7,62 Nato

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

7,62 Nato

Inläggav Exilbonde » 09 mar 2019, 20:07

I Danmark är det (eller var i alla fall för) tillåter att använda ammunition som efter en viss ålder såldes som civil övningsammunition.
Jag tror nog att en betydlig del inte hade passerat en vapenaffär. Nej jag vet :?
Jag har aldrig lyckats reda ut skillnaden .308 Winchester och 7,62 Nato, men tydligen behövs stora mängder silikonspray för att repetera sig genom tre serier på älgbanan.
Jag undrar om et skulle vara värt besväret att dra ut kulan, kalibrera om resten av patronen och sedan sätta tillbaka kulan? Alternativt brotscha upp patronläget gamla Husqvarnan?
Skulle det överhuvud taget hjälpa? Eller är det tryckskillnad som ställer till besvär?
Finn det laddverktyg anpassat till natoammunitionen?

Alt detta är bara för att ställa min nyfikenhet, jag har(nästan) ingen problem att betala för övningsammunitionen :)
Alla framsteg beror på lathet och nyfikenhet.
Exilbonde

Re: 7,62 Nato

Inläggav Stainless steel » 09 mar 2019, 20:56

7.62 NATO har lite längre kammare än 308. Därför är 7.62 NATO lite längre och har också lite tjockare hylsa vilket gör att har du tight patronläge i en 308 bössa är det inte så bra. Sen har 308 högre maxtryck så så länge det passar och inte visar tecken på tryck är det ok. Men har du tight patronläge eller om 7.62 NATO ammon du har ligger på den större sidan i max min värdena är det inte sån jätte bra ide.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Inläggav Anders Ö » 09 mar 2019, 22:50

:mrgreen:
Exilbonde skrev:I Danmark är det (eller var i alla fall för) tillåter att använda ammunition som efter en viss ålder såldes som civil övningsammunition.
Jag tror nog att en betydlig del inte hade passerat en vapenaffär. Nej jag vet :?
Jag har aldrig lyckats reda ut skillnaden .308 Winchester och 7,62 Nato, men tydligen behövs stora mängder silikonspray för att repetera sig genom tre serier på älgbanan.
Jag undrar om et skulle vara värt besväret att dra ut kulan, kalibrera om resten av patronen och sedan sätta tillbaka kulan? Alternativt brotscha upp patronläget gamla Husqvarnan?
Skulle det överhuvud taget hjälpa? Eller är det tryckskillnad som ställer till besvär?
Finn det laddverktyg anpassat till natoammunitionen?

Alt detta är bara för att ställa min nyfikenhet, jag har(nästan) ingen problem att betala för övningsammunitionen :)

Jag vet inte hur Dansk ammo är ...men Svenska militära 7.62x51 är oftast värdelös i vaniga 308win patronlägen...

Jag har provat att kalibrera om hylsorna och laddat om dom ..., med samma resultat... , dvs de kärvar och fastnar :roll:

Min ide om detta är att de är hårt glödande och därmed mjuka så att de ej har rätt återfjädring...

Har man ett stort och högglanspolerat patronläge så kan man komma undan problemet .

På andra sk Natoskott som tex GGG så kärvar det inget :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Stainless steel » 09 mar 2019, 22:57

Det är som sagt tjockare hylsor olika tjockt beroende på vilket märke. Är även tjockare vid halsen med så oavsett hur mycket du kalibrerar så kommer det inte funka om du inte svarvar halsen åtminstone om den har för tjockt material just på grund av att den sitter mot kulan.

Sen köper inte försvaret ggg ammo nu för tiden.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Inläggav Anders Ö » 09 mar 2019, 23:17

Det är ca 0.10mm spel i hals-patronläget med en Sverige-Nato i ett standard 308win patronläge , så...det är
inte för trångt iallafall :idea:
EGNA undersökningar är bättre än andras teorier. :mrgreen:

Alternativa Lösningas Mästare.... ;-)

Plåtbiten video . Sök på Plåtbiten/Rävpipa på youtube.
Vill ni köpa Rävpipa, Plåtbiten, så skicka ett PM A.Ö
Användarvisningsbild
Anders Ö

Inläggav Fält » 09 mar 2019, 23:51

Det tycks bara vara den svenska ammunitionen som har problemet. Men det är ju inte otroligt att det fanns samarbeten mellan Danmark och Sverige så att de också fick lite jobbig ammunition.

Om du har ett gevär som inte vill skjuta den ammunitionen så hjälper det nog inte vad du gör med den. Det tycks vara materialet i patronen som spökar.

De utvändiga måtten på en 7.62X51 och en .308 win är samma, så det är samma verktyg som skall användas. Däremot ger tändhatten ofta problem mycket militär ammunition inte har boxer primer. Men tar man bort pinnen från expandern så går det bra att kalibrera ändå.

Specifikationen för patronläget är däremot inte samma på .308 och 7.62X51 även om patronen mått är samma.

Att se till så att ammunitionen är ren och blank kanske hjälper, lite bättre smörjmedel än silikonspray kanske också gör att det inte behöver bli slabb. Dillon spray smörja kanske.
Fält

Inläggav sneträff » 10 mar 2019, 11:40

svensk 7,62 sköt utmärkt som den var i en TIKKA m77, inga problem.
men i en TIKKA512 fick jag bryta upp den över knät när jag provade.
efter lite funderande så knackade jag ut kulan och laddade om med
2 grain mindre krut, sen fungerar dom utmärkt även i den bössan.

för er som jagar gris på vak, så kan vi även påpeka att krutet är flamdämpat.
och i min batch patroner är det lika krutvikt som norma
202 hade som maxladdning i 15-20 år gamla laddtabeller.

om jag minns rätt var patronerna från -73 om någon tänker prova och är nyfiken.
jag har ingen kvar att kolla på.
jag hoppas tilltaget är preskriberat nu :oops:
sneträff

Återgå till Allmän diskussion om handladdning