Vill sluta smörja hylsor

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Vill sluta smörja hylsor

Inläggav Kronhjorten » 17 nov 2016, 14:35

Stämmer, den använder jag.

Det var jag.
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav Fält » 18 nov 2016, 21:42

Börje nämnde Lee Collet verktygen tidigare.

Jag tycker att de är förbannat bekväma att använda, det finns ingen anledning att smörja hylsorna varken invändigt eller utvändigt. Verktyget fungerar som en chuck med fyra käftar som klämmer hylshalsen till rätt form. Då verktyget inte trycker eller drar i hylsan över huvud taget så minskar trimningsbehovet och hylsslitaget väldigt mycket.

Nackdelen som jag ser är att halsen på hylsan inte blir helt rund, det handlar om en hundradel på de .223or jag just mätte och kanske 0.015 på .308 hylsorna. Precisionen verkar räcka till ca 3/4-1 MOA i vilket fall som helst.

Jörgen
Fält

Inläggav Sunka78 » 24 sep 2018, 20:56

Mikey skrev:
7x33 skrev:
jeppe.c skrev:Sitter med samma här. Planen är att börja köra .223 i den progressiva pressen i framtiden.
Min fundering är vilket spray jag ska köra. Letat efter hornadys men inte hittat någon som har det.
Kör imperial i enstånkaren idag

Gör den själv. Isopropanol och Lanolin
https://www.youtube.com/watch?v=0117UuXiSS4
https://www.youtube.com/watch?v=olahEwJMUi8

Lanolin tex: https://opella.se/product.html/ullfett
Isopropanol tex: https://www.kjell.com/se/sortiment/hus-halsa-fritid/kemi-spray-lim/spray-olja-isopropanol/luxorparts-ipaclean-isopropanol-1000-ml-p18356

Har precis köpt mig en laddning lanolin, ska bli en batch hemma-smörj. Men lanolinet är ju mycket, mycket fett. Hur mycket/vilken typ av rengöring har man att vänta efter att ha använt detta? (Använder idag grafitpulver till invändig hals nu och RCBS vattenlösliga till utsidan).

Mikey, hur gick det? Fick du till en bra blandning? Sett några Youtubefilmer med Lanolin och hylsprep. men det har varit Lanolinolja och inte Lanolinfett... Sitter själv med en burk lanolinfett och tycker att det ser lite för hårt ut...?
Sunka78

Inläggav kattafan » 25 sep 2018, 05:48

Lånar denna tråd lite eftersom jag funderat på om jag gör rätt.

Jag tröttnade på den vidriga lukten av Lee's smörja när den surnar så jag slänger ner mina hylsor i en plastpåse och sprejar ner Biltemas vapenolja i, sen rafsar jag runt en stund.
Sen kalibrerar jag och kärnar ur, sen det tvättar jag dom i en ultraljudstvätt innan laddning.

Funkar hur bra som helst tycker jag, men eftersom alla andra verkar använda en massa obskyra fettblandningar så blir jag såklart fundersam. Enda nackdelen är att jag får torka av pressen med jämna mellanrum.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
kattafan

Inläggav Velcro Fly » 26 sep 2018, 20:26

cmk skrev:Ingen som kör med grafit-pulver? Antar att det bara fungerar för halsen, men det är väl där det är tristast att pilla in, och sedan få bort smörjmedel. Om jag har förstått det rätt så behöver man inte rengöra hylsan efter kalibrering för att få bort grafitpulvret.

http://www.vapenochskytte.se/handladdni ... smorjmedia

Jag kör med Redding grafitpulver på halsarna och Imperial Vax på kroppen. Suveräna grejer och inget pill inne i halsen behövs. Går fort o smidigt - bara o torka av vaxet på hylskroppen med en trasa efteråt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav crajm » 26 sep 2018, 20:33

Jag gör likadant som velcro, fungerar bra och man slipper som sagt kladdet i halsarna.
Ibland är jag iof för lat för att torka av hylsorna en och en men dom gångerna dumpar jag dom i tumlaren å kör nån timme sen är det problemet löst :)
Vänsterskytt!
Livet är för kort för att INTE använda Customvapen.
Våga Vägra Blaser
K.S. ARMS
MDT ACC
Manners PRS1
6.5 Creedmoor, 308 Win, 6BRA
crajm

Inläggav turbo87 » 27 sep 2018, 04:44

+2 på grafit + imperial die wax
Vänsterskytt!
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
Browning bar MK3 30-06 Delta hd 1-6x24
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
SKB 500
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40

Olympisk skeetskytt med junior SM brons
Tävlar just nu i A-klass skeet
turbo87

Inläggav Giobbi » 27 sep 2018, 07:19

Doppar ni halsarna i pulvret, så det kommer pulver in/utvändigt?
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav crajm » 27 sep 2018, 07:31

Giobbi skrev:Doppar ni halsarna i pulvret, så det kommer pulver in/utvändigt?

Ja
Vänsterskytt!
Våga Vägra Blaser
K.S. ARMS
MDT ACC
Manners PRS1
crajm

Inläggav turbo87 » 27 sep 2018, 08:05

Denna som man skall ha http://www.thss.se/index.php?route=prod ... duct_id=86

Finns en burk med bara grafit pulver i men den har du bara som påfyllning. Du skall ha den med kulor i som är förladdad med grafit
Vänsterskytt!
AZ 1900 lux 308W Delta hd 2,5-15x56
Browning bar MK3 30-06 Delta hd 1-6x24
AZ kombi 12/6,5x55
Beretta 682 gold E adj
SKB 500
Anschutz 64r 22lr Leupold vx-II 4-12x40

Olympisk skeetskytt med junior SM brons
Tävlar just nu i A-klass skeet
turbo87

Inläggav Pyrsch-Putte » 27 sep 2018, 08:07

Japp. Smörjer hylsorna "för hand" med vaxet, doppar i burken med grafitpulver o sedan in i pressen. Funkar kanonbra!
När jag sedan sitter o torkar av hylsorna så har jag en fastmonterad liten nylonborste (som man annars drar pipan med) som jag kratsar ur halsarna med, mest för säkerhets skull - vill inte ha grafitpulver kvar i halsarna när jag sätter kulorna.

Det blir en del plock för hand, men jag laddar oftast bara batcher om 50 - 100st så jag tycker det funkar bra.
Jotunvred djupvältrar Jormunganden
Användarvisningsbild
Pyrsch-Putte

Inläggav crajm » 27 sep 2018, 08:19

turbo87 skrev:

Denna som man skall ha http://www.thss.se/index.php?route=prod ... duct_id=86

Finns en burk med bara grafit pulver i men den har du bara som påfyllning. Du skall ha den med kulor i som är förladdad med grafit

Jag har en liten burk med hagel och grafitpulver som jag doppar i, fungerar lika bra fast mycket billigare :)
Vänsterskytt!
Våga Vägra Blaser
K.S. ARMS
MDT ACC
Manners PRS1
crajm

Inläggav Velcro Fly » 27 sep 2018, 09:36

Pyrsch-Putte skrev:

Japp. Smörjer hylsorna "för hand" med vaxet, doppar i burken med grafitpulver o sedan in i pressen. Funkar kanonbra!
När jag sedan sitter o torkar av hylsorna så har jag en fastmonterad liten nylonborste (som man annars drar pipan med) som jag kratsar ur halsarna med, mest för säkerhets skull - vill inte ha grafitpulver kvar i halsarna när jag sätter kulorna.

Det blir en del plock för hand, men jag laddar oftast bara batcher om 50 - 100st så jag tycker det funkar bra.

Du behöver inte borsta halsarna efteråt. Onödig moment ;-)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Pyrsch-Putte » 27 sep 2018, 11:27

Velcro Fly skrev:
Pyrsch-Putte skrev:

Du behöver inte borsta halsarna efteråt. Onödig moment ;-)

Jo, jag inser att det högst troligt är onödigt. Men jag är väl lite skadad o gör det ändå... :D
Jotunvred djupvältrar Jormunganden
Användarvisningsbild
Pyrsch-Putte

Inläggav Velcro Fly » 27 sep 2018, 11:38

:D :D
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Arve » 03 feb 2019, 21:00

Jag har grunnat på detta länge. Men med min 'nya' metod så går det blixtsnabbt att smörja. 200 hylsor på ca 45s. Släpper drömmen om helt smörjfritt kalibrering nu. Men då ska jag iaf berätta varför - alltså mitt good-enough-substitut...

Vattenlöslig Spray-lube. I mitt fall 1 del RCBS + 4 delar Isopropanol. Finns säkert färdig i affär också.

Hylsorna i en burk. Skakar dem litet --> 80% ställer sig med halsen lite uppåt pga form och balans.

Spraya. Iom att de flesta hylsor får något stänk med smörja räcker det som halssmörjning.

Ruska mer eller veva runt hylsorna lite med näven, för att fördela smörjan. Detta ger en mycket tunn men väl täckande smörjning då isopropanolen dunstat.

Klart för kalibrering. Smörjan fördelas av verktyget så det gör inget att vissa hylsor blev utan.

Eftersom min smörja är vattenlöslig, till skillnad från vapenolja och lanolin, så krävs det inget särskilt för att få bort flottet helt.
Sökes:
Cyl-/Skeet-choke Benelli
Bakkappa L till Comfortech-tolv (ev. byte mot M)
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav nygamla AKI » 04 feb 2019, 13:13

En borra ett 8mm hål i en järvägsskena och slog i hylsan tills det tog emot. Funka alltid, prova aldrig någe annat.

En använde klövfett i en getmage, skaka om. Funka alltid, prova aldrig någe annat.

En använde sälolja både invärtes och utvärtse och en droppe på hylshalsen. Funka alltid, prova aldrig någe annat.

Men INNAN man börjar testa en massa annat hemkokt, OM man vill slippa smörjandet, SLIPPA smörjandet, så ska man testa Lees Collet Die. Ja deras våg ÄR skit, liksom en massa annat av andra märken (tex expandern på RCBS standardholkar :roll: ). Somligt är dock bra, annat är mindre lyckat. Men bara för att en våg är skit kan det finnas guldkorn. Collet Die är ett sådant!

Därefter kan man fritt blanda vad faderulingen man vill om man mot förmodan inte var nöjd. (Kolla tråden om Collet Die och dess väner :wink: viewtopic.php?f=8&t=252770).

Men testa Colleten först. :wink:
nygamla AKI

Inläggav Johan L. » 04 feb 2019, 23:39

När jag vill att det ska vara enkelt då halskalibrerar jag mina 308:or med ett standard halskalibreringsverktyg från Redding där jag bytt ut expanderkulan mot en i ”carbide”.

Funkar helt utan smörja.

https://www.redding-reloading.com/onlin ... utton-kits
Sent by a click on the "Skicka" button.
--------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Johan L.

Inläggav Westy » 05 feb 2019, 13:07

Skaffade imperials case neck lube då jag numera endast halskalibrerar 8,2an men det gick jäkla trögt. HAde jag för mycket pulver på eller borde jag ha tvättat verktyget innan?
Perkele är ingen svordom, det är ett kraftuttryck.
Westy

Vill sluta smörja hylsor

Inläggav Velcro Fly » 05 feb 2019, 16:26

Du kan nog inte ha för mycket pulver på. Däremot kan ditt verktyg vara i behov av rengöring.
Aldrig haft mina o gå trögt med denna suveräna torrsmörja.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

FöregåendeNästa

Återgå till Hylsor