Ställa om kalibreringsverktyg!

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Ställa om kalibreringsverktyg!

Inläggav Svankila » 23 mar 2019, 17:12

Märker att mitt kalibreringsverktyg är felinställt.. Får en kraftig rand nertill på hylsorna. Ska jag gänga upp hela verktyget ett kvarts varv eller nåt eller ska jag bara gänga upp gängstången för att det ska bli rätt? Hylsorna är skjutna två gånger

Jocke
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Browning gold fusion 12 + slugpipa
Blaser R93 308 win Meopta R2 2-12x50 Stalon w110
Svankila

Re: Ställa om kalibreringsverktyg!

Inläggav Brakbrakaren » 23 mar 2019, 17:59

Bild!
Brakbrakaren

Inläggav Wargen » 23 mar 2019, 21:25

Ja bild, annars famlar vi i mörker. Och kaliber. Låter rätt normalt,men mera input behövs..
Wargen

Inläggav Svankila » 23 mar 2019, 22:55

Kaliber 308 win. Blir en liten vulkning i metallen några millimeter upp från botten på hylsan.
Jag gör allt utomhusarbete, med bilar, hus och trädgård och nu vill du att jag gör halva hushållsarbetet?!
Svankila

Inläggav Tomps » 23 mar 2019, 22:59

Mer av intresse är ju om verktyget kalibrerar hals och trycker tillbaka bröstet tillräckligt (0.05-0.1 mm), så att hylsan kamrar lätt men inte har för stort låsmått (headspace). Randen nertill är av mindre betydelse, så länge den orsakas av verktyget och inte vid själva avfyringen. Den nedersta delen av hylsan är solid och behöver inte, eller ens kan, kalibreras. Gängstången påverkar inte kalibreringen mer än att den ser till att trycka ut tändhatten och ge halsen rätt innerdiameter. Rätt inställd ska den sticka ut ca 2,5 mm, sedan rör man inte den mer.

Men en bild vore som sagt mer vägledande

Edit: om du ser en liten valk/rand ett par mm från hylsbotten är det dit hylsan kalibrerats, längre ned kalibreras den inte. Att det blir en liten valk kan bero på ett rymligt patronläge i kombination med lite för hård kalibrering. Jag skulle testa att kalibrera mindre, dvs skruva upp verktyget och testa successivt med att kamra hylsan i patronläget, samt mäta hylsmåttet tills den är tillräckligt kalibrerad
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Fritz Kraut » 24 mar 2019, 10:10

Om du får en kraftig rand på hylsorna, kan det vara klokt att ta fram bågfilen och klyva en hylsa. Randen kan nämligen vara - men behöver inte vara - ett tecken på att hylsan sträcks vid avfyrningen. En sträckning syns inne i den kluvna hylsa som en försänkning alldeles ovanför den inre hylsbotten. En för kraftigt kalibrerad hylsa slås av tändstiftet fram till bröstet i kammaren, och sträckningen uppstår när hylsbottet trycks bakåt mot vapnets stötbotten. Om det är så bör kalibrerverktyget skruvas upp en aning.

Jag har själv haft detta fenomenet med mina hylsor, och såg t.o.m. begynnande sprickor runt några hylsor. Hade jag laddat om dem, hade jag troligen råkat ut för en hylsbristning.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Svankila » 24 mar 2019, 10:47

AF98D97D-0BBA-4C82-B5AE-8180A14DDD04.jpeg
Tack för alla svar! Fantastiskt bra hjälp :) Detta med bröstet har jag tänkt på en del.

Märker även att jag ofta får mkt sot på hylshalsarna, även vid hårdrare laddningar, strax över Normas laddata, men utan trycktecken
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Svankila

Inläggav Fritz Kraut » 24 mar 2019, 12:31

Svankila skrev:

Ta och klyv den där hylsan. Jag inbillar mig att det är en svagt ljus ring ett par millimeter ovanför den mer tydliga underkanten ovan utdragarspåret. Den tyder i så fall på en begynnande hylsseparation, och när du kluvit hylsan ser direkt hur det är ställt.

Min tolkning är att du kalibrerar hylsorna för kraftigt. Mät skillnaden i brösthöjd med en skjuten och en kalibrerad hylsa. Använd skjutmått och t.ex. en 9 mm pistolhylsa, eller något annat som vilar på bröstet. Det är skillnaden, inte det exakta måttet i sig som är intressant.

F.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Svankila » 24 mar 2019, 15:36

Fritz Kraut skrev:
Svankila skrev:

Ta och klyv den där hylsan. Jag inbillar mig att det är en svagt ljus ring ett par millimeter ovanför den mer tydliga underkanten ovan utdragarspåret. Den tyder i så fall på en begynnande hylsseparation, och när du kluvit hylsan ser direkt hur det är ställt.

Min tolkning är att du kalibrerar hylsorna för kraftigt. Mät skillnaden i brösthöjd med en skjuten och en kalibrerad hylsa. Använd skjutmått och t.ex. en 9 mm pistolhylsa, eller något annat som vilar på bröstet. Det är skillnaden, inte det exakta måttet i sig som är intressant.

F.

Tack Fritz!
Ska ut med frun nu, provar att klyva den och lägga upp bild sen/ Jocke
Svankila

Inläggav Fritz Kraut » 24 mar 2019, 17:21

Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Svankila » 25 mar 2019, 10:51

Tack! Mkt matnyttiga trådar :)
Svankila

Inläggav Tomps » 25 mar 2019, 16:18

Spontant ser det på bilden ut som en rand som orsakas av verktyget vid kalibrering, dvs inte begynnande hylsseparation. Men bilden är lite otydlig och det är en god idé att klyva en hylsa, eller känna efter med tex ett utböjt gem. Googla gärna på "case head separation" så kan du förkovra dig åtminstone ett dygn :wink:
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Anders Ö » 25 mar 2019, 16:42

Med metoden att se skugg-ringen inne i hylsan är mycket lättare än gem-metoden tycker jag ..., när man känner den med ett gem så är det ett riktigt dike :idea:

Bild
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav jimmy85 » 25 mar 2019, 17:04

Anders Ö skrev:Med metoden att se skugg-ringen inne i hylsan är mycket lättare än gem-metoden tycker jag ..., när man känner den med ett gem så är det ett riktigt dike :idea:

Bild

Antar att det är skuggan närmast hylsbotten du merar? Den som ser ut som en skarp ring.
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Anders Ö » 25 mar 2019, 17:11

Yes :idea:
Med bra ljus i en flack vinkel framträder ringen direkt om det finns någon :arrow:

40+are tar lämpligen på sig 1.5'orna :wink:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav jimmy85 » 25 mar 2019, 17:17

Anders Ö skrev:Yes :idea:
Med bra ljus i en flack vinkel framträder ringen direkt om det finns någon :arrow:

40+are tar lämpligen på sig 1.5'orna :wink:

Jag har 1.5 på ens o 1.25 på andra :mrgreen:
"Jesus turned the water into wine. I turned it into liquor."- Popcorn Sutton
Användarvisningsbild
jimmy85

Inläggav Giobbi » 25 mar 2019, 19:16

Bild

:)
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Svankila » 26 mar 2019, 21:40

Uppdaterar tråden med en bild på kluven hylsa! Ingen ring eller skillnad i tjocklek på godset i hylsan!Med det sagt förstår jag att det blir till att skruva upp verktyget 1/8 varv eller nåt då..

D7D0D307-442F-4C4F-B1E1-F19A068FDC2B.jpeg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Svankila

Inläggav Anders Ö » 26 mar 2019, 22:14

Tomps skrev:Mer av intresse är ju om verktyget kalibrerar hals och trycker tillbaka bröstet tillräckligt (0.05-0.1 mm), så att hylsan kamrar lätt men inte har för stort låsmått (headspace). Randen nertill är av mindre betydelse, så länge den orsakas av verktyget och inte vid själva avfyringen. Den nedersta delen av hylsan är solid och behöver inte, eller ens kan, kalibreras. Gängstången påverkar inte kalibreringen mer än att den ser till att trycka ut tändhatten och ge halsen rätt innerdiameter. Rätt inställd ska den sticka ut ca 2,5 mm, sedan rör man inte den mer.

Håller med :idea:

@ Svankila
Mät en skjuten hylsa med en M10 hylsnyckelhylsa ställd på bröstet , kalibrera sedan med gradvis nedskruvat verktyg tills 0.05-0.1mm minusmått erhålles :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Svankila » 26 mar 2019, 23:07

Anders Ö skrev:
Tomps skrev:Mer av intresse är ju om verktyget kalibrerar hals och trycker tillbaka bröstet tillräckligt (0.05-0.1 mm), så att hylsan kamrar lätt men inte har för stort låsmått (headspace). Randen nertill är av mindre betydelse, så länge den orsakas av verktyget och inte vid själva avfyringen. Den nedersta delen av hylsan är solid och behöver inte, eller ens kan, kalibreras. Gängstången påverkar inte kalibreringen mer än att den ser till att trycka ut tändhatten och ge halsen rätt innerdiameter. Rätt inställd ska den sticka ut ca 2,5 mm, sedan rör man inte den mer.

Håller med :idea:

@ Svankila
Mät en skjuten hylsa med en M10 hylsnyckelhylsa ställd på bröstet , kalibrera sedan med gradvis nedskruvat verktyg tills 0.05-0.1mm minusmått erhålles :idea:

Ska testa detta! Tack för bra tips/ Jocke
Svankila

Återgå till Hylsor