Frågor om våttrumling

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Frågor om våttrumling

Inläggav Magnus M » 18 feb 2019, 14:55

Jag ska bygga en egen trumlare, trumman består av en sån där burk man köper proteinpulver i. Den rymmer ca 5l.

Hur många kg stålstavar behöver jag?

Vad är effektivaste fyllnadsgraden av trumman? Halv eller 3/4?

Är det någon som har gjort egen media eller använder sig av något som inte är uttalat för ändamålet? Tänker mig att rostfri spik lär fungera bra och betinga ett lägre kilopris än media från handeln, tex Lymans.
Användarvisningsbild
Magnus M

Re: Frågor om våttrumling

Inläggav Regnskog » 18 feb 2019, 15:07

Jag är av åsikten att burkar som proteinpulver kommer i vanligtvi inte kommer att hålla för användning.

Att göra eget media har personer gjort/försökt, de använde rostfritt svetslod, minns inte hur det gick, men det är mycket arbete att göra småbitar av större saker
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav Magnus M » 18 feb 2019, 16:05

Tack Regnskog, jag får ha det i åtanke när jag bygger att jag kanske måste byta trumma efter en tid.
Jag ska bygga på en gammal köksassistent så det kärlet finns ju alltid, men eftersom det är i metall så vill jag ju inte att kemikalierna ska jobba på kärlet utan bara hylsorna. Därav att jag köpte dessa proteinburkar.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav wensby » 18 feb 2019, 16:10

1 kg stavar , halvfull behållare sedan i med hylsorna ....
Användarvisningsbild
wensby

Inläggav Magnus M » 18 feb 2019, 16:28

Tackar!

Kom på en fråga till, ska man bygga in såna där lister i burken som hjälper att stjälpa runt innehållet? Verkar vara 50/50 bland de hemmabyggen jag sett.
Användarvisningsbild
Magnus M

Inläggav Regnskog » 18 feb 2019, 16:31

Magnus M skrev:Tack Regnskog, jag får ha det i åtanke när jag bygger att jag kanske måste byta trumma efter en tid.
Jag ska bygga på en gammal köksassistent så det kärlet finns ju alltid, men eftersom det är i metall så vill jag ju inte att kemikalierna ska jobba på kärlet utan bara hylsorna. Därav att jag köpte dessa proteinburkar.

Om du kan passa in dina plastburkar i assistentens kärl/låta montera dem där så har du fixat färdig utrustningen.
Jag är för servering och utskänkningstillstånd på våra skjutbanor
Regnskog

Inläggav Magnus M » 20 feb 2019, 12:20

Nu har jag beställt tumlingsmedia från stenbutiken.

Uppar den här frågan:

Magnus M skrev:
Kom på en fråga till, ska man bygga in såna där lister i burken som hjälper att stjälpa runt innehållet? Verkar vara 50/50 bland de hemmabyggen jag sett.

Regnskog: smart! Då slipper jag mankemanget med infästning mot motor. En trä- eller plastställning i kärlet borde kunna hålla trumman på plats. Sen bara spänna en bagagerem över alltihop så trumman inte trillar ur.
Användarvisningsbild
Magnus M

Återgå till Hylsor