TTSX på drevjakt?

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: TTSX på drevjakt?

Inläggav arnold » 10 okt 2019, 12:02

Canta skrev:Tycker inte man ska 'lura' folk till att skjuta i halsen som första. Kan bli käkbenet eller tagg eller strupe. Avlivning en annan sak.

Vad gäller bogskott så blir det ofta sopor med bly och koppar. Med bly blir det fragment överallt o med koppar benflisor ..... överallt. Benflisor är icke till hund o människa o kan stå en dyrt. Blyfragment inte kul heller men man ser oftast var det är sabbat.

Grisar skjuter man/jag gärna i bogen dels för att få knall o fall och dels för att grisarna ska minskas/hållas efter till varje pris har vår store ledare statsministern sagt o grisbog kan ju grävas ner för ingen verkar vilja ha.
Vet inte hur det ska gå med jakten i framtiden om blyfritt blir tvång. Kanske jakt upphör mer el mindre o det är väl det miljönissarna vill ....
Blir väl bara s.k. skyddsjägare då med dispens för blykulor.

Vem har skrivit att man ska skjuta i hals?
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Finnishswede » 10 okt 2019, 12:32

Canta skrev:Tycker inte man ska 'lura' folk till att skjuta i halsen som första. Kan bli käkbenet eller tagg eller strupe. Avlivning en annan sak.

Vad gäller bogskott så blir det ofta sopor med bly och koppar. Med bly blir det fragment överallt o med koppar benflisor ..... överallt. Benflisor är icke till hund o människa o kan stå en dyrt. Blyfragment inte kul heller men man ser oftast var det är sabbat.

Grisar skjuter man/jag gärna i bogen dels för att få knall o fall och dels för att grisarna ska minskas/hållas efter till varje pris har vår store ledare statsministern sagt o grisbog kan ju grävas ner för ingen verkar vilja ha.
Vet inte hur det ska gå med jakten i framtiden om blyfritt blir tvång. Kanske jakt upphör mer el mindre o det är väl det miljönissarna vill ....
Blir väl bara s.k. skyddsjägare då med dispens för blykulor.

Som trådstartare blev det lite mer diskussion än vad jag vågat hoppas på, kul :)

Nu va ju den grundläggande frågan om man vågar använda kulan från ett rikoschettperspektiv. Dvs är det onödigt riskfyllt att skjuta koppar ner i tjäle jämförelsevis med hårda bondade kulor?
Är verkligen förvånad över att diskussionen går så het gällande skottverkan/effekt med kopparkula. Som i enlägget ovan där det spekuleras i att jakten i landet skulle vara över vid ett blyförbud... :shock: Varför skulle den vara det? Jag använder mig av koppar vid vak, drev, pursch. TTSX i 308 (som vissa säger är för långsam för koppar) har alltid levererat hur bra som helst. Enda riktigt stora skillanden är betydligt mindre köttförstöring än exempelvis oryx och mega som jag tidigare jagat med. För min del handlar det om skottplaceringen, skjuter man i spjälstaketet bakom bog ja då kan det gå långt både med koppar och bly. Skjuter man i bog eller cns, ja då är det över snabbare med båda. Givetvis kan undantag inträffa med all typ av ammunition. Men rådjuret på bilden ser ju onekligen ut som ett hjärtskott (om rak bredsida) vilket gör att det kan kan undan långt. Dock märkligt att det nu levde efter eftersöket, torde ha strykit med med hjärtträff även med jaktmatch.

/F
Blaser R8 Professional Success 9,3x62 Stalon WM110 | Swarovski Z8i 1,7-13,3x42 Flexchange
Beretta 686 White Onyx
Finnishswede

Inläggav potatiskastare » 10 okt 2019, 13:40

För några år sedan läste jag den tyska rikoschett-studien, vad den nu hette. Den stora slutsatsen som jag minns var att alla kulor som håller ihop (garanterad restvikt?) även är rikoschettbenägna. Någon påvisbar skillnad för just koppar var det inte. Däremot var det bra med kulor som helsplittras vid hårt motstånd, men de är ju ingen höjdare om man istället träffar bogbenet.

Som ett inlägg på frågan om jakt skulle försvinna vid ett blyförbud kollade jag just Frankonias sortiment. Tyskarna har ju blyförbud på en hel del offentligägd mark. Ganska exakt 30% av fabriksammunitionen hos Frankonia är nu blyfri. Jag tror de flesta skulle kunna hitta något de gillar. Möjligen skulle en del tvingas byta sina bössor. Men tänk vad skönt de kan sitta på gnällarbänken.
"Det var bättre förr, när det var lagligt att blyförgifta sina barn."
Och en än äldre generation svarar
"Det var väl inget, men tänk vad bra det var när man fick röka i klassrummet och kunde köpa asbestdamm för att simulera snö på barnens julbord."

(Båda de exemplen är sanna. Är de hemska förbuden pådrivna av miljöfascister något vi ångrat?)
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav exabit » 10 okt 2019, 14:00

Jag tror också slutsatsen blir övervägande positiv efter några års blyförbud. Men givetvis kommer det finnas en klick konservativa som alltid. Men det är definitivt ett förbud som kommer gå att leva med. Och det finns väl ingen studie som visar att det skulle vara nyttigt med bly i maten.
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Giobbi » 10 okt 2019, 15:15

Gör dom om klassificeringen så jag kan skjuta med 6.5 är jag på.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker grisjakt! Erbjuder småviltsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Canta » 10 okt 2019, 15:18

Som sagt. Största fördelen med koppar är att den är av koppar och inte av bly. Egenbra så att säga är inte kopparkulor till jakt. Blyfritt behöver inte innebära koppar men är väl så mest. Finns t.ex. en intressant kula till 17 Hmr gjord i nåt slags pressat pulver av koppar, zink o sånt. Men mest för Kalifornien med sitt av örnar pålagda förbud mot koppar o för varmint.

Den där statistiken från Frankonia är väl rätt tveksam då den lär väl ha med stålhagel för alla slags övningar o tävlingar med lerade duvor. Faktum är att man avbröt ett blyförbud i nån delstat i Tyskland efter dåliga erfarenheter med studsande kulor o sabbade träd.

Hur som, kanske det går att hanka sig fram med blyförbud men då måste t.ex. allt 22 lr skytte upphöra o nya krav på att hund ska vara med vid varje skotttillfälle för långa svåra efersök lär det bli.

Det går nu bara inte att förbjuda allt som är dumt i människans leverne. Man kan däremot satsa slantar på produktutveckling o låta penningen bli morot. Kanske kommer nåt som inte uppför sig som en helmantel i djurkroppar. Kanske Normas Kalahari är en väg dvs med vingar som bryts loss kring sårkanalen.

TS var nu mest inne på rikochettgrejen och TTSX och den saken är rätt lätt att kolla själv genom att sätta upp en tavla på en skogsväg o skicka iväg kula 1 m hitom från 80 m. Vinkeln lär var avgörande men splittrande kulor studsar inte per definition.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav greyling » 10 okt 2019, 16:17

Ok ett svar till TS om det här med rikoschetter. Jag har liksom PK tagit mig igenom den där tyska studien (om det nu är samma). Den visar att hårda blykulor inte är värre än kopparkulor. (jäkligt frän slutsats kan man tycka liksom, såklart är det splittringen av en kula som stoppar kraften, kan man tycka). Expanderande mjuka blykulor som SST, Vulkan mfl är säkrare än motsvarande kopparkulor. Det här gäller upp till kaliber 8x57 ungefär. På grövre kalibrar typ 9,3 var koppar alltid mer rikoshettbenägen. Så typ Woodisar lr Oryx är inte farligare än vettiga kopparkulor i moderata kalibrar, om man så att säga vänder på det. Och det är ju ofta det "folk" använder.

Koppar vs bly har nog övertagit lite av kalibervalet 308 vs 3006 :D
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav lasse-a » 10 okt 2019, 19:15

Canta skrev:Egenbra så att säga är inte kopparkulor till jakt. Blyfritt behöver inte innebära koppar men är väl så mest. Finns t.ex. en intressant kula till 17 Hmr gjord i nåt slags pressat pulver av koppar, zink o sånt.

