Längdskillnad efter kalibrering

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Inläggav Velcro Fly » 27 mar 2019, 10:59

Ok.
Grafiten torkar man ju bort i samma veva som man torkar bort vaxet så fattar inte ”problemet” med grafit på halsvecket. Alla för sitt ;) ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Re: Längdskillnad efter kalibrering

Inläggav Anders Ö » 27 mar 2019, 11:13

Kör också med järnhagel och grafitpulver .

Kör halsarna i grafiten först och sedan rullar jag dom på smörj-filt-plattan .

Ser ingen direkt skillnad i skitighet mot för
o-grafitad .... , torkar eller/och tumlar ändå efteråt så jag ser bara fördelar med grafit :idea:

Fantiserar även om att lite grafit är kvar och ger jämt kulsläpp...

Har gjort flera nya rutiner nästan samtidigt med jämn hylsvikt , svarvade halsar och denna grafitsmörjning ... , och det syns absolut på tavlan ... , men vet inte vad som ger mest % av ovanstående åtgärder... :roll: :mrgreen:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav exabit » 27 mar 2019, 11:39

Många verkar tumla sina kalibrerade hylsor för att få bort allt i halsen bla. Detta borde ge maximalt grepp i halsen och antagligen jämnt grepp från patron till patron.

Har en teori om att mångas problem med precision och/eller hög ES beror på att man negligerar att se till att insida hals är helt ren efter kalibrering (förutsatt givetvis att man använder expander och inte bussning eller Collet Die).

Tänkte bli mer seriös med detta nu iom införskaffandet av våttumlare. Tidigare har jag använt mestadels grafitpulver men även smörja ibland och ”rengjort” med tops efteråt. Knappast en fullt repeterbar rutin och med tveksam kvalitetssäkring.
/ Rikard

Blaser R8 Success Match 6,5x55
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Giobbi » 27 mar 2019, 12:15

Tops? Är det sant? :)
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav exabit » 27 mar 2019, 13:05

Giobbi skrev:Tops? Är det sant? :)

Til tops bestefar! :mrgreen:
/ Rikard

Blaser R8 Success Match 6,5x55
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Velcro Fly » 27 mar 2019, 16:30

exabit skrev:Många verkar tumla sina kalibrerade hylsor för att få bort allt i halsen bla. Detta borde ge maximalt grepp i halsen och antagligen jämnt grepp från patron till patron.

Har en teori om att mångas problem med precision och/eller hög ES beror på att man negligerar att se till att insida hals är helt ren efter kalibrering (förutsatt givetvis att man använder expander och inte bussning eller Collet Die).

Tänkte bli mer seriös med detta nu iom införskaffandet av våttumlare. Tidigare har jag använt mestadels grafitpulver men även smörja ibland och ”rengjort” med tops efteråt. Knappast en fullt repeterbar rutin och med tveksam kvalitetssäkring.

Har en annan åsikt om detta med grafit i halsen o den är att det jämna grafitlagret bidrar till jämna släpp. Lite som med mollade kulor mao ..
Jag får riktigt liten ES / SD på mina kalibrar och tror aldrig de siffrorna skulle minska med rena halsar. Tvärtom.
Som sagd 100 ggr innan på andra trådar så är mina hylshalsar svarvade, brotschade och expansionen görs med en mandrel.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Föregående

Återgå till Hylsor