Hur få ut skyttar till tävlingarna

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Hur få ut skyttar till tävlingarna

Inläggav Håkan » 19 okt 2019, 19:22

[Alex] skrev:Jag är lite nyfiken på hur tävlingen i Malmö annonserades ut, var det till aktiva PRS-skyttar, enbart medlemmar, eller ville man att kikarskyttar från fler föreningar skulle komma och tävla? Var ska man leta i framtiden för att inte missa tävlingarna? Vi var ett helt gäng från vår förening som gärna hade deltagit, om vi hade vetat om att det var en tävling.

Jag brukar kolla på MSGs hemsida med jämna mellanrum, men är ganska säker på att jag inte såg något om det där.

Jag och Pia bestämde att göra tävlingen i måndags.....
Vi la ut den på några platser på facebook och även här på RS.
Så jag förstår att folk missat det, skall försöka göra det mer välplanerat nästa gång

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Håkan

Inläggav bultis » 19 okt 2019, 20:00

Varit flera kopplingar mot jakten och visst ger allt skytte positiva synergier till
jaktskyttet men håller inte jakten så nära detta ämne, därav postat under kategorin Långhållskytte.

Har läst flera åsikter om hur man tänker på att vara i själva tävlandet och då sen kanske bildar en åsikt att: -nää tävling är inget för mig pg a bla bla

Prova att se det såhär - man får ett jättefint tillfälle att skjuta o prova på olika mål på oftast olika avstånd. Får man bara iväg 4 skott på en fälttävlan? Ja, och vad är problemet med det då? Är det inte kul att skjuta?
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav Stewe's world on ice » 19 okt 2019, 20:30

För egen del har tävlandet med kulgevär hjälpt oerhört för min förmåga att skjuta bra jaktskott.
Stewe's world on ice

Inläggav Fält » 19 okt 2019, 20:52

Jag tror att https://shootnscoreit.com är det bästa alternativet för allt skytte. Problemet med att inte veta när det är tävling existerar inte inom dynamiskt skytte.

Tävlingskalendrar på många olika ställen tycker jag att är skitjobbigt att hålla reda på.
Fält

Inläggav pistolmike » 19 okt 2019, 21:08

Korthållsskytte = Dött

Dött... verkar gälla banskyttet över huvudtaget, inte bara .22-skytte utan även grovskyttet.
Mycket tror jag hänger ihop med diopter-"kravet" och det lite tråkiga upplägget.

Döende är även gevärfältskyttet... :|
Iallafall är det lite tråkigt tycker jag som gammal pistolskytt som skjutit pistolfält.
Hade gevärsfälten varit mer lik pistolfälten tror jag det hade varit mer poppis.

Men .22 skytte...
(OBS! Då menar jag ej dagens korthållsban och fältskytte) borde har lite potential.
Iallafall är det betydligt lättare att arrangera en långhållstävling med .22:or i södra Sverige.
200m är ett rätt rejält skjutavstånd med en .22:a, men det har kanske inte den där lockelsen som grovskyttet har.

Kattafan: jag kan försöka skicka inbjudningar till våra tävlingar så fler får chansen att komma.

Mvh Micke
"We must, indeed, all hang together, or assuredly we shall all hang separately"
Benjamin Franklin
Användarvisningsbild
pistolmike

Inläggav kattafan » 19 okt 2019, 22:13

Dött schmött.

Vi hat ökat deltagandet i banskytte med 250% det senaste året.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?

Kikarskyttar i Syd, förenen eder! www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav hofboss » 19 okt 2019, 22:26

Det skulle vara bra om man satte upp ett anslag på anslagstavlan, älgbanan och inskjutningsbanan om vilka typer av tävlingar som finns och kortare beskrivning på vad det går ut på och VAR MAN HITTAR INFO och detta på alla skjutbanor/ skjutbio som man besöker.
Vill man få nya utövare så får man fiska i nya dammar och kanske även köra en "öppen att prova på" lite då och då både med .22LR och grövre.
Senast redigerad av hofboss 20 okt 2019, 12:10, redigerad totalt 3 gånger.
hofboss

Inläggav Stewe's world on ice » 19 okt 2019, 23:53

En bra kompis samt bra skytt brukar ofta säga detta när vi pratar om olika problem man har med skytte. Börja med att kolla i spegeln.
Från början blev jag nästan irriterad över att han inte gav mer konkreta svar men när jag började följa hans råd så gav han oftast mer exakta svar då jag la in mer från "spegelbilden" i frågeställningen. Spegeln är grym och svår då jag i grund som andra människor är lat, tänk om man skulle börja en frågeställning likt detta istället . Jag gör detta nu för att få bukt med problemet, vad kan jag/vi göra för att förbättra. När jag var mer otränad i problematik så var det ofta inriktat på att identifiera problematiken, ju bättre identifiering desto bättre jobb hade jag gjort. Jag behöver väl inte säga att jag inte såg någon problematik i spegelbilden, det var mer hur andra gjorde fel. Det är mycket svårt att ändra andra men lätt att ändra sig själv därför ber jag alla som ser problemen att ta plats i styrelser, ta på er arrangemang, var funktionär samt delta i arrangemang Jag är långt ifrån perfekt själv men jag börjar med att kolla i spegeln vid varje problem som dyker upp. Tack jari.
Stewe's world on ice

Inläggav kattafan » 20 okt 2019, 18:41

Tävling idag, bra snack i pauserna och redan bra idéer om nybörjarevent och kommande tävlingar!

Det finns hopp
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?

kattafan

Inläggav NickeF » 21 okt 2019, 14:25

birk0323 skrev:Man har olika bas för sitt sina intressen helt enkelt och därefter planerar man sin fritid. Mitt mål är att ha 100 procent träff, i jakten. För andra kan det vara att tävla och tävlingsverksamhet. Endera hitta gemensam mark eller helt och hållet avskriva den jaktliga anknytningen till skyttet och fokusera på tävlingsverksamheten. Jag kände på tävlingsverksamheten i pistolskyttet men la ner det då det inte alls syftade till att göra någon nytta för vare sig mig själv eller de i samma hushåll, bara en utgift. Man prioriterar det som är roligast och nödvändigast och försöker pussla ihop tiden. Jag kan bli extremt taggad när någon utmanar mig men sedan inser jag tiden jag kommer behöva för att vara en part att räkna med blir för stor och då backar jag undan för då är det ingen mening. Det blir för kostsamt i tid och annat måste få utebli, slutar i prioriteringar och det tror jag gäller för många. Det är frågan att få någon att välja bort något annat de tycker om att göra på sin fritid, en tävling i sig :D

Vet inte om det här är ett svar till våra kommentarer på ditt förra inlägg, men om jag utgår ifrån det.

Målet är inte att alla ska börja tävla, men gärna fler. Vissa vill inte tävla eller att man helt enkelt inte hinner med för tillfället och jag tror ingen eller iaf väldigt få ha något problem med det. Så någon förklaring till varför man inte gör det känns inte befogat om det inte innehåller konstruktiv kritik till hur tävlingarna skulle kunna bli bättre.

Men det vi reagerade på är din generalisering av de tävlande långhållsskyttarna (utom Stewe då), vi som är ute på tävlingar och träffar andra aktiva känner inte igen din syn på oss som kollektiv. Nästan alla är jägare själva och jag har aldrig hört några nedlåtande ord om jägare och definitivt inte om hundjakt, möjligt om jägare som tar allt för lätt på sitt skytte, dvs de som inte har koll på sina grejer.
Att basera såna påståenden på vad man läser här och på andra ställen på nätet utan att ha varit ute i verkligheten och träffat aktiva långhållsskyttar är inte rätt.

Sen angående tävlingsskyttet kontra jaktskytte så tycker jag du borde ta en titt på VRS/PRS, stora delar av den ger väldigt mycket träning till jägare. Kanske inte uppenbart direkt om man tittar på klipp på nätet. Men att snabbt komma till skott, anpassa ställning och stöd efter rådande förutsättningar, ta skott i obekväma ställningar samt träna på att följa upp skottet och analyser träffen/bommen kan inte vara dåliga färdigheter för en jägare. Jag märker stor skillnad på mitt skytte iaf, kanske inte syns på löpälgen men i all annat jaktrelaterat skytte.
Tävla är den bästa träningen

http://idrottonline.se/SundsvallsSkF-Skyttesport/
Användarvisningsbild
NickeF

Inläggav birk0323 » 21 okt 2019, 18:22

NickeF skrev:
birk0323 skrev:Man har olika bas för sitt sina intressen helt enkelt och därefter planerar man sin fritid. Mitt mål är att ha 100 procent träff, i jakten. För andra kan det vara att tävla och tävlingsverksamhet. Endera hitta gemensam mark eller helt och hållet avskriva den jaktliga anknytningen till skyttet och fokusera på tävlingsverksamheten. Jag kände på tävlingsverksamheten i pistolskyttet men la ner det då det inte alls syftade till att göra någon nytta för vare sig mig själv eller de i samma hushåll, bara en utgift. Man prioriterar det som är roligast och nödvändigast och försöker pussla ihop tiden. Jag kan bli extremt taggad när någon utmanar mig men sedan inser jag tiden jag kommer behöva för att vara en part att räkna med blir för stor och då backar jag undan för då är det ingen mening. Det blir för kostsamt i tid och annat måste få utebli, slutar i prioriteringar och det tror jag gäller för många. Det är frågan att få någon att välja bort något annat de tycker om att göra på sin fritid, en tävling i sig :D

Vet inte om det här är ett svar till våra kommentarer på ditt förra inlägg, men om jag utgår ifrån det.

Målet är inte att alla ska börja tävla, men gärna fler. Vissa vill inte tävla eller att man helt enkelt inte hinner med för tillfället och jag tror ingen eller iaf väldigt få ha något problem med det. Så någon förklaring till varför man inte gör det känns inte befogat om det inte innehåller konstruktiv kritik till hur tävlingarna skulle kunna bli bättre.

Men det vi reagerade på är din generalisering av de tävlande långhållsskyttarna (utom Stewe då), vi som är ute på tävlingar och träffar andra aktiva känner inte igen din syn på oss som kollektiv. Nästan alla är jägare själva och jag har aldrig hört några nedlåtande ord om jägare och definitivt inte om hundjakt, möjligt om jägare som tar allt för lätt på sitt skytte, dvs de som inte har koll på sina grejer.
Att basera såna påståenden på vad man läser här och på andra ställen på nätet utan att ha varit ute i verkligheten och träffat aktiva långhållsskyttar är inte rätt.

Sen angående tävlingsskyttet kontra jaktskytte så tycker jag du borde ta en titt på VRS/PRS, stora delar av den ger väldigt mycket träning till jägare. Kanske inte uppenbart direkt om man tittar på klipp på nätet. Men att snabbt komma till skott, anpassa ställning och stöd efter rådande förutsättningar, ta skott i obekväma ställningar samt träna på att följa upp skottet och analyser träffen/bommen kan inte vara dåliga färdigheter för en jägare. Jag märker stor skillnad på mitt skytte iaf, kanske inte syns på löpälgen men i all annat jaktrelaterat skytte.

Nu har jag inte kontrollerat men jag tror nog jag skrev hur det känns. Du har förstås rätt i att jag baserar det på ovetenskapliga grunder, forum osv. Med detta kanske jag vill ha sagt att jag är öppen för att jag kanske har fel och det är en känsla grundat ur fel brunn. Missförstå mig inte, jag vill hitta en grund där jag har användning för det och kan prioritera ned något annat. Ni verkar ha hur roligt som helst och skyttet är spännande i sitt upplägg. Jag inser också att jag kan ha trampat några på tårna här som absolut inte ska ha det, bra människor och jag ber helt ärligt om ursäkt för detta. Kanske blev mitt tidigare inlägg helt galet... jag fick inte fram det jag ville ha sagt på rätt sätt och fördömde ett helt gäng i ett enda slag. Det blev helt fel det där, jag var ordentligt orättvis, skrev först och tänkte precis efter, tack för att du uppmärksammade det åt mig.
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav birk0323 » 22 okt 2019, 15:45

I en annan tråd dök det här upp... Stefan K är väl en god representant för skyttet som det verkar "Att det kommer pekpinnar när man vill ha hjälp med tips om kulor för långhåll på vilt är ingen nyhet här på Robsoft! Nu har ju trådstartaren bara postat i den här tråden sen han, eller hon, blev medlem och har vad jag sett satsat mer kraft på att tala om att andra har fel än att haka på dom som ger konkreta tips och delar erfarenheter.....

MIN personliga erfarenhet av långhållsjakt är mest baserad på andras agerande än mitt egna, även om jag skjutit några få riktigt långa skott mot vilt med.

Det jag sett och kommit fram till är att de flesta som verkligen skjuter mycket på långa håll på tavla (300 m och bortom) ställer högre krav på sig själv, patroner och vapen än de som med ”vanliga jaktbössan” tar stöd på ryggsäcken och ”håller ryggen” när det dyker upp en älg på 500 m....... Dvs de flesta som verkligen har koll på långhållsskytte verkar vara mer restriktiva att skjuta på vilt på långhåll än de som vill prova men inte har så stor erfarenhet av långhållsskytte!"

...Sånt här beskriver nog känslan jag tidigare pratade om... Gör att man som aktiv jägare känner ett visst förakt från det här hållet...
kabamm !
Användarvisningsbild
birk0323

Inläggav Grizzly308 » 22 okt 2019, 18:34

kattafan skrev:Är det nån i Skånetrakten som vill ta gevärsskyttekort så hojta till, vet åtminstone två examinatorer.

Jag har länge tänkt ta gevärskortet. skjuter på msg mm,

Hur gör man enklast?

Grizzly
Livet är för kort för att gå och ångra allt du aldrig gjorde.
Grizzly308

Inläggav kattafan » 22 okt 2019, 18:41

Grizzly308 skrev:
kattafan skrev:Är det nån i Skånetrakten som vill ta gevärsskyttekort så hojta till, vet åtminstone två examinatorer.

Jag har länge tänkt ta gevärskortet. skjuter på msg mm,

Hur gör man enklast?

Grizzly

Kolla i denna listan så har du några namn i din klubb och närliggande https://www.skyttesport.se/globalassets ... 191011.xls

kattafan

Inläggav Grizzly308 » 22 okt 2019, 19:12

kattafan skrev:Kolla i denna listan så har du några namn i din klubb och närliggande https://www.skyttesport.se/globalassets ... 191011.xls

inte en enda från msg. löser sig nog ändå vid tillfälle
Livet är för kort för att gå och ångra allt du aldrig gjorde.
Grizzly308

Inläggav kattafan » 22 okt 2019, 19:13

Kolla med kpistkillen vad han säger.

kattafan

Föregående

Återgå till Långhållsskytte