Ja skall vi se till de tunga metallerna så är vore ju guld i stort sett perfekt till både kula och hagel. Men tyvärr är det lite dyrt...
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Giobbi » 10 okt 2019, 19:28

Tungsten? Lite billgare. :)
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav potatiskastare » 10 okt 2019, 19:42

Canta skrev:Snip

Den där statistiken från Frankonia är väl rätt tveksam då den lär väl ha med stålhagel för alla slags övningar o tävlingar med lerade duvor. Faktum är att man avbröt ett blyförbud i nån delstat i Tyskland efter dåliga erfarenheter med studsande kulor o sabbade träd.

Snip

Statistiken var bara för studsarammunition.

Och vad gäller deras kopparförbud är du vad jag vet fel på det. Först var det larm om rikoschetter. Tillfälligt kopparförbud. Grundlig tysk utredning. Sedan följt av omfattande blyförbud.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lasse-a » 10 okt 2019, 19:55

Giobbi skrev:Tungsten? Lite billgare. :)

Tror det blir för hårt. Snacka om "helmanteleffekt". ;)

(Sedan verkar det som det är toxiskt...)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Canta » 10 okt 2019, 22:08

Lite sidospår men det där tyska försöket gällde Muritz nationalpark o där var man tvungen att avbryta kopparförsöket 2008 pga av livsfara för jägarna. Sen gjorde man helt riktigt en mer vetenskaplig studie o kom fram till att djurlivet var viktigare än människa ungefär o så återinfördes blyförbud senare. Nu är väl nationalparker lite speciella o i många av våra råder väl totalt jaktförbud. En annan faktor som kom fram i den akademiska vetenskapliga studien var kopparkulor flög längre än blykulor o med detta ökade faran med bom o sånt.
Det där kan nu lämnas för flera trakter har hoppat på blyfritåget. Die Grune är en stark faktor i Tyskland.
I Kalifornien var det tills i år blyföbud endast på state property men nu även för private land. Örnarna kan inte fastighetsgränser.

Som lekman tycker man att det borde vara möjligt att göra kopparkulor mer kompakta el öka densiteten på nåt sätt o samtidigt konstruera segment på kulan så att den breddar sig mer än vad den gör nu typ Kalahari alltså. Då kanske man undviker en del skadeskjutningar kan man tycka.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Giobbi » 10 okt 2019, 23:00

..Eller göra dom mjukare, splittrigare som t.ex vulkan. Då skulle dom funka fint i lägre farter.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav PerT » 10 okt 2019, 23:04

greyling skrev:Ok ett svar till TS om det här med rikoschetter. Jag har liksom PK tagit mig igenom den där tyska studien (om det nu är samma). Den visar att hårda blykulor inte är värre än kopparkulor. (jäkligt frän slutsats kan man tycka liksom, såklart är det splittringen av en kula som stoppar kraften, kan man tycka). Expanderande mjuka blykulor som SST, Vulkan mfl är säkrare än motsvarande kopparkulor. Det här gäller upp till kaliber 8x57 ungefär. På grövre kalibrar typ 9,3 var koppar alltid mer rikoshettbenägen. Så typ Woodisar lr Oryx är inte farligare än vettiga kopparkulor i moderata kalibrar, om man så att säga vänder på det. Och det är ju ofta det "folk" använder.

Det där känner jag inte igen! Om det är samma tyska studie som jag läst för länge sedan så är det mindre rikochetter från 8mm och och grövre kula oavsett bly eller koppar kula. Och markant mer rikochetter ju klenare kula man använder. Det stämmer dessutom med de praktiska erfarenheter många av oss har.
PerT

Inläggav greyling » 11 okt 2019, 08:16

PerT skrev:
greyling skrev:Ok ett svar till TS om det här med rikoschetter. Jag har liksom PK tagit mig igenom den där tyska studien (om det nu är samma). Den visar att hårda blykulor inte är värre än kopparkulor. (jäkligt frän slutsats kan man tycka liksom, såklart är det splittringen av en kula som stoppar kraften, kan man tycka). Expanderande mjuka blykulor som SST, Vulkan mfl är säkrare än motsvarande kopparkulor. Det här gäller upp till kaliber 8x57 ungefär. På grövre kalibrar typ 9,3 var koppar alltid mer rikoshettbenägen. Så typ Woodisar lr Oryx är inte farligare än vettiga kopparkulor i moderata kalibrar, om man så att säga vänder på det. Och det är ju ofta det "folk" använder.

Det där känner jag inte igen! Om det är samma tyska studie som jag läst för länge sedan så är det mindre rikochetter från 8mm och och grövre kula oavsett bly eller koppar kula. Och markant mer rikochetter ju klenare kula man använder. Det stämmer dessutom med de praktiska erfarenheter många av oss har.

Ja jag har haft fel förr. Nån får väl googla. Har för mig att den finns refererad på svenska åxå.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav lasse-a » 11 okt 2019, 08:44

Canta skrev:Som lekman tycker man att det borde vara möjligt att göra kopparkulor mer kompakta el öka densiteten på nåt sätt o samtidigt konstruera segment på kulan så att den breddar sig mer än vad den gör nu typ Kalahari alltså.

Tja, öka densiteten på redan metallisk koppar låter sig inte göras om man inte ändrar material (det är ju därför vi använder bly; det är billigt, tungt och kan göras lagom mjukt/hårt). Men densiteten på koppar är vad den kommer att vara. Men man kan naturligtvis ändra sammansättningen så att den uppför sig annorlunda, exv. genom mera aggressiv segmentering. Det lär dock öka priset.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Anders Ö » 11 okt 2019, 08:46

Jag är inte så belevad i sydSvenska drevjakter , MEN .. inte är väl de lika uppställning på dom som på de kontinentala jakterna man ser pp Youtube där man kan stå på rad efter en väg och skjuta ned i dikena ... :shock:

Har man skjutit lite KSP58 med spårljus och använder den erfarenheten av projektiler som fladdrar iväg lite varstans så känns vägpass där man ser varandra högst oroande...

Med Svenska normer om kulfång och passättning så känner jag ingen oro med någon kula .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav turbo87 » 11 okt 2019, 08:56

lasse-a skrev:
Canta skrev:Som lekman tycker man att det borde vara möjligt att göra kopparkulor mer kompakta el öka densiteten på nåt sätt o samtidigt konstruera segment på kulan så att den breddar sig mer än vad den gör nu typ Kalahari alltså.

Tja, öka densiteten på redan metallisk koppar låter sig inte göras om man inte ändrar material (det är ju därför vi använder bly; det är billigt, tungt och kan göras lagom mjukt/hårt). Men densiteten på koppar är vad den kommer att vara. Men man kan naturligtvis ändra sammansättningen så att den uppför sig annorlunda, exv. genom mera aggressiv segmentering. Det lär dock öka priset.

RWS säljer lösa kulor som segmenterar likt kalahari, RWS Evo green med tenn i spetsen som bryts itu, fungerar ned till 500m/s och ger hög effekt i viltet.
https://rws-munition.de/en/rws-hunting- ... green.html
Vänsterskytt!
Blaser R8 success 8x57js
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
Browning bar MK3 30-06 Delta hd 1-6x24
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40

Olympisk skeetskytt med junior SM brons
turbo87

Inläggav potatiskastare » 11 okt 2019, 09:30

Att göra kopparkulor som öppnar i låg fart och öppnar till enorm diameter är fullt möjligt. Titta bara på pistolkulor. Det intressanta är vad som egentligen bromsar utvecklingen av gevärskulorna. Funkar det inte samtidigt i lite fart, eller måste man upp i kuldiameter för att få till det?

Det kan vara hastighetsfönstret som ställer till det. För den bästa kulan skall fungera i både låg och hög fart. Eller så kanske päls stökar till det som jeanstyget i den här videon där de skjuter MHP;
(sevärd pga genomskinligt gelatin och höghastighetskamera.)
https://www.youtube.com/watch?v=qtFZlLK_k0g
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav lasse-a » 11 okt 2019, 09:45

potatiskastare skrev:(sevärd pga genomskinligt gelatin och höghastighetskamera.)
https://www.youtube.com/watch?v=qtFZlLK_k0g

Inte bara det, ser ni förbränningen när den temporära sårkanalen kollapsar? Jag antar att det är "dieseling" från gelen, dvs att denna avger brännbara gaser som antänds av tryckökningen. (Sonoluminiscens tror jag inte på, kan inte rimligtvis bli de trycken).

Det är inte en effekt jag tror man skall hoppas på i verkligheten. ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

FöregåendeNästa

Återgå till Kulor