Konstig vind + en etisk fråga

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Konstig vind + en etisk fråga

Inläggav tjuröga » 08 aug 2019, 14:52

Har en Vortex bubbel level jag med, som jag alltid blickar lite innan varje skott :D

Med tanke på det ojämna underlaget jag ligger på och hur sned måltavlan är ibland så hade jag inte klarat mig utan.
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav tjuröga » 24 aug 2019, 19:33

Var på jaktmarken idag ock sköt :D Jag provade på 100 meter och 5skottarn var var 0,2mrad till höger. Vilket blir 10cm på 500meter. Alltså var det inte vind utan träffläget som på något konstigt sätt ändrats.

Var vindstilla idag med så jag la en 10 skottare med en 15 cm spridning (om man tar bort en flyern jag ryckte av) centrerad mitt i prick. Kändes skönt. Sen installerade jag min nya mynningsbroms och var tvungen att skjuta in igen både med övning och med jaktammo då det var skillnad och de började sammskjuta på ett helt annat sätt med broms, (skillnaden var bara vertikal). Mycket skillnad i rekyl och lite konstigt kändes det men skytteresultatet var lika bra som innan.

Vad gäller berget så har jag varit där 2 ggr och kollat och tänkt sedan sist. Det ser stabilt ut. Mycket stabilare än när jag upptäckte möjligheten första gången. Så nu har jag gjort en liten vändning. Om några månader när jag byggt en till stor tavla så har jag 1000m+ bana :D :D :D eller man kan välja allt mellan 600-2km synd att min avståndsmätare bara mäter lite över 700m :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Inläggav Sulan83 » 11 sep 2019, 09:44

Angående din långa skjutning som du verkar vilja gå vidare med, läs lite vad som står i SäkB och räkna risken. En annan sak att tänka på med skytte på långa håll är att du sannolikt kommer ligga i kikarsiktet en stor del av tiden. Det blir då svårt att ha koll på omgivningarna. Ska du skjuta i terrängen på de avstånden, se till att ha med dig någon som kan skjutleda och kolla att ingen kommer inom riskområdet. Det är en sak att skjuta in bössan på 100 meter på jaktmarken. Det är en annan sak att lobba iväg bly runt kilometern. Folk kan dyka upp där man minst anar det. Som på ett avlyst och bommat skjutfält till exempel. Observation i vidvinkel är nödvändigt och det är svårt att göra samtidigt som man själv skjuter, förmodligen på hög förstoring.

/Samuel
"Det har varit uppförsbacke hela livet, det är först nu det börjar gå utför."
Sulan83

Inläggav tjuröga » 11 sep 2019, 09:58

Tack för ett bra råd.

Just i detta fallet så skjuter jag över skog, väldigt vinklat och jag ser ett stort område där kulan träffar. Annars är det väldigt svårt när man skjuter på långa håll där kulan går långa sträckor i människohöjd. Men jag kommer ta med mig någon som håller uppsikt och hjälper till. :D
Användarvisningsbild
tjuröga

Föregående

Återgå till Långhållsskytte