Jag har börjat med en personlig tillämpning på svar på frågor ... dvs svarar bara på vad folk frågar...
TS kan ha laddat 1000tals skott och gjort på samma sätt utan att reflektera över friflykten föräns nu... vad vet jag ...?
Om vi utgår från att detta är en jaktbössa med standardpatronläge så kan vi väl vara överäns om att mindre FF än 1mm är onödigt , right ?
Ok då börjar vi på ruta 1 med kaliber 30-06 som exempel .
Mät friflykten som ovan beskrivet ovan av potatiskastare , exempelvis blev noll friflykt 90mm
Om du vill skjuta skotten från magasinet så kolla vad som är max ptrl, tex 86 mm
Det som då styr patronlängden i detta fall är då magasinslängden på 86mm och du har då 4 mm FF som kortaste FF .
Med tyngre och väldigt trubbig kula så kanske noll FF är på 84mm och då med den kortaste friflykten är på 1mm så blir då ptrl på 83 mm .
Med en väldigt lätt kula typ 110 gr så kanske noll FF ligger på 88m men då är kulan 1mm utanför patronen .
Med en kaliber (7,8mm
som den bör vara , )instick i hylsan så blir det ex 77 mm och då är det det som gäller för max ptrl även om det i detta fall blir en FF på ca12mm , inget ovanligt  , och det är fullt möjligt att få bra precision med den FF

tro mig
Alltså det som i huvudsak styr
patronlängden är :
1: noll friflykt minus
MINST 1 mm
2: magasinslängd
3: en kalibers instick i hylsan
Man kan således inte generalisera och ha 1.5mm friflykt som regel
Som ja skrev tidigare så förmodar jag att de flesta laddata är utformad efter ganska rejäl friflykt på +3mm , när det handlar om 30-06.
Hur mycket laddningen bör reduceras från 3mm till tex 1mm för att inte få övertryck är lite olika beroende på brinn-karaktär på krutet.
Ett snabbt krut med brant tryckkurva är känsligare för kortare friflykt än ett långsamt krut med flackare tryckkurva.