Att välja 22" ammo för pistol precision och fältskytte

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Att välja 22" ammo för pistol precision och fältskytte

Inläggav Snow » 24 feb 2019, 10:51

Jag tänkte göra ett test med min AW93a för att se om Top Shot som jag kör nu är ok, jämfört med SK spezial.
Tänkte dra en hel ask av varje för att få lite sample så man ser spridningen. Hör ständigt att TopShot är en skitammo som
inte håller måttet för tävling. Jag har inte den uppfattningen tycker den är bra och får i princip aldrig klick (inte haft en enda på senaste 4000 skjutna) , dock skitar vaxet på kulan ner pangen rätt ordentligt. Spezial är dock kletiga så man blir smetig om händerna redan efter första laddade magget.

Men skjuter man en en ask om dagen så gör det inget om den är billig, då kan jag ge avkall på kvallen lite, frågan är bara om det är värt att byta ammo vid tävling. Vill dock ha en ammo vid tävling som jag litar på till 110%, det är svårt att göra det om man inte tränar med den oxå.

Vad har ni för förstahandsval?
Har ni kört den i stol?
Snow

Re: Att välja 22" ammo för pistol precision och fältskytte

Inläggav Fält » 24 feb 2019, 12:30

Trots att Top Shot och CCI standard skall vara närmast identiska, tillverkade med samma kula, hylsa, i samma fabrik, samma ytterkartong och så vidare så har de varit ojämnare för mig i gevär.

Hittar du dem billigare än CCI någonstans?

Jag använder SK Pistol Match, mest för att det var det som fanns på lager när jag köpte pistolen. Sedan fortsatte jag med den och på någonstans mellan fem och tiotusen skott så har det inte varit ett enda vapenfel på Pardinin.

Jag har inte gjort någon riktigt test av olika ammunition i stol. För att det skall vara ärligt så behöver man nog rengöra ordentligt och skjuta ett par hundra skott av varje.

Jag sköt 10 av SK standard plus, Pistol Match, Pistol Match Spezial, Norma 2 och CCI standard velocity. Alla tillsammans skulle hålla sig gott och väl i tian så att växla mellan dem är inget problem för mig. SK pistol match gick en aning tätare än de andra i min pistol.

Pardinin tyckte också om att vara ren, en mycket erfaren skytt i klubben är maniskt negativ till att rengöra pipan och jag hade skjutit minst 2000 skott utan att rengöra pipan innan testen för att se hur det låg till. Alla grupper var tydligt mindre efter rengöring. Den första gruppen med SK pistol match efter rengöringen var i samma storlek som alla pistol match grupper innan rengöringen. Sedan krympte de någon centimeter.
Fält

Inläggav Snow » 24 feb 2019, 14:44

Kollade nu och inser att 5000st CCI är bara 100:- dyrare än TopShot, så blir nog den nästa batch.
Visserligen tror jag inte att det är någon större skillnad mellan dem i pistol, men CCI har jag skjutit massor av tidigare och dom funkar ju oxå. Så får det bli, och sen test mot SK match och Spezial bara för att se skillnaden, dock gillar jag inte dem pga att de är så satans kladdiga.

Tycker inte du oxå att dom är jobbigt kladdiga?
Snow

Inläggav kattafan » 24 feb 2019, 15:57

Var hittar du cci billigt?
Köpte på mig 4000 TopShot idag, men Norma 2 kosta 82 öre styck på Torsbo vid köp av 5000
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav Snow » 24 feb 2019, 17:15

kattafan skrev:Var hittar du cci billigt?

Jag kollade på fksport.se

Blir nog att försöka hinna dit i veckan eller nästa, har 1 000 st TS kvar, så räcker en stund.
Snow

Inläggav Fält » 24 feb 2019, 17:47

Jag tycker att CCI verkar gå för ungefär 3000kr i 5000 pack lite då och då på många ställen. Torsbo säljer ibland billigare och jag ångrar att jag inte köpte några tusen när de kostade 50öre sist. Top shot vet jag inte ens om man kan köpa någonstans oavsett pris.

Det var ett par år sedan jag sköt Top Shot, den var då mer ojämn än CCI och hade mer vax. Riktiga klumpar ibland. Den laddade inte heller om halvautomaten till lika låg temperatur som CCI Standard. Någon batch sköt väldigt tätt i gevären men sedan blev det någon batch som spred mycket mer. Så att köpa dem för nästan samma pris som CCI finns inte på kartan för mig.

När man köper SK så blir det 1000-2000kr dyrare än med Norma2 eller CCI, men det blir bara 10-20kr per träningstillfälle om man räknar bort intensiv fältträning eller liknande. För mig kan det gå ett par hundra skott när jag tycker att det behövs. Men då Pardinin aldrig strulat och jag nästan aldrig skjutit något annat än SK så ändrar jag inte gärna något även om jag får stå ut med att de är lite oljiga.

Jag vet hur känslig jag är för minsta skitsak vid fältskytte, som att inte vara helt hundra på inskjutningen. Får jag ett vapenfel så är det en sak som kan störa länge.
Fält

Inläggav kattafan » 24 feb 2019, 18:03

TopShot brukar finnas som lagervara på XXL
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav htguy » 24 feb 2019, 18:21

Köpte 5000 till AW93:an då andra skyttar i klubben med samma modell skjuter med det.

Gick så där kan jag säga. FTF, FTE mm i alldeles för hög procent. Tydligen så tillverkas inte TopShot på samma fabrik längre och har gått ner sig (enligt flera personer med insyn som jag litar på).

Skjuter numera mest SK Pistol Match och nu på
Vintern även Spezial.

Det fungerar väldigt bra. Fiocchi soft fungerar bra också till plinking.
htguy

Inläggav lone_wolf » 24 feb 2019, 18:50

TopShot är lite ojämnare (dvs större spridning) än CCI, speciellt vid lägre temperaturer viewtopic.php?f=20&t=56982&p=2898687&hilit=+topshot+temperatur#p2898687

Vissa batcher har problem med patroner som inte tänder (vi har konstaterat samma fenomen i två pistoler och ett gevär). Det kan vara 1 per ask (50 st) som fallerar.

I övrigt fungerar den bra; spridningen är ungefär samma som CCI, men det kan finnas enstaka flyers. Som träningspatron fungerar den helt bra. Det är bara till fördel att man får ett klick då och då; man märker då om man vickar på vapnet i avfyrningsögonblicket.
Baikal Margo, CZ Shadow, CZ-75b, CZ-Kadet, Ruger MK II, Tokarev-T33, Glock-17, Sako A7, Uronen Precision AR-15, Benelli Supernova, Saiga-12, Baikal-IJ18, Ruger SR-22, Custom 22, Sako Quad HB, Mosin-Nagant M91, Iver-Johnson 16, FN .22 short.
lone_wolf

Inläggav Snow » 25 feb 2019, 19:49

Lustigt att det är så olika, jag har skjutit ca 8 000 av dessa sedan i augusti, har inte fått ett enda klick vad jag kan minnas.

Doch vet jag ju inte hur många av mina 7or och 8or som är flyers, men jag gissar på att det inte är särskilt många, ehurur de blir färre och färre ju medr jag tränar.

Men summa summarum, det blir CCI iallafall vid nästa stora inköp som kommer snart, kompletterar med lite SK, och en bra putsduk så man kan torka av skiten i lugn och ro hemma :mrgreen:

Ska försöka fixa till plattor till stolen för att veta och inte tro vilka som är bäst och vilka som duger :)
Snow

Återgå till Allmän diskussion om handladdning