Stålringar på aluminium bas

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Inläggav Emilll » 20 apr 2018, 00:32

Frågan kanske har ställts tidigare men jag hittade ingen tråd om det. Ville dessutom ställa den här då det kanske skiljer sig vad en vanlig jägare och långhållsskytt anser om saken.

Bakgrund:
Geväret är en Rem 700 i 308. med Vortex Viper kikare.
Tanken är att det ska bli ett hyffsat långhållsgevär men jag är nybörjare och har därför mindre marginalnytta av de värsta och dyraste tillbehören. Däremot strävar jag efter så god precision som möjligt.

Nu till frågan:
Jag har ett par Warne fixed 30mm stålringar sedan tidigare och en Warne mountaintech aluminium bas påväg. Gör det något att basen är i aluminium? Upptäckte nyligen att ringarna var inte var i aluminum och blev då osäker på mitt köp.
Emilll

Re: Stålringar på aluminium bas

Inläggav kattafan » 20 apr 2018, 09:04

Är det weaver eller picatinny på ringarna?
Har ett par stålklackar modell weaver till R700 till salu billigt isåfall.

Dock tror jag inte att du kommer att märka några negativa effekter så länge siktet väl är på plats. Kanske att det inte blir helt 100% repeterbart när du plockar av, men inget du kommer att lida stort av mer än en extra kontrollskjutning på banan. (Nu kommer det säkert nån långhållsninja och toksågar mitt yttrande :) )
På grund av den starka läppstiftet AR-15, måste plantan sätta påfyllningsstycket i piekkari.
Google translate översätter finska
kattafan

Inläggav paramedic77 » 20 apr 2018, 20:34

Det finns såklart bra och dåliga produkter i båda materialen och det kommer inte bli bättre än den sämsta komponenten.
Jag har inget mot vare sig aluminium eller stål men mixar inte gärna. Kanske är min egen fix idé bara...

Men gällande aluminium så är ju något av det bästa du kan hitta på marknaden gjorda i det... SPUHRs fästen och det brukar inte vara några 300g-sikten som monteras i dem heller så nog är aluminium av bra kvalitet att lita på.
Blaser R8 professional adj. 308w. Minox ZX 5i 2-10x45 och 6XC med Delta Stryker 4.5-30x56FFP
Remington 1100
HVA 1640 9,3x62 Aimpoint Micro H1+ Leupold VX-3 1.5-5x20, Stalon whipser magnum
HVA 648 8x57JS oborrad med öppna rm.
paramedic77

Inläggav locorod » 20 apr 2018, 20:37

Just i detta fallet ser jag inte större problem. Men en stplskruv i ett alublock är recept på problem...
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod

Inläggav Pongu » 21 apr 2018, 06:43

Teoretiskt rör sig aluminium och stål en aning olika vid temperaturförändringar, men rent praktiskt är det är inga problem.

Det finns dock olika alu-kvaliteter och en skenan kan ev. slitas lite mer vid många på- och avmonteringar.
"Peace is only to be found in the woods" -Michelangelo
Användarvisningsbild
Pongu

Återgå till Långhållsskytte