Att ladda 38 Special

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: PerN, Trond Åsly

Re: Att ladda 38 Special

Inläggav LAREMA » 25 nov 2019, 10:18

devour skrev:
LAREMA skrev:Nyfiken fråga, vad är det för vapen du har revolver??

Några inlägg längre upp.

Snow skrev:Jag kör en SW357 M27, orginalpipa

Ahh, tack för infon.

Varför jag frågade var att det finns en slagfjäder "reduced powerspring" och som jag har på min revolver och den gör skillnad.

Jag såg ljust att Brownells sverige har extrapris på dom fjädrarna, inte säskilt dyrt heller.
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Snow » 26 nov 2019, 23:33

Jodå, jag har köpt lite fjädrar hos FK-spert som jag laborerar lite med för att få bättre
DA.
Snow

Inläggav LAREMA » 27 nov 2019, 11:44

Snow skrev:Jodå, jag har köpt lite fjädrar hos FK-spert som jag laborerar lite med för att få bättre
DA.

Se bara till att SA trycket håller för vikten. :D :D
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Maniac Mike » 28 dec 2019, 17:28

Ny på laddning och har provat varianter för .38

Jag laddar med
Vv N330
HN 125gr TC
federal standard hatt
Längd 36,5mm

Provar olika laddningar
5,3 och 5,5 går tätt men lite oförbränt krut kvar inhylsorna, inte mycket men...
Ska prova 5,8 och 6,0 imorgon och se om det brinner upp.
Kompisen tyckte jag skulle prova med federal magnum hatt.

Kommentarer mottages gärna...
Maniac Mike

Inläggav LAREMA » 28 dec 2019, 18:02

Maniac Mike skrev:Ny på laddning och har provat varianter för .38

Jag laddar med
Vv N330
HN 125gr TC
federal standard hatt
Längd 36,5mm

Provar olika laddningar
5,3 och 5,5 går tätt men lite oförbränt krut kvar inhylsorna, inte mycket men...

Prova med N320 krutet istället, jag använder 5,2 grain N320 och dom går riktigt bra.

Titta på den här sidan, det är Vv:s sida för .38SPL Där finns inte Vv 330 listat förrän vid 145 grains kula.

Vv N330 är väl igentligen framtagen för 9mm pistol??
LAREMA
Användarvisningsbild
LAREMA

Inläggav Maniac Mike » 28 dec 2019, 18:19

LAREMA skrev:

Jag laddar med
Vv N330
HN 125gr TC
federal standard hatt
Längd 36,5mm

Provar olika laddningar

Prova med N320 krutet istället, jag använder 5,2 grain N320 och dom går riktigt bra.

Titta på den här sidan, det är Vv:s sida för .38SPL Där finns inte Vv 330 listat förrän vid 145 grains kula.

Det stämmer enligt laddata men vill gärna använda samma krut om möjligt...
Träffbilderna håller ihop bra, provar att finjustera krutmängden så att det brinner jämt.
Maniac Mike

Inläggav Maniac Mike » 28 dec 2019, 19:04

Maniac Mike skrev:
LAREMA skrev:

Jag laddar med
Vv N330
HN 125gr TC
federal standard hatt
Längd 36,5mm

Provar olika laddningar

Det stämmer enligt laddata men vill gärna använda samma krut om möjligt...
Träffbilderna håller ihop bra, provar att finjustera krutmängden så att det brinner jämt.

Syftet är att få en fältladdning utan för mycket pipuppslag och som inte tappar för mycket höjd på 80meter.
Maniac Mike

Inläggav Fält » 28 dec 2019, 22:10

Tänk på hur du håller revolvern mellan skott när du börjar gå upp i laddvikt, jag ser konsekvent låga hastigheter när jag håller vapnet neråt inför skott med en skvalpig laddning. Man skulle nog kunna få en ganska obehaglig överraskning vid praktisk användning om man hela tiden lyfte nerifrån när man utvecklade laddningen.

Jag kronograferade en laddning med 6.2gr N340, Federal 100 och H&N 127gr TC kula igår. Då det var mycket mickel med Labradar kronografen så tänkte jag inte och höll jag revolvern neråt inför första skottet. Trots att hylsan är halvfull så gick den första i 247m/s, de övriga, där jag pekade revolvern uppåt mellan skotten gick mellan 320 och 327m/s.
Fält

Inläggav Maniac Mike » 28 dec 2019, 22:17

Fält skrev:Tänk på hur du håller revolvern mellan skott när du börjar gå upp i laddvikt, jag ser konsekvent låga hastigheter när jag håller vapnet neråt inför skott med en skvalpig laddning. Man skulle nog kunna få en ganska obehaglig överraskning vid praktisk användning om man hela tiden lyfte nerifrån när man utvecklade laddningen.

Jag kronograferade en laddning med 6.2gr N340, Federal 100 och H&N 127gr TC kula igår. Då det var mycket mickel med Labradar kronografen så tänkte jag inte och höll jag revolvern neråt inför första skottet. Trots att hylsan är halvfull så gick den första i 247m/s, de övriga, där jag pekade revolvern uppåt mellan skotten gick mellan 320 och 327m/s.

Man är ju illa tvungen att utgå från 45grader i fält...
Är det inte större chans till bra förbränning när det är mer krut i hylsan ?
Maniac Mike

Inläggav Fält » 29 dec 2019, 00:00

Visst är det 45 grader som gäller vid fältskytte. Men om du utvecklar din ammunition med start från 45 grader vid varje skott så finns risken att att bara det första skottet i en fältserie är säkert. Mina mätningar med N320 och lätta kulor i 38spc visar att de skotten man skjuter med vapnet horisontellt sprider ganska slumpvis mellan hastigheten du får med vapnet riktat neråt innan skott och farten du får med vapnet riktat uppåt innan start.

Se på min N340 laddning som höll 247m/s med pipan riktad i 45 grader innan skott, hur mycket mer krut kan jag hälla i innan den når upp till 320m/s om jag riktar vapnet neråt innan skott. Hur blir då trycken när allt krut ligger där bak i hylsan?

Snow trycker gärna ner sina kulor helt i hylsan för att slippa skvalpet, då måste du minska krutmängden väldigt mycket för att hålla trycket i schack. Men det finns ingen plats för krutet att ligga på fel ställe och hastigheterna blir jämnare. Du bygger då i stort sett en 9X19 anpassad för ett 38 patronläge. Men en 9X19 är byggd för nästan dubbla trycket mot en 38 special, så 9x19 data går inte att använda.

BA10 har också föreslagits som ett krut som tänder bra även med skvalp.
Fält

Inläggav Maniac Mike » 29 dec 2019, 02:14

Fält skrev:Visst är det 45 grader som gäller vid fältskytte. Men om du utvecklar din ammunition med start från 45 grader vid varje skott så finns risken att att bara det första skottet i en fältserie är säkert. Mina mätningar med N320 och lätta kulor i 38spc visar att de skotten man skjuter med vapnet horisontellt sprider ganska slumpvis mellan hastigheten du får med vapnet riktat neråt innan skott och farten du får med vapnet riktat uppåt innan start.

Se på min N340 laddning som höll 247m/s med pipan riktad i 45 grader innan skott, hur mycket mer krut kan jag hälla i innan den når upp till 320m/s om jag riktar vapnet neråt innan skott. Hur blir då trycken när allt krut ligger där bak i hylsan?

Snow trycker gärna ner sina kulor helt i hylsan för att slippa skvalpet, då måste du minska krutmängden väldigt mycket för att hålla trycket i schack. Men det finns ingen plats för krutet att ligga på fel ställe och hastigheterna blir jämnare. Du bygger då i stort sett en 9X19 anpassad för ett 38 patronläge. Men en 9X19 är byggd för nästan dubbla trycket mot en 38 special, så 9x19 data går inte att använda.

BA10 har också föreslagits som ett krut som tänder bra även med skvalp.

Hmmm, förstår dilemmat....
Jag har tävlat en längre tid med Geco 158gr TC och har inte upplevt dessa variationer men rekylen är onödigt stor och avtryckarvikten i DA måste vara betydligt hårdare, därav handladdning och lättare kula, hur tar man sig framåt på ett vettigt sätt, revolvern s&w .357 target champion brukar skjuta bra med de mesta, använt geco wc för prec B samt även magtechs varianter, men som sagt...
Maniac Mike

Inläggav Fält » 29 dec 2019, 13:04

Fyllnadsgraden blir mycket bättre med en 158gr kula, eller tex en wadcutter kula. Med 148WC och 3.5gr N320 så ser jag en väldigt liten skillnad beroende på hur krutet ligger i hylsan. Men det är väldigt lite jämfört med de lätta vanliga kulorna som ger låg fyllnadsgrad.

Jag hade en ide om att N32c skulle fungera med lätta kulor, det projektet har vilat ett tag då det inte gått något vidare trots att hylsan är välfylld. Det blir mycket dålig fart och hela skjutbänken är full med krut, min teori är att Fiocchi magnumtändhatten jag använt för lätta kulor med annat krut ger så högt tryck att den trycker ut kulan och krutet innan det tänder. Krimpen kan jag inte göra hårdare med de här kulorna. Någon gång får det bli nya tag med Federal 100 istället.
Fält

Inläggav Maniac Mike » 29 dec 2019, 15:13

Fält skrev:Fyllnadsgraden blir mycket bättre med en 158gr kula, eller tex en wadcutter kula. Med 148WC och 3.5gr N320 så ser jag en väldigt liten skillnad beroende på hur krutet ligger i hylsan. Men det är väldigt lite jämfört med de lätta vanliga kulorna som ger låg fyllnadsgrad.

Jag hade en ide om att N32c skulle fungera med lätta kulor, det projektet har vilat ett tag då det inte gått något vidare trots att hylsan är välfylld. Det blir mycket dålig fart och hela skjutbänken är full med krut, min teori är att Fiocchi magnumtändhatten jag använt för lätta kulor med annat krut ger så högt tryck att den trycker ut kulan och krutet innan det tänder. Krimpen kan jag inte göra hårdare med de här kulorna. Någon gång får det bli nya tag med Federal 100 istället.

Provade med 5,8 och 6,0 idag, bara några få oförbrända krutkorn kvar, 5,8 gick bra men 6,0 spred en hel del. Ska prova med magnumhatt och gå tillbaka till 5,3 som gick bra med lämnade lite krut senast och se om det bränner ur bättre.
Maniac Mike

Inläggav Snow » 31 dec 2019, 11:16

Som Fält skrev så la jag ner ganska mycket tid på att utreda skvalpproblematiken. Jag gav upp och började trycka ner kulan istället. Att notera är dock att detta gäller VV-krut

Började med .357 HN125HSTC, med N340 bakom, minns inte hur mycket, men info finns i tråden.

Av en tillfällighet så upptäckte jag dock att .356 HN100HSHP går mycket bra i min SW357 M27.

Nu kör jag den med 3,0N310, blir mycket bra förbränning. Doch har jag inte kollat prestanda på 80m, men skulle tro att det är acceptabelt.
Snow

Inläggav Maniac Mike » 02 jan 2020, 22:49

Testade 5,3 med magnumhatt, katastrof, spred en del och fick klick på SA????
Gick tillbaka till 5,8 som funkar riktigt bra, kör det ett tag och kollar om det är pålitligt.
Om jag ska testa något annat så lutar det åt 320 krut.

Tack för all input så här långt, mycket uppskattat och till stor hjälp.
Maniac Mike

Inläggav Fält » 03 jan 2020, 00:01

Vilket fabrikat var det på de nya tändhattarna?
Fält

Inläggav Maniac Mike » 03 jan 2020, 03:48

Fält skrev:Vilket fabrikat var det på de nya tändhattarna?

Federal!
Jag blev förvånad över att magnumhattarna skulle vara olika standardhattarna...men det var stoooor skillnad, provade några geco köpe ammo för att jämföra och dom small också på SA utan problem.
Maniac Mike

Inläggav Snow » 06 jan 2020, 22:35

Nu har jag lättat hanen en aning, slipat av den i bredd och en smula på längden.

