Göra randpatrons fläns tunnare?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Göra randpatrons fläns tunnare?

Inläggav PenKing » 03 mar 2019, 17:06

Jag har precis köpt en gammal Drilling med 8X58 Sauer pipa, och läst mig till att man skall kunna omforma 9,3X72R hylsor, vilket ju är bra för att jag har en bunt sådana.
Efter att först tagit ner längden på hylsan kalibrerade jag försiktigt om den och det verkar se riktigt bra ut, problemet är att bössan inte går att stänga, eftersom själva flänsen är för tjock.
Hur löser man detta på enklast sätt?
PenKing
 
Inlägg: 487
Blev medlem: 07 apr 2004, 13:49
Ort: Sweden

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inläggav potatiskastare » 03 mar 2019, 17:31

Jag hade övervägt att riva om patronläget om den inte är fungerar för rimligt moderna hylsor. Även rådfrågat smed om möjligheten att riva 8x72, som når klass 1. Men först hade jag gjort riktigt rent med både solvent och bronsborste både i spåret och under utdragaren.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator
 
Inlägg: 10794
Blev medlem: 12 nov 2002, 21:37
Ort: Västergötland

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inläggav Fritz Kraut » 03 mar 2019, 19:31

PenKing skrev:Jag har precis köpt en gammal Drilling med 8X58 Sauer pipa, och läst mig till att man skall kunna omforma 9,3X72R hylsor, vilket ju är bra för att jag har en bunt sådana.
Efter att först tagit ner längden på hylsan kalibrerade jag försiktigt om den och det verkar se riktigt bra ut, problemet är att bössan inte går att stänga, eftersom själva flänsen är för tjock.
Hur löser man detta på enklast sätt?

Enligt CIP är randen på 8x58R 1,1 mm tjock, medan 9,3x72R är 1,3 mm.

Trots detta står det i kommentaren till patronen att 9,3x72R-hylsor går att använda.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
 
Inlägg: 37495
Blev medlem: 09 jun 2001, 22:30
Ort: Sydnärke

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inläggav PenKing » 03 mar 2019, 20:16

Men finns det något sätt att svarva den något tunnare? som inte är otroligt jobbigt? Eller tar man ut lite i utdragaren?
PenKing
 
Inlägg: 487
Blev medlem: 07 apr 2004, 13:49
Ort: Sweden

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inläggav Alpenländische » 03 mar 2019, 20:32

Sticker inte tändhatten ut då?
Användarvisningsbild
Alpenländische
 
Inlägg: 972
Blev medlem: 09 jul 2009, 21:26
Ort: F-län

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inläggav locorod » 03 mar 2019, 21:01

Går inte hylsan i baskylen om fläkten är för tjock?
"Å banan in i grannens trägaur. Flötta di dä kommer fler"

Svar från lokal bonne på frågan vart Stirling Moss tog vägen....

Och jag påpekar också att edits= språkfix. Du behövs . Tro mig....
Användarvisningsbild
locorod
 
Inlägg: 7870
Blev medlem: 10 mar 2011, 14:33
Ort: Hästveda

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inläggav Fritz Kraut » 03 mar 2019, 21:17

PenKing skrev:Men finns det något sätt att svarva den något tunnare? som inte är otroligt jobbigt? Eller tar man ut lite i utdragaren?

https://www.johannsen-shop.de/de/Wiederladen/Huelsen/Langwaffe/.318-(7,9mm)---.700-(17,8mm)/8x58-R-Sauer

En annan lösning.

/ F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator
 
Inlägg: 37495
Blev medlem: 09 jun 2001, 22:30
Ort: Sydnärke

Re: Göra randpatrons fläns tunnare?

Inläggav Tomps » 04 mar 2019, 18:08

Fritz Kraut skrev:
PenKing skrev:Men finns det något sätt att svarva den något tunnare? som inte är otroligt jobbigt? Eller tar man ut lite i utdragaren?

https://www.johannsen-shop.de/de/Wieder ... 318-(7,9mm)---.700-(17,8mm)/8x58-R-Sauer

En annan lösning.

/ F.


Förmodligen den elegantaste lösningen
Användarvisningsbild
Tomps
 
Inlägg: 3823
Blev medlem: 17 mar 2009, 12:57


Återgå till Hylsor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst