Handladdare trelleborg

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Handladdare trelleborg

Inläggav skåningen » 22 feb 2019, 15:37

Hej
Jag undrar om det finns några handladdsre i Trelleborg
Laddar inte själv men är lite sugen på att börja, dock så skulle jag vilja ”testa” precisionen innan jag ger mig in i denna djungel.. har förstått att det blir både billigare (bortsett inköp av utrustning) och bättre precision i kulorna, stämmer det?
skåningen

Re: Handladdare trelleborg

Inläggav sevehem » 22 feb 2019, 15:41

Pris per patron absolut billigare, saldot på kontot behöver dock inte påverkas positivt.

Absolut kan du få bättre precision men en dålig bössa är svår att handladda bra igen. Sprider din bössa acceptabelt så kan du räkna med bättre träffbilder. Sprider den som hejsan bör man kolla andra felkällor först.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Kronhjorten » 22 feb 2019, 16:59

En av forumet stora laddveteraner är just från trelleborg, hjälpsammare och ödmjukare människa får man leta efter. Har du tur så ger han sig tillkänna

Huruvida det blir billigare är svårt att svara på. För dom allra flesta medelsvenssonjägarna är det absolut inte lönt att börja ladda ur rent ekonomiskt perspektiv, iaf inte om man nyttjar en normal kaliber på älgbana osv.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav bultis » 22 feb 2019, 17:18

skåningen skrev:dock så skulle jag vilja ”testa” precisionen innan jag ger mig in i denna djungel..

behövs inte, bara börja. inget o testa
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav Blaser338 » 23 feb 2019, 08:19

Billigare,,,,,, inte initialt, för ganska mycket måste införskaffas. I de "vanliga" kalibrarna så tar det en stund att tjäna in, det går snabbare i de dyrare.Roligare,,,,, jo det är det ABSOLUT :)

Få en "dålig/utsliten" bössa att skjuta bättre njae inte så lätt. Att få till en jaktladdning som sprider "snusdosa" kräver inte så mycket egentligen, brukar funka med att använda kända laddningar från laddböcker. Jaga millimetrar då skiljer det mellan krutbatcher, kulvikt, hylsvikt men som sagt att få till en acceptabel laddning för jakt/älgbana så krävs det inga direkta experiment.

För jakt/bana så klarar man sig ganska bra med denna https://www.youtube.com/watch?v=F_zD6B6Ph60 Jag förordar dock en våg så man får vägt upp en krutladdning en gång iaf, sedan så gör du ett mått med en gammal patron som du löder på ett skaft på, Själv har jag gjort det till 6,5x55 och när jag fått till tekniken så skiljer det mellan 0,1-0,2 gran när jag skopar.

Classic loadern kräver dock att du kan kamra hylsan i just din bössa eftersom den endast halskalibrerar. Jag har använt hylsor till 6,5x55 5-6 ggr utan problem men då laddar jag snällt.
Senast redigerad av Blaser338 23 feb 2019, 10:27, redigerad totalt 1 gång.
5 Blaser R93
1 Blaser BBF 95 12/76 och 30-06
1 SbS
1 Bock 12/76
Pipor: 22 lr, 222 Rem, 6,5x55, 30-06, 338 WM, 416 Rem och 458 WM
Samt en kaliber 28 hagel/slug till blasrarna.
Blaser338

Inläggav sevehem » 23 feb 2019, 09:07

Jag vill också slå ett slag för Lee Loader (om man nu har någon av de få kalibrar den finns till). Man laddar lika exakt som med annan utrustning även om jag anser att våg är ett måste. Loadern är kul på det sättet att man jättesnabbt och billigt kommer in i själva laddandet och märker om man gillar det eller inte. Sedan är loadern lika "farlig" som all annan utrustning och man måste tänka på säkerheten på samma sätt som i all handladdning. Därför bör man läsa på ordentligt så man förstår vad det egentligen är man gör och man skall som regel ALDRIG gå utanför publicerade laddata. Laddata från kultillverkaren eller kruttilllverkaren, inte vad någon cowboy på något internetforum tycker verkar vettigt. Först när man själv får upp en bra känsla/kunskap kan man våga sig på att diskutera egna recept med likasinnade intresserade.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Blaser338 » 23 feb 2019, 10:23

sevehem skrev:Jag vill också slå ett slag för Lee Loader (om man nu har någon av de få kalibrar den finns till). Man laddar lika exakt som med annan utrustning även om jag anser att våg är ett måste. Loadern är kul på det sättet att man jättesnabbt och billigt kommer in i själva laddandet och märker om man gillar det eller inte. Sedan är loadern lika "farlig" som all annan utrustning och man måste tänka på säkerheten på samma sätt som i all handladdning. Därför bör man läsa på ordentligt så man förstår vad det egentligen är man gör och man skall som regel ALDRIG gå utanför publicerade laddata. Laddata från kultillverkaren eller kruttilllverkaren, inte vad någon cowboy på något internetforum tycker verkar vettigt. Först när man själv får upp en bra känsla/kunskap kan man våga sig på att diskutera egna recept med likasinnade intresserade.

Säkerheten är ju ett måste och våg är ett måste så att man kan väga upp en referensladdning men har du en skopa som rymmer precis så funkar det precis lika bra som en krutdoserare, detta förutsätter ju att man gör likadant varje gång, Det blir ju precis med ett kaffemått. Jag har som jag skrev tidigare gjort ett till min 6,5x55, den rymmer 42 grain N204 som är den laddning jag provat mig fram till med just den kulan jag använder för träning sedan om det är 41,9 eller 42,1 grain i kan kvitta i mitt fall just för älgbaneskjutning, den ligger ju fö ganska långt under max också så med mitt mått skulle det inte bli farligt ens med toppat mått.

Använder nästan aldrig loadern för jag har ju "riktig" utrustning också men Loadern är ju kul för är du lite flink så klarar du dig på älgbanan med 4 hylsor, krut, plasthammare, tändhattar, krut och en näve kulor. Du hinner nämligen ladda upp patroner emedan bås 2 skjuter sin serie ;) Alltid retar det ngn 8)
5 Blaser R93
1 SbS
1 Bock 12/76
Blaser338

Inläggav Velcro Fly » 23 feb 2019, 19:17

Jag finns i Genarp 25 min bilfärd från Trellehulla om man nu håller hastigheten enl anvisad sådan.
Om du vill så kan du komma hit o ladda lite/lära dig.
Är den minst trevliga , icke ödmjuka personen söder om Stockholm men hjälper gärna andra skyttar/jägare. ;-)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
"Behind every great Man there´s a Woman Rolling her Eyes" Jim Carrey
Tikkor i massor , Deltor med ;-)
Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Blaser338 » 23 feb 2019, 19:32

Velcro Fly skrev:Jag finns i Genarp 25 min bilfärd från Trellehulla om man nu håller hastigheten enl anvisad sådan.
Om du vill så kan du komma hit o ladda lite/lära dig.
Är den minst trevliga , icke ödmjuka personen söder om Stockholm men hjälper gärna andra skyttar/jägare. ;-)

Väl talat, då slipper jag bjuda in TS :)
5 Blaser R93
1 SbS
1 Bock 12/76
Blaser338

Inläggav skåningen » 23 feb 2019, 20:00

Det var väldigt vilken respons och inbjudningar man har fått! Tack snälla! Velcro, jag kommer gärna och ser hur det går till och lär mig mer om detta!
skåningen

Inläggav Blaser338 » 23 feb 2019, 20:09

skåningen skrev:Det var väldigt vilken respons och inbjudningar man har fått! Tack snälla! Velcro, jag kommer gärna och ser hur det går till och lär mig mer om detta!

Vi är oftast väldigt hjälpsamma här och Velcro är inte så elak som har försöker att säga ;) :) ,,,,,, Han är värre, på ytan hård, innerst inne brutal :D
5 Blaser R93
1 SbS
1 Bock 12/76
Blaser338

Inläggav Velcro Fly » 23 feb 2019, 20:21

Eller hur :-)
Bad MF !!

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Velcro Fly » 23 feb 2019, 20:22

skåningen skrev:Det var väldigt vilken respons och inbjudningar man har fått! Tack snälla! Velcro, jag kommer gärna och ser hur det går till och lär mig mer om detta!

PM:ar mitt telefon ;)

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Blaser338 » 23 feb 2019, 20:22

Velcro Fly skrev:Eller hur :-)
Bad MF !!

:mrgreen: :twisted:
5 Blaser R93
1 SbS
1 Bock 12/76
Blaser338

Inläggav hussen » 23 feb 2019, 21:36

Blaser 338 du var heller inte helt otrevlig när jag var hemma hos dig när vi gjorde affär på 338 kulor, du hade mysiga katter också, hälsningar från mig som bor i andra änden av landet numera :D
hussen

Inläggav Grizzly308 » 23 feb 2019, 22:09

Blaser338 skrev:

Vi är oftast väldigt hjälpsamma här och Velcro är inte så elak som har försöker att säga ;) :) ,,,,,, Han är värre, på ytan hård, innerst inne brutal :D

velcro är hård men orättvis!!

nej skämt åsido så är han en väldigt trevlig bekantskap.
kan ställa mig bredvid velcro och erbjuda samma hjälp. men eftersom jag bor 300m från honom så tror jag inte du tjänar någon tid på att köra hit istället.
ska det laddas 308 så kan jag dock bistå med verktyg då jag råkar veta att velcro inte har den kalibern längre.... :shock:
Livet är för kort för att gå och ångra allt du aldrig gjorde.
Grizzly308

Inläggav Velcro Fly » 23 feb 2019, 22:19

Hehhee ...
Men verktygen har jag , så länge iaf.

Användarvisningsbild
Velcro Fly

Inläggav Blaser338 » 24 feb 2019, 07:03

hussen skrev:Blaser 338 du var heller inte helt otrevlig när jag var hemma hos dig när vi gjorde affär på 338 kulor, du hade mysiga katter också, hälsningar från mig som bor i andra änden av landet numera :D

:) Jag gör mitt bästa min vän.
5 Blaser R93
1 SbS
1 Bock 12/76
Blaser338

Inläggav lasse-a » 24 feb 2019, 11:08

sevehem skrev:Jag vill också slå ett slag för Lee Loader (om man nu har någon av de få kalibrar den finns till). Man laddar lika exakt som med annan utrustning även om jag anser att våg är ett måste. Loadern är kul på det sättet att man jättesnabbt och billigt kommer in i själva laddandet och märker om man gillar det eller inte. Sedan är loadern lika "farlig" som all annan utrustning och man måste tänka på säkerheten på samma sätt som i all handladdning. Därför bör man läsa på ordentligt så man förstår vad det egentligen är man gör och man skall som regel ALDRIG gå utanför publicerade laddata. Laddata från kultillverkaren eller kruttilllverkaren, inte vad någon cowboy på något internetforum tycker verkar vettigt. Först när man själv får upp en bra känsla/kunskap kan man våga sig på att diskutera egna recept med likasinnade intresserade.

Jag kan instämma. Jag köpte en Lee Loader mest för att se om handladdning var något för mig. Den är så pass billig att den kan sättas på nöjeskontot om man inte blir biten. Men jag köpte även en våg för att se vad jag håller på med. Det tror jag är ett måste för en nybörjare.

Och även fast jag knappt laddat 100 patroner totalt så lyckas jag ändå få 20mm grupper (0.7MOA) med 165gr Accubond i SAKO-hylsor, så det går att få "bra" precision även ur så billiga grejjor (för en lagom definition på "bra" då).

Det som är lite spännande är att sätta tändhattarna; det blev jag aldrig riktigt vän med, fick inte till dem bra (vågade inte klappa till tillräckligt hårt, det blev en grop i mitten på tändhatten). Så där jag har nu införskaffat en "riktig" handhållen RCBS tändhattsisättare, mycket bättre.

Men här börjar det också bli överlapp om jag skulle köpa en "riktig" press, så det gäller att hålla tungan rätt i munnen, och jag känner att jag börjar gå ner mig i träsket... Finns mycket att läsa och många teorier... ;)
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav skåningen » 24 feb 2019, 11:45

Jag börjar bli lite orolig, velcro låter som enläskig herre :lol:
Velcro, har du möjligtvis några .308 kulor? Jag har en del hylsor och det hade varit kul om man hade kunnat provskjuta och jämnföra resultatet med handladdade med köpta patroner.
skåningen

Nästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning