Norma FMJ 95grain

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Norma FMJ 95grain

Inläggav Katjing » 21 dec 2018, 19:04

Jaha, 30 mm duger väl upp till 150 m eller så i min bok. Helt ok till trädskällarjakt, men inte riktigt toppfågelprecision.
Katjing

Inläggav RolandS » 21 dec 2018, 19:06

Katjing skrev:Jaha, 30 mm duger väl upp till 150 m eller så i min bok. Helt ok till trädskällarjakt, men inte riktigt toppfågelprecision.

Exakt så!
/R
RolandS

Inläggav börje » 21 dec 2018, 22:49

Katjing skrev:Men ungefär vilka träffbilder innebär följande utlåtanden?

Börjes "inte bra nog"
MatsTs "Helt OK"
Ingvars "Hyfsat"

Jag har för mig att Börje har visat upp en träffbild som inte var så stor, men den kanske var ett undantag?

25-27mm 5 skott/100m som regel, för toppjakt vill jag ha träffbilder på max 20mm gång efter gång. Scenaren skjuter 15-20 mm helavtiden oberoende av väderlek. Blev nån enstaka bra träffbild, men som sagt .....
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Stewe's world on ice » 21 dec 2018, 23:12

Katjing skrev:Men ungefär vilka träffbilder innebär följande utlåtanden?

Börjes "inte bra nog"
MatsTs "Helt OK"
Ingvars "Hyfsat"

Jag har för mig att Börje har visat upp en träffbild som inte var så stor, men den kanske var ett undantag?

Jag sköt nog mer 95 fmj än vad jag behövde under utvärdering men blev förblindad då jag ville att den skulle funka. När det gäller tävling så räknar jag ofta medel och ibland några av dom bästa bilderna om vindarna är gynnsamna. Men denna kunna hade dåliga värden på alla sätt. Men om jag räknar med den bästa bilden så är den ok. Dock fem gånger sämre än den bästa bilden med scenar. Den sämsta är riktigt dålig. Vilket mätning av kulorna i dom olika batcherna bekräftar
Stewe's world on ice

Inläggav Ingvar » 04 jan 2019, 13:24

Efter att ha nyktrat till och fått ordning på magen gick jag ut och plockade fram ur arkivet "fjolårstavlan" och si där hade jag min hyffsade "treskottare" med 8 mm på 100 m skjutna från en "norsk träbänk".
I år blev det något mer ca 25%, dvs 10-11mm, dvs hyffsat gäller fortfarande.
MRP - krut har använts o bössan är en Sako 75 Varminter i kaliber 243win
Notera att jag i båda fallen så har jag skjutit under en högspänningsledning som förser Göteborg med el.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Katjing » 04 jan 2019, 16:23

Ingvar skrev:Notera att jag i båda fallen så har jag skjutit under en högspänningsledning som förser Göteborg med el.

Oj då, sköt du jordat eller ojordat? Gnuggade du kanske till och med pipan med ett kattskinn innan avfyrning?

Är det den typen av Voodoo som ska till så duger det inte till toppfågel, även om precisionen är hyfsad ;)

Skämt åsido så har jag ännu inte hunnit vara och provskjuta kulan i min bössa. I alla fall inte när vädret varit lämpligt. Hoppas alltså fortfarande att jag kan få Ingvars hyfsade resultat.
Katjing

Inläggav Ingvar » 04 jan 2019, 17:29

Notera (utsaga från vår Kari) att ibland har skytten (oftast jägare med s.k. hål-i-hål- bössa) en sådan tur att kulorna kan blåsa in i "samma hål". Nu har jag turligt nog "hittat" i hyperitmarker elektriska / magnetiska samband som tvingar "treskottare" att samla sig.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Katjing » 13 aug 2019, 11:21

Jag får inte till det med 203-B i min 6 xc. Vi talar om treskottare på uppåt 40 mm.

Jag har då bara 204 och MRP hemma, men jag vet inte om jag tror på det. Jag har inte så lång pipa att jag har jättemycket ut av långsamma krut.

Jag testar väl 204 i alla fall, men vad tror ni att jag kan prova som är snabbare? N140?
Katjing

Inläggav arnold » 13 aug 2019, 11:49

Sköt 40st jaktmatch 6xc 95gr fmj när jag fick min första 6xc pipa ,spred mellan 30-50mm ..diamondline -10mm
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Robert.M » 14 aug 2019, 07:29

Hopplös kula
Robert.M

Inläggav Katjing » 14 aug 2019, 09:39

Vilka är alternativen i dag då?

Jag är precis i färd med att beställa sako 90 grain.

Sellier & Bellot verkar ha en 80 grains Kula också som man kanske kan få tag i, men sen är det väl slut?

Sierra och Hornady verkar iaf ha slutat med sina fmj.
Katjing

Inläggav Robert.M » 14 aug 2019, 21:54

Varför behöver du FMJ?
Robert.M

Inläggav Katjing » 15 aug 2019, 10:49

Jag tycker att scenar ger för mycket effekt i fågel. Om det inte är jättelångt skotthåll och/eller man träffar t.ex. vingknogen så blir det inte vackert. Dessutom har jag av hälsoskäl/försiktighetsprincipen övergått till blyfritt på expanderande ammunition så jag ser ingen anledning att skjuta blöta blykulor på fågel.
Katjing

Inläggav börje » 15 aug 2019, 10:56

Hur hårt laddade är dina scenar eftersom dom förstör för mycket? Själv har jag inte haft sönderskjutna fåglar bortsett från en tappad vinge på en orrtupp, avstånd bara 60m. Dock inte mycket som behövde kasseras, ca 20-25% av ena bröstbiten.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Stewe's world on ice » 15 aug 2019, 10:57

Katjing skrev:Jag tycker att scenar ger för mycket effekt i fågel. Om det inte är jättelångt skotthåll och/eller man träffar t.ex. vingknogen så blir det inte vackert. Dessutom har jag av hälsoskäl/försiktighetsprincipen övergått till blyfritt på expanderande ammunition så jag ser ingen anledning att skjuta blöta blykulor på fågel.

Xc är en svår kaliber då den gillar fart vilket brukar förstöra på fågel med nästan allt. Scenar funkar fint tycker men man måste ner i fart rejält
Stewe's world on ice

Inläggav r1no1 » 15 aug 2019, 13:02

Vilken av dom du listat är blyfritt?

Scenar 105 L är super bra till toppfågel.

Katjing skrev:Vilka är alternativen i dag då?

Sellier & Bellot verkar ha en 80 grains Kula också som man kanske kan få tag i, men sen är det väl slut?

Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Katjing » 15 aug 2019, 13:47

Jag drar en kort version av den långa historien då. Jag har laddat 37 grain 203-b, och jag har för mig att de gick ungefär 880 när pipan var ny. Jag har tyvärr tappat anteckningarna i en flytt.

Senare har jag märkt av lite utstötarmärken på hylsorna. Men jag fick det även med nya tomhylsor som jag kamrade. Det problemet försvann när jag gradade av utstötarhålet, och jag trodde att det var löst, men det visade sig att jag fortfarande hade en antydan när jag sköt min scenarladdning. Så jag kronograferade ett nytt skott efter skrubbning med krut- och kopparlösare och det gick 907 m/s. Så jag har konstaterat att den laddningen är het, och jag vill inte skjuta mer med den ens på bana.

Men oavsett så har jag sprängt tjäder på 150 m i -20 grader Celsius så även om jag får ner farten till 850 eller nåt sånt så är jag skeptisk till att det fungerar på så korta håll som 60 m.

Jag har hursomhelst bestämt mig för att försöka hitta en helmantelkula som går bra. Plan B är att ladda scenar i lägre fart.

Det positiva jag har att säga om scenar är väl att den tycks slå tätt oavsett hur jag laddar bakom.
Katjing

Inläggav Katjing » 15 aug 2019, 14:04

r1no1 skrev:Vilken av dom du listat är blyfritt?

Scenar 105 L är super bra till toppfågel.

Katjing skrev:Vilka är alternativen i dag då?

De är inte blyfria, men restvikten på en helmantel är ganska svårslagen. Jag skrev dessutom att den expanderande ammunition jag skjuter är blyfri.

Jag vet att många gillar scenar och tycker att den fungerar bra. Själv vill jag testa helmantel, har ni något emot det?
Katjing

Inläggav r1no1 » 15 aug 2019, 15:02

Nu har vi väl lämnat ämnet i tråden rejält, men har du skjutit många fåglar som "sprängts" med scenar?
Kommer du in på 60 meter vintertid så skulle jag rekommendera ett annat kaliber val.
Att 37 gr 203-b av någon anledning blir aningens het sommartid har jag också noterat.
Jag har en ganska kort pipa 540 mm så jag kommer nog knappast över 860 m/s med nämnda kula och laddvikt vintertid.
Går ju skeda också om man vill, men jag upplevde att det förstörde lite av den "goa" rivigheten om jag skriver så.
Sköt bla en fin tupp i vinter med ett perfekt skott, men likt förbannat stod tuppen på benen när jag kom fram.
Det gör har aldrig hänt tidigare med lite "riv" dvs oskedad.

Men, men smaken är delad som baken och jag önskar dig lycka till med dina fmj och lätt vikt som 80-90gr.....
Användarvisningsbild
r1no1

Inläggav Katjing » 15 aug 2019, 17:24

Har inte skjutit så många, men de flesta var ganska trasiga. De flesta var också skjutna genom vingknogen på ingångssidan, vilket kanske fick kulan att haverera. Spränga var kanske en överdrift, men utgångshålen har varit rejäla! Ingenting att skjuta bakifrån med.

Det är möjligt att jag haft otur i kombination med hög fart med de första fåglarna.

Ja, den låga vikten på helmanteln är lite trist, det blir lätt våldsamma hastigheter. Helst hade jag nog velat ha en helmantel på kanske 100 - 110 grain med lite rundad nos och boat-tail.

Jag ska hursomhelst se om jag får precision i någon helmantel. Får jag det ska jag testa på fågel. Funkar det inte ska jag göra nytt försök med scenar med typ 35 grain 203-b bakom.

Oftast är det väl i alla fall en bit över 100 m vintertid, men finnspetsen får alltid följa så det kan vara kortare.

En BR hade nog passat mig bättre om man ska vara efterklok.
Katjing

FöregåendeNästa

Återgå till Kulor