Antal omladdningar av hylsan.

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Antal omladdningar av hylsan.

Inläggav Amadeus » 09 mar 2017, 10:53

Min upplevelse är att jag kalibrerar hylsorna minimalt för patronläget. Dels talar känslan för hur slutstycket (utan slagstift och fjäder) stängs på de kalibrerade hylsorna att jag ligger nära perfekt passning. Sedan så förlängs hylsorna mycket lite vid kalibrering vilket också skvallrar om att verktyget inte arbetar hylsan mer än nödvändigt. Har planer att på sikt ev införskaffa nytt Laddverktyg kit. Lutar åt ett Forster kit. Dels för att få en bättre kulisättning vilket jag idag tycker mitt Rcbs verktyg klarar så där. Sedan är jag lite av tron att Forster helkalibrerings verktyg är av bättre kvalitet och högre standard vad gäller toleranser osv kanske är jag helt fel ute i det påståendet men det är vad jag fått för mig.
Är väl medveten om att min trådfråga är mycket svår att säga något om exakt antal omladdningar. Det jag efterfrågar är vad andra handladdare har för erfarenhet vad gäller antal omladdningar med norma hylsor med ovan nämnda förutsättningar. Att "heta" laddningar slitet mer på th läget är självklart likväl som det sliter mer på hylsan som helhet. Laddar i dagsläget inga kulor där jag ligger på eller över max laddning utan ligger mestadels strax över medel eller strax under max laddning.
Howa 1500 Varmint 308 win.
Nightforce benchrest 8-32*56.
Husqvarna 1651 Special 358 Norma Magnum
Meopta r2 1,7-10*42.
Amadeus

Inläggav Tomps » 11 okt 2018, 09:00

Uppar den här tråden eftersom jag behöver lite råd. Jag har ett 50 tal norma 8x57IRS, de flesta från samma batch, som har laddats om 5-7 gånger under loppet av ca 2 år. De har huvudsakligen gått på älgbanan samt vid test av olika laddningar. Jag helkalibrerar dem i ett js verktyg så att verktyget tar emot hylshållaren med ett lätt motstånd, vilket innebär att bröstet trycks tillbaka ca 0,05-0,1 mm (beroende på skillnad i patronlägena) Sedan trimmar jag dem alltid till trimlängd 57,78 mm. De sträcker i regel ut till 57,85-57,95 mm. Tändhattsläget är fortfarande tight och jag har inte sett några tecken på sprickor. Jag laddar dem ganska nära max (41,7 gr N202 - max är 42,1 enligt norma), men samtidigt är ju gastrycket satt ganska lågt (3300 bar).

Jag ser inga tecken på att hylsorna håller på att ge upp, men vill samtidigt inte råka ut för något otäckt. Jag ämnar heller inte snåla och ta några risker - men nu är jag i läget då jag funderar på om jag ska kassera dem eller ge dem några omgångar till, säg 10 omladdningar.

Ska jag kolla något särskilt, kassera redan nu eller köra vidare några laddningar?

Tips och råd mottages tacksamt :)
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav potatiskastare » 11 okt 2018, 10:45

Räta ut ett t.ex ett gem och ge det en 90 graders krök några millimeter in så att du får ett utdraget L att känna på insidan med. Känn noga på insidan om det börjar bli en fördjupning ca 5mm ovanför hylsbotten. Kolla även halsarna för tendenser till sprickor. Min magkänsla är att du inte behöver oroa dig än, men det är inte magkänslan som gäller...
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Varg » 12 okt 2018, 09:15

Jag har inget vetenskapligt bevisat system men jag gör som så att när hylsorna har djupa repor, synliga sprickbildningar så kasseras de självklart. Har hylsorna inga tydliga märken så brukar jag gå efter hur motståndet är när jag sätter tändhattarna och om jag märker att de glider in väl lätt, så målar jag botten på hylsorna med spritpenna och då är det sista gången jag laddar om dem.
Hur lätt som är för lätt är svårt att beskriva, men jag tror att ni som har laddat ett tag möjligen förstår vad jag menar.

Livslängden på hylsor varierar, hylsorna till min 6,5x47 Lapua tycks hålla i evigheter. Jag har hylsor som har laddats om över 20 gånger utan problem i den kalibern. Normahylsorna till min 300WM tycks börja falla av vid 6-7 omladdningar.
Användarvisningsbild
Varg

Inläggav Velcro Fly » 18 okt 2018, 18:30

Och där är en handjagare för TH mycket bättre att ”upptäcka” o känna med. Speciellt bra för det är enpetare av modell bättre , såsom Sinclair & KM Precision.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Velcro Fly

Föregående

Återgå till Hylsor