hylsglödning

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

hylsglödning

Inläggav sportsterxlh » 25 mar 2020, 10:32

hur går det till att mjukgöra en starline 45-90 så det går att omforma den till 8x58rd
Mossberg 835 pumphagel
Marlin 1895 45-70 Delta 1,5-9x45
carl gustav rullblock 8x58rd
Användarvisningsbild
sportsterxlh
 
Inlägg: 1048
Blev medlem: 23 okt 2008, 20:44
Ort: Bergkvara

Re: hylsglödning

Inläggav Anders Ö » 25 mar 2020, 11:25

I senaste VapenTidningen står det om
hyls-anlöpning .

Det är både lätt och lite krångligt .... :wink:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 7266
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: hylsglödning

Inläggav eskmat » 25 mar 2020, 12:23

Såg en film där man hade en termostat styrd kokare där salt smältes -800°-
På locket fanns två hål med en anordning där hylsorna inte gick ner längre i det smälta saltet än halsen + en knapp cm.
Sex sekunder var hylsorna nere (skulle motsvara c:a 400°) därefter snabbt ner i vattenbad.
Såg väldigt bra ut. Youtube "Salt Bath Annealing"
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 21 feb 2003, 17:03
Ort: Västerbotten och södra Lappland

Re: hylsglödning

Inläggav sneträff » 25 mar 2020, 13:09

jag har glömt hur mycket hylsorna skulle värmas, till vilken färg.
men sedan skall dom kylas snabbt.
det enklaste sättet jag sett beskrivet är att ställa hylsorna i vattenbad så högt som dom ska hållas hårda. den del som redan är i vattnet blir inte påverkad.
sedan värmer man hylsorna med förslagsvis gasolbrännare, och petar ikull dom i vattnet direkt
dom är uppe i önskad temp.

antagligen får du göra detta flera gånger mellan dom olika stegen i omformningen.

sneträff
sneträff
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 13 aug 2018, 11:05
Ort: norra västmanland

Re: hylsglödning

Inläggav ToppJägar’n » 25 mar 2020, 13:18

Bra tråd det här då jag är i planeringsstadiet av att bygga en!

Jag funderar på någonting liknande den här men inte lika invecklad & många komponenter då det kan rackla mer, simplifye är mitt måtto!

https://youtu.be/PLcZFQaaxp4

& det finns många fler DIY byggen på Youtube & hämta inspiration ifrån, sök på Annealing diy bla..


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
ToppJägar’n
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 jan 2019, 22:38
Ort: Piteå

Re: hylsglödning

Inläggav ToppJägar’n » 25 mar 2020, 13:24

Bild
Den här infon. är vad jag hittade, så jag har beställt Tempilaq 650˚F & 700˚F från England.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
ToppJägar’n
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 jan 2019, 22:38
Ort: Piteå

Re: hylsglödning

Inläggav Anders Ö » 25 mar 2020, 13:49

eskmat skrev:Såg en film där man hade en termostat styrd kokare där salt smältes -800°-
På locket fanns två hål med en anordning där hylsorna inte gick ner längre i det smälta saltet än halsen + en knapp cm.
Sex sekunder var hylsorna nere (skulle motsvara c:a 400°) därefter snabbt ner i vattenbad.
Såg väldigt bra ut. Youtube "Salt Bath Annealing"


:wink: :mrgreen:

viewtopic.php?f=8&t=244612&p=2911414#p2911414
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 7266
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: hylsglödning

Inläggav eskmat » 25 mar 2020, 14:35

Ja visst, de måste väl vara ett stensäkert sätt att glödga med tanke på jämnheten.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 21 feb 2003, 17:03
Ort: Västerbotten och södra Lappland

Re: hylsglödning

Inläggav PeterC » 25 mar 2020, 14:50

sportsterxlh skrev:hur går det till att mjukgöra en starline 45-90 så det går att omforma den till 8x58rd

Jag har gjort exakt det momentet TS frågar om. Använde en gasolbrännare och ställde hylsorna i vatten upp till 2/3 av hylsan. Värmde precis till att man kunde ana en mörkt röd ton på halsen sen knuffade jag omkull hylsan.
Detta fungerade utmärkt för mig och det gick lätt att kalibrera i ett enda steg i 8x58RD-verktyget.
Med det sagt så skulle jag i dagsläget enbart anlöpa med saltbad då det enligt mig är den enda metoden där man har helkoll på jämn temperatur. Har alla prylar hemma för detta, bara tiden och orken som sätter käppar i hjulen.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC
 
Inlägg: 3551
Blev medlem: 26 jul 2001, 07:28
Ort: Bollnäs

Re: hylsglödning

Inläggav r1no1 » 25 mar 2020, 15:06

Jag tänker bygga mig en variant av denna. https://www.youtube.com/watch?v=tvI40Rl8Z3k

Är det för oprecis metod?
Användarvisningsbild
r1no1
 
Inlägg: 4052
Blev medlem: 30 aug 2008, 14:32

Re: hylsglödning

Inläggav börje » 25 mar 2020, 15:11

PeterC skrev:
sportsterxlh skrev:hur går det till att mjukgöra en starline 45-90 så det går att omforma den till 8x58rd

Jag har gjort exakt det momentet TS frågar om. Använde en gasolbrännare och ställde hylsorna i vatten upp till 2/3 av hylsan. Värmde precis till att man kunde ana en mörkt röd ton på halsen sen knuffade jag omkull hylsan.
Detta fungerade utmärkt för mig och det gick lätt att kalibrera i ett enda steg i 8x58RD-verktyget.
Med det sagt så skulle jag i dagsläget enbart anlöpa med saltbad då det enligt mig är den enda metoden där man har helkoll på jämn temperatur. Har alla prylar hemma för detta, bara tiden och orken som sätter käppar i hjulen.

Så jar jag också gjort för att halsarna började bli för hårda
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija(Rip)
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
"Favve" Åbackens Bootsie (Hilla)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Användarvisningsbild
börje
 
Inlägg: 59990
Blev medlem: 16 aug 2004, 02:04
Ort: Finland, West Coast

Re: hylsglödning

Inläggav eskmat » 25 mar 2020, 17:01

r1no1 skrev:Jag tänker bygga mig en variant av denna. https://www.youtube.com/watch?v=tvI40Rl8Z3k

Är det för oprecis metod?

Ser ju ut att funka bra mekaniskt, undrar om inte trumman går väl sakta och det blir för varmt.
Med en varv regulator skulle ju det vara topp.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 21 feb 2003, 17:03
Ort: Västerbotten och södra Lappland

Re: hylsglödning

Inläggav cmk » 25 mar 2020, 17:20

ToppJägar’n skrev:Bild
Den här infon. är vad jag hittade, så jag har beställt Tempilaq 650˚F & 700˚F från England.


Skickat från min iPad med Tapatalk


Det svåra med Tempilaq och gasolvärmning är väl att man lätt riskerar att föra (den mycket heta) flamman över det målade.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder


PM:a
Användarvisningsbild
cmk
 
Inlägg: 2512
Blev medlem: 02 sep 2008, 16:31
Ort: Stockholm

Re: hylsglödning

Inläggav ToppJägar’n » 25 mar 2020, 17:44

Enligt vad jag har förstått så målar man inne i hylshalsen då man använder tempilaq & gasol.
Kommer att använda 2 hylsor tills jag hittar rätt, en med 650˚F & den andra med 700˚F, i teorin borde det funka i min värd!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
ToppJägar’n
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 jan 2019, 22:38
Ort: Piteå

Re: hylsglödning

Inläggav r1no1 » 25 mar 2020, 18:55

Ja det blir någon form av styrning på hastigheten, eller reglering via effekten på brännaren lär också vara en väg.
Ir tempgivare har jag tillgång till så rätt temp i slutändan ser jag inte som ett problem.

Men ska hylsorna ner i vatten eller svalna långsamt?


eskmat skrev:
r1no1 skrev:Jag tänker bygga mig en variant av denna. https://www.youtube.com/watch?v=tvI40Rl8Z3k

Är det för oprecis metod?

Ser ju ut att funka bra mekaniskt, undrar om inte trumman går väl sakta och det blir för varmt.
Med en varv regulator skulle ju det vara topp.
Användarvisningsbild
r1no1
 
Inlägg: 4052
Blev medlem: 30 aug 2008, 14:32

Re: hylsglödning

Inläggav PeterC » 25 mar 2020, 19:16

Efter anlöpning måste hylsorna kylas omgående så inte värmen vandrar neråt i hylsan, för gör den det kan det bli otrevligt...
Det jag tycker är osäkert med gas är att lågan är avsevärt varmare än den temperatur som behövs för anlöpningen, och man får en osäkerhetsfaktor i hur varm varje hylsa blir. Med saltbad blir alltid hylsan precis så varm som man önskar, dock är avkylning precis lika viktigt.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC
 
Inlägg: 3551
Blev medlem: 26 jul 2001, 07:28
Ort: Bollnäs

Re: hylsglödning

Inläggav ToppJägar’n » 25 mar 2020, 19:48

Min tanke om gas vs. Salt, hög temp vs. Låg temp är att tiden är en viktig faktor i det här.

Gas: en kort tid i lågan så värmen hinner inte ner i foten innan den kommer därifrån.
Salt: Längre tid i badet så värmen har mer tid på sig att gå upp i foten, större risk att överhetta foten.

Bara en tanke... rätta mig om jag har fel, för jag är här för att lära mig.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
ToppJägar’n
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 01 jan 2019, 22:38
Ort: Piteå

Re: hylsglödning

Inläggav PeterC » 25 mar 2020, 20:09

Handlar om några sekunder i saltbadet för att mässingen ska få rätt temperatur och man använder förslagsvis en metronom för att hålla tiden. Sök gärna på "salt bath annealing" på Youtube.
/Peter

-----> Formerly known as sako <-----
Användarvisningsbild
PeterC
 
Inlägg: 3551
Blev medlem: 26 jul 2001, 07:28
Ort: Bollnäs

Re: hylsglödning

Inläggav cmk » 26 mar 2020, 00:15

Av en slump såg jag att det fanns enn tradera-auktion för 10st 8x58RD-hylsor nu. 220:- i startbud... jag förstår lockelsen att göra egna.
Byta bort/sälja:
* MRP-2 - flera oöppnade burkar ur samma batch

Söker:
* Flipp-skydd för 30mm kikare
* Kahles Helia 5 1-5x24 rm 4 (inte nya Helia med 4 DH)
* Safari-rem canvas/läder


PM:a
Användarvisningsbild
cmk
 
Inlägg: 2512
Blev medlem: 02 sep 2008, 16:31
Ort: Stockholm

Re: hylsglödning

Inläggav jmkhenka » 26 mar 2020, 09:53

handlar om ungefär samma tid salt vs gas (6-8 sekunder).

Med tempilack så sätter man det på insidan hylsan och när det smälter så är temperaturen rätt. Det räcker sen att lägga hylsorna på en fuktig trasa, dom är handvarma inom några sekunder.

Bästa man kan göra med tempilack är att köra med hylshållare och borr, som man sätter hylsan i. Man kan börja med 5 sekunder och öka med en sekund, tills att man ser att tempilacken markerar, då har man sen ett ungefär.
Sen är det bara köra den tiden, säg 8 sekunder, på varje hylsa utan tempilack.

Det går att hålla med handen också, då känner man också om foten börjar bli varm. Så länge du kan hålla i hylsfoten kommer inte temperaturen överstigit 50 grader.
jmkhenka
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 14 feb 2019, 16:36

Nästa

Återgå till Hylsor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst