Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav notaprobiker » 05 feb 2019, 16:56

Något blev lite tokigt vid kalibrering av hylsorna för jag har olika innediameter på hylshalsen (de flesta inom 0,04mm).
Jag tänker att om jag gör mig en liten dorn så bör jag kunna få de flesta lika i diameter, men då kommer frågan... vilken diameter bör jag ha innan kulisättning?
0,264 * 25,4 =6,70

Kan 6,65mm vara ett bra mått att sikta mot för att få lagom anläggning mellan kula och hylsa?
notaprobiker
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 13 mar 2017, 21:24

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav apocalypse » 05 feb 2019, 18:16

Begreppet kalibrering innebär just att invändig halsdiameter dimensioneras.
Sen omformas vissa yttre hylsmått också i verktyget.

Vad menar du har gått fel?
Och vilken mätmetod använder du för att säkerställa spridning inom 0,04?

Ställer frågorna för att utröna om det finns ett verkligt problem eller inte.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
apocalypse
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 22 sep 2007, 23:51
Ort: Värmland

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav notaprobiker » 05 feb 2019, 20:36

Vid laddning har jag känt att kulan går i hylsan med olika mkt motstånd. Efter att ha läst lite på internättet, så bör man få till så lika förutsättningar som möjligt.
Så kontroll med mitt digitala skjutmått på innerdiameter visar på spridningen.
Jag har tagit ett kryssmått och belastat käftarna lika hårt.

Varför jag får detta resultat vet jag inte, det enda jag kommer på är att jag har gjort fel för att jag tryckte ut tändhatten innan jag formade hylsan.
Mao så var dornen nerskruvad i verktyget för att nå till tändhatten.

Så nu funderar jag på att tillverka en ny dorn med en viss diameter som jag kan öppna upp det lite med, och samtidigt är så lång att den formade hylsan inte trycks upp i verktyget.

Jag har tänkt att byta verktyg till ett med bussning längre fram för att få bättre kontroll ( tips i en annan tråd jag påbörjade)
notaprobiker
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 13 mar 2017, 21:24

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav Anders Ö » 05 feb 2019, 21:24

Är det inte bara att kalibrera om dom då...om du gjort något i konstig ordning...?

Har du tändhatt isatt som du vill spara så skruvar du bara upp utstötarpinnen så att hatten blir kvar :idea:

Kalibrera sedan som vanligt .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6123
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav apocalypse » 05 feb 2019, 21:35

OK - ja, att använda verktyg med bussningar kan vara intressant om man vill ta handladdningen vidare.

Jag vill ändå peka på fördelen att ställa in verktyget som avsett och använda det så.
Det ger samspel mellan formning, utstötning och kalibrering som är bättre. Du har verktyg för ”helkalibrering”?
Även med standardutrustning finns flera moment där man kan minimera variation - förutom batchkontroll.

Kulisättning kan ge olika känsla av motstånd (i.e. tänkbart grepp) även på hylsor inom samma batch.

Dina mätningar skulle kunna indikera orundhet, men prestanda hos skjutmått räcker inte för säker mätning.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
apocalypse
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 22 sep 2007, 23:51
Ort: Värmland

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav Anders Ö » 05 feb 2019, 23:30

Om du har ett vanligt FLverktyg och gör vanlig anpassad kalibrering och kalibreringskulan gör sitt jobb , dvs vidgar hylsan lite efter att den kalibrerats i verktyget så bör måttet och känslan i kulisättning vara lika ....
Om inte så har du nog hylsor som är laddade olika många gånger och har olika grad av arbetshärdning :idea:

Rekommenderar att ha ordning på antalet laddningar så att hylsbatchen har samma antal kalibreringar .
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö
 
Inlägg: 6123
Blev medlem: 31 jan 2002, 21:01
Ort: Hagsta Sweden Född 69

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav apocalypse » 05 feb 2019, 23:54

Instämmer i ditt inlägg Anders Ö.

Man bör dock inte bli helt överraskad om det inom antaget samma batch finns skillnader.
Det rör sig gärna om fabrikstillverkade bulkprodukter från början - med all möjlighet till variation.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
apocalypse
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 22 sep 2007, 23:51
Ort: Värmland

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav notaprobiker » 06 feb 2019, 09:05

Tack för era svar, och de har fått mig att tänka efter lite.

Först var jag på väg att svara att jag har superkoll på hur många gånger jag har laddat/skjutit hylsorna.
Men sedan slog det mig att jag köpte några hundra hylsor av en forumist som påstod att de var 1 gångs skjutna, men det vet jag ju inte.

Så där kan jag ha en orsak till att jag upplever hylsorna som olika hårda vid kalibrering.

Kalibrera en gång till, absolut, men bara så att jag förstår (vilket jag inte har lagt så mycket tanke på tidigare).

När hylsan är på väg upp i verktyget.
1. Kalibreringskulan öppnar hylshalsen till en viss diameter (som borde vara?)
2. Stöter ut TH
3. Trycker tillbaka hylsbröstet och ev hylshalsen (beroende på verkygets innerdiameter och mtrl tjocklek)

På returen så trycks ev hylshalsen ut något igen (det har ifall känts så i pressen).
notaprobiker
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 13 mar 2017, 21:24

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav Giobbi » 06 feb 2019, 10:06

Jag pressar tillbaka till 6.62mm, bara halskalibrerar då.

Testa utan expandern och se vad du får alt mät expanderkulan i verktyget? är den för stor går den att putsa ner någon hundring.

Men, jag har också köpt hylsor från forumister här, "engångsskjutna". Jag slutade med det för jag tvivlade högst på att dom var just engångskjutna. Köp Jaktmatch, billiga och väldigt bra. Antingen skjuter du dom, eller så drar du kulorna.

p
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi
 
Inlägg: 4487
Blev medlem: 06 jan 2012, 23:05
Ort: Göteborg

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav apocalypse » 06 feb 2019, 10:44

På väg upp stöts tändhatten ut, stryps halsen in och helt nära ändläget formas hylskropp och bröst.

På väg ut kalibreras innerdiametern.
Det är här man kan riskera sträcka hylsbröstet om det inte är smort invändigt hals.
"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight... razor... and surviving."

colonel Kurz (M.Brando) ur Apocalypse Now, F.F.Coppola (1979)
apocalypse
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 22 sep 2007, 23:51
Ort: Värmland

Re: Inndediameter på hylshalsen 6,5x55?

Inläggav Johan L. » 10 feb 2019, 14:58

notaprobiker skrev:Tack för era svar, och de har fått mig att tänka efter lite.

Först var jag på väg att svara att jag har superkoll på hur många gånger jag har laddat/skjutit hylsorna.
Men sedan slog det mig att jag köpte några hundra hylsor av en forumist som påstod att de var 1 gångs skjutna, men det vet jag ju inte.

Så där kan jag ha en orsak till att jag upplever hylsorna som olika hårda vid kalibrering.

Kalibrera en gång till, absolut, men bara så att jag förstår (vilket jag inte har lagt så mycket tanke på tidigare).

När hylsan är på väg upp i verktyget.
1. Kalibreringskulan öppnar hylshalsen till en viss diameter (som borde vara?)
2. Stöter ut TH
3. Trycker tillbaka hylsbröstet och ev hylshalsen (beroende på verkygets innerdiameter och mtrl tjocklek)

På returen så trycks ev hylshalsen ut något igen (det har ifall känts så i pressen).


1. Fel. Efter skottet har hylsan expanderat så kalibreringskulan går mer eller mindre fritt när hylsan är på väg upp i verktyget.

3. Hylshalsen stryps, hylskroppen formas och bröstet trycks tillbaka när hylsan trycks upp i verktyget. Det börjar med halsen och sedan kommer resten beroende på hur hylsan har expanderat.

4. Hylshalsen expanderas till rätt innerdiameter när hylsan dras ut över kalibreringskulan. Det är det motståndet du känner när hylsan är på väg ut.

Verktyget trycker alltså ihop hylsan lite för mycket och sedan expanderas den till rätt mått på vägen ut. Eftersom hylshalsens tjocklek varierar från hylsa till hylsa så blir det minst spridning på hylshalsens innerdiameter på detta sätt.

Kör man med bussningsverktyg utan kalibreringskula så blir variationen större. Det är därför som en del svarvar hylshalsen. Svarvar så tjockleken blir densamma på alla hylsor alltså. Väggtjockleken, inte längden eller diametern.
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Johan L.
 
Inlägg: 4122
Blev medlem: 05 feb 2005, 01:28
Ort: Värmland


Återgå till Hylsor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst