Centrering av rekylupptagning

Moderatorer: Kari Lindström, potatiskastare

Re: Centrering av rekylupptagning

Inläggav Alcibiade » 08 sep 2017, 07:44

MrMacke skrev:Ligger man med baksäcken och benstödet och trycker av så säger väl inte mantis "dina benstöd är för låga, din bakkappa lite fel, LOP behöver justeras och dina ben ligger inte optimalt" ?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Grejen med Mantisen är inte att den kommer att tala om för dig att du behöver längre benstöd, eller att bakkappan är lite fel etc., utan snarare att, i de fall du gör vissa förändringar som påverkar ditt skytte (såsom att höja benstöden, byta baksäcken osv.) kommer Mantisen vara till hjälp i att bekräfta om dessa förändringar genererade ett bra resultat eller inte och hur mycket bättre blev resultatet efter varje ändring som gjorts. Man kan tycka att detta borde kunna ses genom att du skjuter bättre men en bra träff påverkas också av andra parametrar såsom vind, avstånd, fel beräkning av målets storlek, mirage, etc. Mantisen fokuserar enbart på skytteställningen och de fel som görs i samband med den. Den andra biten är upp till varje skytt att ta hand om själv.

Rekylupptagningen har, bl.a., varit uppe på tapeten länge bl. långhållsskyttar då många misstänker att de gör fel på den punkten. Mantisen är ett grymt verktyg för att förbättra just den biten.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav johaneriksson » 08 sep 2017, 08:02

Alcibiade skrev:
MrMacke skrev:Ligger man med baksäcken och benstödet och trycker av så säger väl inte mantis "dina benstöd är för låga, din bakkappa lite fel, LOP behöver justeras och dina ben ligger inte optimalt" ?

Grejen med Mantisen är inte att den kommer att tala om för dig att du behöver längre benstöd, eller att bakkappan är lite fel etc., utan snarare att, i de fall du gör vissa förändringar som påverkar ditt skytte (såsom att höja benstöden, byta baksäcken osv.) kommer Mantisen vara till hjälp i att bekräfta om dessa förändringar genererade ett bra resultat eller inte och hur mycket bättre blev resultatet efter varje ändring som gjorts. Man kan tycka att detta borde kunna ses genom att du skjuter bättre men en bra träff påverkas också av andra parametrar såsom vind, avstånd, fel beräkning av målets storlek, mirage, etc. Mantisen fokuserar enbart på skytteställningen och de fel som görs i samband med den. Den andra biten är upp till varje skytt att ta hand om själv.

Rekylupptagningen har, bl.a., varit uppe på tapeten länge bl. långhållsskyttar då många misstänker att de gör fel på den punkten. Mantisen är ett grymt verktyg för att förbättra just den biten.

George, det du skriver går inte att tillämpa på liggande skytte. Om jag ändrar höjden på benstöden så kommer jag se precis vad som händer genom att se hur riktmedlet flyttas i förhållande till målet genom rekylen. Det hjälper inte ett skit att mantis talar om samma sak en gång till.

Mantis kan säkert funka till mer dynamisks skyttegrenar, men till bukskytte är det en menlös produkt.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav MrMacke » 08 sep 2017, 08:24

George lägg ned nu.

Om skytten ligger på 100m och upplever att han får mycket pipuppslag så kan han fortfarande få sjukt fina träffbilder. Man behöver inte en mantis för att se om man får mer eller mindre uppslag på pipan? Det ser man i siktet och känner i vapnet, Han har ju redan identifierat problemet.

Saken är som sådan att mantis fungerar dåligt för ändamålet, vilket jag även hört från branchkunniga, för pistol är den episk men inte till detta ändamål. Mantis är inte riktigt där med denna produkt, vilket du borde veta.

Sen vet vi alla att företaget du jobbar åt säljer denna produkt men det du inte inser är att det enda du gör med dessa inlägg är att bränna din trovärdighet, Lite som du gjorde 2008 när du försökte påtala äktheten på kopior som såldes av en GeorgeD genom att stärka att du verkligen inte var George och att du gjort affärer med GeorgeD och att produkterna var äkta och du fick bra service.

Låg profil är en bra sak att hålla när man sitter i din position på en av Sveriges största återförsäljare inom området.
Bild

Användarvisningsbild
MrMacke

Inläggav Alcibiade » 08 sep 2017, 08:44

MrMacke skrev:Saken är som sådan att mantis fungerar dåligt för ändamålet, vilket jag även hört från branchkunniga, för pistol är den episk men inte till detta ändamål. Mantis är inte riktigt där med denna produkt, vilket du borde veta.

Kan du hänvisa till några sådana negativa reviews från branschkunniga (och vill du hålla tråden ren kan du gärna ta det privat med mig) vore jag tacksam då jag själv verkar ha missat dem? Är det så att folk använt dem och kommit fram att de inte fungerar vill jag gärna veta det. Min ihärdighet dock handlade om motsatsen, nämligen den feed back man fått från sådana som, de facto, använt dem, vilken har varit positiv.
Personliga angreppen avstår jag ifrån då det inte detta tråden handlar om.
Det vore förjävligt om kärringen sålde dina vapen för det pris du sa du köpte dem för
Användarvisningsbild
Alcibiade

Inläggav Stewe's world on ice » 08 sep 2017, 10:00

Alcibiade skrev:

Hur har mantris funkat för ditt egna bukskytte
Stewe's world on ice

Inläggav JiJ » 08 sep 2017, 19:50

Om du skjuter med bipod, vad har du för underlag? Ett hårt underlag ger gärna studs i rekylen/mer uppslag...mjukare underlag som ex. grus eller en bit liggunderlag mellan bipod och det hårda underlaget....

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
JiJ

Inläggav Raoul Duke » 17 okt 2017, 22:53

Jag fick följande tips av Åke, från A-L skytteförening.

"Om du ta ett skott, och geväret hoppar vänster, då ligger du för rakt. Det är det som är hela problemet med det nydana 'ligga rakt bakom geväret'-problematiken. Om geväret flyttar sig vänster under rekylen, prova att flytta hela kroppen vänster tills rekylen inte flyttar geväret i sidled alls."

Tänker lämna det där. Säger inte vad som är rätt eller fel, men kan vara bra att prova.
Raoul Duke

Inläggav johaneriksson » 18 okt 2017, 06:39

Väldigt svårt att ligga lagomt snett varje gång. Betydligt enklare att alltid lägga sig rakt bakom. Saker som är lätta att repetera från gång till gång leder till bättre skytte.
Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav Anders Ö » 18 okt 2017, 08:22

Som sagt jag köpte Nathan Fosters bok

Här är introduktionen på Eboken.
Det är ganska kul läsning i övriga boken också :mrgreen:

Metoden har hjälpt mig väldigt mycket :!:
Snabbkursen är väl typ att man SKALL ligga snett och lågt och hålla i framstocken, inte dra men hålla i ordentligt :!:

Bullshit.

Entertain this: Everything you think you know about shooting technique may just be complete bullshit. If you are new to shooting, please understand this: Of all the movies and the many website pages you have seen, showing men behind rifles, 99.9% of these images are complete bullshit as far as good shooting form goes. Do not let yourself be fooled. Shooting skills have been going downhill worldwide and that’s a fact. Not only are hunters losing core skills, but also soldiers. Over the past decade I have seen snipers mimic benchrest and F-Class shooting technique which has nothing to do with sniping whatsoever, followed by Hollywood movie actors mimicking soldiers and snipers based on what they have seen and learned. But as a frightening turn of events, I have since seen military operators now simply copying Hollywood actors! It really is that bad. If you have been to one of these modern long range shooting / sniper schools, then you have probably been so filled up with bullshit you could run a methane plant for a year. There are so called experts out there teaching all kinds of tips and tricks; and again 99.9% of this is non-transferable, half assed Hollywood posing nonsense. Military or civilian programs, it is all the same, it has all gone the same way. Get it through your heads now. I don’t give a flying fek if the man in the training video or school has backing from X or Y authority. He may be able to get away with his shooting style - you can do better. And come hell or high water, I am going to make sure of it. But I need your eyes front and center. “But such and such an expert said that…” Blow what he said - if you want to do this right, keep focused on this book, keep focused on your shooting, don’t look at what everybody else is doing at the local range, don’t listen to them when they question you. Is this perfectly clear? Good - crystal clear, mind on the job.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video www.https://youtu.be/PFII1Ek9DRY
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM
A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 18 okt 2017, 09:32

Vilken bok? Låter ju jätteintressant. Extra intressant då jag nyligen ändrat vinkeln från helt rak till något vinklat och skjuter nu bättre. Rätt eller fel så känns det bättre och blir bättre. :) Blir aldrig bekväm eller ligger rätt när jag är helt rak bakom bössan.
Vänsterskytt
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav baner85 » 18 okt 2017, 19:06

Giobbi skrev:Vilken bok? Låter ju jätteintressant. Extra intressant då jag nyligen ändrat vinkeln från helt rak till något vinklat och skjuter nu bättre. Rätt eller fel så känns det bättre och blir bättre. :) Blir aldrig bekväm eller ligger rätt när jag är helt rak bakom bössan.

Har samma problem, ligger jag helt rakt bakom bössan så känns det inte bekvämt och skjuter inte lika väl heller. Nu lägger jag mig bekvämt bakom bössan istället och fungerar betydligt bättre, räcker med några graders vinkel.
4 Bössor och en påväg...
baner85

Inläggav Raoul Duke » 21 okt 2017, 23:49

johaneriksson skrev:Väldigt svårt att ligga lagomt snett varje gång. Betydligt enklare att alltid lägga sig rakt bakom. Saker som är lätta att repetera från gång till gång leder till bättre skytte.

I dunno man, Jag hade ofta att geväret flyttade sig vänster under rekylen, jag har börjat ligga lite mer till vänster med kroppen och rekylen är mycket mer rak nu, och det är ganska skönt på tävlingarna. Jag kommer prova det ett tag iaf. Även om folk som Mark i 4AW kör rakt bakom, och han skjuter ju ganska ok iaf...
Raoul Duke

Föregående

Återgå till Långhållsskytte