Att ladda 38 Special

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Att ladda 38 Special

Inläggav Snow » 28 mar 2019, 21:29

Det är ju väldigt skumt att det skiljer ca 25% i hastighet mellan tre mätningar. Det ger
ju att det kan bli stora variationer, speciellt när det är i den lägre häraden för hastigheter på bulor.

Jag trycker ner mina kulor i hylsorna, det ger en längre friflykt, men inga "skvalpproblem".

Skulle absolut testa utan magnumprimers, kan ju ge som du påpekar kontraproduktiva egenskaper.
Det borde ju inte bli så eftersom det funkar i magnumhylsor som har ännu mer krut som kan tryckas ut och inte tända, men kan mycket väl
vara värt att testa.

När jag testade att krimpa framför kulan med TC kulan nertryckt så blev det en väldig skillnad i precisionen.
Snow

Inläggav Fält » 29 mar 2019, 11:30

Ja, lite underligt är det allt. Det kan vara att kronografen inte gillade blykulorna med tunn plätering eller att den gör något konstigt med revolver i skottstol. Det blir ju en onaturlig rörelse. Jag använder min Magnetospeed för revolverladdningarna då klubbens Prochrono ledsnat och svarade dåligt på reparationen jag gjorde. Skiten fungerade åtta skott och vägrade sedan mäta igen.

Hylsorna är i stort sett helt fyllda med N32c nu. Krutkornen är mycket stora och ser ut som små pellets så jag var osäker på hur bra det skulle mätas av krutmåttet. Det är mycket sämre än med vanligt pistolkrut men det håller sig ändå inom 0.1gr och alla de här var vägda. Vid lättare laddningar där QL indikerade att man skulle ligga så fungerade krutmåttet sämre, men nu med mer krut så mäter det ok.
Fält

Inläggav Snow » 30 mar 2019, 21:16

Testade min husladdning för revolvern, duger till fält och snabbmatch
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snow

Inläggav Matte j » 30 mar 2019, 21:44

Kanske sagt förut, men tror n32c är för långsamt till 125grs kulor. Till 158 grs kulor har jag provat det lite och det har jag för mig funkade rätt bra. Men med blykulor. Nu använder jag vectan Ba10 till både 125 och 158grs kulor, både bly och pläterade med lite olika laddvikter.
Matte j

Inläggav Fält » 31 mar 2019, 01:03

Man måste kanske fixa fram en burk Ba10 att prova med. Hela VV sortimentet är provat nu och det imponerar inte för annat än höga tryck. N32c har i alla fall inte skvalpproblem.
Fält

Inläggav Matte j » 31 mar 2019, 15:16

Ba10 verkar relativt okänsligt för skvalp, trots låga vikter och bara en liten skvätt på bitter, lätt överdrivet, så upplever jag ej ojämnhet. Jag har dock inte mätt hastigheter men gör jag rätt sitter skotten tätt..
Matte j

Inläggav hjulmuttern » 01 maj 2019, 15:59

Provat att ladda mina hemgjutna pulverlackade lee 158gr swc-kulor i 38spl med 4,5gr och 5gr n340, federal magnumhatt, 36,5 col.
Verkar inte som att krutet inte tände på någon av laddningarna för det small knappt, kulan fastnade i pipan (marlin bygel) och massor av gula korn.
Vad kan va fel? Fyllnadsgraden är ju sådär, så kan det vara skvalp?
Ska jag prova med större laddning, minska col?

Känner att det är bäst att fråga innan jag går vidare då det är första gången jag laddar 38spl.
hjulmuttern

Inläggav Fält » 01 maj 2019, 16:19

Kan det vara vatten i hylsan?

Hur långt ini pipan gick kulan?
Fält

Inläggav hjulmuttern » 01 maj 2019, 17:39

Fält skrev:Kan det vara vatten i hylsan?

Hur långt ini pipan gick kulan?

Japp, förmodligen fukt i kombination med bös i tändhålet. Kollade närmare på hylsorna och det blänkte lite i botten på andra hylsor plus att tändhålet var lite väl litet hur det nu kan ha kommit sig med tanke på att tändhatten är urtagen.

Gick på med hårfön och tops och rensade tändhålet, sen gick 4,5gr-laddningen fint.
hjulmuttern

Inläggav malajo » 17 maj 2019, 13:42

Hur läst lite grann i denna tråden då jag är på jakt efter recept till 38/357.

Läste någonstans att det var fiocchi tändhattar som användes, eller har jag fel?

Jag och flera i min klubb har haft många konstiga problem med dom hattarna.

Sen vill jag bara säga att 9mm-kulan som du hade testat med i början, H&N TC 127gn har jag testat med 4,8gn N320, kanonresultat i min 38:a.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
malajo

Inläggav Dick.lar » 17 maj 2019, 18:18

Jag och många i min klubb laddar 38or med Federal 100. Mjuk och bra tändhatt.
Tikka T3 Lite 308W, Leupold VX-R 3-9×50, ASE Ultra SL5
Browning bar zenith 30-06, Aimpoint hunter 34L
Winchester sxp
Cz 455 thumbhole grey 22lr
S&W 686 357magnum
Hämmerli sp20 22lr
Användarvisningsbild
Dick.lar

Inläggav soul » 17 maj 2019, 20:43

Skjuter själv med fiocci hattar och har gjort det utan problem i flera år, däremot så har både jag och en skyttekamrat haft problem med federalhattar som har backat ur tändhattsläget vid avfyrning och låst upp trumman på revolvern.
soul

Inläggav Fält » 17 maj 2019, 20:57

malajo skrev:Hur läst lite grann i denna tråden då jag är på jakt efter recept till 38/357.

Läste någonstans att det var fiocchi tändhattar som användes, eller har jag fel?

Sen vill jag bara säga att 9mm-kulan som du hade testat med i början, H&N TC 127gn har jag testat med 4,8gn N320, kanonresultat i min 38:a.

Fiocchi magnum tändhattarna har varit tillförlitliga för mig men har givit ojämna hastigheter i .38. Tills jag provade med rejält med N32c i hylsan så kunde jag skylla på skvalp, men när hylsan i princip är knökfull med N32c så blir det svårt att skylla på det när hastigheten varierar enormt och det strösslar krut på bänken. Jag har några färdiga som ligger och skräpar och jag skall prova att crimpa dem betydligt hårdare för att se vad som händer.

Kul att det fungerade med ganska mycket N320 i hylsan för dig, jag gjorde det här provet för ett tag sedan men jag får nog göra om det med Federal tändhattar och lite mer krut också:
4.5gr N320 127gr HN TC kula
Riktad upp innan skott
251
268
245
249

Riktad ner innan skott
214
196
224

Horisontell
251
209
Fält

Inläggav Snow » 17 maj 2019, 21:26

Fält skrev:
malajo skrev:Hur läst lite grann i denna tråden då jag är på jakt efter recept till 38/357.

Fiocchi magnum tändhattarna har varit tillförlitliga för mig men har givit ojämna hastigheter i .38. Tills jag provade med rejält med N32c i hylsan så kunde jag skylla på skvalp, men när hylsan i princip är knökfull med N32c så blir det svårt att skylla på det när hastigheten varierar enormt och det strösslar krut på bänken. Jag har några färdiga som ligger och skräpar och jag skall prova att crimpa dem betydligt hårdare för att se vad som händer.

Kul att det fungerade med ganska mycket N320 i hylsan för dig, jag gjorde det här provet för ett tag sedan men jag får nog göra om det med Federal tändhattar och lite mer krut också:
Riktad upp innan skott
251
268
245
249

Riktad ner innan skott
214
196
224

Horisontell
251
209

Det här är intressant ska precis börja labba med 38" igen.

Jag kör ju samma kula HN127HSTC, men trycker ner den som om vore det en Wc kula med 4,2 eller 4,5 N340 bakom, har upplevt den som kanon för fält. Dock
missade jag sista skottet i en fälttävling nyligen, det var ett långhåll. Har funderat mycket på den där "mr älta allt i oändlighet " tänker till liksom. :?

Jag ska krona dessa laddningar för att se jämnhet och vad dom håller för hastighet. Jag la två skott på långtavlan och missade ett, det andra var oxå på vippen att missa lågt. Så jag måste veta om jag måste göra specialare för långhållen.

SM närmar sig med stormsteg, mycket som ska på plats innan det blir Juli månad :D
Snow

Inläggav malajo » 18 maj 2019, 23:58

Snow skrev:
Fält skrev:

Riktad upp innan skott
251
268
245
249

Riktad ner innan skott
214
196
224

Horisontell
251
209

Det här är intressant ska precis börja labba med 38" igen.

Jag kör ju samma kula HN127HSTC, men trycker ner den som om vore det en Wc kula med 4,2 eller 4,5 N340 bakom, har upplevt den som kanon för fält. Dock
missade jag sista skottet i en fälttävling nyligen, det var ett långhåll. Har funderat mycket på den där "mr älta allt i oändlighet " tänker till liksom. :?

Jag ska krona dessa laddningar för att se jämnhet och vad dom håller för hastighet. Jag la två skott på långtavlan och missade ett, det andra var oxå på vippen att missa lågt. Så jag måste veta om jag måste göra specialare för långhållen.

SM närmar sig med stormsteg, mycket som ska på plats innan det blir Juli månad :D
"Har varit tillförlitliga för mig men har givit ojämna hastigheter"
Betyder inte det att dom inte är pålitliga?

malajo

Inläggav Fält » 19 maj 2019, 22:27

malajo skrev:"Har varit tillförlitliga för mig men har givit ojämna hastigheter"
Betyder inte det att dom inte är pålitliga?

Det vet jag inte, det blir som bäst spekulationer då det är många faktorer. Det kan vara något annat som skapat hastighetsvariationerna. Tex att det är lite för mycket drag i tändhatten och att krutet tänder långsamt, krutet och kulan knuffas ut ur patronen lite innan det tänder riktigt. Det är i så fall inte tändhattens fel, bara att tändhatten inte är rätt för applikationen.

Men så kan det ju givetvis vara att vissa av tändhattarna är så klena att de precis får fyr på krutet.

Är det ojämna hastigheter som ni upplevt med Fiocchi Magnum tändhattar i er klubb? I så fall så är det ju avgjort.

Men det jag menar är att de inte klickat ännu, när det gäller tändhattar i den här prisklassen så är det inte självklart. Murom och Magtech har jag fått väldigt många klick med. Att de hårda CCI tändhattarna aldrig klickat tycker jag att bekräftar att vapnen är i ordning, men det kan också vara att de billiga tändhattarna monterats felaktigt. En CCI tändhatt glider ju i och sätter sig där den skall då den alltid har rätt mått, är mekaniskt stabil och har bra yta. Magtech där jag fick en hel tusenpack där man kunde pilla bort städet på tändhattarna med nageln kräver lite mer när de skall tryckas på plats. Lagom hårt så att städet pressas in där det skulle varit från fabrik till exempel.

Murom tändhattarna var jag mycket glad i när jag sköt den första tusenpacken, inte ett klick. Det var stort när man skjutit halvfärdiga Magtech tidigare. Nästa tvåtusen var inte riktigt lika roliga, handlaren mässade att det var samma batch som ett mantra så det måste givetvis vara två pistoler som råkat paja samtidigt som jag bytte tändhattspaket. Batchnummren på paketen litar jag nog mer på och inte fan var det samma batch.
Fält

Inläggav Snow » 02 aug 2019, 10:13

Jag hade en incident på SM som inte var så kul.
Har funderat på och disskuterat med polare vad som kan ha hänt.

Jag fick ett klick , men vid öppning av trumman så visar det sig att tändhatten tänt och skickat in kulan ca 1cm i pipan och bakom denna så låg det oförbrända krutet ser ut som normal mängd som inte tänt.

Någon som varit med om liknande? Hur i hela friden är det ens möjligt?

Fick oxå två vanliga klick under SM. Det är Fiochhi hattar med N340 bakom. Har nu funderat på hur jag ska göra med de ca 700 laddade plugg jag har. Kommit fram till att jag använder dem men är uppmärksam på kluck och avbryter direkt vid klick.

Har Magtech som jag kört till 9 och 7,65 och Winchester vet fan inte vad jag ska använda.

Mpnga kör ju Fed100, det har jag oxå några hundra hemma, men gillar inte dom, krånglar som fan i maskinen.

Vad kör ni i revolverammon?
Snow

Inläggav malajo » 02 aug 2019, 11:12

Snow skrev:Jag hade en incident på SM som inte var så kul.

Jag fick ett klick , men vid öppning av trumman så visar det sig att tändhatten tänt och skickat in kulan ca 1cm i pipan och bakom denna så låg det oförbrända krutet ser ut som normal mängd som inte tänt.

Fick oxå två vanliga klick under SM. Det är Fiochhi hattar med N340 bakom. Har nu funderat på hur jag ska göra med de ca 700 laddade plugg jag har. Kommit fram till att jag använder dem men är uppmärksam på kluck och avbryter direkt vid klick.

Har Magtech som jag kört till 9 och 7,65 och Winchester vet fan inte vad jag ska använda.

Mpnga kör ju Fed100, det har jag oxå några hundra hemma, men gillar inte dom, krånglar som fan i maskinen.

Vad kör ni i revolverammon?
Fiocchi har jag och andra i min klubb ratat pga upprepade problem, jag skrotade ca 1000st.
Magtech är det som "vi" anser funkar bäst om man vill ha billiga tändhattar.
Vill man betala mer köper man federal.

malajo

Inläggav Fält » 02 aug 2019, 11:32

Snow skrev:Jag hade en incident på SM som inte var så kul.

Det låter ju väldigt likt de ojämna hastigheter och krutströssel som jag får med N32c och Fiocchi magnum tändhattar.

Mina favoriter är CCI, men de är hårda och den allmäna inställningen till dem är att de inte fungerar i många pistoler. Men jag har skjutit ett tusental i mina och har inte haft något problem ännu.

Vilken maskin är det Federal 100 fungerar dåligt i för dig?
Fält

Inläggav Snow » 02 aug 2019, 15:17

Fält skrev:
Snow skrev:Det låter ju väldigt likt de ojämna hastigheter och krutströssel som jag får med N32c och Fiocchi magnum tändhattar.

Mina favoriter är CCI, men de är hårda och den allmäna inställningen till dem är att de inte fungerar i många pistoler. Men jag har skjutit ett tusental i mina och har inte haft något problem ännu.

Vilken maskin är det Federal 100 fungerar dåligt i för dig?

Ja, om den kan smälla så kan den säkert tända orent, men tänt krut borde ju tända sig själv. Har kört mång Fiocchi tidigare utan roplem, men nu får det vara, har några hundra kvar som jag kan skänka om någon är sugen.

Det är min gamla Star-maskin som matningen av hattarna krånglar sig mer än vanligt med Fed.
Snow

FöregåendeNästa

Återgå till Allmän diskussion om handladdning