Kulbana högre altitud

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Kulbana högre altitud

Inläggav Strugglefox » 02 maj 2018, 07:16

Hej
Ska iväg på bergsjakt i kazakstan där det flaggats för skotthåll kring 400m
Då dessa avstånden är helt nya för mig håller jag på att läsa in mig så mycket jag kan

En grej som jag behöver ta hänsyn till är att jakten bedrivs ca 2000-3000 m ö h
Kan man skjuta in bössan hemma på nåt vis så att det ändå funkar där?
Gör altituden att kulan "droppar" mer eller mindre?

Tar även tacksamt emot andra tips som kan underlätta

Kan även nämna att kalibern är .308w samt att kulan är en 165grains swift a-frame
Strugglefox

Re: Kulbana högre altitud

Inläggav dilaiic » 02 maj 2018, 07:50

Tunnare luft ger mindre luftmotstånd. Kulan tappar alltså fart långsammare och droppet blir mindre. Men är effekten så stor att man måste ta hänsyn till den? Vet ej, gissar på nej.
"A study of history shows that civilizations that abandon the quest for knowledge are doomed to disintegration."
-Bernard Lovell
Användarvisningsbild
dilaiic

Inläggav potatiskastare » 02 maj 2018, 08:37

Lek med olika ballistiska appar. Där kan du normalt slå in lufttryck och/eller höjd.

Personligen skulle jag oroa mig mest för vind och vinkel om jag sköt så långt i bergsmiljö. Skjuter du uppåt eller nedåt påverkar tyngdkraften inte kulbanan lika mycket. Sedan är det antagligen stor risk kulan är högt över markytan delar av kulbanan. Det brukar innebära hårdare vind. Nyckfull vind och 400m kan innebära massvis med svårläst avdrift. Ballistiskt välformade kulor köper lite marginal.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav NickeF » 02 maj 2018, 09:01

Med min skytteammo så skulle ett skott på 3000möh ta ca 7cm högre på 400m än om jag skjutit vid havsnivå, men om din skillnad är större eller mindre vet jag ju inte.
Har du 1013hPa vid havet så har du 692hPa vid 3000möh

Jag skulle nog ha gjort några kulbanetabeller baserat på tryck och temperatur motsvarande ca 2000-3000 möh och använt de på plats. Strelok el dyl app fixar det relativt lätt.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Kulbana högre altitud

Inläggav johaneriksson » 02 maj 2018, 09:25

Varför välja en stenhård tegelsten till långhållsskyttt?

Enligt strelok borde det ta ungefär 16 cm högt på 400m@3000m höjd om du skjuter in på havsnivå. Med en bättre kula halverat du skillnaden. Som tidigare påpekats är det nog vinden som blir största svårigheten och där häller det att ha kulor med bra bc.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav Strugglefox » 02 maj 2018, 09:50

Tack för svar :D
Vad gäller vinklar har jag för avsikt att köpa en kikare med avståndsbedömmare och vinkelkompensation

Med tanke på era svar känns det inte som om höjden ska vara en jättestor faktor i det hela men ska ändå dubbelkolla med strelok

Vad beträffar kulvalet fick jag tips från två av varandra oberoende handladdare att det var den kulan jag skulle köra på
Kan ingenting om det själv men vad hade ni rekommenderat? Viltet som kan tänkas nedläggas är råbock, ibex och maral
Strugglefox

Inläggav johaneriksson » 02 maj 2018, 10:09

Strugglefox skrev:Tack för svar :D
Vad gäller vinklar har jag för avsikt att köpa en kikare med avståndsbedömmare och vinkelkompensation

Med tanke på era svar känns det inte som om höjden ska vara en jättestor faktor i det hela men ska ändå dubbelkolla med strelok

Vad beträffar kulvalet fick jag tips från två av varandra oberoende handladdare att det var den kulan jag skulle köra på
Kan ingenting om det själv men vad hade ni rekommenderat? Viltet som kan tänkas nedläggas är råbock, ibex och maral

Aframe på 400 m riskersr att funka som helmantel på de arterna (om inte ibex är hård i kroppen?). Jag hade kört med hornady eld x eller annan liknande mjuk kula med bra bc.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav exabit » 02 maj 2018, 15:35

johaneriksson skrev:
Strugglefox skrev:Tack för svar :D

Aframe på 400 m riskersr att funka som helmantel på de arterna (om inte ibex är hård i kroppen?). Jag hade kört med hornady eld x eller annan liknande mjuk kula med bra bc.

Poäng! :)
/ Rikard

Pm:a mig om du vill ha en pipa gängad i Gbg-området/Kungsbacka/norra Halland. Reptillstånd finnes.
www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Canta » 02 maj 2018, 18:12

Kul. Vi var några som låg nere i Albanien några år för stenbock. Nästan alltid sköt man över raviner för man kom ju inte närmare. Jaktedaren påpekade att i raviner kommer kraftig luft/vind nerifrån o lyfter därmed kulbanan uppåt. Så håll rätt lågt sa han. Var väl inga större problem med skyttet o kändes det väl långt håll kunde man ev. ta ny position. 300 WM gick bra. Värst var det att få upp viltet. Kunde vara många hundra meter ner. Man använde åsnor och/eller små hästar.

Kanske ser Kazakstan annorlunda ut men stenbockar jobbar ju i berg. Om det är Afrikatyp dvs platt då kan nog vind komma in elakt från sida. Kanske kolla lite hur terränglådan ser ut. Finns väl bilder.
Skulle inte oroa mig för just höjden men annat huvdbry finns, typ kondition.
Användarvisningsbild
Canta

Inläggav Anders Ö » 02 maj 2018, 18:32

Håller också med om kulvalet :idea:
En spetsig lättöppnad kula skall det vara på långhållsjakt .
Swift Aframe är bra på älgjaktsavstånd (150m)
Senast redigerad av Anders Ö 02 maj 2018, 19:14, redigerad totalt 1 gång.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav arnold » 02 maj 2018, 18:42

+1 på att välja lämpligare kula ,eld-x ,sst, accubond etc
Blaser r8 grs
6xc match .minox zp5 5-25x56 mr2
6,5-284 march tactical 2.5-25x52

Blaser r8 success:
6,5x55 Zeiss victory Ht 3-12x56 asv+
9,3x62 swarovski z8i 1-8x24
Stalon compact
Fabarm Lion cal12
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Strugglefox » 02 maj 2018, 20:43

Canta skrev:Kul. Vi var några som låg nere i Albanien några år för stenbock. Nästan alltid sköt man över raviner för man kom ju inte närmare. Jaktedaren påpekade att i raviner kommer kraftig luft/vind nerifrån o lyfter därmed kulbanan uppåt. Så håll rätt lågt sa han. Var väl inga större problem med skyttet o kändes det väl långt håll kunde man ev. ta ny position. 300 WM gick bra. Värst var det att få upp viltet. Kunde vara många hundra meter ner. Man använde åsnor och/eller små hästar.

Kanske ser Kazakstan annorlunda ut men stenbockar jobbar ju i berg. Om det är Afrikatyp dvs platt då kan nog vind komma in elakt från sida. Kanske kolla lite hur terränglådan ser ut. Finns väl bilder.
Skulle inte oroa mig för just höjden men annat huvdbry finns, typ kondition.

Det där med att vinden lyfter kulan blir väldigt svårt att förutse fast man får väll förbereda så gott man kan hemma och sedan skjuta in bössan igen på plats
Konditionen är jag inte så orolig för men att sitta på en hästrygg åtta timmar om dagen kan kanske svida :cry:
Terrängen är väl som du beskrev albanien ungefär. Bara berg och någon enstaka grön dal

johaneriksson skrev:

arnold skrev:+1 på att välja lämpligare kula ,eld-x ,sst, accubond etc

Tack för input om kulval
Helmanteleffekt är inget jag är ute efter
Bättre med rejäla hål och snabb död
Strugglefox

Återgå till Långhållsskytte