel inlägg.
Stewe's world on ice

Inläggav Nilmo » 05 apr 2017, 12:39

Välte en 60kg galt i vintras med 140gr sst 6,5x55.

Sköt på åtel, flyktsträcka 15-20m.
Kulan blev lite långt ner och långt bak men ändå utanför bukhinnan. Fint ingånghål och utgånghål som en 5krona, levern var typ borta och lungorna fulla med splitter.
I mina ögon funkar det skitbra till gris på åtel, särskilt när man bara har 200m till grannmark från åteln. Som tidigare nämnt kulan lämnar mycket energi mitt i djuret.
9,3x62
6,5x55
12/89
22lr
Nilmo

Inläggav johning » 10 apr 2017, 16:55

Jag har också testat SST på gris i 6,5.
- Jag kommer inte använda den igen. Åtminstone inte på den marken jag jagar på nu, där det inte spelar någon större roll om grisen går 10m eller 200m. Det intryck jag fått är att den är väldigt mjuk och blöt, t o m blötare än 140gr GK. Nog dödar den bra alla gånger; men det blir väldigt grisigt i grisen.
Hade kort flyktsträcka på mindre grisar, t ex årsgris vart det primära i min åteljakt hade jag gärna fortsatt använda den. Men jag tycker som sagt den är lite för våldsam de få gånger jag testat.
johning

Inläggav TekDr » 20 okt 2017, 18:40

Kronhjorten skrev:Har vi några nya erfarenheter av SST? Jag laddade upp den till farsan i 6,5x55 (49 grains MRP ej uppmätt hastighet). Han vidhåller fortfarande att den förstör jäkligt mycket på rådjur?

Får man fråga vilken COL du körde på då? Köpte en ask SST till min nya halvsjua idag och anar att jag lät hamna på likvärdig laddning som du.
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav Kronhjorten » 20 okt 2017, 18:45

TekDr skrev:
Kronhjorten skrev:Har vi några nya erfarenheter av SST? Jag laddade upp den till farsan i 6,5x55 (49 grains MRP ej uppmätt hastighet). Han vidhåller fortfarande att den förstör jäkligt mycket på rådjur?

Får man fråga vilken COL du körde på då? Köpte en ask SST till min nya halvsjua idag och anar att jag lät hamna på likvärdig laddning som du.

Col 80, friflykt 1mm.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav TekDr » 20 okt 2017, 19:06

Kronhjorten skrev:
TekDr skrev:

Col 80, friflykt 1mm.

Ok hyfsat långt då. Ska kolla vad mina bysser ger för maxlängd i helgen så jag har koll på friflykten bara. Så får det bli en liten stege framöver.

Månge tack för snabbt svar.

/T
AVANCEZ
Användarvisningsbild
TekDr

Inläggav turbo87 » 30 okt 2017, 14:45

Sköt en årsgris med 308 sst150gr på 10m igår. Fiocchi som laddat till 870m/s. Gick 30m och utan genomslag även fast jag träffade bakom bog. Tycker den är lite väl mjuk vill gärna ha genomslag för att lättare hitta den.
Vänsterskytt!
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40
turbo87

Inläggav griseknoen » 20 mar 2018, 11:48

Har SST-folket samlat på sig nå mer erfarenheter ?
griseknoen

Inläggav Carnated » 20 mar 2018, 13:32

Jupp, knall och fall på rävar. Har använt den på toppfågel i år med. 4 tjäder tuppar strök med SST och det funkade kanon tyckte jag. :)
Carnated

Inläggav K9 » 20 mar 2018, 14:59

Har skjutit en ca 40 kilos gris, 5 dov och 2 rådjur med 150 gr SST ur en 308'a. Bra effekt - nästan ingen flyktsträcka, genomslag på alla och inte fullt så stora skador som jag fruktade - men visst syns det att kulan är lite av det våldsammare slaget.
"one does not hunt in order to kill; on the contrary, one kills in order to have hunted."

Jose Ortega y Gasset. 1985. "Meditations on Hunting".
Användarvisningsbild
K9

Inläggav Mr.Mephisto » 20 mar 2018, 15:45

3 sikahjortar, 4 dovhjortar, 1 kronhind, 3-4 vildsvin, 3 rådjur och 3 rävar har det blivit de sista två åren med 165gr SST i .308. Laddar lågt och tycker den är bra. Lite blöt kanske, men inga långa flyktsträckor. Ofta "knall och fall".
Mr.Mephisto

Inläggav mbbohman » 20 mar 2018, 19:14

Många grisar/dov och en del rådjur/kron har jag vält med SST i 6.5x55 och bra fart, vet man vad som sitter i loppet så funkar det bra. Dvs dra en mitt-i-bogen-smäll så blir det inte snyggt men det blir det inte med nån kula tycker jag, men om man pillar in kulan i spjälstaketet så blir det inte farligt och i regel väldigt korta flyktsträckor om de ens rör sig.

Jag gillar den skarpt.

Just ja, jag har den i 8x57 också och den är klart hårdare än i 6.5 mm.
ESS Hjortjägarens Caramell "Zelda" 2007
Vit älghund/wachtel; Fabrique Jensas Lova "Aska" 2011 Kallas Apan.
PBGV Väntans Qvicka Qrut "Pettsson" 2014
Användarvisningsbild
mbbohman

Inläggav hussen » 21 mar 2018, 06:22

Tydligen svängt rejält när det gäller kulval, för några år sen blev man anklagad för djurplågeri om man inte använde bondade kulor som höll ihop, nu ska dom vara blötast möjligt. Tydligen mode i allt. :shock:
hussen

Inläggav Tobe » 21 mar 2018, 08:35

hussen skrev:Tydligen svängt rejält när det gäller kulval, för några år sen blev man anklagad för djurplågeri om man inte använde bondade kulor som höll ihop, nu ska dom vara blötast möjligt. Tydligen mode i allt. :shock:

Ja det går väldigt mycket upp och ner!
Tobe

Inläggav cvm » 21 mar 2018, 08:49

Det där med kulvalet är ju helt beroende av hur och vad man jagar, jagar man gris så är det ju av vikt att djuret faller direkt eller i alla fall att flyktsträckan blir så kort som möjligt.
Leta efter en arg och ev skadeskjuten gris är inte roligt. Man vet ju inte på förhand om man möts av en död eller en jättearg gris.
Att fragmenterande kulor som SST, Tipstrike osv blir mer populära är inte konstigt.
Hade jag mest jagat älg på marker stora som landskapen här i söder så hade jag nog också gått på en hårdare bondad kula och brytt mig mindre om flyktsträckor.
En del verkar tycka att en kula skall göra allt men det är ju nästan som säga att ett vapen i skåpet räcker till allt eller hur?

cvm

Inläggav Mephistopheles » 21 mar 2018, 08:58

cvm skrev:Det där med kulvalet är ju helt beroende av hur och vad man jagar, jagar man gris så är det ju av vikt att djuret faller direkt eller i alla fall att flyktsträckan blir så kort som möjligt.
Leta efter en arg och ev skadeskjuten gris är inte roligt. Man vet ju inte på förhand om man möts av en död eller en jättearg gris.
Att fragmenterande kulor som SST, Tipstrike osv blir mer populära är inte konstigt.
Hade jag mest jagat älg på marker stora som landskapen här i söder så hade jag nog också gått på en hårdare bondad kula och brytt mig mindre om flyktsträckor.
En del verkar tycka att en kula skall göra allt men det är ju nästan som säga att ett vapen i skåpet räcker till allt eller hur?

+1 När jag jagar älg i Jämtland har jag Interbond. Att kulorna samskjuter gör allt mycket lättare.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
Mephistopheles

Inläggav hussen » 21 mar 2018, 09:22

Ok förstår resonemanget, har själv bondade kulor till älgjakt, nu är man ju som tornedalen lite begränsad som grisjägare även om jag skjutit några på åtel med accubond i 30-06 med knall och fall i båda fallen. Har skjutit tre grisar med oryx i min 260 rem. där en galt på 135kg gick undan ca. 100 meter med ett skott bakom bogen, spännande eftersök i kolmörker, gick visserligen bra den var stendöd när vi hittade den :wink:
hussen

Inläggav Hedengren » 02 jul 2018, 10:06

Hej!

Jag har ansökt om licens på en Mauser M12 i kaliber .308 och tillsammans med detta så kommer det inhandlas lite ammunition! :D

Grannmarkerna ligger väldigt nära inpå där jag jagar och tänkte således välja en något blötare och elakare kula så att djuren jag skjuter på dör på plats.

Jaktbutiken som jag köper ammunition ifrån, säljer Hornady SST som verkar intressant. Dock så finns den bara i kulvikten 150gr hos dem. Vad tror ni, kommer kulan i den vikten bli FÖR blöt på vildsvin, rådjur och dovhjort så att jag borde leta runt efter kulan i tyngre utförande?
Mauser M12 - 9,3x62
Tikka M65 - 6,5x55
Savage Mark II -22.lr
Husqvarna 1400 - 12
Hedengren

Inläggav turbo87 » 02 jul 2018, 13:34

Hedengren skrev:Hej!

Jag har ansökt om licens på en Mauser M12 i kaliber .308 och tillsammans med detta så kommer det inhandlas lite ammunition! :D

Grannmarkerna ligger väldigt nära inpå där jag jagar och tänkte således välja en något blötare och elakare kula så att djuren jag skjuter på dör på plats.

Jaktbutiken som jag köper ammunition ifrån, säljer Hornady SST som verkar intressant. Dock så finns den bara i kulvikten 150gr hos dem. Vad tror ni, kommer kulan i den vikten bli FÖR blöt på vildsvin, rådjur och dovhjort så att jag borde leta runt efter kulan i tyngre utförande?

Kör på den du det är en populär drevkula av just den anlednigen, den brukar skjuta väldigt bra också precisionsmässigt. Skulle låta bli att sätta den i bogen på en älg men det är du medveten om redan. Förut så sålde XXL fiocchi ammunition laddat med sst 150gr och 180gr. Finns inte på hemsidan med kanske i butik
Vänsterskytt!
Blaser R8 success 8x57js Delta hd 1-6x24
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40
turbo87

Inläggav Hedengren » 03 jul 2018, 08:18

Okej, det låter ju bra det. Tack för input! :)

Om man söker via google så kan jag klicka mig vidare till den kulan på XXL och det står även att de har den på lager i XXL. MEN när jag söker direkt på deras hemsida så får jag inte upp den.. hmm. Verkar även som att det är så för flera av deras andra produkter, får inte upp Lapua Mega heller, kanske är något som strular på hemsidan. :?

https://www.xxl.se/fiocchi-fiocchi-308w ... 64_1_style
Mauser M12 - 9,3x62
Tikka M65 - 6,5x55
Savage Mark II -22.lr
Husqvarna 1400 - 12
Hedengren

FöregåendeNästa

Återgå till Kulor