Hylla Sierra Gameking

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Hylla Sierra Gameking

Inläggav johning » 08 aug 2018, 10:51

can skrev:Er gameking lika lett å få presisjon med i 222 som i 6,5x55? No er det jo 4 forskjellige type gameking kuler for 222/223 så spesifiser gjerne kva kule det gjeld viss noken har erfaring og lyst til å bidra. Eg kan dessverre ikkje hjelpa med lading sevehem, eg har ikkje tilgang på kronograf og har nok allfor kort løp.

Jag kan inte svara på hur den beter sig i 222. Det är troligtvis tämligen beroende på vilken pipa du har.
- Jag har 1/10 och det funkar ypperligt för 65gr. I en 222 med 1/14 ska en 55gr kula enl uppgift fungera; och det är vad jag skulle satsa på.

Men som sagt; GK är mjuk, och jag skulle inte elda på max. 65gr i lite dryg 800ms är den mest förlåtande blykula jag testat på rådjur i .22. Sköt även några rådjur och grisar med 140gr varianten i 6,5. Ca 850ms visade sig vara på tok för hög fart; och det såg ut därefter i djuren. Att ladda ned den är inget alternativ för mig i 6,5 då jag vill hålla klass 1.
johning

Inläggav can » 10 aug 2018, 21:57

Ok og takk for svar. For tida har eg lagt 222 rifla på hylla som me seier. Vurderer og selga den og klara meg med berre eit kulegevær, rifla i 6,5x55.
can

Inläggav Korsdraget » 08 dec 2018, 13:13

Har nu fått fälla några vilt med GGG`s Sierra Game king 168gr i 308w. Är så nöjd med denna ammo. Har blivit några grisar i varierande storlek och några rådjur. Alla har blivit på plats och kulan har gjort det jobb jag förväntat mig. Precisionen är helt på topp med denna ammo i min Reminton 700SPS Varmint. Annan stort plus är det tilltalande priset på denna ammo.
Så jag stämmer in i hyllningarna till denna kula.
Korsdraget

Inläggav johning » 08 dec 2018, 15:06

johning skrev:Klart man ska stämma in i hyllningssångerna! :D

Jag har använt 65gr GK i måttliga 830m/s i min 223a i ett par år nu. Det är den kula som jag fått att skjuta överlägset bäst! Är dessutom väldigt nöjd över hur den presterar på rådjur. Flyktsträckan har hittills inte överskridit 25-30m efter en mäla bakom bogen. Hål in och lite större hål ut. Djuren har tecknat väldigt tydligt i skottet och kulan har hittills vart ganska snäll (Har dock inte ännu provat skjuta genom något jag äter, utan alla skott har skjutits in spjälstaketet bakom bogarna)

Har även skjutit 140gr GK i min 6,5a. Har egentligen för lite erfarenhet av kulan i den kalibern. Men den skjuter dock väldigt bra, och räven klagar inte.

Bara hålla tummarna för att jänkarna ska ta sig samman och släppa GK i t ex en 250gr 9,3 :(

Får väl ta och erkänna att mitt förtroende för 65gr GK fick sig en liten törn i höstas.
Sköt en bock på 185m. Liggande och ett bra stöd; jag känner kulbanan utan och innan och jag VET att jag sätter ett sådant skott utan problem. Jag "vet" också att rådjuren "alltid" tecknar tydligt efter en mäla bakom bogen med nämnda kula, och jag "vet" även att de inte går långt.
- Rättare sagt; jag trodde mig åtminstone veta.

Bocken tecknade absolut ingenting i skottet. Satte av efter en get in i skogen. Nåväl, ingen fara på taket; det har ju trots allt hänt förr (Om än inte med min gamla trogne 65gr GK) Går fram till skottplatsen och hittar ingen blod. Börjar bli aningen orolig över att jag faktiskt skulle ha bommat. Men bössan gick som den skulle en vecka tidigare och jag hade inte stött i kikaren etc så vitt jag viste.
Går vidare till skogsbrynet, där djuren sprang in. Högt gräs där; så där borde jag ju rimligtvis hitta blod... men icke! Börjar känna en viss oro smyga sig på; så det blir att hämta hund.
Beageln tar spåret från skottplatsen direkt och utan tvekan; och djuret hittas 150-200m från skottplatsen.

Skottet hade tagit precis där jag avsett. Och efter att ha klätt av bocken så ser ingång/utång ut precis som det brukar med GKn. Men lika väl; inget synligt skottecken och inget blod på skottplatsen (Tja, det började ju mörka och blod fanns ju uppenbarligen där. Men dock inget som jag med lätthet kunde se. Hundens nos var ju dock av en annan uppfattning)

Kort sagt: Det här är första gången som GK i 223 gör mig, jag ska inte säga besviken; men kanske något fundersam. I klass 1 fart i 6,5an har jag tyvärr dömt ut 140gr GKn efter en gris och några rådjur; den är helt enkelt för blöt för min smak.
johning

Föregående

Återgå till Kulor