Kalibrering för Dummies

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Kalibrering för Dummies

Inläggav Rävjägaren » 24 nov 2009, 20:45

Hur långt räcker Reddings hylshållarsats (competition) ? istället för att ställa in efter den mkt bra metod som beskrivs här i tråden.
Är det tillräckligt med storlekar för att komma "nära nog" eller skulle det behövas fler storlekar.
Om man skiftar mellan sina olika pressar är det ju lättare att ha hylshållare + verktyg som passar dikt an.
Man behöver inte utveckla index för resp press i såfall. Man tar även väck felkällan ställa in lika från gång till annan.
Rävjägaren
Jakten är ingen sport, det är ett kulturarv från den tid då människan ännu inte slagit sig ner på en plats och börjat odla det vi äter - vi var friska, starka o välmående.
Rävjägaren

Inläggav Arre-89 » 06 feb 2010, 17:10

En fråga om hurvida precisionen påverkas av kalibreringen? Jag har själv skruvat ner verktyget till hylshållaren och sedan upp ca 1mm och kört på de? kan de vara olika på hur många ggr man skjutit hylsan också eller även om man inte justerat verktyget någe efteråt? Pressen är en t-mag 2:à och verktygen rcbs, patronerna jag laddar är .30-06 och .22-250?

Tacksam för svar!
Remington 700 .308 win LW match IOR Valdada 4-28x50 Mcmillan A5 stock
Tikka T3 .338-06 krieger varmint, .22-250 varmint Swarovski Z6i 1-6x24
Winchester .22 long Leupold 7x32
Marlin 1895 SBL .45-70 Aimpoint H2
Arre-89

Inläggav maddog » 06 feb 2010, 18:30

Arre-89 skrev:En fråga om hurvida precisionen påverkas av kalibreringen? Jag har själv skruvat ner verktyget till hylshållaren och sedan upp ca 1mm och kört på de? kan de vara olika på hur många ggr man skjutit hylsan också eller även om man inte justerat verktyget någe efteråt? Pressen är en t-mag 2:à och verktygen rcbs, patronerna jag laddar är .30-06 och .22-250?

Tacksam för svar!

det är mest hylsans livslängd som påverkas i normala bössor.
Användarvisningsbild
maddog

Inläggav Arre-89 » 07 feb 2010, 16:35

maddog skrev:
Arre-89 skrev:En fråga om hurvida precisionen påverkas av kalibreringen? Jag har själv skruvat ner verktyget till hylshållaren och sedan upp ca 1mm och kört på de? kan de vara olika på hur många ggr man skjutit hylsan också eller även om man inte justerat verktyget någe efteråt? Pressen är en t-mag 2:à och verktygen rcbs, patronerna jag laddar är .30-06 och .22-250?

Tacksam för svar!

det är mest hylsans livslängd som påverkas i normala bössor.

okej så tanken med just de här tipsen om hur man ska kalibrera är mest för livslängden på hylsa och verktyg mm?
Remington 700 .308 win LW match IOR Valdada 4-28x50 Mcmillan A5 stock
Tikka T3 .338-06 krieger varmint, .22-250 varmint Swarovski Z6i 1-6x24
Winchester .22 long Leupold 7x32
Marlin 1895 SBL .45-70 Aimpoint H2
Arre-89

Inläggav Pelleman » 07 feb 2010, 18:36

Arre-89 skrev:okej så tanken med just de här tipsen om hur man ska kalibrera är mest för livslängden på hylsa och verktyg mm?

Jupp. Hel- eller halskalibrering påverkar inte direkt precisionen. Däremot så påverkas den av halsens preppning, dvs att den är likformig och har rätt fjädringsmotstånd. Det i sin tur kräver att vapnet är anpassat för detta och på ett vanligt jaktvapen lär det knappast göra någon skillnad.
What country can preserve its liberties if their rulers are not warned from time to time that their people preserve the spirit of resistance? Let them take arms. // Thomas Jefferson
Användarvisningsbild
Pelleman

Inläggav Anders Ö » 06 apr 2010, 19:55

Pelleman skrev:
Arre-89 skrev:okej så tanken med just de här tipsen om hur man ska kalibrera är mest för livslängden på hylsa och verktyg mm?

Jupp. Hel- eller halskalibrering påverkar inte direkt precisionen. Däremot så påverkas den av halsens preppning, dvs att den är likformig och har rätt fjädringsmotstånd. Det i sin tur kräver att vapnet är anpassat för detta och på ett vanligt jaktvapen lär det knappast göra någon skillnad.

Hej
Jag tror nog kalibreringen har en del med precisionen...

Om tex en har kalibrerat för mycket så att man har tex ca 0.2mm glapp blir det samma fenomen som att ha olika friflykt i , teorin.. :roll: .

Om man kollar på denna bild så ärdet BARA 0.12 mm mellan grupperna :wink: . denna serie är en frifkts test på en OCW laddning med 175 gr SMK och 44,5gr VARGET i 308 win , orginallängden är ca 72,5 mm .

Länken till orginal tråden http://practicalrifler.6.forumer.com/vi ... sc&start=0

Bild
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier.
Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)
Stöd/Swish'aTobias-TikkaTac1-Lindgren +46730677860

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Jampe » 15 apr 2010, 03:49

Jag ska till och kalibrera 300WinMag-hylsor. Ska jag använda samma tillvägagångssätt som beskrivs här, eller är det annorlunda med bälteshylsor?
Att kräva brytvapen på flermansjakter för att "veta att vapnet är säkert" är som att begära att alla jägare ska vara högerskyttar, så man kan se om de kommer eller går... :roll:
Användarvisningsbild
Jampe

Inläggav Trond Åsly » 15 apr 2010, 18:45

Nei de samme
Tyr
Användarvisningsbild
Trond Åsly
Moderator

Inläggav Jampe » 15 apr 2010, 21:24

Jag har inte tillgång till några pistolhylsor, men har svarv och rundstänger i alu och mässing. Kan någon lägga upp en bild eller ritning på "Mätverktyget" så kan jag svarva till ett?
Att kräva brytvapen på flermansjakter för att "veta att vapnet är säkert" är som att begära att alla jägare ska vara högerskyttar, så man kan se om de kommer eller går... :roll:
Användarvisningsbild
Jampe

Inläggav Anders Ö » 16 apr 2010, 08:52

Hej

Pistolhylsan på 9 mm passar bäst till 6,5x55 , till andra grövre kalibrar så bör man anpassa dimensionen bättre som du nu skall göra .

Som du ser så skall måttet överänstämma med det på bilden nedan och det tar du fram genom att lägga i hop halsmåttet och bröstmåttet och dela med 2 = 10,5 mm i ditt fall , och längden bör vara ca 50mm så att du säkert få plats med en kula i patronen ifall du vill mäta på laddade patroner , 10,5 mm passar de flesta kal 0,308 patroner som 308 win , 30-06 ,
300 winmag osv

Om du vill vara händig och har en annan kaliber så kan du i andra änden sätta ett annat mått som tex 9,2 mm till 6,5x55 så har du ett verktyg till två kalibrar .

Mätverktyget skall vara utformat som ett rör utan annan fasning på insidan än lätt gradning .

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Kari Lindström » 16 apr 2010, 13:34

Jampe skrev:... men har svarv och rundstänger i alu och mässing. Kan någon lägga upp en bild eller ritning på "Mätverktyget" så kan jag svarva till ett?

Brja med ett homogent rundstycke något tjockare än hylsan och med vilkelräta ändor. Borre ett hål genom stycket aningen större än halsens diamteter. Kona sedan ena ändan motsvara skuldrans lutning. Där har du ditt verktyg...
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav Jampe » 16 apr 2010, 16:37

Kari Lindström skrev:
Jampe skrev:... men har svarv och rundstänger i alu och mässing. Kan någon lägga upp en bild eller ritning på "Mätverktyget" så kan jag svarva till ett?

Brja med ett homogent rundstycke något tjockare än hylsan och med vilkelräta ändor. Borre ett hål genom stycket aningen större än halsens diamteter. Kona sedan ena ändan motsvara skuldrans lutning. Där har du ditt verktyg...

Ungefär så här?

image_id: 15623

image_id: 15624
Användarvisningsbild
Jampe

Inläggav Internationelle Mats » 16 apr 2010, 18:31

Jampe skrev:Ungefär så här?

Jupp.

-- Mats
Det är patetiskt. Bara patetiskt.
Internationelle Mats

Inläggav dalle » 27 apr 2010, 22:15

Nyttjar denna tråd i stället för att starta en ny, kan ju även hjälpa någon annan med samma problem.

Bössan, LTR 308:a.

Redding FL helkalibrering med engångs skjutna Norma hylsor. Använder liten hylsa över 308:a hylsan för att mäta headspace.

Har precis helkalibrerat 40st hylsor och satt i tändhatt då jag får för mej att kontrollera headspacemåttet på hylsorna...korkat å göra detta efter att jag är klar.. :oops:

Jag tar en engångs skjuten ej kalibrerad hylsa skjuten i min bössa och får måttet 59,81mm. Mäter sedan en helkalibrerad engångs skjuten hylsa utan tändhatt och får måttet 59,63mm, en skillnad på 0,18mm :roll: Överkalibrering med andra ord...

