sneda skott/hylsor, men bara i 8*57

Allmäna frågor om hylsor

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: sneda skott/hylsor, men bara i 8*57

Inläggav R Svensson » 07 dec 2017, 23:29

1.Tryck ut tändhatten med ett separat verktyg typ RCBS Decap die p/n 87580 eller likn.
2.Skruva ur hela utstötarstången med expander och allt och kalibrera hela hylssamlingen i ett svep.
3.Smörj insidan av hylshalsen .
4.Skruva sedan tillbaka stången och kör upp hylsan så pass att expandern går igenom hylshalsen och sedan drar du ner hylsan och allt är klart. (Du drar alltså inte hylsan hela vägen som annars brukligt är)

Följande bör nämnas, det är en hel del patroner som blir LITE krokiga vid handladddning oavsett kaliber och hylsfabrikat osv.
Detta gäller så krokiga patroner att bössan blir svår eller omöjlig att stänga!

Tror ni mig inte så köp en Hornady concentricity tool och börja snurra skott hela nätterna :)
Verktyget är snabbjobbat och har dessutom en riktningsfunktion, men den är bara användbar till justering av en snett monterad kula inte krokiga hylshalsar.
Men det verkar som kombinationen Normas hylsor och 8X57 jrs/js är överrepresenterade i detta.
I mitt fall med en dubbelstudsare i 8x57jrs blev det omöjligt att stänga bössan pga. sneda hylsor.
En repeterstudsare är starkare i sin funktion vilket gör den tåligare mot krokiga patroner.
Lycka till och hoppas det går bra!
RS
R Svensson

Inläggav Nianor » 07 dec 2017, 23:38

Tack för tipsen!
Nianor

Inläggav Tomps » 08 dec 2017, 10:33

Well, det var ju samma tillvägagångssätt som jag föreslog i början på tråden och jag hade exakt samma problem som R. Svensson i samma kaliber. Har även upplevt det i 7x65r, men det blir klart bättre med kalibrering i två steg.
Användarvisningsbild
Tomps

Föregående

Återgå till Hylsor