Längdskillnad efter kalibrering

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Inläggav Svankila » 24 mar 2019, 15:07

Hur stor längdskillnad bör man få när man kalibrerat en hylsa rätt?!
Ställt mitt verktyg så att tändhatten trycks ut precis i slutet av slaget med pressen.

Hylsa före kalibrering 43.12mm
Hylsa efter kalibrering 43.25mm

Skillnaden är alltså 0.13mm, är detta rimligt? Längdtrimmar så klart efteråt. Kaliber 222 rem
Senast redigerad av Svankila 24 mar 2019, 15:30, redigerad totalt 2 gånger.
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Browning gold fusion 12 + slugpipa
Blaser R93 308 win Zeiss Victory HT 3-12x56 Stalon w110
Svankila

Re: Längdskillnad efter kalibrering

Inläggav JohanL73 » 24 mar 2019, 15:26

Kaliber?
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Svankila » 24 mar 2019, 15:29

Sorrry, 222 rem
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Svankila

Inläggav sneträff » 24 mar 2019, 18:05

eftersom hylsan blir längre så drar du troligen ut den med expandern.

sneträff
sneträff

Inläggav potatiskastare » 24 mar 2019, 19:47

Hylsan blir även längre direkt vid kalibreringen. Om det är kraftig kalibrering kan det vara högst mätbart. Det beror på att hylsan pressas ihop radiellt. Då flyttar sig mässingen istället framåt. Sedan kan den helt riktigt även bli längre då expandern passerar halsen på väg framåt om det går tungt.

Men att TS ställt verktyget så det precis poppar ut hatten säger egentligen inte något om kalibreringen. Alla verktyg jag använt har nämligen haft möjlighet att fritt justera både kalibreringsgrad och utstötarens position oberoende av varandra. Mit råd är att läsa in sig lite på alla tips om kalibrering som finns på forumet. Eller kanske ändå smartare att kalibrera som det står i manualen till man är varm i kläderna och kan läsa alla välmenande tips med ett visst mått av erfarenhet.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav jimmy85 » 24 mar 2019, 20:45

Har du ett rymligt patronläger så får ju hylsorna svälla mer för att täta. När du sedan kör dom i kalibreringsverktyget så pressas dom ju ihop och mässingen flyttar sig framåt.

Alt 2 är ju att expandern kärvar lite i hylshalsen och sträcker hylsan när den backas ut.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Svankila » 24 mar 2019, 23:19

jimmy85 skrev:Har du ett rymligt patronläger så får ju hylsorna svälla mer för att täta. När du sedan kör dom i kalibreringsverktyget så pressas dom ju ihop och mässingen flyttar sig framåt.

Alt 2 är ju att expandern kärvar lite i hylshalsen och sträcker hylsan när den backas ut.

Testade att smörja hylsorna bättre och fick bra mkt mindre sträckning i hylsan 0.07mm ca.
Får kanske köpa mig ett bättre hylsfett...kör med Lees billiga skit
Svankila

Inläggav Fritz Kraut » 24 mar 2019, 23:28

Svankila skrev:--- Får kanske köpa mig ett bättre hylsfett...kör med Lees billiga skit

Byt ut den tandkrämen mot bättre fett, så går jobbet både lättare och bättre.

Själv använder jag numera Hornady Unique till själva hylskroppen och Imperial Dry neck Lube till själva halsen. Skillnaden mot Lee tandkräm är märkbar, minst sagt. Finns inte hylsfett att få tag, kan man köpa en flaska ricinolja på apoteket. Den funkar också bra, även om t.ex. Unique är bättre.

http://vapex.e-line.nu/svSV/Konsumenter/Handladdning/Hylsbearbetning/Hylssmorjning/Kalibreringsfett/Unique_Case_Lube_(Hornady)?id=HRN393299

http://vapex.e-line.nu/svSV/Konsumenter/Handladdning/Hylsbearbetning/Hylssmorjning/Kalibreringsfett/Imperial_Dry_Neck_Lube_1oz_(Redding)?id=RED07700

http://vapex.e-line.nu/svSV/Konsumenter/Handladdning/Hylsbearbetning/Hylssmorjning/Kalibreringsfett/Imperial_Sizing_Die_Wax_1oz_(Redding)?id=RED07500
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav jimmy85 » 24 mar 2019, 23:30

Svankila skrev:
jimmy85 skrev:Har du ett rymligt patronläger så får ju hylsorna svälla mer för att täta. När du sedan kör dom i kalibreringsverktyget så pressas dom ju ihop och mässingen flyttar sig framåt.

Testade att smörja hylsorna bättre och fick bra mkt mindre sträckning i hylsan 0.07mm ca.
Får kanske köpa mig ett bättre hylsfett...kör med Lees billiga skit

Lees tandkräm funkar helt ok om man ger det tid att torka på hylsorna,men finns bättre alt.Själv kör jag med hornadys unique. E typ som redding imperial wax. Grafitpulver säger som funkar bra till hylshalsar. Har dock aldrig testat själv.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Velcro Fly » 25 mar 2019, 21:33

+ 1 för wax , Imperial el Unique , och Redding Grafitpulver.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Svankila » 25 mar 2019, 22:17

Köpt ovannämnda klet nu :mrgreen:
Svankila

Inläggav Velcro Fly » 25 mar 2019, 22:45

Du lär bli nöjd ;)
Tänk bara på att först doppa hylshalsarna i pulvret och sen rulla de i Vax mellan fingrarna. Göra i omvänd ordning ? Det misstaget gör man nog bara en gång ... :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Svankila » 25 mar 2019, 23:14

Velcro Fly skrev:Du lär bli nöjd ;)
Tänk bara på att först doppa hylshalsarna i pulvret och sen rulla de i Vax mellan fingrarna. Göra i omvänd ordning ? Det misstaget gör man nog bara en gång ... :)

Tack för tipset! Som att montera kamöverfall med mutterknackare då...gör man bara en gång :lol:
(Kompisen gjorde det, inte jag, som tur var :mrgreen: )
Svankila

Inläggav greyling » 25 mar 2019, 23:51

jag testade med vaselin i brist på annat :D - funkar faktiskt riktigt bra.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav pow » 26 mar 2019, 08:09

Kontrollmät även mot hylsbröstets datumlinje, det måttet bör vara ca 5 hundradelar mindre efter kalibrering, max 10.
Det finns en utförlig tråd i ämnet, anpassad helkalibrering.
Användarvisningsbild
pow

Inläggav jimmy85 » 26 mar 2019, 08:41

Svankila skrev:
Velcro Fly skrev:Du lär bli nöjd ;)

Tack för tipset! Som att montera kamöverfall med mutterknackare då...gör man bara en gång :lol:
(Kompisen gjorde det, inte jag, som tur var :mrgreen: )

Jag brukar ta o gnida lite vax på en tjock disktrasa. Sen rullar jag 5-6 hylsor åt gången över disktrasan. Funkar utmärkt :)
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Tomps » 26 mar 2019, 14:08

Jag har kört med enbart hornady unique wax sista året och skippat grafitpulver. Tycker det blev bättre samt att grafitpulvret tenderade att skita ned så förbaskat. Tar hellre en tops eller filtmopp och rullar i vaxet och kör sedan invändigt i halsen. Efter tvätt med lite diskmedel så är det rent. Med grafitpulver bet inte ens ultraljudstvätten till 100%.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav jimmy85 » 26 mar 2019, 14:12

Tomps skrev:Jag har kört med enbart hornady unique wax sista året och skippat grafitpulver. Tycker det blev bättre samt att grafitpulvret tenderade att skita ned så förbaskat. Tar hellre en tops eller filtmopp och rullar i vaxet och kör sedan invändigt i halsen. Efter tvätt med lite diskmedel så är det rent. Med grafitpulver bet inte ens ultraljudstvätten till 100%.

Kör oxå unique i halsen. Med en filtmopp går de minst lika snabbt som med grafitpulver. Men blir inte en bråkdel så skitigt.
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Velcro Fly » 26 mar 2019, 14:53

Tomps skrev:Jag har kört med enbart hornady unique wax sista året och skippat grafitpulver. Tycker det blev bättre samt att grafitpulvret tenderade att skita ned så förbaskat. Tar hellre en tops eller filtmopp och rullar i vaxet och kör sedan invändigt i halsen. Efter tvätt med lite diskmedel så är det rent. Med grafitpulver bet inte ens ultraljudstvätten till 100%.

Grejen med grafit är att du inte behöver tvätta hylsorna efter kalibrering.
Skitigt ? Har inte jag märkt, jämfört med andra smörjmedel, o definitivt inte lika omständigt än tvätt efter.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Tomps » 26 mar 2019, 23:55

Velcro Fly skrev:Grejen med grafit är att du inte behöver tvätta hylsorna efter kalibrering.
Skitigt ? Har inte jag märkt, jämfört med andra smörjmedel, o definitivt inte lika omständigt än tvätt efter.

De hylsor jag doppade halsen i grafit (liten glasburk fylld med pulver uppblandat med blyhagel) blev lika sotiga utvändigt som invändigt. Vid kalibrering blev åtminstone inte mina hylsor rena från grafitpulver på utsidan, det satt alltid lite kvar och i kombination med vax på hylskroppen blev det ganska skitigt, speciellt i vecket där bröstet övergår till halsen. Jag skippade därför grafitpulver och kör numera enbart med vax, tycker det funkar bättre.
Användarvisningsbild
Tomps

Nästa

Återgå till Hylsor