Kollade oxå lite noggrannare vad kan bromsa hanens rörelse och såg då att överdelen på "hammernose"
sticker upp lite. Brynte ner den en smula och smorde in. PÅ bilden nedan är den helt osynlig i överkant, vågar dock inte
slipa ner den helt, ehuru jag inte vet riktigt om den behövs.
https://www.smithandwessonforums.com/forum/attachments/s-w-gunsmithing/119097d1481825741-hammer-nose-firing-pin-img_0284.jpg

Sen märkte jag oxå att när den huvudfjäder som jag ersatt med en "reduced" måste vara uppspänd endel för att verka i hela hanens rörelse. Detta
gör att det känns som att man måste spänna extra hårt för att den inte ska motverka rörelsen i slutet. Jag slipade av den lite så att den blev ytterligare lite smalare, detta med tanke att den nödvändiga uppspänningen blir lite mjukare om man säger.

Justerade oxå till SA trycket så det blev lagom, inte på gränsen men inte så man får "fastsvetsadkänsla" i den heller

Va nere en sväng och testade, fick justera fjädern liiite till för att inte få klick. Nya tester imorgon, hoppas hoppas att den är som den ska nu så man kan fokusera på att skjuta tior på MS 6 sekunders.

Ska krona laddningen oxå, dvs .356 HN100HSHP 3,0N310 för att se så att den har en rimlig cahans på långhållen.

Vad tror ni är det min 250m/s man ska försöka uppnå?
Snow

Inläggav Maniac Mike » 25 jan 2020, 20:54

Jag har nu laborerat med lite olika laddningar till min S&W 686 target champion, bäst hittills är följande laddningar,

Vv N320
5,0gr
HN 125gr TC kula
federal standard hatt
Längd 36,5mm
Geco hylsa
Krymte kulan aningens hårdare, tror det hjälpte lite.
Inget oförbränt krut kvar.

Men kommer använda denna vid några fälttävlingar och se om duger, annars 5,0gr
Vv N320
4,7gr
HN 125gr TC kula
federal standard hatt
Längd 36,5mm
Geco hylsa
Krymte kulan aningens hårdare, tror det hjälpte lite.
Några korn oförbränt krut kvar.

Alternativ med 330
Vv N330
5,8gr
HN 125gr TC
federal standard hatt
Längd 36,5mm
Geco hylsa
Några korn oförbränt krut kvar.

320 med 5,0 och 330 5,8 upplever jag som likvärdiga i rekyl men 320 brände krutet bättre och höll ihop träffarna lite bättre.

Tack för er input, mycket uppskattat.
Maniac Mike

Inläggav Snow » 26 jan 2020, 11:40

Maniac Mike skrev:Jag har nu laborerat med lite olika laddningar till min S&W 686 target champion, bäst hittills är följande laddningar,

Tack för er input, mycket uppskattat.

Låter spontant som ganska hårda laddningar, men ser ju ut att ligga inom gränserna.

Jag kör 4,8N320 bakom en 100gr kula i 9mm vapnet och den håller då faktorn 420J.
Visserligen är ju hylasan mycket större i 38a, det påverkar ju gastrycket rejält.

I 38an kör jag 3,0gr N310 bakom en 100gr kula, ner tryckt i hylsan, funkar super!

Igår tog jag tag i laddning av 38or igen, gick igenom en gammal laddapparat lika den jag redan använder
och satte fick ihop den efter typ sex timmars arbete med rengöring, tillverkning av saknade delar smörjning etc.

Tidigare så har jag haft stora problem med maskinkrångel vid laddning av 38. Det har blivit metallrester kvar av tändhattarna som orsakat
trassel i maskineriet. Igår kollade jag tändhattarna, Federal100 är 0.1mm högre än Magtech, ganska säker på att det är det som orsakat problemen. Hittade
en tändhattsmatare som är liiite tjockare, och det verkar funka bättre. 8)
Snow

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning