Hals eller hel?

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Hals eller hel?

Inläggav nygamla AKI » 13 jan 2019, 10:31

potatiskastare skrev:Jag håller inte helt med AKI, bara nästan. Jag anser att steg 1 för en nybörjare är att dra hylsan i ett fullängdsverktyg enligt tillverkarens rekommendation. Varken mer eller mindre. Chansen är då väldigt stor att man får en lagom kalibrerar hylsa anpassad för säker funktion. Har man en frisk och någorlunda modern bössa i någon vanlig kaliber kommer man klara sig lååååångt på det.
När man fått det att fungera smärtfritt går man vidare och kan optimera för ditt eller datt.

Jag däremot, håller HELT med dej. Du använder bara så få ord... :wink:

Jag blir bara så j@vla sned på allt onödigt mätande hit och/eller dit nu för tiden. Man mäter för att slippa förstå, liksom!
nygamla AKI

Inläggav potatiskastare » 13 jan 2019, 11:34

nygamla AKI skrev:
potatiskastare skrev:Jag håller inte helt med AKI, bara nästan. Jag anser att steg 1 för en nybörjare är att dra hylsan i ett fullängdsverktyg enligt tillverkarens rekommendation. Varken mer eller mindre. Chansen är då väldigt stor att man får en lagom kalibrerar hylsa anpassad för säker funktion. Har man en frisk och någorlunda modern bössa i någon vanlig kaliber kommer man klara sig lååååångt på det.
När man fått det att fungera smärtfritt går man vidare och kan optimera för ditt eller datt.

Jag blir bara så j@vla sned på allt onödigt mätande hit och/eller dit nu för tiden. Man mäter för att slippa förstå, liksom!

Det är nog för att många med hipster-tendenser börjat handladda. I Hipster-mentaliteten ingår oro som ett grundelement. ORO för att inte göra allt rätt.
Mormor bakade för att få bröd billigt. En Hipster hyr in sin surdeg på hotell när han har semester. Det blir inget billigt bröd, men väl ett tidskrävande projekt, som kanske blir väldigt bra.

Jag tror att handladdningens alla pryttlar är lite som surdegshotellen. Trevligt på alla sätt, men inte nödvändigt. Och alla vettiga bakböcker börjar ju på samma sätt. Gå till affären och köp mjöl och jäst. Baka bröd. När du fått kläm på grunderna är det jätteskoj med surdeg, om man vill och kan. Och om man inte riktigt kan finns det surdegshotell som erbjuder tjänster....

Oro, nervositet eller vad man skall kalla det är en fantastisk marknadsföringsmekanism. Är du orolig för ditt eller datt? Då kan jag erbjuda en laserscanner mät-o-moj här för endast 3700€ som effektivt kommer dämpa din oro genom att ett rött OK kommer upp på en skärm. :wink:
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Stainless steel » 13 jan 2019, 11:48

nygamla AKI skrev:

Det är viktigt att mäta mitt lee verktyg trycker tillbaka bröstet 0.3mm längre än vad normas fabriksskott är kalibrerade. Vilket jag tycker är en farlig nivå av kalibrering. Nu ska jag ju be om ett nytt för produkten funkar inte enligt instruktionen men tänk om jag inte mätt och bara pangat på med dom hylsorna hade kunnat slutat riktigt illa.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Inläggav 6mm Rem » 13 jan 2019, 12:07

Det hade bara slutat med hylsan spruckit eller gått av strax ovanför utdragarspåret.
Tog mig 6 omladdningar när jag testade.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav lasse-a » 13 jan 2019, 14:04

Anders Ö skrev:Min LEE Loader är nog gjord för Amerika-hylsor
med tjockare halsgods...
Kulorna sitter nättochjämt fast...

Ja, det har jag iaf inte upplevt. Märkte jag när jag skulle slå ur en kula... :) Den satt som berget.

Och, ja, jag är väl nöjd. Men vet ju inte vad jag missar! Så det är därför jag envisas med att fråga. ;)

Hur många omladdningar kan man (typiskt) få ut då, om man bara halskalibrerar som jag gör? (SAKO hylsor i .308, inte maxladdade).

Jag har så jag kan svarva totalt hylslängd, men har ännu inte laddat om en hylsa mer än två gånger...
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav lasse-a » 13 jan 2019, 14:06

potatiskastare skrev:Då kan jag erbjuda en laserscanner mät-o-moj här för endast 3700€ som effektivt kommer dämpa din oro genom att ett rött OK kommer upp på en skärm. :wink:

Grönt OK, annars köper jag inte! ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav nygamla AKI » 13 jan 2019, 15:51

Stainless steel skrev:...
Det är viktigt att mäta mitt lee verktyg trycker tillbaka bröstet 0.3mm längre än vad normas fabriksskott är kalibrerade. Vilket jag tycker är en farlig nivå av kalibrering. Nu ska jag ju be om ett nytt för produkten funkar inte enligt instruktionen men tänk om jag inte mätt och bara pangat på med dom hylsorna hade kunnat slutat riktigt illa.

Som 6mm Rem säger, de börjar gå av efter några omladdningar. Det ska man alltid vara på vakt mot.

Har du ställt in verktyget så som tillverkaren rekommenderar, eller drar du i bottnen? Är så länge sedan jag läste instruktionerna själv, men potatiskastares påpekande väcker något vagt minne. Skulle man inte skruva upp verktyget en liten bit, till att börja med? Meningen är alltså att inte trycka tillbaka bröstet mer än vad bössan kräver (=bössan är det rätta mätverktyget).

Poängen är att de 0,3mm du nämner egentligen saknar betydelse. Det du börjat jaga med mätandet är _långt_ hylsliv, inte en bara omladdad patron. Ju fler gånger man laddar om en hylsa desto större chans att någonting går fel med hylsan. Det står i alla handladdningsböcker från 80-talet. Men nu för tiden tycks det vara en självklarhet att hylsorna ska vara 15-30 omladdningar. DÅ kan det vara en finess med att mäta.

Men: man når samma eller bättre resultat ENBART genom att ställa in helkalibreringsverktyget så att det ger absolut minimal kalibrering. Den enda mätning som behövs är att hylsan ska kamra i bössan. För långt hylsliv ska det gärna vara aningen mothåll, för då bottnar hylsan optimalt i patronläget och omformas minst av skottet.

En viktig bidragande egenskap för långt hylsliv är ett grovslipat patronläge. Ju halare och blankare patronläget är desto mer mässing flödar framåt vid skottet. Speciellt bröstet ska ha sin dos med grovpapper.

OBS alltså att helkalibreringsverktyget och patronläget inte får kasta för mycket från varandra. Då kan det bli andra följder än enbart halskalibrering då man skruvar upp verktyget. Tex kan verktyget klämma ihop bröstkanten, vilket kan forma hylsan så att man får oväntade effekter för bottningen. Risken för detta är större med nya patronskapelser som har med cylindrisk kropp och brantare bröst än med de gamla godingarna.
nygamla AKI

Inläggav nygamla AKI » 13 jan 2019, 15:59

potatiskastare skrev:... Hipster-mentaliteten .. oro som ett grundelement... surdeg... :wink:

Ok, jo, låter bedrövligt. Men stämmer väl med vad man kan ana sej till. Och så säljer det ju så bra! Skyttet, en del av ens image. Hade jag inte tänkt på... Kanske man har en image i nyare generationens ögon helt utan att man tänkt på det?!! :shock: Oj! "Kolla mina nya Analajser! Med dubbel röd/grön OK-funktion och SD-filter!!" 8)
nygamla AKI

Inläggav Stainless steel » 13 jan 2019, 20:13

nygamla AKI skrev:Har du ställt in verktyget så som tillverkaren rekommenderar, eller drar du i bottnen? Är så länge sedan jag läste instruktionerna själv, men potatiskastares påpekande väcker något vagt minne. Skulle man inte skruva upp verktyget en liten bit, till att börja med? Meningen är alltså att inte trycka tillbaka bröstet mer än vad bössan kräver (=bössan är det rätta mätverktyget).

Det du menar här är anpassad kalibrering vilket inte funkar så bra om jag vill kalibrera om hylsor som inte är skjutna i mitt vapen och kanske flera olika dom kommer ha olika mått och därmed kommer pressen ge vika olika mycket av att kalibrera vilket ger olika mått. Enligt instruktionerna ska man skruva ner verktyget tills det tar i hylshållaren och sen 1.5 eller 2 varv till så att när du kalibrerar så tar verktyget i hylshållaren även om pressen sviktar lite. I denna inställning ska verktyget ge fabriks specifikationer på hylsorna men mitt verktyg trycker tillbaka bröstet för mycket med 0.3mm. Så det jag vill göra med hylsorna jag har som inte är skjutna i mitt vapen är att bara kalibrera dom till fabriks specifikationer men det är lite svårt då när verktyget kalibrerar dom för mycket obs jag vill inte göra en anpassad kalibrering på dom här hylsorna för dom är inte skjutna ur mitt vapen och har olika mått.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Inläggav Anders Ö » 13 jan 2019, 22:04

nygamla AKI skrev:En viktig bidragande egenskap för långt hylsliv är ett grovslipat patronläge. Ju halare och blankare patronläget är desto mer mässing flödar framåt vid skottet. Speciellt bröstet ska ha sin dos med grovpapper.

Jasså...?
Jag trodde slagstiftet slog fram hylsan i sitt främre läge mot patronlägesbröstet , krutet antänds , hylsan sväller fast av trycket och sedan sträcks hylsan ovanför den solida delen tills den möter slutstycksbotten.
Hylsan sträcker sig så mycket som låsmåttsglappet är ...

Hylsan flyter därimot frammåt sedan när man kalibrerar den i ett FL-verktyg .

I min värld morverkar ett grovt patronläge denna process .... , om man inte skjuter med så lågt tryck att hylsan inte sträcks...

Om patronläget är glatt så att hylsan kan glida ned mot slutstycket så kan glappet blåsas/fyllas ut frammåt genom att hylsbröstet formar sig mot patronlägeesbröstet , dvs minemal sträckning...

Så trodde jag :roll:

Bild

http://www.varmintal.com/a243z.htm
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Velcro Fly » 13 jan 2019, 22:38

Köper inte heller det där med grov yta :-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav potatiskastare » 13 jan 2019, 23:07

Hur mässingen flödar i patronläget måste bevisligen vara olika i olika situationer. En .375 kan skjuta av hylsorna på första försöket. Eftersom den headspejsar på bältet måste mässingen flöda framåt för att få så kraftig effekt. En 9,3x57 med lågt tryck kan poppa ut tändhatten, men med högre tryck plattas hatten ut. Där måste mässingen sträcka sig bakåt.

Någon skrev tidigare om headspejs som ändrade sig 0,3mm. Så mycket energi har inte slagstiftet att det kan flytta hylsan så mycket. Troligare i det fallet är att utdragaren håller fast hylsan och mässingen flödar framåt.

Men för det mesta tror jag det kritiska flödandet är mässingens flödande framåt i kalibreringsverktyget, när en för fet hylsa pressas ihop.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav nygamla AKI » 14 jan 2019, 00:47

Anders Ö skrev: ...Jag trodde...

Det finns tre sanningar. Din sanning, min sanning och Sanningen.

Det du, nån, tror stämmer säker, ibland. Videosnutten är fin, och stämmer säkert, ibland. Det jag tror stämmer också, för det har jag testat genom tusentals skott. Men jag har överraskats av motsägelser så pass ofta att jag försöker ha en öppen attityd och inte hålla mej till någon bestämd tro. Då är man öppnare för vetande och var gränserna för vetandet går.

Jag har oftast kalibrerat absolut minimalt, för jag skjuter oftast på bana och under förhållanden som inte kräver att barr, grus och naglar ska rymmas med patronen. För jakt har nya hylsor, ordentligt kalibrerade. Med minimikalibrerade hylsor bromsar man mässingsflödet med grovt patronläge. Med riktiga jaktpatroner, dvs sådana som har ordentligt konisk hylsform, bromsar man också mässingsflödet. Har testat rätt ordentligt med 222 Rem, 9,3-300H&H och 338 Lapua, blankt sedan grovslipat. Jodå, så har det varit hittills i mina fall. Sedan får andra tro vad de vill.

Innan man testat en hylsa med 300H&H form har man nog inte riktigt klart för sej hur pass olika olika hylsformer fungerar i patronläget. Den var en riktig överraskning. Grovslipat patronläge är oftare till nytta än skada. Trot om ni vill! Valet är fritt. Stenhård tro har sällan något riktigt värde då det verkligen gäller. Ju snävare desto mindre.

Min nuvarande bästa gissning skulle vara grovslipat i allt för banan eller allt där hylsorna är minimalt kalibrerade. Grovt eller blankt för jakt. Jag har aldrig märkt någon skillnad i bultlyft vid för höga laddningar med grovt eller blankt patronläge. Jo, med den riktigt koniska 300H&H hylsformen har blankt gett styv bult tidigare. Remingtonhylsor som inte alls är så spänstiga som Lapuas. Vet inte varför, gissa kan man alltid. Det är en observation i raden, en anekdot.
nygamla AKI

Inläggav Anders Ö » 14 jan 2019, 07:29

potatiskastare skrev:Hur mässingen flödar i patronläget måste bevisligen vara olika i olika situationer. En .375 kan skjuta av hylsorna på första försöket. Eftersom den headspejsar på bältet måste mässingen flöda framåt för att få så kraftig effekt. En 9,3x57 med lågt tryck kan poppa ut tändhatten, men med högre tryck plattas hatten ut. Där måste mässingen sträcka sig bakåt.

Någon skrev tidigare om headspejs som ändrade sig 0,3mm. Så mycket energi har inte slagstiftet att det kan flytta hylsan så mycket. Troligare i det fallet är att utdragaren håller fast hylsan och mässingen flödar framåt.

Men för det mesta tror jag det kritiska flödandet är mässingens flödande framåt i kalibreringsverktyget, när en för fet hylsa pressas ihop.

Bröstet på en bältesshylsa eller randhylsa flyttar sig naturligtvis framåt då där finns utrymme :idea:

Men inte genom sträckning i den bemärkelse som vid solida delen ... utan mer som utblåsning/formning , som också naturligtvis är en sträckning , men över större yta och inte så stressande som vid solida delen där det rör sig om sträckning i ett litet område :!:

Bälteshylsans konstruktion skulle ju vara briliant om måtten vore i synk med varandra...
Ofta så är låsmåtten +0.15 mm vilket i längden är riktigt dåligt .
Magnumhylsor går också av samma anledning av alldeles ovanför bältet :idea:

Håller således inte med om att anledningen är sträckning frammåt som drog av din 375a utan ett taskigt låsmått :idea:

Om man kan så skall man enligt mig försöka låsmått'a på bröstet i stället om det nu finns
något bröst att tala om ... , typ 300win mag ...
Har man 375hh så skulle jag pga dåligt bröst fixa låsmåttet på patronläget i stället ....

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Anders Ö » 14 jan 2019, 08:34

nygamla AKI skrev:
Anders Ö skrev: ...Jag trodde...

Det finns tre sanningar. Din sanning, min sanning och Sanningen.

Det du, nån, tror stämmer säker, ibland. Videosnutten är fin, och stämmer säkert, ibland. Det jag tror stämmer också, för det har jag testat genom tusentals skott. Men jag har överraskats av motsägelser så pass ofta att jag försöker ha en öppen attityd och inte hålla mej till någon bestämd tro. Då är man öppnare för vetande och var gränserna för vetandet går.

Jag har oftast kalibrerat absolut minimalt, för jag skjuter oftast på bana och under förhållanden som inte kräver att barr, grus och naglar ska rymmas med patronen. För jakt har nya hylsor, ordentligt kalibrerade. Med minimikalibrerade hylsor bromsar man mässingsflödet med grovt patronläge. Med riktiga jaktpatroner, dvs sådana som har ordentligt konisk hylsform, bromsar man också mässingsflödet. Har testat rätt ordentligt med 222 Rem, 9,3-300H&H och 338 Lapua, blankt sedan grovslipat. Jodå, så har det varit hittills i mina fall. Sedan får andra tro vad de vill.

Innan man testat en hylsa med 300H&H form har man nog inte riktigt klart för sej hur pass olika olika hylsformer fungerar i patronläget. Den var en riktig överraskning. Grovslipat patronläge är oftare till nytta än skada. Trot om ni vill! Valet är fritt. Stenhård tro har sällan något riktigt värde då det verkligen gäller. Ju snävare desto mindre.

Min nuvarande bästa gissning skulle vara grovslipat i allt för banan eller allt där hylsorna är minimalt kalibrerade. Grovt eller blankt för jakt. Jag har aldrig märkt någon skillnad i bultlyft vid för höga laddningar med grovt eller blankt patronläge. Jo, med den riktigt koniska 300H&H hylsformen har blankt gett styv bult tidigare. Remingtonhylsor som inte alls är så spänstiga som Lapuas. Vet inte varför, gissa kan man alltid. Det är en observation i raden, en anekdot.

Anekdotiska bevis/sanningar är i bland svåra att hänga med på för utomstående...

Jag vill gärna förstå vad som händer innom ramen för min fysiska världsbild för att jag skall adoptera en uppfattning om ett skeende :idea:

Om någon säger att "det har jag provat..."
"och så här blev det för mig"... så kan jag helt köpa det om det är innom ramen för uppfattning om hur saker och ting fungerar , det tror jag gäller de flesta .. :!: :idea:

Hur det fungerar med sträckning av hylsor tror jag de flesta kav visualisera ungefär som i min lilla animerade bild av hylsan , jag prenumererar inte på sanningen , utan delgav min uppfattning om vad som hände ....därav skrev jag att jag trodde ...

Var och en får tro vad de vill :idea:

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav potatiskastare » 14 jan 2019, 10:13

Anders Ö skrev:
potatiskastare skrev:Hur mässingen flödar i patronläget måste bevisligen vara olika i olika situationer. En .375 kan skjuta av hylsorna på första försöket. Eftersom den headspejsar på bältet måste mässingen flöda framåt för att få så kraftig effekt. En 9,3x57 med lågt tryck kan poppa ut tändhatten, men med högre tryck plattas hatten ut. Där måste mässingen sträcka sig bakåt.

Bröstet på en bältesshylsa eller randhylsa flyttar sig naturligtvis framåt då där finns utrymme :idea:

Men inte genom sträckning i den bemärkelse som vid solida delen ... utan mer som utblåsning/formning , som också naturligtvis är en sträckning , men över större yta och inte så stressande som vid solida delen där det rör sig om sträckning i ett litet område :!:

Bälteshylsans konstruktion skulle ju vara briliant om måtten vore i synk med varandra...
Ofta så är låsmåtten +0.15 mm vilket i längden är riktigt dåligt .
Magnumhylsor går också av samma anledning av alldeles ovanför bältet :idea:

Håller således inte med om att anledningen är sträckning frammåt som drog av din 375a utan ett taskigt låsmått :idea:

Om man kan så skall man enligt mig försöka låsmått'a på bröstet i stället om det nu finns
något bröst att tala om ... , typ 300win mag ...
Har man 375hh så skulle jag pga dåligt bröst fixa låsmåttet på patronläget i stället ....

Jag har visserligen en .375 men den har väldigt bra låsmått. Patronen finns däremot med som exempel på knas i någon av mina laddhandböcker. Det är en bössa där fabriksnya hylsor töjt av i bakkant första gången de avfyras. Jag hade nog gissat att hylsan snarare skulle blåsas ut och bli rakare om patronläget är så rymligt, men tydligen inte alltid.

Och på funderingen om hylsans konstruktion är bra eller dålig måste man nästan ha en bekväm fåtölj och ett litet glas med lämplig dryck, för att ens ha en chans att komma nånvart. :mrgreen:
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Anders Ö » 14 jan 2019, 10:33

Absolut :D

Tar tillbaka att
det är en dålig konstruktion :wink:

Den är ju gjord för att mata klanderlöst ur ett magasin och skjuta skapligt tunga och grova kulor med lagom hastighet :idea:
Och det gör den ju med bravur :D

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 14 jan 2019, 11:51

Tack!

Fantastiskt bra tråd utvecklar det sig till för mig som inte är proffs på handladdning än och testar med olika verktyg, just nu Collet. Håller med att man ska göra som det står i manualen men mäter man inte resultat före och efter vet man inget, egentligen. Har lärt mig mycket sen jag gick till Collet dies för här måste man mäta för att ha koll på vad som händer och inte. Nu har jag märkt att det skiljer en hel del från Jaktmatchens hylsmått från mina skjutna. Även att kulorna satt väldigt olika hårt i JM när jag drog ut dom, speciellt 6.5 - en satt stort sett fast så hårt att jag fick nypa sönder kulan för att få ut den. Krutmängden diffade rejält med, upp till 1 grain. 308 var klart mycket jämnare, vad man kunde förvänta sig i tension och krutmängdsdiff.

Hur gör man det här?

"Har man 375hh så skulle jag pga dåligt bröst fixa låsmåttet på patronläget i stället ...."

Har en 375H&H.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Anders Ö » 14 jan 2019, 12:17

Giobbi.
Angående 375hh och dess bröst så blir det svårt att få någon positiv kontaktyta på det lilla sluttande bröstet...
Så har man så stort låsmått så att hylsorna far så illa att de får kasseras efter ett fåtal omladdningar så menade jag att då är det nog bättre stt bedöka en vapensmed och få patronlägets låsmått justerat :idea:

På magnumbältespatroner med riktigt bröst som 300win , 338win , 7mmRem osv så tycker jag att det är bättre att låsmått'a på bröstet istället för magnumbältet .

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Giobbi » 14 jan 2019, 14:21

Ah, ok. Jag har ännu inte grottat ner mig hur man ska mäta fr bältet istället för bröstet. Undrade hur man gör set men jag tänker kanske det räcker med ett rör som går utanpå hylsan men stoppar på bältet, då kan jag mäta låsmåttet.
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

FöregåendeNästa

Återgå till Hylsor