Sneda plasttippar

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Sneda plasttippar

Inläggav nygamla AKI » 06 nov 2019, 15:41

Blev lite frustrerad då jag kikat igenom innehållet i några kulaskar. Det var kulor med långa spetsiga plasttippar av Barnes, Nosler, Hornady och Sierra. Jag är ju inte så intresserad av att sitta och mäta, så jag rullade kulorna på bordet framför mej. Och se på fan! Då kulan rullade så körde tippen sas helikoptern. Detta gällde alla utom Sierra. Men förklaringen kan vara den att de Barnes och Hornady som jag har tippkulor av är kaliber 338 eller 9,3. Då är kulorna så pass tunga att de trycker tipparna sneda då de ligger mot varandra i asken. Sierrorna är de tre BlitzKingarna i kaliber 224, lätta små kulor. Men de Nosler i kaliber 17 som jag, dumt nog, öppnade först nu sex år efter att jag fick hem dem, de är för jäkligt sneda.

Alla verkar vara så glada i tippade kulor nu för tiden. Inte är väl jag den enda som stött på fenomenet?
nygamla AKI

Re: Sneda plasttippar

Inläggav arnold » 06 nov 2019, 17:10

Ttsx har jag upplevt som skeva, inte a-max eller eld-match
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Kronhjorten » 06 nov 2019, 19:10

Jag har skjutit en hel del TTSX som blivit misshandlade av för många gånger i och ur magasinet och liknande. Vissa med väldigt skeva spetsar och till och med någon som tappat spetsen. Syntes ingen som helst försämring av träffläget på 100m, fortfarande 4-klöver i tavlan.
När det gäller långhåll blir effekten säkert påtagligare, men om man ser på tex Bergers VLD-kulor som har väldigt ojämna spetsar så skjuter ju dom fint även på långa håll.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav potatiskastare » 06 nov 2019, 20:44

Plastspetsar fungerar inte längre. CO2 halten i atmosfären är så hög att man måste ha aluminiumspetsar. Hur skulle man annars förklara Hornadys resultat? Om man inte har svarvade kopparkulor såklart. Cutting edge har nämligen plockat upp lite kulor efter 3km där spetsarna inte smält. Trots att det var samma polymer som Hornadys smältande spetsar... Men annars skulle du redan skjutit upp dem eftersom de var byggda för förra årets atmosfär. :mrgreen:

Men visst är det en intressant fundering. Sneda spetsar är troligen mindre bra än inga spetsar. Men vad händer om de får stå på laddbänken en vecka? Rätar de sig då?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav nygamla AKI » 06 nov 2019, 21:47

Ska se om jag hittar nån riktig fuling om de retar på sej. Spetsen är ju i mitten av kulan, så centrifugal/-petalkrafterna blir små. Men man tappar ju tron på precision om inte annat-

Appropå CO2 och plastspetsar, så är svarta att föredra. Det här visar Cutting Edges tippade kulor. Lutz Möller har också kläm på detta. Och där hade Swift lite tur med sina Scirocco! Al-spetsar funkar också någorlunda, speciellt om man eloxerar dem svarta. Får se när Hornady fattar detta... :mrgreen:
nygamla AKI

Inläggav Stainless steel » 09 nov 2019, 14:19

Diskuterades det inte lite att plastspetsar smälter lite av luftmotståndet osv det kopplat till att dom snurrar gör att det inte är ett problem att dom har sneda toppar.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Inläggav arnold » 09 nov 2019, 14:36

Stainless steel skrev:Diskuterades det inte lite att plastspetsar smälter lite av luftmotståndet osv det kopplat till att dom snurrar gör att det inte är ett problem att dom har sneda toppar.

Det här handlar om hur dom ser ut innan dom är laddad ,inte hur dom ser ut efter att ha flugit 1km
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav cnas » 09 nov 2019, 15:36

potatiskastare skrev:Plastspetsar fungerar inte längre. CO2 halten i atmosfären är så hög att man måste ha aluminiumspetsar. Hur skulle man annars förklara Hornadys resultat? Om man inte har svarvade kopparkulor såklart. Cutting edge har nämligen plockat upp lite kulor efter 3km där spetsarna inte smält. Trots att det var samma polymer som Hornadys smältande spetsar... Men annars skulle du redan skjutit upp dem eftersom de var byggda för förra årets atmosfär. :mrgreen:

Men visst är det en intressant fundering. Sneda spetsar är troligen mindre bra än inga spetsar. Men vad händer om de får stå på laddbänken en vecka? Rätar de sig då?

Och dagens "Gretapris" går till.....
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Var dig själv.....Det finns så många andra!
Imá gunnaholic and BLASER helps.

CNAS.
45blaser #13
Användarvisningsbild
cnas

Återgå till Kulor