Har sökt en del på forumet och funnit att man max bör ligga på 0,10 i skillnad. Frågan är nu om jag kan använda dessa 40 hylsor?

Till saken hör att det var ett tag sedan jag kollade headspace och har laddat 185gr Mega med gott resultat och troligtvis med detta mått, inga tendenser till fel på hylsorna. Ligger 1,5gr under maxladdning (43,5gr max) på Megorna men tänkte testa 42,5gr i helgen med dessa hylsor.

Suck!
Tikka, Sako, SKB, Hva
Användarvisningsbild
dalle

Inläggav Kari Lindström » 28 apr 2010, 11:00

Jampe skrev:Ungefär så här?

Just det... snyggt ! Mycket exaktare än en pistolhylsa.
/Kari
Användarvisningsbild
Kari Lindström
Moderator

Inläggav snorleif » 22 jun 2010, 13:46

En fråga bara...om man nu använder minimal kalibrering för det aktuella vapnet/patronläget, måste man efter ett antal kalibreringar göra en helkalibrering?

/Andreas
Medlem i forumets 8mm Mauser sekt samt .308winchesterklubben.
Dä va bättre föuu!
Användarvisningsbild
snorleif

Inläggav rydberg » 22 jun 2010, 14:01

snorleif skrev:En fråga bara...om man nu använder minimal kalibrering för det aktuella vapnet/patronläget, måste man efter ett antal kalibreringar göra en helkalibrering?

/Andreas

Nej inte om du ställt in verktyget rätt.

/johan.
rydberg

Inläggav fonkystuff » 08 maj 2011, 15:40

Internationelle Mats skrev:........En annan metod är att sota bröstet på hylsan över en ljuslåga mellan provkalibreringarna. Du kan då lätt se när bröstet börjar tryckas tillbaka, och i kombination med lite känsla och förnuft kan du justera lika exakt som med skjutmåttstekniken, men den går faktiskt snabbare - även om det inte låter så enligt beskrivningen.

Den här metoden har jag läst en del om på nätet och gamla tidningar (bl a "vår" kände håkan skrev nå´n artikel i en JoF om den metoden) - är den säker - eller kan det gå åt pipsvängen? Den verkar ju ljusår ( :wink: ) enklare än den som först beskrivs, så det gör mig lite tveksam......(jag är i första hand ute efter säker handladdning och i andra hand bra precision).
/newbie
200str, R93, 10/22 (kid), 686E, Quad, SL2
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav Ivarsson » 28 jul 2012, 01:38

Fråga:

Ponera att man har ett knippe hylsor (skjutna i ett annat gevär) som är för långa, så långa att de inte går att kamra i det vapen man tänker ladda för. Skulle man då utan att mäta kunna hitta rätt headspace genom att kalibrera ner eller eller ett par hylsor undan för undan intill dess att det går att stänga slutstycket om dem ? Och naturligtvis avsluta med att skruva ner verktyget någon sextondel eller så.

Den ovan beskrivna metoden för att mäta sig fram till skillnader är nog så finurlig, men så fort man mäter så mäter man fel...
Vetgirig noob
Användarvisningsbild
Ivarsson

Inläggav Anders Ö » 28 jul 2012, 16:03

Ivarsson skrev:Fråga:

Ponera att man har ett knippe hylsor (skjutna i ett annat gevär) som är för långa, så långa att de inte går att kamra i det vapen man tänker ladda för. Skulle man då utan att mäta kunna hitta rätt headspace genom att kalibrera ner eller eller ett par hylsor undan för undan intill dess att det går att stänga slutstycket om dem ? Och naturligtvis avsluta med att skruva ner verktyget någon sextondel eller så.

Den ovan beskrivna metoden för att mäta sig fram till skillnader är nog så finurlig, men så fort man mäter så mäter man fel...

Hej

Ett enkelt sätt att få fram det exakta måttet till ditt vapen utan att ens skjuta ett skott är att först
helkalibrera en hylsa så att den med lätthet går i vapnet , sedan sätter du i en begagnad tändhatt HALVVÄGS IN I TÄNDHATTSLÄGET , sedan kamrar du din hylsa i ditt vapen och tändhatten kommer då delvis att tryckas in i sitt läge och hylsan blir då exakt efter patronläget.

Mät sedan enligt guiden

Användarvisningsbild
Anders Ö

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning