Kronograf, allmän disussion

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Kronograf, allmän disussion

Inläggav lasse-a » 11 apr 2019, 18:01

nygamla AKI skrev:Den lär (har inte testat själv) flytta träffläget, men inte ändra gruppstorlek (påstås det).

Det där låter ju lite för bra för att vara sant...

Om det vore så så skulle ju t ex inte "barrel tuners" fungera. Och vi är ju många som sett gruppstorleken ändras när vi skruva på en ljuddämpare (eller broms).

Men det beror naturligtvis på en massa faktorer, och de finns ju de som fäster sin magnetospeed på en balk som fästs där benstödet sitter; då slipper man ju påverkan på pipan.

Själv är jag mest förgrymmad över att de kostar som de gör. Elektroniken är inte mera avancerad än den som sitter i en Shooting Chrony (snarare tvärt om), så det finns ingen bra anledning att den skall vara så dyr. (Ja, ja, de har ju utvecklingskostnad osv. och sedan så vill de göra vinst.)

Att bygga en själv vore inte komplicerat, det är i stort sett bara två av plupparna på en gitarrpickup (OK, två pickuper för en sträng vardera då), samt lite elektronik. Två hundralappar räcker till och blir över.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav Fält » 11 apr 2019, 21:06

lasse-a skrev:
Fält skrev:Läste du fel eller ville du bara "förtydliga"?

Vad gällde "Dumma LED" så tyckte jag det var på sin plats med en förklaring på varför de inte fungerar tillsammans med en optisk kronograf. Så du behöver inte sätta "förtydliga" inom citattecken. Beväpnad med den kunskapen så kan man t ex dra öronen åt sig om man ser "PWM" eller "dimmable" eller dylikt på paketet någonstans.

Vad gällde de andra så hade jag aldrig hört talas om dem, men det är iofs inte konstigt om de säljs som biltillbehör. Då är de med 99% säkerhetpulsbreddsmodulerade och skulle inte fungera till en optisk kronograf. (Där höll jag alltså med dig, bara för att vara tydlig...)

Jag ber om ursäkt, jag tolkade det du skrev helt fel.
Fält

Kronograf, allmän disussion

Inläggav Velcro Fly » 11 apr 2019, 21:31

Sällar mig till Magnetospeed hyllarkören. Suveränt bra Krono. Denna är V3 men Sportern är säkert lika bra den med.
Har ägd ett halvt dussin olika från Chrony till SC och ingen har varit ens nära lika pålitlig som just MS. Bra Krono helt enkelt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Mikke » 12 apr 2019, 08:15

Hur bra funkar Magnetospeed på en pistol? Ser brara bilder på den monterad på revolver, men jag misstänker det kan bli vissa problem att montera den på en pistol där ingen pipa sticker ut ur manteln, som i sin tur rör sig rätt friskt när man skjuter.
/Mikke
Mikke

Inläggav Fält » 12 apr 2019, 09:35

Det fungerar inget vidare, jag tänkte vid tillfälle bygga en adapter för att kunna fästa den vid stommen. Många pistoler har en tillbehörsrail eller skruvhål på stommen. Utan det så blir det mycket svårt.
Fält

Inläggav lasse-a » 12 apr 2019, 11:07

Fält skrev:Jag ber om ursäkt, jag tolkade det du skrev helt fel.

Det är OK.
Användarvisningsbild
lasse-a

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning