Friflykt

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Friflykt

Inläggav Luigi » 06 apr 2019, 18:17

Hur många mm friflykt ska man välja för 30-06. Skiljer der om man använder max eller minladdning.
Jag brukar använda ca 1,5 mm.
Luigi

Re: Friflykt

Inläggav Ingvar » 06 apr 2019, 19:00

Välkommen till forumet.
Ta tag i ff först när du har klarat av minst 500 normala ptrer.
Finns mycket att lära sig typ kalibrering innan du ger dig på finliret (ff)
Patrollängden tar du ur den laddatatabell som du använder.
- via Tapatalk
Jagar i Västerbotten & Värmland.
Medlem i 550 grain - klubben.
Användarvisningsbild
Ingvar

Inläggav Anders Ö » 07 apr 2019, 02:00

Kortare friflykt ger högre tryck .

Skulle nog säga att "normal" fabriks-friflykt ligger på mellan 3-5mm ,och gissningsvis är min och max laddata utvecklade med liknande friflykt.
Har man väsentligt kortare än nominellt så blir som sagt trycket högre och en säker maxladdning enligt tabellen kan hamna på onödigt övertryck ... eller tom farligt övertryck .

1.5mm eller t.o.m kulan direkt mot bommarna går hur bra som helst om man har en laddning som ÄR anpassad för det :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav börje » 07 apr 2019, 06:36

En del kulor går inte att ladda med kort friflykt beroende på kulans längd eller form eller bägge delar. Som nybörjare är det klokt att ladda patronen till den längd som laddatan anger. Sen när man blir varm i kläderna kan man labba lite med friflykten ifall man är ute efter toppenprecision.
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav potatiskastare » 07 apr 2019, 08:15

Jag instämmer i Ingvar och Börjes åsikt. Friflykt är överkurs. Tills man är varm i kläderna skall man använda standardlängd. Det är så många saker som kan bli knas när man börjar ändra friflykten. Patronerna kanske inte passar magasinet. Laddatan ändras. Kulorna kanske inte sitter bra nog i halsen.

Innan man laddar patroner med annan friflykt kan man lugnt och stilla träna på att mäta hur det blir i just ens egen bössa. Mät vad som är t.ex noll friflykt med den tänkta kulan. Ta en sliten lagom kalibrerad hylsa utan tändhatt och lek med. (räcker normalt att bara klämma till halsen en bit så kulan sitter fast.) Hur blir det med noll friflykt? Passar den i magasinet m.m?
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Anders Ö » 07 apr 2019, 16:29

Jag har börjat med en personlig tillämpning på svar på frågor ... dvs svarar bara på vad folk frågar...
TS kan ha laddat 1000tals skott och gjort på samma sätt utan att reflektera över friflykten föräns nu... vad vet jag ...?

Om vi utgår från att detta är en jaktbössa med standardpatronläge så kan vi väl vara överäns om att mindre FF än 1mm är onödigt , right ?

Ok då börjar vi på ruta 1 med kaliber 30-06 som exempel .

Mät friflykten som ovan beskrivet ovan av potatiskastare , exempelvis blev noll friflykt 90mm

Om du vill skjuta skotten från magasinet så kolla vad som är max ptrl, tex 86 mm

Det som då styr patronlängden i detta fall är då magasinslängden på 86mm och du har då 4 mm FF som kortaste FF .

Med tyngre och väldigt trubbig kula så kanske noll FF är på 84mm och då med den kortaste friflykten är på 1mm så blir då ptrl på 83 mm .

Med en väldigt lätt kula typ 110 gr så kanske noll FF ligger på 88m men då är kulan 1mm utanför patronen .

Med en kaliber (7,8mmsom den bör vara , )instick i hylsan så blir det ex 77 mm och då är det det som gäller för max ptrl även om det i detta fall blir en FF på ca12mm , inget ovanligt  , och det är fullt möjligt att få bra precision med den FF :!: tro mig :idea:

Alltså det som i huvudsak styr
patronlängden är :

1: noll friflykt minus MINST 1 mm
2: magasinslängd
3: en kalibers instick i hylsan

Man kan således inte generalisera och ha 1.5mm friflykt som regel :idea:

Som ja skrev tidigare så förmodar jag att de flesta laddata är utformad efter ganska rejäl friflykt på +3mm , när det handlar om 30-06.

Hur mycket laddningen bör reduceras från 3mm till tex 1mm för att inte få övertryck är lite olika beroende på brinn-karaktär på krutet.

Ett snabbt krut med brant tryckkurva är känsligare för kortare friflykt än ett långsamt krut med flackare tryckkurva.
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Återgå till Allmän diskussion om handladdning