Oväntat resultat..

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Oväntat resultat..

Inläggav PerN » 19 maj 2019, 20:53

Var och sköt lite gamla laddningar igår och fick ett resultat som jag inte förväntat mig.
Jag hade samma laddning i två batcher i den ena hade jag slagit ut kulan med kulhammare och till den andra hade jag nyformade/helkalibrerade hylsor.
Den laddning där jag slagit ut kulorna utan att omforma hylsorna spred mer (~5cm mot ~2cm) och dessutom låg de ca 5cm höger om de som helkalibrerade. Att de spred mer kan jag svälja men att träffläget skilde 5cm var något jag inte väntat mig :?
FörVadDetÄrVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Re: Oväntat resultat..

Inläggav robban.jagaren » 19 maj 2019, 21:17

Skjuter alltid in bössan med samma batch på laddningar.

Testat inskjutning från olika batcher men med samma laddning också, och fått olika resultat på träffarna.

Kör konsekvent inskjutningen från en batch. Ny batch = ny inskjutning för att vara på säkra sidan.
robban.jagaren

Inläggav Tomps » 19 maj 2019, 21:36

Påverkas necktention ifall man slår ut kulor och laddar om? Det borde i sin tur i så fall kunna ge lite större variationer i hastighet och spridning. Att träffläget skilde sig kanske också är en effekt av något lägre hastighet. Kronograferade du?
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav PerN » 19 maj 2019, 21:45

Påverkas necktention ifall man slår ut kulor och laddar om?

Absolut, tror också att det var anledningen till den större spridningen. Men som sagt blev överraskad av den stora skillnaden då bössan brukar knappt brukar variera träfflaget mellan olika laddningar och att då träffläget skulle flyttas 5cm p.g.a. en sådan relativt liten förändring...
FörVadDetÄRVärt/
PerN
"slåss med troll, befria prinsessor, döda varulvar, det är att leva" (Strindberg, Till Damaskus)
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Smyge » 19 maj 2019, 23:00

Jag slog ut kulor i min 300wsm och laddade om. Fick lös necktension , nästa att jag kunde dra ut kulorna för hand. Men laddningen sköt 12mm träffbild istället för 23mm :mrgreen: dock inget alternativ för mig med så lös necktension.
short actions baby
Användarvisningsbild
Smyge

Inläggav potatiskastare » 20 maj 2019, 09:10

Det brukar bli klart lägre neck tension. Att träffläget ändrades är kanske inte självklart men heller inte osannolikt. Jag har t.ex fått samma fart men ändrat träffläge vid tändhattsbyte.
Senaste åren har jag lekt en hel del med dessa frågor i mina försök att påverka samskjutning/träffläge på flerpipingar. Det är svårt att dra generella slutsatser men helt klart är att mycket KAN påverka.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Fritz Kraut » 20 maj 2019, 16:44

Neck tension kan nog vara ett skäl. Ett annat skulle kunna vara tändhattarna om du använt urslagningshammare. Jag har för egen del haft många klick med urslagna patroner, så hammaren är förpassad till lådan med odugliga grejer. Man skulle kunna tänka sig att en del av tändsatsen slås bort, vilket i så fall skulle kunna ge ojämn tändning, kanske rent av omärkbara efterbrännare.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav Velcro Fly » 20 maj 2019, 17:04

Neck tension kan absolut ställa till det. Man ska halskalibrera efter utdragen kula.
Det där med TH låter som det kunde ligga nåt bakom den hypotesen med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Tomps » 20 maj 2019, 17:29

Fritz Kraut skrev:Neck tension kan nog vara ett skäl. Ett annat skulle kunna vara tändhattarna om du använt urslagningshammare. Jag har för egen del haft många klick med urslagna patroner, så hammaren är förpassad till lådan med odugliga grejer. Man skulle kunna tänka sig att en del av tändsatsen slås bort, vilket i så fall skulle kunna ge ojämn tändning, kanske rent av omärkbara efterbrännare.

F.

Intressant, men tål att undersökas - kulhammare används ju i parti och minut och jag har aldrig upplevt det själv eller läst om det. Fast det kan ju också finnas orsaker bakom det du varit med om beroende på tändhattsort/fabrikat och storlek på tändhattsläge. Funderar på om tändhatten möjligen kan krypa ut lite vid utslagning - känns minst lika rimligt att det skulle orsaka klick eller efterbrännare, då det är ett känt fenomen.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav PerN » 20 maj 2019, 17:56

Ett annat skulle kunna vara tändhattarna om du använt urslagningshammare.

Självklart använde jag kulhammare 8)
De som jag bara laddat om utan att omforma hade jag märkt med svart tusch på tändhattarna för att användas för övning.
Så nu när jag sköt in kikaren så började jag med dem för att komma rätt på tavlan för att sedan finjustera med jaktammon.
FörVadDetÄrVärt/
PerN
Användarvisningsbild
PerN
Moderator

Inläggav Fritz Kraut » 20 maj 2019, 22:13

Tomps skrev:
Fritz Kraut skrev:Neck tension kan nog vara ett skäl. Ett annat skulle kunna vara tändhattarna om du använt urslagningshammare. Jag har för egen del haft många klick med urslagna patroner, så hammaren är förpassad till lådan med odugliga grejer. Man skulle kunna tänka sig att en del av tändsatsen slås bort, vilket i så fall skulle kunna ge ojämn tändning, kanske rent av omärkbara efterbrännare.

F.

Intressant, men tål att undersökas - kulhammare används ju i parti och minut och jag har aldrig upplevt det själv eller läst om det. Fast det kan ju också finnas orsaker bakom det du varit med om beroende på tändhattsort/fabrikat och storlek på tändhattsläge. Funderar på om tändhatten möjligen kan krypa ut lite vid utslagning - känns minst lika rimligt att det skulle orsaka klick eller efterbrännare, då det är ett känt fenomen.

Att tändhattarna kryper ut tror jag inte, för man slår ju i fel riktning för det. Däremot kan säkert sort och fabrikat spela roll, och en spröd tändsats borde vara känsligare än en hårdare. Man kan också tänka sig att städet i tändhatten rubbas.

Vi har haft en diskussion här om fenomenet, men det är nog mer än tio år sedan.

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Återgå till Allmän diskussion om handladdning