Amerikanska exportregler, en sammanfattning

Moderatorer: taxen, Kari Lindström, potatiskastare, Trond Åsly, mecke, Stefan.K, Ulrik, Fritz Kraut, PerN

Kategoriregler
Regler för Annonstorget

1. Endast privatpersoner får annonsera på Annonstorget. Näringsidkare är välkomna att kontakta robban@robsoft.nu" onclick="window.open(this.href);return false; för överenskommelse om annonsering.

2. Varor och erbjudanden ska vara lagliga att använda, samt stämma överens med god etik för jägare och skyttar. Militära produkter utan rimlig anknytning till jakt och skytte får ej bjudas ut. Är du tveksam, kontakta en moderator eller Robban innan du bjuder din vara. Varor som säljs ska ha ett fastställt pris. Säljare och köpare är givetvis fria att förhandla om priset, men auktioner är inte tillåtna.

3. Inlägg och annonser som inte stämmer med dessa regler, eller som moderator anser olämpliga, avlägsnas utan föregående varning.

4.Vid ammunitionsförsäljning är det upp till säljaren att tillse att köparen har erfoderliga tillstånd för inköp.

5. Varan skall vara förknippad med jakt, vapen och skytte. Motorfordon är inte längre godkända för direkt annonsering på Robsoft under kategorierna SÄLJES eller KÖPES. Jaktbilar mm. kan dock fortfarande utannonseras till försäljning, men endast som länkar till Blocket under avdelning BLOCKET TIPS.

6. Moderatorerna tar normalt sett inte bort annonser efter en försäljning avslutats. Trådskaparen kan i stället lägga till ordet "Såld/köpt/bytt" i rubrikraden (Man går in i första inlägget och gör den ändringen).

/Robban

Amerikanska exportregler, en sammanfattning

Inläggav gose » 28 dec 2009, 01:11

Da dollarkursen for tillfallet ar lag och utbudet i USA ar enormt mycket storre an i Sverige/Europa, sa ar det manga som ar lockade att bestalla saker, eller passa pa att kopa nar man ar pa besok. Dock sa ar det inte sa manga som har koll pa exportreglerna, sa jag har nedan forsokt att sammanstalla vad som galler for olika prylar, och olika situationer.

De allra flesta prylarna som vi ar intresserade av styrs av "22 U.S.C. 2778-2780 of the Arms Export Control Act (AECA) and the International Traffic in Arms Regulations (ITAR) (22 CFR Parts 120-130)" och hanteras av US Department of State, Directorate of defense trade controls (DDTC). Exporttillstand fran DDTC kostar $250 och kan bara sokas av i USA juridiska personer registrerade hos DDTC som exportorer . Personer boende i USA kan under sin livstid ansoka om ett (1!) undantag fran registreringskravet och bli beviljade ett exporttillstand. Avgiften pa $250 maste fortfarande erlaggas.
Lista over samtliga itars finns har: http://www.pmddtc.state.gov/regulations ... dated.html.

Brott mot dessa exportregler straffas enligt foljande:

127.1:
(a) It is unlawful:
(2) Order, buy, receive, use, sell, deliver, store, dispose of, forward, transport, finance, or otherwise service or participate in any transaction which may involve any defense article or the furnishing of any defense service for which a license or approval is required by this subchapter for export, where such debarred, suspended, or ineligible person may obtain any benefit therefrom or have any direct or indirect interest therein.

127.3 Penalties for violations.
Any person who willfully:
(a) Violates any provision of section 38 or section 39 of the Arms Export Control Act (22 U.S.C. 2778 and 2779), or any undertaking specifically required by part 124 of this subchapter; or
(b) In a registration, license application or report required by §38 or §39 of the Arms Export Control Act (22 U.S.C. 2778 and 2779) or by any rule or regulation issued under either section, makes any untrue statement of a material fact or omits a material fact required to be stated therein or necessary to make the statements therein not misleading, shall upon conviction be subject to a fine or imprisonment, or both, as prescribed by 22 U.S.C. 2778(c).

I 22 USC (United States Code) 2778 kan man finna foljande:

c) Criminal violations; punishment
Any person who willfully violates any provision of this section or section 2779 of this title, or any rule or regulation issued under either section, or who willfully, in a registration or license application or required report, makes any untrue statement of a material fact or omits to state a material fact required to be stated therein or necessary to make the statements therein not misleading, shall upon conviction be fined for each violation not more than $1,000,000 or imprisoned not more than ten years, or both.

Vissa prylar kontrolleras av Department of Commerce (http://www.commerce.gov/) och deras kompletta licensregler finns har: http://www.access.gpo.gov/bis/ear/ear_data.html. Licenser fram DoC ar, sa vitt jag vet, gratis och ar mycket lattare att fa igenom. Dock osaker pa exakt forfarande.

Brott mot DoCs exportregler bestraffas enligt foljande (EAR 764.3 b):

(i) Whoever willfully violates or conspires to or attempts to violate any provision of the EAA, the EAR, or any order or license issued thereunder, with knowledge that the exports involved will be used for the benefit of, or that the destination or intended destination of items involved is, any controlled country or any country to which exports or reexports are controlled for foreign policy purposes, except in the case of an individual, shall be fined not more than five times the value of the export or reexport involved or $1,000,000, whichever is greater; and, in the case of an individual, shall be fined not more than $250,000, or imprisoned not more than 10 years, or both

Ok, vad innebar nu allt detta?

Foljande saker kraver exporttillstand fran DDTC, oavsett hur grejorna fors ut ur landet (123.1):
a) kompletta vapen (121.9)
b) vapendelar till ovanstaende (tex slagstift, kolvar, magasin, icke-optiska sikten)
c) ammunition
d) ammunitionskomponenter (kulor, krut, tandhattar, tomhylsor)
e) optiska sikten, tillverkade for militart bruk, eller enlit militara specifikationer (tex rodpunktssikten fran Aimpoint/Eotech, ACOGs fran Trijicon)
f) Modifieringar/arbeten pa vapen tillhorande a). Det gar alltsa inte att skicka ett vapen till en vapensmed i USA och ha honom gora arbete pa bossan utan att soka exporttillstand. Dock ar det oklart hur mycket som kan goras utan att det kravs exporttillstand. Om det byts, eller monteras, delar till ett varde overstigande $100 sa kravs det garanterat exporttillstand, vilket torde vara det vanligaste

Undantag (123.17 (a))
Prylar fran b, c och d till ett varde understigande sammanlagt $100 (_varde_, inte vad det star pa kvittot) ar undantagna kravet pa exportlicens, forutsatt att forsandelsen inte innehaller nagra vitala delar (pipor, lador, underbeslag, revolvercylindrar, stommar etc).
Observera att detta undantag enbart galler foretag/personer som ar registrerade som exportorer. Som icke-registrerad far man alltsa inte ta med sig, eller skicka, nagonting som raknas som en vapendel, oavsett varde, ut fran landet.

Foljande saker kraver exporttillstand fran DoC:
a) Hagelgevar med piplangd over 24" (hagelgevar med piplang under 18" kraver exporttillstand fran DDTC. Oklart vad som galler for hagelvapen med piplangd mellan 18" och 24")
b) Optiska sikten avsedda for sportbruk "sporting purposes"

DoC verkar inte ha nagra undantag, sa exportlicens galler for samtliga berorda sikten, oavsett varde.

Ovanstaende galler oavsett om man bestaller fran USA, eller koper prylarna i USA och har tankt fora ut dem sjalv. Vart att notera ar att det aven ar brottsligt att vara inblandad i en transaktion som bryter mot exportreglerna, om man har vetskap om att sa sker.

Vilka saker kan man bestalla, eller fora ut, utan exporttillstand?
a) Luftvapen, oavsett effekt
b) antika vapen (1890), eller kopior darav.
c) laddutrustning (som inte ar automatisk)
d) knivar
e) rengoringsgrejor
f) verktyg
g) mm mm

Kommentarer, fragor och kritik pa ovanstaende mottages tacksamt.
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, .44, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
Användarvisningsbild
gose

Re: Amerikanska exportregler, en sammanfattning

Inläggav Kari Lindström » 05 jan 2010, 16:21

Tillägg enligt önskemål från Gose:

Tillverkaren måste vara registrerad hos Department of State för att handlaren ska kunna sälja internationellt..

Under our Department of State regulations all manufactures of gun parts shipping internationally must be registered with them. Failure to register constitutes that the merchandise can not be shipped. Until the manufacture of the item(s) registers with our Department of State and advises us of their registration number, we simply can not ship their merchandise.

Om tillverkaren inte finns med i listan ovan, sa far inga prylar fran den tillverkaren exporteras, aven om bestallningen i sig ar pa under $100.

Med tanke på att listor är levande material, redovisas den under diskussionstråden, tills någon hittar en länk till den.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Kari Lindström » 27 dec 2010, 22:19

Diskussionstråden om de amerikanska exportreglerna har vi här: viewtopic.php?f=20&t=92872
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Andreasf » 21 mar 2013, 19:34

Hej Gose du verkar ha lite koll pa laget! En fraga till dig!

Hej jag har en fraga om att exportera sitt Hagelvapen till USA. Vet nagon hur man gar tillvaga fran Sverige med att skicka sitt vapen till USA! Jag har hittat en vapenimportor har som kan hjalpa mig med att importera bossan for dryga 100$. Min gissning skulle vara att man kanske hittar nagon vapenbutik hemma som kan exportera bossan till dom. Men vad kostar det att skicka ett vapen fran sverige till USA? Jag kanner pa mej att det kommer kosta pa. Jag vill garna ha min vansterskrangda bossa som jag ar inskjuten med o inte kopa ny har. Jag vill tillagga att jag har som plan att flytta hit pa heltid och kommer salja mitt vapen hemma om det inte gar att exportera.

Tacksam for all respons.

Andreas

fornemark@hotmail.com
Andreasf

Inläggav Grillmästarn » 30 okt 2013, 13:28

Tänk också på att amerikanska handlare är mycket noga med exportdokument och ingenting undgår tull och moms när man beställer där ifrån till skillnad från en del andra länder.
Slutpriset blir därför inte alltid så bra.
2 blasersadlar à 415usd blev till ca 3850kr styck när allt var klart.

Skickas från min iPad via Tapatalk
Grillmästarn

Inläggav Boerboel » 13 jan 2014, 15:13

Tänkte att denna sidan kan vara till använding om man snabbt vill räkna på ett "ungefär" vad en vara från USA kommer att kosta när du har den hemma, inkl alla avgifter. (tull & moms)

http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 00173.html

Fyll i dina kostnader och få ett ca pris

//Nicke
358NM, 30-06, 6,5x55, .222r, 22lr, 12/70
Användarvisningsbild
Boerboel

Inläggav lillefar » 13 sep 2015, 11:37

Jag har för mig att de amerikanska exportreglerna har lättats upp, så att tex kikarsikten numera är ok att importera. Är det någon som vet nått om detta, eller var det bara ett önsketänkande?
lillefar

Inläggav gose » 30 sep 2015, 09:00

lillefar skrev:Jag har för mig att de amerikanska exportreglerna har lättats upp, så att tex kikarsikten numera är ok att importera. Är det någon som vet nått om detta, eller var det bara ett önsketänkande?

Forfarandet ar forenklat, men kravs forfarande lite pappersarbete. Man kan alltsa inte bara kopa ett kikarsikte och slanga i resvaskan.
.22, 7.65, 9x19, .357, .40, .44, 10mm Auto, .45 ACP
.22, 5.45x39, .223, 6.5x55, 7.62x39, .308, 30-06
12/70, 12/76
Användarvisningsbild
gose

Inläggav Patrik.S » 16 mar 2016, 21:23

Då länken till ITAR inte längre fungerar kanske någon här kan svara på min fråga, jag har förstått att det inte är att tänka på att importera kulor, hylsor mm men om jag önskar importera tomma mantlar för tillverkning av kulor.
Vad gäller då? Jag har fått en hint om att det inte heller fungerar längre, men vill veta mer och om det finns någon möjlighet att komma runt. Jag fick höra att ett export-tillstånd i dag kostar 2500$, stämmer det?
Patrik.S

Inläggav saga.L » 08 sep 2016, 17:07

Boerboel skrev:Tänkte att denna sidan kan vara till använding om man snabbt vill räkna på ett "ungefär" vad en vara från USA kommer att kosta när du har den hemma, inkl alla avgifter. (tull & moms)

http://www.tullverket.se/innehallao/tja ... 00173.html

Fyll i dina kostnader och få ett ca pris

//Nicke

Bra tips! Kan vara värt att räkna innan eftersom det sällan blir vad man tror i slutänden med tanke på alla avgifter från köp till leverans.
saga.L

Inläggav Callekula » 25 dec 2017, 17:16

Omfattas ringar/unimount av exportrestriktionerna i ITAR?

Om ja, kommer man undan om man packar ner sådana av värde under $100 i resväskan eller är inte heller det okej?
Callekula

Inläggav Callekula » 25 dec 2017, 18:09

gose skrev:Vilka saker kan man bestalla, eller fora ut, utan exporttillstand?
d) knivar
e) rengoringsgrejor
f) verktyg
g) mm mm

Vad gäller för ringar/unimount?
Callekula

Inläggav Sir Ville » 03 jan 2018, 21:51

Callekula skrev:
gose skrev:Vilka saker kan man bestalla, eller fora ut, utan exporttillstand?
d) knivar
e) rengoringsgrejor
f) verktyg
g) mm mm

Vad gäller för ringar/unimount?

Inga restriktioner vad jag vet. Beställd många par ringar från US.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Inläggav Cross-dominant » 04 mar 2018, 09:52

Om jag själv reser till USA, får jag då ta hem (i Sverige icke-licenspliktiga) vapendelar/tillbehör som vapenhandlare i USA normalt har exportförbud på?
1. På flyget som incheckat bagage? (Dvs först ut genom amerikanska tullen och sedan in genom den svenska).
2. Posta dessa från USA till min svenska hemadress? (Väl medveten om att det kan bli moms på grejorna).

Någon som gjort detta och kan ge besked?
/C-D
Cross-dominant

Inläggav Sir Ville » 04 mar 2018, 11:20

1. Nej
2. Nej

Är det exportförbud och du inte köper erforderliga tillstånd så får du inte ta grejerna ut ur USA om du så använder Brevduvor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tikka T3 Super Varmint .223 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3X Super Varmint 6.5 x 55 med B & A trycke och GRS Berserk.
Tikka T3 Tac A1 .308 .
En hel bunte Rimfire bössor i kalibrar .22 LR , WMR & .17 Hummer.
Sir Ville

Inläggav Hiddenpeak » 11 apr 2018, 12:40

Så om jag förstår det rätt kan jag beställa laddverktyg (vanliga kulisättare och kalibrerings) skicka det till ett hotell jag / vän bor på i usa och sen ta hem det i resväskan?
Användarvisningsbild
Hiddenpeak

Återgå till Annonstorget - Bytes