6,5x55 - val av kula till Klass1?

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: 6,5x55 - val av kula till Klass1?

Inläggav Arve » 14 feb 2019, 21:45

arnold skrev:
Arve skrev:Jag måste vara motvals. Jag hävdar att billiga kulor är bra! Laddar ELD-X för jakt. De kostar 4...5kr/st. Det gör att jag kan kosta på mig att laborera mer med laddningen samt övningsskjuta mycket med dem. "Train as you fight" liksom.
Det hade jag nog inte gjort med åttakronorskulor. Visst, många här har närapå obegränsad budget för sitt skytte och då kan man ju skjuta guldkulor lika gärna. För mig, och kanske någon mer, är lågt pris = stor skjut glädje.
håller med dig till stor del, men måste du labba så mycket för att få till en kula att fungera till klasss1 ? Eller är det gems i alperna på 475m du jagar ?

Haha, det senare. Jag måste ju iaf få låtsas som att jag kan ta sånna skott :oops:
Och jo... Det blir ju lite kuckligt att tvinga upp en 140-grainare i klass ett OCH ha fin precision. Så ris till min egen rygg i det avseendet. Men flest kulor går ändå för skojs skull.
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav arnold » 14 feb 2019, 22:11

143gr eld-x behöver inte mycket krut för att hålla klass1
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav Arve » 14 feb 2019, 22:20

arnold skrev:143gr eld-x behöver inte mycket krut för att hålla klass1

Nä precis, det går geschwinnt, åtminstone med MRP, N560 och liknande. Men man får ju ett mindre spann av hastigheter kvar till att försöka hitta en precisionsnod i. Hade jag varit klok nog att välja en 154gr kula från början hade jag kunnat söka längre ner i hastigheterna liksom.

Även AccuBond Long Range 142gr går att få upp i kl.1 utan farliga tryck. Den är både blöt och bondad, så kanske ett tips för Fjompmaja.
Användarvisningsbild
Arve

Inläggav exabit » 14 feb 2019, 22:22

Arve skrev:Jag måste vara motvals. Jag hävdar att billiga kulor är bra! Laddar ELD-X för jakt. De kostar 4...5kr/st. Det gör att jag kan kosta på mig att laborera mer med laddningen samt övningsskjuta mycket med dem. "Train as you fight" liksom.
Det hade jag nog inte gjort med åttakronorskulor. Visst, många här har närapå obegränsad budget för sitt skytte och då kan man ju skjuta guldkulor lika gärna. För mig, och kanske någon mer, är lågt pris = stor skjut glädje.

Instämmer - det är helt optimalt att ha en kula och laddning för både jakt och övning, om det är möjligt. Har själv skaffat ELD-X 143 för detta syfte i nyligen hemkomna T3x Varmint 6,5x55:an. Fast jag tycker nog att ELD-X:en inte direkt är snorbilligt den heller? Det bästa hade varit att jaga med Nosler CC 140 om det var tillåtet - där snackar vi attraktivt styckpris :wink:

Men det är väl bara att gå all in som vanligt :mrgreen:
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
http://www.nordicrifleman.com/vapensmide
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav pininhakan » 15 feb 2019, 01:19

Kör på amax och eld-x.
Skär bort en del och några bleffade vommar har det blivit men samtidigt har jag blivit räddad av kulan några gånger, ytterkantträffar som ger bra verkan ändå.

Omsorg med skotten spar in kladd och köttförstörelse mer än kulvalet.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav TehMeister » 15 feb 2019, 02:53

Har skjutit med Hornadys 160gr RN, Oryx, Mega och Berger 140gr VLD Hunting. Är väl bara den sistnämnda som är lite väl expanderade för matvilt på kort håll. Alla andra har fungerat med mycket bra resultat. Använder mestadels hornady RN och Berger då jag inte tycker Oryxen är värd prisskillnaden.

Bor förövrigt i USA så jag får fatt i Amerikanska kulor till ett betydligt lägre pris.
Blaser, en sida-sida & en Tax, mycket mer behöver jag inte.
Användarvisningsbild
TehMeister

Inläggav Alpenländische » 15 feb 2019, 08:05

Jag kommer aldrig att skjuta med ELD-X 6,5mm på högvilt igen. Sköt en pinntjur på ca 20m håll. Älgen gick vidare för att senare ligga död en bit bort. Kulan hade totalt exploderat på utsidan bogbladet. Hade sån jävla tur att ett splitter vinklat näsan 90 grader neråt och snittat nedre kammaren på hjärtat. Ett litet hål. Jag såg att älgen stod länge och blåste innan den segnade ner men jag var säker på bra skott.

Så grövre ben håller inte den kulan för.
Användarvisningsbild
Alpenländische

Inläggav Fritz Kraut » 15 feb 2019, 08:25

arnold skrev:Och det är oryx i 6,5x55 vi pratar om ? Bensplitter kan också ge flera utgångshål, har ett gäng 156gr oryx hemma plockade ur älgar ,ser ut som i reklamen ,har säkert skjutits 40-50älgar med den kombinationen i mitt lag senaste 10åren utan konstigheter

Ja, Oryx 6,5. Och Oryx i 308W gick vid ett tillfälle inte genom bogbladet på en dovhind, utan vinklade snett neråt och ut nedanför stickhålet. Samtidigt slog ett splitter ut genom buken.

Vi har haft en tråd i kulforumet om just Oryx där flera berättat om konstigheter med just Oryx. Förmodligen har det funnits enstaka batcher, där bondningen inte tagit konsekvent, eller där det varit andra fel på vissa kulor. Men det har fått mig att ha litet förtroende för den kulan. viewtopic.php?f=9&t=252006

F.
Månan i tystheet går sin gång, och achtar ey Hund-glafs.
Så gör en last-lös man, som ährliga lefwer i stillo;
leer åt gabbara-gläntz; och klaffare-tunga förachtar.
Användarvisningsbild
Fritz Kraut
Moderator

Inläggav hussen » 15 feb 2019, 09:11

Ingen som testat Geco Plus, skjutit några älgar med 30-06 och två med 260 rem, kan inte klaga på resultatet dom har lagt sig utan protester. Geco har gett jäkligt bra precision i båda kalibrarna, har tyvärr inte hittar igen kulorna då de svischat igenom spjälstaketet men inget splitter eller andra skumma grejer, ungefär samma pris som Oryx som har funkat för mig utan konstigheter men Oryx har uppvisat sämre precision i min 260:a så därför ville jag testa nåt annat.
hussen

Inläggav Hedengren » 15 feb 2019, 09:32

Har använt Oryx i 6,5x55 i många år, och jag har varit nöjd med den kulan. Kanske vid fem tillfällen så har jag tyckt oryxen har vinklat kostigt i djuret dock..
Har även använt Normas Vulcan i 6,5x55, då jag önskat att djuren skall bli på plats, och jag har varit väldigt imponerad av resultatet från den kulan.

Om du letar efter en billigare kula så skulle jag rekomedera Hornadys Interlock rundnos 160gr. Laddar den själv just nu(tror även att den finns som köpeammo) och den ger riktigt fina träffbilder i min Tikka M65.. :) Laddar enligt normas maxladdning. Den kulan har även en riktigt bra restvikt!
Mauser M12 - 9,3x62
Tikka M65 - 6,5x55
Savage Mark II -22.lr
Husqvarna 1400 - 12
Hedengren

Inläggav exabit » 15 feb 2019, 10:19

Alpenländische skrev:

Jag kommer aldrig att skjuta med ELD-X 6,5mm på högvilt igen. Sköt en pinntjur på ca 20m håll. Älgen gick vidare för att senare ligga död en bit bort. Kulan hade totalt exploderat på utsidan bogbladet. Hade sån jävla tur att ett splitter vinklat näsan 90 grader neråt och snittat nedre kammaren på hjärtat. Ett litet hål. Jag såg att älgen stod länge och blåste innan den segnade ner men jag var säker på bra skott.

Så grövre ben håller inte den kulan för.

Det säger ju mer om din skottplacering än kulan. Du måste ju förstå kulans beteende för att veta var du ska sätta pärlan. Jag är ingen ”försvarare” av ELD-X men tycker inte det är rättvist att såga kulan så här.

Även det motsatta är sant. Jag har haft dåliga erfarenheter av Accubond 180 i 30-06 på rådjur och lungskott, med minimal verkan. Betyder det att kulan är skit? Nej, det betyder bara att jag fick sluta skjuta lungskott och sätta kulan i bogen istället.
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Pm:a mig om du vill få pipa gängad i norra Halland eller Gbg-trakten. Tillstånd och F-skatt finnes.
Användarvisningsbild
exabit

Inläggav arnold » 15 feb 2019, 12:25

En kula till jakt ska enligt mina preferenser kunna penetrera å göra sitt jobb från alla vinklar, jag ska inte behöva avstå skott för att kulan inte kommer klara jobbet ,då har jag valt fel kula.
Blaser r8 grs :
300 Norma magnum ,Minox zp5 5-25x56
6,5creedmoor, Delta stryker hd 5-50x56

Blaser r8 success :
6,5creedmoor ,swarovski 2,3-18x56
8x57js swarovski 1-8x24
Användarvisningsbild
arnold

Inläggav exabit » 15 feb 2019, 13:39

arnold skrev:En kula till jakt ska enligt mina preferenser kunna penetrera å göra sitt jobb från alla vinklar, jag ska inte behöva avstå skott för att kulan inte kommer klara jobbet ,då har jag valt fel kula.

Det är bara riktigt usla skyttar som resonerar så. ”Jag blundar när jag rycker av och vet inte om jag träffar” :lol:
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Giobbi » 15 feb 2019, 15:04

Öppnar en popcornpåse. :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Kronhjorten » 15 feb 2019, 16:19

exabit skrev:
arnold skrev:En kula till jakt ska enligt mina preferenser kunna penetrera å göra sitt jobb från alla vinklar, jag ska inte behöva avstå skott för att kulan inte kommer klara jobbet ,då har jag valt fel kula.

Det är bara riktigt usla skyttar som resonerar så. ”Jag blundar när jag rycker av och vet inte om jag träffar” :lol:

Ja visst är det så, jag brukar ha tabeller tejpade på sidan av kolven där det står vilken vinkel, djurslag och träffområde som fungerar för dom olika typerna av ammunition jag har.
Står då djuret i i fel läge är det bara att snabbt lägga i en patron som fungerar i det läget. Ett tips är att ha en patonhållare av den typen som dom som tävlar har, då går det snabbt att tex lägga i en bula märkt ”Bogskott” ”huvudskott” eller ”lungskott”.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Saltsyra, de kan man inte dricka, de e ju livsfarligt!
Användarvisningsbild
Kronhjorten

Inläggav exabit » 15 feb 2019, 16:27

Kronhjorten skrev:
exabit skrev:

Ja visst är det så, jag brukar ha tabeller tejpade på sidan av kolven där det står vilken vinkel, djurslag och träffområde som fungerar för dom olika typerna av ammunition jag har.
Står då djuret i i fel läge är det bara att snabbt lägga i en patron som fungerar i det läget. Ett tips är att ha en patonhållare av den typen som dom som tävlar har, då går det snabbt att tex lägga i en bula märkt ”Bogskott” ”huvudskott” eller ”lungskott”.

Utmärkt idé! Enda alternativet är att jaga med helmantel eller solida kulor så man alltid får genomslag när man skjuter i ogenomtänkta vinklar och med slumpmässiga skottplaceringar som man givetvis inte kan rå för :lol:
/ Rikard

Blaser K95 Luxus 7x57R
Sako AV Hunter 6,5x55
Sako Finnbear 30-06

Användarvisningsbild
exabit

Inläggav Tomps » 15 feb 2019, 17:58

Kronhjorten skrev:Ja visst är det så, jag brukar ha tabeller tejpade på sidan av kolven där det står vilken vinkel, djurslag och träffområde som fungerar för dom olika typerna av ammunition jag har.

:roll: du skojar? Jag får nog läsa tråden från början..., läste något om popcorn ovan :wink:
Senast redigerad av Tomps 15 feb 2019, 18:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomps

Inläggav Giobbi » 15 feb 2019, 18:02

Eh, ja? :)
Film! https://www.youtube.com/channel/UCB31ksoo1x3y4nZrSlQ4LGg
Söker toppjakt, älgjakt i norr. Har småvilt och vildsvinsjakt.
Användarvisningsbild
Giobbi

Inläggav Alpenländische » 15 feb 2019, 18:04

Arve

Så grövre ben håller inte den kulan för.[/quote]
Det säger ju mer om din skottplacering än kulan. Du måste ju förstå kulans beteende för att veta var du ska sätta pärlan. Jag är ingen ”försvarare” av ELD-X men tycker inte det är rättvist att såga kulan så här.

Även det motsatta är sant. Jag har haft dåliga erfarenheter av Accubond 180 i 30-06 på rådjur och lungskott, med minimal verkan. Betyder det att kulan är skit? Nej, det betyder bara att jag fick sluta skjuta lungskott och sätta kulan i bogen istället.[/quote]

Jag tycker precis tvärtom. Det säger mer om kulans lämplighet på högvilt i 6,5mm. En träff i träffområdet som ej når kroppshålan är inte ok. Tjuren var en fjoling. Skall man som du ber mig att ”förstå”, behöva sätta kulan bakom bogen för att vara säker på gott resultat, då är marginalerna för små. Jag antar att de vilt du skjutit lungskott på med accubonden, även med ”minimal verkan”, dött snabbt men sprungit en bit.
Användarvisningsbild
Alpenländische

Inläggav Tomps » 15 feb 2019, 18:23

Alpenländische skrev:Jag tycker precis tvärtom. Det säger mer om kulans lämplighet på högvilt i 6,5mm. En träff i träffområdet som ej når kroppshålan är inte ok. Tjuren var en fjoling. Skall man som du ber mig att ”förstå”, behöva sätta kulan bakom bogen för att vara säker på gott resultat, då är marginalerna för små. Jag antar att de vilt du skjutit lungskott på med accubonden, även med ”minimal verkan”, dött snabbt men sprungit en bit.

Där håller jag också med till fullo.
Användarvisningsbild
Tomps

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning