Mitt val i handladdningsdjungeln!

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Mitt val i handladdningsdjungeln!

Inläggav henke1122 » 14 nov 2013, 22:50

Jag säger detsamma, guldgruva! Stort tack, sparar massor av huvudbry och pengar. :D
Blaser R8 Success adj. 30-06 semi,flutad, Swarowski Z6i G2 1-6x24
.223 Remington Kahles K624i
.375 Blaser mag,aimzonic triton 42, Swarovski Z6i G2 2,5-15x56
Sauer 303 Elegance hatari .308
Beretta 686E Sporting
Sako P94S .22LR, Leupold Rimfire 3-9x33
henke1122

Inläggav jdrotz » 28 jan 2014, 09:43

Mitt val...:)
Laddar 375 H&H och 308win

Rcbs Rock Chucker Supreme Master Reloading kit: Klockrent kit. Gedigen och smidig laddpress (Rock Chucker IV), denna ger ett mycket bra kvalitetsintryck och funkar mycket bra. Mycket funktionell handhållen tändhattsisättare, om än lite "plastig" i vissa av detaljerna. Vågen (505) är enkel att hantera och ger ett bra, tryggt intryck. Doseraren (Uniflow) funkar bra, ger jämna laddningar. Diffar max på 0,1-0,2 grain.. Har även köpt en hållare till denna som funkar bra.Tyckte 3500kr för detta kit kändes mycket prisvärt.

Har beställt en Redding T-7 turret press. Mycket nyfiken på denna.

Redding trickler: Denna kan jag verkligen rekommendera. Mycket stabil och påkostad. Enkel att hantera.

Redding standard dies 375 H&H: Redding lever upp till ryktet som går här på forumet. Dvs mycket hög finish och god funktionalitet. Kulisättarverktyget är mycket enkelt att ställa in och använda, likaså kalibreringsverktygen.

Redding standard dies 308 win: Funkar bra, hög finish. Enda nackdelen hittills är att kulsättarverktygets seat-plug är lite för kort för att sätta kulorna riktigt djupt om man skall ladda lätta VLD- kulor. Mailade Redding om detta, och de skickade en annan typ av seat-plug utan kostnad. Världsklass. Har även köpt ett "Carbide-kit" kaliber .30, numera slipper jag alltså smörja insidan av halsen vid kalibrering. Underbart...:)

Rcbs Heavy duty decapping die: Rejäl tändhattsutstötare som gör sitt jobb väl.

Lyman universal hylstrimmer: Funkar mycket bra. Går fort tillsammans med Power-adaptern jag köpte till.

Lyman kulhammare: Känns rejäl och har funkat mycket bra att slå ut kulor med utan problem.

Lyman EZ-length gauge: En "karta" i metall där man enkelt kollar om hylsorna är för långa och behöver trimmas.

Lee powder measure-kit: Ett gäng doseringsmått med en förteckning på olika krut. Perfekt komplement till Uniflowmåttet och 505-vågen.

Hornady Headspace gauge kit: Kit för att mäta headspace. Det enda man behöver är ett skjuttmått. Funkar kanon till de flesta kalibrarna.

Som hylssmörja har jag provat både Rcbs och Imperial wax. Båda funkar bra och gör sitt jobb väl.

Laddböcker: Normas senaste (2014 på engelska). Mycket bra bok, även om det är lite tråkigt att man ändå kan hitta alla laddningar på nätet.
Har även Speer Relaoding manual nr14. Innehåller inget Normakrut och tyvärr bara laddata på en massa amerikanska skitkulor... :cry:
Senast redigerad av jdrotz 09 dec 2014, 14:21, redigerad totalt 1 gång.
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav Höftskott » 24 nov 2014, 19:45

Mitt val som glad amatör och nybörjare:

Jag har införskaffat ett komplett kit från lee som innehåller press, våg, tändhattsisättare mod med magasin, lite smörja mm. Utöver kitet har jag skaffat verktyg till de vanligaste kalibrarna, 45/70 30-06 308 243 222. Har bara laddat till 45/70 och det fungerar förträffligt även fast lee perfect powder measure slår väl friskt, men gällande träffbilden så ser det bra ut då jag laddar för jakt. Valet föll på lee enbart pga priset, då jag alltid går all in för att snabbt avsluta när nåt blir tråkigt så kändes det dumt att gräva ner för mycket pengar. MEN jag tycker det är skit kul, så nu har laddkamraten fixat QL som vi kör i laddrummet i vedboden och det tillför en annan vinkling på det hela. Ser framför mig stora investeringar i krut o kulor då utrustningen efter sex månader går runt ekonomiskt trots utökat skytte.
Höftskott

Inläggav CPEH » 12 nov 2015, 10:08

Jag tycker det är rätt standard, mitt kit, men finner det intressant att läsa om andras, man snappar upp lärorika saker överallt. Så jag delar med mig av mitt med, alltid glädjer det någon.

Köpte mitt kit begagnat på blocket, möttes dock upp och kollade av allt så det såg fräscht ut.
Jag fick med tre pressar. En väldigt enkel Lee i aluminium, en c-press eller vad man ska kalla det, den är designerad till att trycka ut knallar, då jag anser att den inte duger till så mycket mer inom handladdning, och decappingverktyget sitter alltid i den. Den andra är också en Lee i aluminium men en o-press och den har jag till kulisättning på jakt och en del övningsskott. Huvudpressen är en RCBS Rock Chucker som får stå för all kalibrering och kulisättning åt precisionsladdningarna.
Vågen som följde med är en RCBS 505 och den är jag väldigt nöjd med, kan ta en stund innan den slutar gunga men jag har inte brått och den är väldigt enkel att justera och läsa av. Av gammal vana nollar jag den alltid innan start och testväger en känd vikt, efter ett visst antal vägningar brukar jag nolla och testväga igen för att vara hundra på att den hänger med. Vågen har aldrig visat annorlunda och får sägas vara jävligt konsekvent, jag fortsätter dock kontrollerna eftersom assumption is the mother of all fuck ups.
Vidare fick jag med en trimmer och lite olika skär med fasta piloter i varsin kaliber. Lite slöa skär och i början tog den ingenting eller med lite tryck massor. Som så mycket annat lär man sig. Gradverktyg fanns inte med så det har jag fått köpa till. Smörjer med RCBS på en smörjplatta av typ liggunderlag, testat olja tidigare och det fungerade.
Tumlar hylsor i en gammal degblandare men håller på att bygga en ny lite effektivare tumlare och införskaffar förmodligen en ultraljudstvätt vad det lider.
En Lee tändhattsisättare och hylshållarkit, mycket bra med magasin och stavar till både stora och små. Tänkte först köpa en till och ha varsin till små respektive stora hattar men då jag än så länge inte skaffat någon kaliber med liten hatt så har det inte blivit av. Men känns bekvämt om det skulle bli så.
Det följde även med tändhattsisättare till pressen och en bänkmodell. Har inte använt någon av dem då jag har svårt att tro att man får samma känsla med dem som med en handjagare.
Fick med två tricklers, den ena gav jag bort och den andra använde jag flitigt i början. Väger alla mina laddningar men nu "tricklar" jag bara med sked.
Krutmått följde med, RCBS som är väl inkörd och inte gett mig några större problem med 203b, 204, Mrp eller n160.
Det fanns även ett par verktyg däribland tändhattsutstötaren och ett RCBS Competition-kit i 6,5x55 ett komplett 6,5x55, hel/hals/kulisättar alltså, och de är de jag använder. En kulutdragare med olika klämhylsor men jag använder den inte om jag ska ha kulorna för den lämnar fula tryckmärken.
Sen var där lite småpill som skruvar, fjädrar, hattkopp och annat tjofräs som jag inte behövt.

Har testat lite olika märken på verktyg och funnit att Hornady är inget jag köper igen, är för trånga helt enkelt. Ladd/skyttepartnern har samma erfarenhet av sitt Hornady till sin STR, min var en 700.
Köpte ett Lee-kit till 308 för det var så satans billigt och det levererar tillräckligt, har RCBS till övriga kalibrar och ska ta och köpa mig ett bussningsverktyg av bra kvalisort till 6,5:an för det är på den krutet läggs, men det kan vänta tills den är ompipad och jag kan bli anal på riktigt.
Hylsor samlar jag på mig utav bara fan och jag måste ha en hylssvarv men än räcker hylsbufferten.
Jag köper gärna slattar av kulor och testar men vis av lärdom är de flesta redan testade av andra och jag lägger hellre tiden på krut och laddningar. Men ibland är det kul bara för vetskapens skull.

Har alla tre pressarna monterade på en regel som jag fäster med skruvtvingar i bordet, perfekt så kan jag sitta framför tvn och bekvämt i soffan och när jag är klar, vilket nu för tiden är väldigt sällan, kan jag enkelt plocka undan och luta bakom vapenskåpet. Skulle det dessutom behövas går det att ta med kitet till banan och testa laddningar direkt.

Ungefär så.
CPEH

Inläggav furiren6 » 13 nov 2015, 10:13

allt annat förutom lees skit .
men rcbs och redding är kanon grejer .
har själv bara rcbs och reding grejer .
furiren6

Inläggav Bergie » 13 nov 2015, 13:08

Har kört med en gammal modell av LEE press och bara LEE verktyg sedan starten. Riktigt basic och funkar klanderfritt till ändamålet, jaktammunition. Inget för mängdmataren dock.
Om man missar är det bara skit bakom kolven! :)
Användarvisningsbild
Bergie

Inläggav jdrotz » 22 jan 2016, 14:26

Uppar dennar tråd lite då många frågar nu om laddutrustning just nu
Smärta är endast vekhet som lämnar kroppen
Användarvisningsbild
jdrotz

Inläggav jalfa » 22 jan 2016, 15:29

Jag har bytt ut nästan allt i Hornadykitet som jag skaffade i somras. Kvar finns pressen (älskar den), en trickler (som aldrig använts) och ett laddbrätte.
Har skaffat nya redding type S fullängdsverktyg med bussningar, en Hornadys automatisk krutdispenser (lånade en rcbs dito innan), en 21st century arborpress som jag bara har när jag sätter kulor med wilson kulisättare. Imperial die wax, Sinclairs tändhattsisättare. KM neck turner. Ett riktigt bra skjutmått. Lyman kulhammare. Redding hylshållare. Ett Sinclair? verktyg för uppneckning av 6,5x47 till 30x47.
En del har jag skaffat begagnat en del har jag köpt nya.

Jag vill ha erkänt bra grejer, jag tror att det blir billigast och bäst i längden. Jag laddar för litet bänkskytte (JK), lite banskytte upp till 500m och småviltsjakt, mest fågel.

Återstår att skaffa: En hylstrimmer (kikat på WFT och Giroud Tri way trimmer) och en mikrometer. Wilson case gauge också.
Sako TRG 22 .308 och 6x47 Lapua
Tikka T3X .308 Bifrost
Custom Tikka m55 tightneck 30x47 1:17 twist
SKB kal 12/70
Nobs
Användarvisningsbild
jalfa

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning