Lee Collet Die sällskapet.

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Lee Collet Die sällskapet.

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 17:50

Sådär!
Har nu kört ett antal hylsor med 6.5 CD:n och nu blev halsen kalibrerad. Men ... jag får ta o mäta hurpass uniform de är i neck tension för det finns ju noll känsla på handtaget när man kör med dessa = känns som detta i sin tur gör så att just tension skiftar en del beroende på hur mycket/lite kraft man använder vid kalibrering.
På vanliga verktyg blir ju måtten alltid densamma för det är inte kraften på handtaget som avgör graden av kalibrering.
Gillar dock snabbheten på processen o det faktum att ingen smörja behövs.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav JohanL73 » 11 sep 2019, 18:08

Giobbi skrev:Jag försöker lista ut varför cd ger mig så jämn hastighet och fin precision, vill ju ha damma eller bättre med mina bussverktyg. Måste ha med neck att göra.

Jag smörjer inte insidan hals, gör ni? När? Hur?

Kan det vara så att det är svårt att acceptera att ett billigare verktyg och ett enklare förfarande faktiskt kan ge ett bättre resultat? :wink:

Smörjer inget med CD. Skulle jag det skulle det vara utsida hals.

Velcro Fly skrev:Sådär!
Har nu kört ett antal hylsor med 6.5 CD:n och nu blev halsen kalibrerad. Men ... jag får ta o mäta hurpass uniform de är i neck tension för det finns ju noll känsla på handtaget när man kör med dessa = känns som detta i sin tur gör så att just tension skiftar en del beroende på hur mycket/lite kraft man använder vid kalibrering.

På vanliga verktyg blir ju måtten alltid densamma för det är inte kraften på handtaget som avgör graden av kalibrering.

Nej. Eftersom du omformar mot ett mothåll kommer alla kalibreras lika hårt och det som avgör NT är hur mycket hylsan återfjädrar efter bearbetning.

Och detta oavsett hur hårt du drar i spaken.

Velcro Fly skrev:Gillar dock snabbheten på processen o det faktum att ingen smörja behövs.

Du är inte ensam...
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 18:57

Ok.
Dock om man inte drar i spaken som en Man så blir det ingen neck tension alls. Kan trycka i kulan med fingrarna ;)
Se några inlägg ovan vad jag menar.
Kanske bara en noja när man är can vid att onte behöva trycka som en redig Finne. Allt går så mjukt o fint med andra verktyg så det känns lite som ”vad fan?”
Förresten : Hylsor skjutna i mitt patronläge (tajt som alla T3 brukar ha) så ändras inte bröstmåttet öht - som det ju ska vara när bara halsen kalibreras. Men hylsor skjutna i rymligare PL , en bekants STR 200 , så trycks också bröstet tillbax ca 0.15mm. :0
Bilder på två olika hylsor före / efter ingreppet med CD:

Bild
BildBild

Grejerna blev minsann bättre efter lite lätt polering o molyfett på glidytorna. Ska vid tillfälle polera de ordentligt.

För min del så skiter jag blankt i vad grejerna kostar så det argumentet håller inte i detta fallet :)
Kan man få likvärdig resultat med billiga grejer kontra dyra så är det ju riktigt bra.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav DenlitelängrePatrik » 11 sep 2019, 19:28

Jag och bror använder collet die till diverse olika kalibrar.
Speciellt praktiskt till älgbane laddningen i 222rem då vi laddar 1000 per omgång.
Vi har gjort en adapter för en billig momentnyckel på pressen. Gör det hela enklare att ta i lagom och inte oroa sig för att få dålig necktension. Tar du i FÖR mycket så är det gjort så att alu pluggen i verktyget lossnar. Var med när kompisen lyckades med de... Det märks tydligt! Samt lämnade nästan ett märke i taket...
Mvh Patrik

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Användarvisningsbild
DenlitelängrePatrik

Inläggav JohanL73 » 11 sep 2019, 19:53

Velcro Fly skrev:För min del så skiter jag blankt i vad grejerna kostar så det argumentet håller inte i detta fallet :)
Kan man få likvärdig resultat med billiga grejer kontra dyra så är det ju riktigt bra.

Vad folk har för ekonomisk styrka var inte vad jag kommenterade, utan snarare det klassiska "Eftersom det kostar mer måste det vara bättre!".

Kul att du kommit igång!
I en säljesannons för en Sako TRG-s i 30-378 Wby:
I'm presuming this is the Finnish Manly Man model - designed to be fired, snorting vodka, standing naked in the snow, while giving off a tangible air of nordic superiority.
Användarvisningsbild
JohanL73

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 20:04

Jag körde , för sakens skull , några hylsor körda med CD där ett gäng var gjorda med std expander o ett gäng med den med mindre diam genom mandreln jag använder för expansion när jag kalibrerar med mina ”vanliga” verktyg utan expander och dessa kändes tämligen lika i motstånd vid handtaget ( MEC Marksman med bra känsla/utväxling) så det bådar ju gott. De med std expandern hade knappt nån motstånd , dock var alla lika i känsla, och de dragna med den smalare expandern likaså men såklart med mer motstånd.
Ska kolla run-out på dessa när jag hinner.
Känns fortvarande konstigt att behöva trycka i spaken såpass men skit i det så länge resultatet blir bra ;)

Att : Den lite längre Patrik: Tänker då inte modifiera min Press med nån momentnyckel för det ska inte behövas för bra , fungerande grejer.
Fattar dock absolut varför ni gjort så ...

Senast redigerad av Velcro Fly 11 sep 2019, 20:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 20:07

JohanL73 skrev:
Velcro Fly skrev:För min del så skiter jag blankt i vad grejerna kostar så det argumentet håller inte i detta fallet :)

Vad folk har för ekonomisk styrka var inte vad jag kommenterade, utan snarare det klassiska "Eftersom det kostar mer måste det vara bättre!".

Kul att du kommit igång!

Pekade inte på ekonomisk styrka utan syftar på det faktum att en vill ju ha välfungerande grejer. Om de sen kostar mer än så-så fingerande motsvarighet så skiter iaf jag i prisskillnaden och går för dyrare grejer som funkar. Kan man få likvärdig funktion med billiga grejer så tar man ju såklart de. Ofta är det dock inte så ;)

Oavsett : Känns bättre efter man kört lite med dessa. Får jag ens 80% av jämnheten jämfört med mitt beprövade sätt så är ju CD klart en mycket bra , och tämligen prisvärd , alternativ till träningsammo. Fort som fan går det iaf :):)

Annorlunda sätt/känsla att jobba med är de så en liten lärningskurva är väl helt naturligt.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Giobbi » 11 sep 2019, 20:20

Ja, blir kul att handladda igen när jag testade cd i våras på allvar - skjuta ladda om fort igen.

Inte pris jag tänker på, tänker på vad Erik cortinas tjat om att helkalibrera, att jag inte lyckas med det så bra som med cd.

Annellering står på tur.
FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 20:28

Annelering lär göra skillnad. Är på allvar på den vägen själv med som redan nämnd.

CD , om den nu visar sig att hålla måttet , är ju isf ett självklart alternativ till folk med begränsad tid i laddrummet ( läs: de allra flesta av oss) då man gör nog 50 st hylsor på 10 min - med en Ölpaus emellan.
Tror dock aldrig att CD slår en välgjort anpassad helkalibrering oavsett men det är de prylarna nog inte menade att göra heller så ...

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav 6mm Rem » 11 sep 2019, 21:10

Annelering , nu börjar det väl bli för mycket bänkskytte över det hela...

Försvann inte typ hela idéen med cd överlägsna enkelhet om man ska börja härja på med hylsor på det viset.

Användarvisningsbild
6mm Rem

Inläggav Giobbi » 11 sep 2019, 21:14

6mm Rem skrev:Annelering , nu börjar det väl bli för mycket bänkskytte över det hela...

Försvann inte typ hela idéen med cd överlägsna enkelhet om man ska börja härja på med hylsor på det viset.

Jooo men vad gör man när hylsorna blir stela då?
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 21:22

6mm Rem skrev:Annelering , nu börjar det väl bli för mycket bänkskytte över det hela...

Har man gett sig i träsket så får man för Jäveln löpa linan ut = hamnar i ett madrasserad rum mumlandes : ” Neck Tension - it’s all about that damn Neck Tension these days” :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Giobbi » 11 sep 2019, 21:24

Haha!
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 21:25

Giobbi skrev:

Jooo men vad gör man när hylsorna blir stela då?

Kastar de ? :)
Vi snåla jävlar annelerar möget så vi får , minst, 85 omladdningar/hylsa.

SEN säljer vi de här på Köp o Svälj : Engångsskjutna , tumlade och halskalibrerade. 1.50kr/st.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Fält » 11 sep 2019, 21:29

Velcro Fly skrev:
Oavsett : Känns bättre efter man kört lite med dessa. Får jag ens 80% av jämnheten jämfört med mitt beprövade sätt så är ju CD klart en mycket bra , och tämligen prisvärd , alternativ till träningsammo. Fort som fan går det iaf :):)

Annorlunda sätt/känsla att jobba med är de så en liten lärningskurva är väl helt naturligt.

Min .308 win collet die fungerade helt ok från början, den fick bättre känsla efter lite inslitning. Men det blev riktigt följsam först när den fick en riktig genomgång med polering.

.223 Rem verktyget krävde mycket mer kraft än .308 verktyget gjorde från början. Finishen var inget vidare på konan. Men det blev också bra efter lite omvårdnad.

Men ett fjädrande stopp är väldigt annorlunda mot vad man är van vid. Kraften kan du justera genom att välja att ha verktyget monterat i rätt djup. OM du skruvar ner verktyget väldigt mycket så hjälper inte utväxlingen i pressen till lika mycket som om du har verktyget nerskruvat så lite som möjligt.
Fält

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 21:33

Detta med ”så lite som möjligt ” nerskruvad tänkte jag faktiskt testa nästa gång :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav DenlitelängrePatrik » 11 sep 2019, 21:34

Att : Den lite längre Patrik: Tänker då inte modifiera min Press med nån momentnyckel för det ska inte behövas för bra , fungerande grejer.
Fattar dock absolut varför ni gjort så ...

Vet inte hur mec pressen ser ut. Till hornadys tog vi en bult som passa istället för handtaget o svetsa en gammal hylsa i den. Så inget är gjort med pressen. Behövs absolut inte om man använder hylsor man har god koll på. Men använder du ibland blandade hylsor blir det smidigt.
Mvh Patrik

Skickat från min G8341 via Tapatalk
Användarvisningsbild
DenlitelängrePatrik

Inläggav Fält » 11 sep 2019, 21:39

Jag håller med och jag tycker inte att det behövs. Men det är inte mycket annat att välja på om någon får bättre träffbilder med CD än med något annat och det slutar fungera bra när hylsorna åldrats. Men ett type S neck verktyg gör kanske samma jobb, men till ett helt annat pris och kanske utan att vara känsligt för hårda halsar.
Fält

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 21:41

Den Lille igen: Genial lösning.
Menade bara att dyl patent ska inte behövas för verktyg ämnade till vanlig bruk. :)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Velcro Fly » 11 sep 2019, 21:43

Fält skrev:

Jag håller med och jag tycker inte att det behövs. Men det är inte mycket annat att välja på om någon får bättre träffbilder med CD än med något annat och det slutar fungera bra när hylsorna åldrats. Men ett type S neck verktyg gör kanske samma jobb, men till ett helt annat pris och kanske utan att vara känsligt för hårda halsar.

Lite det jag ville få sagt med.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

FöregåendeNästa

Återgå till Hylsor