Långsam tung kula eller snabb lätt kula?

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Långsam tung kula eller snabb lätt kula?

Inläggav Berget85 » 07 dec 2017, 19:38

crajm skrev:Den bästa laddningen för långa håll är den laddningen som har lägst ES oavsett om den skjuter 1 moa eller 0.25 moa på 100 meter.

Jag tar hellre en laddning som har låg variation på hastigheten än den som skjuter tätast (ofta går dessa två hand i hand)

Jag skjuter runt 2000 klass 1 skott om året å mitt råd är att du ska hitta en laddning som skjuter mindre än 25mm på 100meter med 5 skott, sen ska du köra den kulan hela tiden så att du lär dej den. Skjuttekniken å vindläsningen är ju faktiskt mycket svårare än att hitta en bra 100meters laddning.

Köp 100st av varje i tråden rekommenderad kula, sen kollar du vilken som går bäst i vapnet. När du vet det så köper du ett tusenpack av kulan och sen är det bara att nöta, nöta, nöta.
Jag brukar starta skyttet med att kolla dagens träffsäkerhet genom att skjuta 1 skott på 5 olika mål som har en storlek på ca 20mm.

Tack för tipsen!
Beställde hem ett packet med ELD match 178 som får bli först ut.
Har bara n140 och n540 hemma, misstänker att jag behöver ett lite långsammare krut, är inne på n150 eller 203b.
Har dock svårt att hitta några data på denna kula, några tipps på vart jag kan hitta rimliga data?
Berget85

Föregående

Återgå till Långhållsskytte