Mitt hyls lager

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Mitt hyls lager

Inläggav Frank69 » 12 okt 2018, 17:04

Har länge velat ha ett vettigt lager av hylsor, där de ligger färdiga för laddning i burkar.
Dvs, inte laddade. Så kan man välja krut, kulor osv som man känner för det när man sitter vid pressen.
Olika sorter finns för bana, jakt. Både gevär & pistol.
Har samlat lite engångsskjutna hylsor som skall användas till jakt, där de sedan åker i metallåtervinningen.
Är det någon som har liknande upplägg eller annat matnyttigt att bjuda på så bjud gärna på lite sådant. :)

028a.jpg
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Frank69

Re: Mitt hyls lager

Inläggav cmk » 12 okt 2018, 18:05

Har inga stora mängder hylsor i omlopp, men det blir ändå ett antal burkar :

Inkorgen s a s är en gemensam burk för det jag själv har skjutit, eller hittat/fått på skjutbanan (bara fina, rena hylsor - typ från någon bredvid som skjuter jaktmatch och inte laddar själv).
När den är full så sorteras det.
Hylsor som jag fått går till "lagret" utan vidare bearbetning. Samma för 'engångsskjutna' jag köpt här.
Det jag har skjutit själv går igenom en ganska enkel process:
- Steg1 är att hatta av, borsta rent hals, kolla sprickor, rensa th-läge, samt körna ett märke i hylsbotten. Är det fler än 5 omladdningar (körn-märken) åker de i lådan "anlöpning". Övriga åker i burken "halvklart kaliber xx". Tveksamma hylsor kasseras. Ärdet typ 10 körnmärken, eller att det inte får plats att sätta dit fler så kasseras de (utan rengöring så klart).
- Steg2 (plockar ur halvklart-lådan) är att smörja, size:a, göra rent från smörj och mäta längd. De som inte klarar längdkravet åker i burken märkt "trimning". Resterande åker i burken "helklart kaliber xx". Dessa är redo att laddas om.

Då och då blir ju burkarna "anlöpning" och "trimning" fulla, och då tar man hand om dem så;
- Ur burken "anlöpning" tas hylsorna och... glödgas snabbt och försiktigt enligt konstens regler. Sedan går de till "halvklart"-lådan.
- Ur burken "trimning" plockas hylsor och trimmas till rätt längd. Hamnar sedan i "helklart"-lådan

Sen så gör jag det här för 3 kalibrar i dagsläget. 1 inkorg, 3 lager, 3 halvklart, 3 helklart, 1 trimning och 1 anlöpning = totalt 12 burkar.
Vid behov så får man fylla på ur resp lager.
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Frank69 » 14 okt 2018, 07:38

Ojdå, det var ett stort sorterings system du har.
Kul att läsa sådan info.
Själv har jag oftast inget lager på hylsor som inte är åtgärdade utan fixar dem samma dag som de har skjutits eller dagen efter.
De rutinerna har nog tillkommit då jag ibland laddar hylsor med svartkrut och när de är skjutna så vill jag inte att de skall fara illa av krutresterna.
Även nu när jag sitter o skriver så puttrar tumlaren i bakgrunden. :)
Användarvisningsbild
Frank69

Inläggav exabit » 14 okt 2018, 08:44

Prydligt! Jag har förslappats helt i mina rutiner efter att först ha gått och gift mig 2013 och nu fått en son i maj. Mitt system är numera som följer:

Okänt antal hylsor i okänt antal kalibrar förvarade på okänt antal ställen i huset. När jag behöver ladda letar jag upp en av många MTM-lådor och letar efter skjutna hylsor i (för dagen/månaden/året) rätt kaliber. Sen är jag glad om jag hittar 20 stycken och helkalibrerar dessa.

“Tyvärr” hittar jag då och då en påse eller ask med helkalibrerade hylsor med tändhatt, men oftast i för dagen/månaden/året fel kaliber. Får bli skärpning på detta område - vilket år som helst nu... :roll:
/ Rikard
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Giobbi » 14 okt 2018, 11:52

FridykningsVM 2017 Silver
2017 svensk rekord - 72m. Så här såg det ut - https://www.youtube.com/watch?v=TVF04LDovOQ
Söker grisjakt! Har rådjursjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Tomps » 14 okt 2018, 14:15

Jag brukar samla alla skjutna hylsor från egna bössor i varsin plastlåda (typ glasslåda), för respektive kaliber och ibland fabrikat. När tid finnes, eller när behovet kallar, brukar jag ta ett gäng hylsor (typ 20-50 st, beroende på kaliber), inspektera/torka rena- kalibrera - ul tvätta - torka i pannrum - trimma - rengöra tändhattsläge. Några hylsor kasseras alltid, men jag försöker hålla reda på batcherna så att alla hylsor som laddas om är från samma batch och omladdade lika mycket.

Sedan hattar jag dem och lägger dem i märkta lådor i ett lådskåp på väggen. Då finns alltid (nästan) färdiga hylsor att ta till om jag behöver ladda några få eller flera skott för jakt eller övning. Ibland har det hänt att jag fått panikladda samma morgon eller kväll jag skall ut, då går det fort om man har färdiga hylsor med tändhatt.

