Sabotladdningar 308win

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Sabotladdningar 308win

Inläggav J. Andersson » 04 feb 2019, 10:15

Kompisen fick sabot på hjärnan ifjol. Jag hjälpte honom att ladda till 30-06. Helt nytt för oss båda. Vi provade några olika kulor mellan 40-55 gr.

Det enda vi lyckades åstadkomma var hastighet, enorm hastighet, särskilt med 40 gr kulorna. Precisionen var väl typ en snusdoda på 50 m. Det finns säkert förbättringspotential, men vi lade ner projektet.
Användarvisningsbild
J. Andersson

Inläggav Sakomicke » 04 feb 2019, 10:47

GuranE skrev:
Sakomicke skrev:Båda kulorna du angett att du provat ovan är ju boattail kulor.
Prova flatbasekulor istället, då dom trivs bättre med saboten.
(55 grains kulor verkar funka bäst)

Jag skrev att jag provat FRÅN 50grains upp till 69grains. Jag har provat 55grains med ett 15 tal laddningar och minst lika många sättdjup, allt från stumt i bommarna ner till friflykt på 4mm

Poängen i mitt inlägg var att boattail funkar sämre än flatbase.
Användarvisningsbild
Sakomicke

Inläggav kattafan » 04 feb 2019, 10:48

Skulle vilja se dom där träffbilderna som Vildsvin hävdar att det går att få. Låter väldigt otroligt med vad som kan hända med plasten på vägen in och igenom en väldugt varm pipa. Ska ju trots allt inte till många micrometers förskjutning av kulan för att det ska påverka precisionen.

Som sagt, skulle vara väldigt i intressant att se en bössa skjuta bra med dom. Särskilt efter mer än tio snabba skott.
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav sevehem » 04 feb 2019, 11:38

Jag var också inte på detta ett tag men skrotade idéerna redan på "ritbordet" anledningarna till den dåliga precisionen kan nog vara många men jag tror det är rätt svårt för saboten att greppa hårt nog runt kulan för att få den att snurra. Om man utgår från en stigning på säg ett varv per 10" så innebär det att på en meter så skall kulan hinna snurra 4 varv. Låt oss säga att hastigheten är 1000m/s så snackar vi ett varvtal på kulan på 4000varv/sekund. Att en snorhal helt rund, polerad kopparkula fasthållen av hal och vek plast skall lyckas med den accerelationen det tror jag inte på. Från 0-4000varv/sekund på typ 60 cm sträcka eller om man så vill strax under en millisekund. Hoppas någon fysiker orkar/kan räkna på momentet för jag tror det är rätt enormt.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav Katjing » 04 feb 2019, 16:56

sevehem skrev:Jag var också inte på detta ett tag men skrotade idéerna redan på "ritbordet" anledningarna till den dåliga precisionen kan nog vara många men jag tror det är rätt svårt för saboten att greppa hårt nog runt kulan för att få den att snurra. Om man utgår från en stigning på säg ett varv per 10" så innebär det att på en meter så skall kulan hinna snurra 4 varv. Låt oss säga att hastigheten är 1000m/s så snackar vi ett varvtal på kulan på 4000varv/sekund. Att en snorhal helt rund, polerad kopparkula fasthållen av hal och vek plast skall lyckas med den accerelationen det tror jag inte på. Från 0-4000varv/sekund på typ 60 cm sträcka eller om man så vill strax under en millisekund. Hoppas någon fysiker orkar/kan räkna på momentet för jag tror det är rätt enormt.
Vi approximerar tröghetsmomentet till det hos en cylinder, I=mrr/2. En verklig kula med vettig form har något lägre tröghetsmoment.

Vinkelhastigheten hos kulan är som du skriver ungefär w = (v0 / räffelstigning ) * 2 * pi. (rad/s)

Rörelsemängdsmomentet L = w * I

Men det vi sökte var momentet och det är detsamma som förändringen av rörelsemängdsmomentet. Det är i en pipa med konstant räffelstigning proportionellt mot kulans acceleration, vilken varierar på ett för oss okänt sätt. I det här räkneexemplet antar vi att den är konstant genom pipan.

Då återstår bara att beräkna tiden som kulan befinner sig i loppet t = 2 * P / v0. Där P är piplängden i meter.

Vi sätter ihop detta och får momentet M = mrr / 2 * v0 / räffelstigning * 2 * pi / (2 * P / v0 )= (pi * m* r*r*v0*v0) / (2* räffelstigning * P)

Om vi matar in
r = 2,85 mm
V0 = 1000 m/s
P = 60 cm
m = 4 gram
Räffelstigning = 25 cm

Så får vi 0,34 Nm.

Egentligen är väl maxmomentet mycket högre på grund av hur accelerationen ser ut, säg en storleksordning eller så. Så ungefär 3 Nm då.

Det låter lite, och kanske snubblade jag någonstans nu, för jag gjorde beräkningen i telefonen, men det är ju i vart fall så lite att det inte känns i bössan.
Katjing

Inläggav sevehem » 04 feb 2019, 17:50

Utan att ha kompetensen att göra om din uträkning tycker jag det låter alldeles för lite. Men om den stämmer kanske man ändå lyckas hålla kulan såpass. 3nm låter inte mycket, som sagt.
Söker kombipipset till Antonio Zoli Delfino, kaliber är av sekundär betydelse men klass1 är ett plus
Användarvisningsbild
sevehem

Inläggav MatsT » 04 feb 2019, 19:18

Är det inte någon som testat limma kulan i saboten ?
Tänkte att det kanske är lättare att få den att ligga still å rätt när man trycker fast den i hylsan :D
45BLASER
Användarvisningsbild
MatsT

Inläggav kattafan » 04 feb 2019, 19:47

MatsT skrev:Är det inte någon som testat limma kulan i saboten ?
Tänkte att det kanske är lättare att få den att ligga still å rätt när man trycker fast den i hylsan :D

Fast lite av grejen är ju att saboten ska släppa kulan. Om plasten sitter kvar inte så lite så lär det bli kul bieffekter
Are you spending money to shave ounces from your gear rather than hitting the gym to shave pounds from your body?
www.kikarskyttsyd.se
kattafan

Inläggav Katjing » 04 feb 2019, 20:09

sevehem skrev:Utan att ha kompetensen att göra om din uträkning tycker jag det låter alldeles för lite. Men om den stämmer kanske man ändå lyckas hålla kulan såpass. 3nm låter inte mycket, som sagt.
Men om det nu blev rätt måste friktionen mellan plasten och saboten vara ungefär 3 Nm/0,00285 m ≈ 1 kN

Det är också i samma härad som lämpligt åtdragningsmoment för en m5 skruv.
Katjing

Inläggav MatsT » 04 feb 2019, 20:12

Jo men av farten så släpper den väl plasten ändå kan tyckas :D

kattafan skrev:

Fast lite av grejen är ju att saboten ska släppa kulan. Om plasten sitter kvar inte så lite så lär det bli kul bieffekter
45BLASER
Användarvisningsbild
MatsT

Inläggav Pyrsch-Putte » 06 feb 2019, 11:32

MatsT skrev:Jo men av farten så släpper den väl plasten ändå kan tyckas :D

kattafan skrev:

Det var just det som var problemet med försvarets UK-am till PSG 90. Ibland släppte saboten, ibland inte. Prickskyttarna gillade inte att det slog fel på 2m helt plötsligt pga att saboten inte släppt. Kan man snacka flyer :shock:
Jotunvred djupvältrar Jormunganden
Användarvisningsbild
Pyrsch-Putte

Inläggav Katjing » 06 feb 2019, 12:51

Men använder försvaret ens den där ammunitionen i dag?
Katjing

Inläggav Pyrsch-Putte » 06 feb 2019, 15:03

Katjing skrev:Men använder försvaret ens den där ammunitionen i dag?

Ingen aning, snackade med en f.d prickskytt häromåret som använde den på "sin tid" i alla fall. Han beskrev problemet med saboter som inte lossnade och att de därför undvek att använda dem.
Jotunvred djupvältrar Jormunganden
Användarvisningsbild
Pyrsch-Putte

Inläggav pininhakan » 06 feb 2019, 20:33

Jag var prickskytt i afganistan 2005 och hade ukal till psg90.
Funkade gott. Ca 30-40mm@100
Vinsten i låg större felmarginal på avståndet. Det gick att träffa helfigurer på lite över 1000m vilket var i princip omöjligt med prick och smi. (Utan att skjuta in sig med 20 skott)

Kommer ihåg att jag äskade om smi ammo istället för att kunna målreglera bättre på uppslag i sanddamm osv.

Försvarets ukal va en 3.4mm volframpil. (Som jag minns det)
Smi var 168gr sierra mk. Men det fanns även lapua av nån sort.

Just ukal var enormt skyddat mot stöld. Det slår igenom allt man kan bära på kroppen och de flesta förstärka bilar.
År 2000 kom 1000 000st på försök till fm. Tror inte det används annat än av nån entusiast i sf nu.

På skjutbanorna i sverige var det krav på 2 skyddsvakter när ammon inte användes. Varje hylsa skulle åter i sin ask och redivisas.

Terminaleffekten var brutal i vävnad. (stor Hund) 1340ms v0.
Senast redigerad av pininhakan 06 feb 2019, 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pininhakan

Inläggav Stainless steel » 06 feb 2019, 20:38

MatsT skrev:Jo men av farten så släpper den väl plasten ändå kan tyckas :D

kattafan skrev:

Den ska ju inte bara släppa utan den ska släppa jämt också och helst utan mycket tröghet. Om den släpper ojämnt när vingarna vecklar ut sig är dom som segel om kulan då sitter fast lite extra på ena sidan i botten kommer det bli som ett segel.
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning