naturalis is da shiit

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: naturalis is da shiit

Inläggav nileke » 10 aug 2019, 14:59

Leiden skrev:Känns ju sådär endå. Att det sprider så pass mycket. Kan ammo vara så känslig om pipan skulle vara sliten eller smutsig.

Får bli någon annan ammo för min del.

Har en likadan bössa. Sköt treklöver när jag sköt in (fabriksladdad 308) men kommer inte ihåg hur ren pipan var. Men hört om andra med samma bössa som hade problem med spridningen med den ammon.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
nileke

Inläggav Tuna » 15 aug 2019, 21:24

Hej !

Sitter här och tänkte ladda upp några N558 170gr till 308:an , jag har 140 krut hemma så jag tänkte köra på det.

Som bekant skiljer det lite på de rekommenderade laddningarna mellan den gamla och nya kulan.

Vihtavuori rekommenderar COL 71 ,Min 38gr och Max 42gr . Misstänker att den går bäst i det övre spannet .

Om man skulle gjort en mini stege på typ 40, 41, 41,5 , 42 eller vad tror ni ?

Någon som har laddad eller några rekommendationer så man kanske kan få lite mer "kött på benen".

Men tanke på kulans pris så vill man helst komma till ett gott resultat så fort som möjligt utan att behöva göra en jätte stege
och blåsa bort halva lagret av kulor :)

Mvh
Johan
Tuna

Inläggav Davidm » 24 aug 2019, 18:28

Fick idag nedlägga en mindre bock med 170gr Naturalis i 308win. Väldigt nöjd med effekten och ren och fin slakt
Några bössor och en gråhund.
Davidm

Inläggav Ulf » 06 sep 2019, 18:33

Jag sköt två bockar på premiären , bra precition i min 6,5 med Naturalis
men vad tycker ni om effekten
nr 1 skjuten i bogen snett framifrån , ingångs-sidan
nr 2 skjuten i bogen , rent sidoskott
har inte blivit lika illa tidigare , ens när jag sköt med ELD-match
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Blaser R93 9,3x62 , 6,5x55 , 6XC
S&L M68DL 308 NM , 6mmBR
Grunig Elmiger 308w
P Beretta 682 Gold Sporting
Air Arms pro sport
Labbe,Tjt
Ulf

Inläggav turbo87 » 06 sep 2019, 20:12

Min teori är att hårdare kulor typ kopparkulorna gör att djuret ibland inte dör lika fort som med mer snabbexpanderande. Vilket gör att hjärtat pumpar ut blodet ut i muskler/hinnorna under längre tid och gör att det blir väldigt blodigt.
Är alltså inte när kulan passerar det blir blodigt utan tiden efter då djuret fortfarande lever.

Därav din erfarenhet av eldm som gör att djuret dog omedelbart
Vänsterskytt!
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
Browning bar MK3 30-06 Delta hd 1-6x24
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
SKB 500
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40

Olympisk skeetskytt med junior SM brons
Tävlar just nu i A-klass skeet
turbo87

Inläggav potatiskastare » 06 sep 2019, 21:22

Träffade du rörbenet på nr1? Tycker det ser lite ut som sekundärsplitter från en sådan träff?

Sedan är min erfarenhet generellt att bogskott på rå med klass 1 kan ge fula skador. Jag försöker om jag kan smyga in kulan bakom bogen.

Men intressant att se. Fulare än jag hade gissat men det kan bli på så många sätt beroende på träff, och om de lever några sekunder extra som föregående skribent påpekat.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Giobbi » 06 sep 2019, 21:54

Sköt ett får snett bakom första bogen men rätt på nästa. Blev en tråkig historia köttmässigt, bogen var förstörd.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Ulf » 07 sep 2019, 08:15

potatiskastare skrev:Träffade du rörbenet på nr1? Tycker det ser lite ut som sekundärsplitter från en sådan träff?

Sedan är min erfarenhet generellt att bogskott på rå med klass 1 kan ge fula skador. Jag försöker om jag kan smyga in kulan bakom bogen.

Men intressant att se. Fulare än jag hade gissat men det kan bli på så många sätt beroende på träff, och om de lever några sekunder extra som föregående skribent påpekat.

Jag brukar också försöka hålla lite bakom bogen , men var intresserad av hur en blyfri skulle uppträda
den som blev trasigast tog bara några korta hopp , den andra sprang 60-70m
med ELD håller jag alltid bakom bogen , om det är möjligt
blir nog lika med den å , men det kan man ju ana
hört och läst mkt positivt om Naturalis så jag ville testa bara
Blaser R93 9,3x62 , 6,5x55 , 6XC
S&L M68DL 308 NM , 6mmBR
Grunig Elmiger 308w
P Beretta 682 Gold Sporting
Air Arms pro sport
Labbe,Tjt
Ulf

Inläggav Giobbi » 07 sep 2019, 08:46

9.3ans Naturalis är fantastiskt bra.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Gblenn » 08 sep 2019, 22:44

turbo87 skrev:Min teori är att hårdare kulor typ kopparkulorna gör att djuret ibland inte dör lika fort som med mer snabbexpanderande. Vilket gör att hjärtat pumpar ut blodet ut i muskler/hinnorna under längre tid och gör att det blir väldigt blodigt.
Är alltså inte när kulan passerar det blir blodigt utan tiden efter då djuret fortfarande lever.

Därav din erfarenhet av eldm som gör att djuret dog omedelbart

Vi hade en älgtjur i nu veckan som sköts med Sako Super Hammerhead i 30-06 som var blodig på liknande sätt över ett halvmetern stort område. Den kulan räknas nog som väldigt snabbexpanderande och tom blöt. I detta fall satt träffen klockrent, rakt igenom och precis bakom bogen på ca 40 meter (hög hastighet). Kulan gick genom båda lungorna och den dog nog väldigt snabbt och blev för övrigt på skottplatsen. Men vi fick öppna upp och skära bort långt ner innanför bogbladet och en bra bit ovanför träffen. I detta fall tror vi att eftersom hålet genom revbenet på ingångssidan var så pass stort kunde rätt stora mängder blod från lungorna komma ut där det låg med ingångssidan nedåt.
Gblenn

Inläggav Anders Ö » 09 sep 2019, 06:39

Ett tips :idea:

Om ni inte vomskjutit och dragit med magmterial ut i skottskadan så låt djuret hänga helt utan att öppna bogarna :idea: :idea:

När sen djuret kallnat ordentligt så kan ni öppna och rensa ut blodet , det går oftast relativt lätt att få med hela schok av blodfyllda hinnor och plötsligt så ser drt mycket bättre ut :wink:

Det kan vara svårt att få gubbarna i slaktboden med på detta då de "Alltid öppnat bogarna för att luftas..." :wink:

Blod innestängd i kroppen surnar inte fortare än den övriga kroppen :!:

Man kan ev spruta på lite Ättika på själva skottskadan för att motverka angrepp på öppna muskelfibrer .

Öppnar man bogarna så är en avsevärt större yta exponerad för bakterier :idea:

Prova detta på nästa bogskjutna djur och bli frälst :mrgreen:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Gblenn » 09 sep 2019, 08:25

Slaktaren/styckaren sa ungefär samma sak som du Anders Ö, skär bort runt skotthålet och det som ligger öppet, låt resten vara kvar så tar man bort det vid styckningen...
Gblenn

Inläggav turbo87 » 09 sep 2019, 08:27

Anders Ö skrev:Ett tips :idea:

Om ni inte vomskjutit och dragit med magmterial ut i skottskadan så låt djuret hänga helt utan att öppna bogarna :idea: :idea:

När sen djuret kallnat ordentligt så kan ni öppna och rensa ut blodet , det går oftast relativt lätt att få med hela schok av blodfyllda hinnor och plötsligt så ser drt mycket bättre ut :wink:

Det kan vara svårt att få gubbarna i slaktboden med på detta då de "Alltid öppnat bogarna för att luftas..." :wink:

Man kan ev spruta på lite Ättika på själva skottskadan för att motverka angrepp på öppna muskelfibrer .

Ska man öppna typ dagen efter eller kan den hänga färdigt och ta det samtidigt som styckning?
Vänsterskytt!
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
Browning bar MK3 30-06 Delta hd 1-6x24
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
SKB 500
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40

Olympisk skeetskytt med junior SM brons
Tävlar just nu i A-klass skeet
turbo87

Inläggav karelsk blandning » 09 sep 2019, 09:59

Giobbi skrev:9.3ans Naturalis är fantastiskt bra.

Visst fungerar kulan men om jag jämför naturalisen och
north fork i samma vikt så väljer jag north forken varje gång före naturalisen just för att det blir mycket mera blod i bogarna med naturalisen.

Samma vikt på kulorna men 2gr mera krut bakom north fork och skjutna från samma vapen så nån skillnad är det mellan kulorna.
karelsk blandning

Inläggav Anders Ö » 09 sep 2019, 10:24

turbo87 skrev:

Ska man öppna typ dagen efter eller kan den hänga färdigt och ta det samtidigt som styckning?

Det där är ju helt beroende på omständigheterna....

Är det en Älg som är skjuten med en 6.5a med en bondad kula och hålen in i bröstkorgen och utgångshålet på bortre bogen är som en 5krona så tror jag det inte är nåt problem att låta allt vara ...

Men på tex ett Rådjur där det oftast blir grova skador med öppna hål med mycket hår och skräp så rekommenderar jag nog att spreja sårytorna med ättika och låta kallna till omgivande temperatur, sedan i kontrollerad miljö öppna och städa bort sårytorna och blodhinnor .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Gblenn » 09 sep 2019, 17:43

Anders Ö skrev:
turbo87 skrev:

Det där är ju helt beroende på omständigheterna....

Är det en Älg som är skjuten med en 6.5a med en bondad kula och hålen in i bröstkorgen och utgångshålet på bortre bogen är som en 5krona så tror jag det inte är nåt problem att låta allt vara ...

Men på tex ett Rådjur där det oftast blir grova skador med öppna hål med mycket hår och skräp så rekommenderar jag nog att spreja sårytorna med ättika och låta kallna till omgivande temperatur, sedan i kontrollerad miljö öppna och städa bort sårytorna och blodhinnor .

Ungefär så sa slaktaren... skär bort och gör rent, bakterier (eller blyfragment) vill man så klart inte ha. Men inneslutet blod gör ingenting att låta vara kvar under tiden det hänger, "det tar jag enkelt bort sen"...
Gblenn

Inläggav lone_wolf » 09 sep 2019, 21:30

nileke skrev:
Leiden skrev:Känns ju sådär endå. Att det sprider så pass mycket. Kan ammo vara så känslig om pipan skulle vara sliten eller smutsig.

Får bli någon annan ammo för min del.

Har en likadan bössa. Sköt treklöver när jag sköt in (fabriksladdad 308) men kommer inte ihåg hur ren pipan var. Men hört om andra med samma bössa som hade problem med spridningen med den ammon.

Köpt ammo och Vihtavuoris rekommendation (N150 42,4 gr) funkade inte alls I min .308. 10 cm gupper på 100m. Började misstänka att kikarsiktet var sönder.

När jag sänkte till 41.7 gr så gick träffbilden ner till 18 mm! Kulan verkar vara lite lynnig. Desstutom verker det som om träffbilden ändrar ifall man skjuter normal ammunition emellan.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav Pärran » 11 sep 2019, 17:48

Försökt läsa i tråden men är det någon som skjuter Naturalis 8x57js i Blaser R8(fabriksladdad) och hur är precisionen? Får till små 3-skottar? Hur små?
Pärran

Föregående

Återgå till Kulor