Gjuta blykula hur göra?

Allmäna frågor om kulor

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Gjuta blykula hur göra?

Inläggav Yrmff!! » 06 mar 2017, 08:41

Patrik.S skrev:
Chilly skrev:Du låter inte kulan svalna tillräckligt innan du släpper den ur formen. Smältan ÄR med andra ord för varm. När du har rätt temp ska du inte behöva vänta längre än att blyet uppe på sprue-platen stelnat, då ska man kunna öppna sprue och släppa kulan/kulorna. Det är åtminstone min erfarenhet.

Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk

Ja har legat strax över 4:an på värmereglerings-vredet på lee-grytan, det säger nog inte så mycket om den verkliga tempen på blyet men har funkat bra vid andra tillfällen då med lee-form, kanske lyman-formen håller värmen så man tvingas vänta något längre.
Jag tenderar att tro du har helt rätt!
Efter att ha nypt med sidavbitare i det nu kalla blyet beter sig blyet mer som bly dvs segt och inte sprött.
Kommer jag att kunna smälta om detta bly om det varit för varmt eller är det förstört?
Kanske gör ett försök i morgon igen, tredje gången gillt..
Finns det förslag på handlare som har top punch och fett till fettpress? Vapex har inte vad jag söker på lager.

Hmmm...Det jag skulle testa vore att... dels luftkyla och ev efterbaka i ugn... annars spä ut den blandningen med lika mycket bly och vattendroppa... känns onödigt mycket stilmetall oavsett för min smak, beroende på vad man ska ha kulorna till förståss, typ 20% stilmetall brukar man snacka om och då till rent bly....
mvh Y
Har du nån möjlighet att hårdhetstesta legeringen? både luft och vattenkylt ....
“I have reached up to the gun rack and taken down the .30/30 carbine by some process of natural selection, not condoned perhaps by many experts but easily explained by those who spend long periods in the wilderness areas.”
-Calvin Rutstrum
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inläggav Patrik.S » 06 mar 2017, 10:04

Yrmff!! skrev:
Patrik.S skrev:
Chilly skrev:Du låter inte kulan svalna tillräckligt innan du släpper den ur formen. Smältan ÄR med andra ord för varm. När du har rätt temp ska du inte behöva vänta längre än att blyet uppe på sprue-platen stelnat, då ska man kunna öppna sprue och släppa kulan/kulorna. Det är åtminstone min erfarenhet.

Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk

Ja har legat strax över 4:an på värmereglerings-vredet på lee-grytan, det säger nog inte så mycket om den verkliga tempen på blyet men har funkat bra vid andra tillfällen då med lee-form, kanske lyman-formen håller värmen så man tvingas vänta något längre.
Jag tenderar att tro du har helt rätt!
Efter att ha nypt med sidavbitare i det nu kalla blyet beter sig blyet mer som bly dvs segt och inte sprött.
Kommer jag att kunna smälta om detta bly om det varit för varmt eller är det förstört?
Kanske gör ett försök i morgon igen, tredje gången gillt..
Finns det förslag på handlare som har top punch och fett till fettpress? Vapex har inte vad jag söker på lager.

Hmmm...Det jag skulle testa vore att... dels luftkyla och ev efterbaka i ugn... annars spä ut den blandningen med lika mycket bly och vattendroppa... känns onödigt mycket stilmetall oavsett för min smak, beroende på vad man ska ha kulorna till förståss, typ 20% stilmetall brukar man snacka om och då till rent bly....
mvh Y
Har du nån möjlighet att hårdhetstesta legeringen? både luft och vattenkylt ....

Då ska jag passa på att dryga ut med lite rent bly.
Jag såg en sån där brinell- apparat på förra arbetsplatsen, jag kan säkert låna den.
Patrik.S

Inläggav Yrmff!! » 06 mar 2017, 11:48

Som sagt frågan är vilka farter och egenskaper du är ute efter.. en högprocentantimonkula i hög fart kan bli rena splitterbomben då den är mycket skör och en seg (lagom) lågantimon kula i samma fart mycket väl kan svampa fint... Själv skjuter jag bhn 11-13 170 grain flatnos med 1600 fps i 30-30, och vattendroppade till jakt och övning och .22 55grains gjutna av hjulvikter som jag pötter iväg i 2500fps powdercoatade (hitintills utan problem). gjuter och laddar även 6.5x55,.30-06,.444Marlin samt slug och buck med framgång.. :)
mvh Y
Senast redigerad av Yrmff!! 23 mar 2017, 00:24, redigerad totalt 1 gång.
“I have reached up to the gun rack and taken down the .30/30 carbine by some process of natural selection, not condoned perhaps by many experts but easily explained by those who spend long periods in the wilderness areas.”
-Calvin Rutstrum
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inläggav Patrik.S » 06 mar 2017, 14:07

Jag tänker inte använda dom till jakt utan övning, tycker nog att jag bör kunna skjuta dom i minst 600m/s i min .375 hh i och med GC .
Jag har absolut för avsikt att blanda ut mitt 50/50 bly till kanske 70/30 eller så för att undvika splitterbomb som du nämner.
Förslag på lämpligt fett som fungerar utan värmare på fettpressen?
Patrik.S

Inläggav Yrmff!! » 06 mar 2017, 16:59

Skulle bli förvånad om du inte får bra resultat runt 600 m/s med 70/30 vattendroppade och om du skulle få problem med det så skulle jag kolla på andra faktorer såsom passform...
om Kulfetter får du ta med nån annan då jag powdercoatar mina fullbumpacast! :) och kör ibland med lee liquid alox upp till 1600 fps..
-Calvin Rutstrum
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inläggav Patrik.S » 06 mar 2017, 18:07

Tack för hjälpen! Jag har powdercoatat ett par gånger men lyckades inte få bra täckning med pulvret, jag ska ta upp det igen lite senare men nu tänker jag använda fett. Om inte så bara för att få testa min nyinköpta fettpress.
Patrik.S

Inläggav Yrmff!! » 06 mar 2017, 20:09

:D Håll oss uppdaterade! :)

mvh Y
-Calvin Rutstrum
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inläggav Patrik.S » 06 mar 2017, 23:00

Kunde inte låta bli.. Så i kväll blandade jag ut blyet till ca 75/25, när min rökgastermometer visade 320 (vilket förmodligen är snarare 450) grader tyckte jag dom såg väldigt bra ut men dom vart inte blanka men inte heller frostiga snarare ljust grå.
Jag körde ett par hundra sen provade jag att skruva ner lite i taget, snart nog blev dom blanka.
Jag hade fortfarande för hög temp på smältan så dom hundra sista blev toppen, man får ta i bra för att nypa av en kula på mitten men nu är dom lite sega och blanka inuti :D
Många tack till "Yrmff" som förstod att jag hade på tok för hög temp.
I dag köpte jag en ir- termometer på biltema, måste avråda ifrån det! Inget fel på termometern men det funkar inte till att mäta temperatur på smält bly. Den blanka ytan reflekterar och omöjliggör mätning.
Kanske får jag ändå lite nytta av den nu när jag ska göra en värmare till min fettpress.
En värmeplatta till fettpressen kostar inte mycket mer än jag gav för ir-termometern, Gud vad jag måste tycka det är kul att pilla med det här! :oops:
Patrik.S

Inläggav Yrmff!! » 11 mar 2017, 12:35

-Calvin Rutstrum
Användarvisningsbild
Yrmff!!

Inläggav Ivarsson » 18 apr 2017, 19:19

10% stilmetall är fullt tillräckligt. Det gäller att spara på de dyrbara kilona man har.

Min brygd består av:

blyskrot (från skjutvallen, rent bly och lite hjulvikter) 92,5%
Stilmetall 6%
Tenn 1,5%
En snusdosa

Legeringen ligger på 15BHN när kulorna får svalna i luft och den låter sig värmebehandlas till (minst) 25BHN.
Vetgirig noob
Användarvisningsbild
Ivarsson

Inläggav Frank69 » 27 nov 2017, 19:09

Fick äntligen fin-renat lite bly idag. :D

008a.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav Frank69 » 13 feb 2018, 12:22

Idag testade jag lite olika temperaturer osv vid kulgjutning.
Gjöt lite .357 men det var lite väl kallt i det ouppvärmda garaget. :)
Så gjutformen hade knapp blivit varm innan man ville in i värmen igen.
Får nog vänta en månad till med gjutandet.

006a.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav Whistler » 14 feb 2018, 14:03

När får vi en forumavdelning för kulgjutning?
Användarvisningsbild
Whistler

Inläggav kynoch » 03 mar 2018, 08:40

Nu finns det bra grejor hos noe för 9,3 mm, deras push throug verktyg för nämd kaliber, har möjlighet för top punch för möjlighet att lättare sätta gascheck, funkar som lee billigverktyg.
Men i noe finns det lösa bussningar från 366 till 369, 9,5 dollar styck.
Gator gas checks finns i 9,3 mm, no morse 375 strul.

Tyvärr finns det ingen gjutform för mässing och tyvärr ingen kula som ser ut som norma aliaska, bara alu och 292 gr blykula.

Har läst att bästa precisionen är med gaschecks så jag siktar ditåt.
Naturligtvis powdercoating för att kunna lägga in snus under skytte, minska beläggning och toköka farten, oyes.

Nu gäller det bara att motivera sig för köp, med gjutform, verktyg, toppunch, bussningar, handtag och 1000 gaschecks runt 250 dollar.

Tillkommer bly som verkar finnas på vildsvinsbutiken, lee gryta billigast på nätet samt toaster oven mod biltema.

Inte kul att få asdålig precision när man plöjt ner ovan pengar.
Å andra sidan behöver kultillverkarna lite konkurrenter, ockerpriser på övningskulor till 9,3.

Jag är kluven, bekvämt att köpa 200 norma fmj och ladda upp, klart och betalt utan strul.
Men att ha 1000 billiga kulor hemma samt 1000 kg bly och gjutformar till samtliga kalibrar man äger ger oanade möjligheter.

Är det någon här som kör noe push trough, ok eller anus?

Blir det någon precision med powdercoatade kulor på 100m?

Kan även nämna att jag hört med tre handladdningsfirmor i Sverige som inte har ett jota hemma till 9,3 gjutning och bedyrar att det inte finns att få tag på, vill man inte sälja nuförtiden :roll:
"först när det sista trädet huggits och den sista floden förgiftats, först då kommer den vite mannen att inse att pengar inte kan ätas"..... Creeindianerna
--------------------------------------------------------------------------------
kynoch

Inläggav Kristoffer » 03 mar 2018, 15:30

Det såg ju vettigt ut med NOE:s grejer för att kalibrera och sätta gaschek. Jag kör själv med NOE block och Lee size kit till 45-70 och det funkar helt ok.

Mvh
//Kristoffer
Användarvisningsbild
Kristoffer

Inläggav Frank69 » 19 mar 2018, 12:04

Det var en rackare till att ha bråttom. :mrgreen:
Tackar för videoklippet!
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav Nickdgrip » 26 apr 2018, 17:31

Ska börja gjuta lite kulor till min 38-55 (.379 diameter) - Fått ett par kg bly av en kollega, sannolikt helt rent bly (legat i botten på en båt). Har skaffat en liten Lee smält och en Lee kultång för 255gr flatnos ej gascheckade kulor. Aldrig gjutit förut så lite ångest dels över om jag kommer bli blyförgiftad och dö, dels vad grannarna kommer säga när jag står vid en gryta med skyddsglasögon på baksidan av radhuset... :shock:

Farterna kommer hållas lågt "plink-ammunition" - Något särskilt jag behöver tänka på som exempelvis:
Behöver jag ha i tenn?
Droppa i vatten eller på handduk?
Funkar Lees Liquid Alox smörj?
Funkar "vanligt" kulfett till svartkrutsvapen eller är det special?
Ger Norma 200 tillräcklig fyllnadsgrad tror ni?

//N
Nickdgrip

Inläggav knappåsarn » 26 apr 2018, 20:53

roligt med fler som hittar kulgjutningen!
det är ett naturligt steg i handladdningen och blir lätt en hobby i hobbyn till. :D

är det lee's C379-250-1R tång du har?
den använder nämligen jag själv till 38-55 med gott resultat.

blyförgiftning är inget jag skulle oroa mig över när du står ute och gjuter.

ska försöka ge lite svar på dina frågor i ordning

behöver du ha tenn?

säkert inte men det skadar heller inte och du får mycket lättare att få bra utfyllnad och snygga kulor.
om du inte redan har koll på det så är loppisar bra ställen att hitta gamla tenngrejer billigt på. ingen ide att offra tex, lödtenn till detta.

appropå loppisar köp gärna en gammal gryta om du inte redan har en, den behövs för att rensa blyet i. det och något att skopa av föroreningar med behöver du ha. blyet som du har fått från din kollega är säkert oxiderat efter att ha legat i en båt och kan även innehålla andra föroreningar som du inte vill ha i din nya elektriska gryta.

bättre är då att grovsmälta allt bly först i en kastrull och skumma av dessa innan du häller av det rena blyet i tackformar.
dessa rena tackor kan du sedan mata din elektriska gryta med för en problemfri gjutning.
jag gör även så med tenn för att få så lite skräp som möjlig i gjutgrytan.
gamla ljusstumpar eller sågspån funkar bra till att skilja orenheter från blyet, kasta i och rör om tänd på om det inte självantänder när det slutat brinna skrapar du av slaggen och lägger i en plåtburk.

en annan vinst är om du har bly av olika sorter att du får en homogen batch som kommer att ge kulor med samma egenskaper när du sen gjuter.

släppa kulorna i vatten?

detta gör man för att få hårdare kulor men det funkar bara om blyet innehåller antimon eller arsenik, så har du bara rent bly så kan du skippa det och släppa på en handduk istället. dock viktigt med något att släppa på då kulorna är väldigt ömtåliga direkt dom kommer ur tången.

lee's liquid alox?

ja det funkar men det är inte mycket mer heller. sen är det svårt att få på tillräckligt mycket på kulan om man inte använder kulor som är gjorda för det.(tumblelube)

vanligt fett för svartkrut(typ bivax/ister) är mest för att hålla krutslaggen mjuk då något annat inte behövs med svartkrut.
kulfett för röksvagt krut är mer för att förhindra blyavlagringar orsakade av de högre hastigheter som detta krut ger.
det kan vara värt att köpa för att komma igång men det går även bra att blanda eget om man vill. finns gott om recept på nätet.

hur ska du fetta in kulorna?
det kan vara värt att fundera lite på. det klassiska är att kalibrera och fetta in samtidigt i en speciell press.
ytterligare en kostnad innan man kommer igång.

för att bara prova lite kan man ofta strunta i kalibreringen och istället fetta in genom panlubing.
man ställer kulorna på en plåt som man smält fettet på och när det stelnat trycker man ut dom ur kakan.
eller lee's skakmetod som du var inne på.

dock skulle jag vilja tipsa om powdercoating. har man inte köpt på sig fettpress och grejer till det redan så är det helt klart ett alternativ som är konkurrenskraftigt. du får snabbt ett bra resultat som förhindrar blyavlagringar och det är inte lika petigt med legeringen på blyet som med konventionellt fettade kulor.
du behöver i princip bara en ugn en plastburk, nät och lite pulver.
finns skrivet på forumet om detta tex:http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=194161&p=2589742&hilit=den+stora+tr%C3%A5den+om+powdercoating#p2589742

norma 200 funkar bra i 38-55, jag använder det själv. dock kör jag med coatade kulor och lite högre farter. (ungefär 100 m/s över winchesters mantlade fabriksplugg trots kulor av rent mjukbly :lol: )
om du verkligen ska fisladda rekomenderar jag VV N-110 eller tinstar.
knappåsarn

Föregående

Återgå till Kulor