Bortfettad nybörjare?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Bortfettad nybörjare?

Inläggav Bjoernbjoern » 05 jun 2019, 22:58

Godkväll!
Som ny i handladdandet och nojjig av naturen kröp det på en liten fundering på kvällskvisten.
Efter senaste dagarnas introduktion av erfaren bekant och den eminenta kalibrering för dummies här på forat så känner jag att jag kanske gjorde bort mig tidigare ikväll. Hitintills har stegen gått fint från avhattning till grundlig rengörning av hylsorna vidare mot kalibrering. Där har helkalibreringsverktyget ställts in steg för steg till punkt och pricka med dummieinstruktionen så kalibreringen är 3-4 hundradels millimeter kortare headspace på hylsorna än de skjutna, okalibrerade. Efter detta är hylsorna grundligt torkade så kladdet ifråga (rcbs case lube 2) är borta. Mätte hylsorna för att se så de inte blivit för långa och plockade bort de få som låg vid gränsen. Allt frid och fröjd. Stärkt av känslan att lära mig något nytt kan jag ha gjort bort mig...
När dessa steg nu var gjorda bestämde jag mig för att sätta nya tändhattar i alla hylsor. När jag nu tänker efter så har jag inte rengjort insidan av hylsorna från fettet. Kommer detta påverka tändhattarna eller krutet? Bör jag hatta av hylsorna och tvätta dem invändigt för att sedan sätta nya tändhattar igen? Och i sådant fall; finns det något annat roligt en kan göra med 250 skarpa, kasserade cci magnumhattar?

Vänligen
En som är glad att ha för vana att göra saker stegvis
Bjoernbjoern

Re: Bortfettad nybörjare?

Inläggav Matti » 05 jun 2019, 23:22

Enkelt svar...nej :)
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Bjoernbjoern » 05 jun 2019, 23:42

Matti skrev:Enkelt svar...nej :)

Tack för det enkla svaret!:)
Min nattsömn blev på förhand bättre
Bjoernbjoern

Inläggav hofboss » 05 jun 2019, 23:51

Är du osäker så skjut dom på bana, RCBS fettet är vattenlösligt så nästa gång så dom bada i vatten med en droppe YES diskmedel och skölj dom i varmt vatten, blås ur hylsorna med tryckluft och torka på element eller annan låg temp värme källa
hofboss

Inläggav Kronhjorten » 06 jun 2019, 03:06

Det kan bli lite klabb när krutet ska i, det vill gärna fastna. Använd en separat hylsa för att tippa krutet från doseraren i vågskålen (om du väger varje laddning) annars blir det jäkligt drygt då det sitter lite av krutet kvar i hylsan när du häller ut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav sneträff » 06 jun 2019, 08:38

två tips:
en laserpekare är bra att lysa ner i hylsor (och andra små hål) med om man vill syna insidan.
du kan nog torka bort det mesta fettet med en s.k. tops, om det är mycket.

sneträff
sneträff

Inläggav Matti » 06 jun 2019, 10:18

Ja, krutkorn som fastnar är enda abret. Annars stör fettet ingenting. Har laddat så (med fettet kvar) i ca 25 års tid utan problem. När jag laddade 22 Hornet var man t.o.m tvungen att ha smord insida hylshals, annars knycklades hylshalsen (mkt tunn mässing i 22 Hornet hylsor) vid kulisättning. Där hade naturligtvis grafitpulver kunnat vara en lösning. Men jag lät helt enkelt bli att torka bort fettet på insidan efter kalibreringen...funkar lika bra. Dock som sagt lite pickel med krutkorn som fastnar (men de trycks å andra sidan ner av kulan när man sätter i den).
Founder of: The Fellowship of The Little Big Thumper (358 win)
Nobsen Bratthögens Mira - 'Myran'
Grållen Fjälldalens Akka
Användarvisningsbild
Matti

Inläggav Bjoernbjoern » 06 jun 2019, 12:56

Tackar för svaren!
Bjoernbjoern

Återgå till Allmän diskussion om handladdning