En fråga

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

En fråga

Inläggav Sportsman » 18 maj 2018, 23:24

Hej, Är så att ja är ny här på forumet så ber om ursäkt om ja ställer frågan på fel ställe, Men har en stor nyfikenhet i kulor och dess funktion kör själv naturalis i 308 win. Vilken är bäst för att få så mycket urtömt blod i bröst hålan ? Och var placerar ni oftast skottet lungorna eller bogen, tips även på kulor tycker naturalis är för hård ,,
Sportsman

Re: En fråga

Inläggav hofboss » 19 maj 2018, 00:05

hofboss

Inläggav Sportsman » 19 maj 2018, 00:07

Tack
Sportsman

Inläggav locorod » 19 maj 2018, 08:39

Slår bara kulan sönder hjärta och lunga så töms blodet ut. Frågan är hur mycket som slås sönder. Det avgör nämligen hastigheten av tömningen. En hård kula som inte ger fragment som sprider sig ger ofta mindre skador än en mjuk splitterbomb. Alltså också ofta längre flyktsträcka.

Skottplacering genom bogen ger ofta kortare flyktsträcka men också mer skador och kasserat kött. Står djuret bra till och stilla satsar jag oftast på ett skott precis bak bogen. Lite längre flyktsträcka men mindre köttförstöring sant ett helt hjärta. Och det äts med stort nöje! Sedan har det fördelen att jag får dra djuret 20 till 30 m längre och motion behöver jag också!
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Blaser338 » 19 maj 2018, 10:21

locorod skrev:Slår bara kulan sönder hjärta och lunga så töms blodet ut. Frågan är hur mycket som slås sönder. Det avgör nämligen hastigheten av tömningen. En hård kula som inte ger fragment som sprider sig ger ofta mindre skador än en mjuk splitterbomb. Alltså också ofta längre flyktsträcka.

Skottplacering genom bogen ger ofta kortare flyktsträcka men också mer skador och kasserat kött. Står djuret bra till och stilla satsar jag oftast på ett skott precis bak bogen. Lite längre flyktsträcka men mindre köttförstöring sant ett helt hjärta. Och det äts med stort nöje! Sedan har det fördelen att jag får dra djuret 20 till 30 m längre och motion behöver jag också!

Motion det behöver vi alla, i det andra du skrev är vi oxå helt eniga :)
Blaser R93 Luxus, Blaser R93 Offroad Professional.
Pipor: 22lr,222Rem,6,5x55,30-06,338WM,416RM,458WM
Blaser BBF 95 Kombi kaliber 12/76 o 30-06
Simson Suhl Bock
Zeiss: Varipoint 1,5-6x42, 2,5-10x50, Victory 3-12x56, Meopta 3-12x50, SuB 4-16x50
Walther55
Blaser338

Inläggav Sportsman » 19 maj 2018, 19:42

Tack igen för snabba och väl informerade svar, Ja det där med motion håller ja med om :D funderar på att pröva sierra gameking den tror jag river lite mer änn stenhårda naturalis
Sportsman

Inläggav Fritz Kraut » 19 maj 2018, 20:37

Sportsman skrev:Tack igen för snabba och väl informerade svar, Ja det där med motion håller ja med om :D funderar på att pröva sierra gameking den tror jag river lite mer änn stenhårda naturalis

Man ska kanske undvika ytterligheterna. Mjuka mantlade kulor ställer till något alldeles förfärligt. Av någon anledning har en del av de djur jag skjutit med mjuka kulor gått längre än med hårda.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Sportsman » 19 maj 2018, 23:08

Okej så det kan kan gå så ochså har det med det man läst och hört om lite chockverkan ochså? Har ni något tips på någon bra kula som ställer till lite oreda vid lungskott.
Sportsman

Inläggav Sportsman » 19 maj 2018, 23:10

Som inte då är för mjuk och sprider mantel/bly rester
Sportsman

Inläggav locorod » 20 maj 2018, 00:56

Fritz Kraut skrev:
Sportsman skrev:Tack igen för snabba och väl informerade svar, Ja det där med motion håller ja med om :D funderar på att pröva sierra gameking den tror jag river lite mer änn stenhårda naturalis

Man ska kanske undvika ytterligheterna. Mjuka mantlade kulor ställer till något alldeles förfärligt. Av någon anledning har en del av de djur jag skjutit med mjuka kulor gått längre än med hårda.

F.

Man ska ju fundera lite på kalibern också innan man dömer en kula som hård eller blöt. Ex en Alaska i en snabbt laddad 3006 kan med för kallas splitterbomb medan samma kula lågt laddad i en långsam 8x57-patron är riktigt trevlig. Så man kan inte bara göra ett uttalande om en kula. Man måste fundera lite på vad för fart man pratar om också. Sedan kommer även vilket vilt man avser att skjuta in i bilden. Är det en storgalt eller en räv? En storoxe eller en säl? Detta avgör en hel del det också.
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Fritz Kraut » 20 maj 2018, 15:23

locorod skrev:
Fritz Kraut skrev:

F.

Man ska ju fundera lite på kalibern också innan man dömer en kula som hård eller blöt. Ex en Alaska i en snabbt laddad 3006 kan med för kallas splitterbomb medan samma kula lågt laddad i en långsam 8x57-patron är riktigt trevlig. Så man kan inte bara göra ett uttalande om en kula. Man måste fundera lite på vad för fart man pratar om också. Sedan kommer även vilket vilt man avser att skjuta in i bilden. Är det en storgalt eller en räv? En storoxe eller en säl? Detta avgör en hel del det också.

Mjuk resp. hård hänger naturligtvis delvis samman med farten, men Alaska som du nämner kan även i relativt låga farter stöka om rätt ordentligt i rå, dov och mindre gris - t.ex. i 6,5x55 i spannet 740-760 m/s vid mynningen.

I 308W skulle jag testa Oryx eller Mega. För handladdning kan Hornady Interbond eller Woodleigh vara ytterligare alternativ. Det som behövs är en kula som svampar upp utan att splittras, dvs. som gör ett rejält hål utan att spränga en massa.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Sportsman » 20 maj 2018, 20:04

Tack alla kommer fler svar änn ja trodde mycket tacksamt och intressant lära sig,. Lapua mega har ja hört talats om månne om det skulle vara den kula jag ska gå över til :? ! För jagar ju bara som sagt älg och skjuter mest lungskott...
Sportsman

Återgå till Kulor