Vill sluta smörja hylsor

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Vill sluta smörja hylsor

Inläggav Freddowich » 17 feb 2019, 09:49

Om du skaffade neck lube burken enbart så kan det ha blivit tokigt då du bör ha imperial application media burken som har små kulor i sig när du doppar hylsorna. Neck lube är påfyllnaden när det börjar tryta med pulver i application media burken.

http://www.thss.se/Handladdning/Laddver ... beh%C3%B6r

En bit ner på sidan ser du båda grejerna jag pratar om :)
Freddowich

Re: Vill sluta smörja hylsor

Inläggav kynoch » 17 feb 2019, 12:04

Collet die funkar ok, får bra precision med dessa verktyg.

Halskalibreringsverktyg med grafitpulver funkar också men kulorna blir litet sneda, sämre precision än med collet die.

Men man ska ha koll på hylsmåttet om man använder collet/halsverktyg så man får in patronerna i bössan utan att vålda.

En rejäl helkalibrering måste till innan ovan tillvägagångssätt, gärna med en glödgning före kalibrering, ser till att hylsan inte stretar tillbaka.

Sedan kan man mäta upp hylsan med hjälp av hornadys verktyg för skjutmåttsmontering, bara välja en bussning som ligger ungefär mitt på hylsans bröst.
Är man inte rädd om hylsorna tror jag 0,1 mm räcker för att ladda om hylsorna några ggr med collet die.
0,02 mm bumpning bröst ger nog bara ett tillfälle att använda collet die innan det blir trångt.

Den grinigaste kalibern är nog 6,5*55 som inte funkar bra i amerikanska verktyg, både bröstvinkel och diameter på verktyg kan diffa precis lagomt för att orsaka ”onaturliga resultat” vid kalibrering.
Jag brukar kolla av i bössans patronläge innan man laddar större mängder.

Alla är ju saliga över sin hylssmörja och har aldrig använt något annat eftersom det inte finns något bättre :mrgreen:
Tycker rcbs vattenlösliga smorsel funkar bra, lätta att skölja bort i vatten innan jag torkar hylsorna uppe på vedpannan.
Gud förbjude oljebaserat smörjmedel, måste ju thinnertvätta eller tumla innan återladdning.
Både thinner och tumlaremedia är dyyyyyyyyyrt :evil:

Snål som jag är har plockehylsor 6,5*55 används i mängdammo, där får man mäta extra noga, kan skilja mellan olika årtal, många använder gammal älgammo som övningskott.
Använder bara normahylsor, tack vare frikostigt strösslande av hylsor på banan av andra jägare/skyttar.
"först när det sista trädet huggits och den sista floden förgiftats, först då kommer den vite mannen att inse att pengar inte kan ätas"..... Creeindianerna
--------------------------------------------------------------------------------
kynoch

Föregående

Återgå till Hylsor