Jag är ingen mängdladdare, så detta system funkar bra för mig.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Torpalasse » 14 okt 2018, 17:56

Två glassbyttor i varje kaliber som laddas.
Skjutna och helkalibrerade.
Browning AB3, 308win. Stalon w110, Nikon monarch e 2,5-10x56
Carl Gustaf 1900, 30-06. Nikon monarch 1-4x20
Husqvarna 1722, 22lr. Bushnell Elite 3200 3-9x40
Merkel 32, 12/12/7x57r. Docter Sight III
Browning cynergy, 12
Miroku 7000, 12
Torpalasse

Inläggav Wargen » 14 okt 2018, 19:43

Kör liknande upplägg, men inte med så fina glasburkar :)
Tomma VV krutburkar som skurits upp står för merparten. Sorterar i huvudsak enligt kaliber(!), hylsfabrikat och antal avfyrningar. Därutöver eventuella speciella specsar gällande hylspreparering mm.
I 6,5x47 och 6PPC har jag viktosorterade batchar. Försöker hålla batcharna ajour i statistiken, dvs. all hylspreparering mm. finns noterad. I laddregistret dessutom hur hylsorna laddats. (gäller i praktiken allt annat än "banbulk", där oftast hela batchen laddas på samma sätt, ev. gång efter gång dessutom)

Egentligen ganska simpelt; hur många gånger är hylsan skjuten, dvs. vad har den blivit utsatt för och hur har den "preparerats".
Wargen

Inläggav älg » 14 okt 2018, 19:59

En låda för obehandlade hylsor (egenskjutna och köpta/fådda/hittade förvaras dock separat). En låda för tvättade. Och en låda för kalibrerade/kontrollerade/trimmade. Samma system för de två kalibrar jag laddar.
Jag har skaffat en avatar. Nu ska jag bara fixa en signatur!
Användarvisningsbild
älg

Inläggav cmk » 14 okt 2018, 23:20

Wargen skrev:Kör liknande upplägg, men inte med så fina glasburkar :)
Tomma VV krutburkar som skurits upp står för merparten. Sorterar i huvudsak enligt kaliber(!), hylsfabrikat och antal avfyrningar. Därutöver eventuella speciella specsar gällande hylspreparering mm.
I 6,5x47 och 6PPC har jag viktosorterade batchar. Försöker hålla batcharna ajour i statistiken, dvs. all hylspreparering mm. finns noterad. I laddregistret dessutom hur hylsorna laddats. (gäller i praktiken allt annat än "banbulk", där oftast hela batchen laddas på samma sätt, ev. gång efter gång dessutom)

Egentligen ganska simpelt; hur många gånger är hylsan skjuten, dvs. vad har den blivit utsatt för och hur har den "preparerats".

Och jag som tyckte jag var onödigt krånglig :-)

Iofs så tävlar jag inte - så viktsortering ser jag som överkurs för mina behov. Anledningen till att jag har halvklart/helklart-burkar är att det är lättare att få tid att köra 50-100 hylsor igenom något av stegen på en ledig timme på kvällen, istället för att 'behöva' köra hela processen. Kör dessutom bara på Normahylsor och anpassad helkalibrering, så jag ser inte behovet av att skilja andras hylsor från mina. Men när det ska bli jaktammo tar jag bara hylsor som har skjutits åtminstone en gång i min bössa. Inte för att jag tror att djuren bryr sig nämvärt om det dock ... :)
Användarvisningsbild
cmk

Inläggav Wargen » 15 okt 2018, 20:41

Nja, mitt inlägg blev litet ryckigt. Sista meningen var ett försök att rädda.. Laddar alltså sex kalibrar och använder viktsortering för två, vilket i praktiken innebär att en viss batch för respektive kaliber är "top of the line" och används då bästa precision krävs eller "jagas". Mitt största problem är oförmågan att kassera överflödiga hylsor.

cmk skrev:
Wargen skrev:Kör liknande upplägg, men inte med så fina glasburkar :)

Och jag som tyckte jag var onödigt krånglig :-)

Iofs så tävlar jag inte - så viktsortering ser jag som överkurs för mina behov. Anledningen till att jag har halvklart/helklart-burkar är att det är lättare att få tid att köra 50-100 hylsor igenom något av stegen på en ledig timme på kvällen, istället för att 'behöva' köra hela processen. Kör dessutom bara på Normahylsor och anpassad helkalibrering, så jag ser inte behovet av att skilja andras hylsor från mina. Men när det ska bli jaktammo tar jag bara hylsor som har skjutits åtminstone en gång i min bössa. Inte för att jag tror att djuren bryr sig nämvärt om det dock ... :)
Wargen

Inläggav faxe » 11 nov 2018, 13:35

Jag gick igenom mitt lager idag :D . Bara Norma hylsor och sedan Laupa för omformning till 358 Win i olika stadier. Ca 300 i varje burk. Det känns bra :D :D .
308 win
Bild
Bild
9,3 x 62
Bild
8 x 57
Bild
358 Win
Bild
30.06
Bild
Och sedan lite blandat. Sedan finns det ett gäng till som jag inte orkade plocka fram.
Bild
358 Win stannar
faxe

Inläggav Frank69 » 14 nov 2018, 17:33

faxe skrev:Jag gick igenom mitt lager idag :D . Bara Norma hylsor och sedan Laupa för omformning till 358 Win i olika stadier. Ca 300 i varje burk. Det känns bra :D :D .
308 win

Det var inte ett dåligt lager du har faxe! Bild
Är kul & inspirerande att höra & se hur andra organiserar hylslagret.
Användarvisningsbild
Frank69

Återgå till Hylsor