En uppdatering. Efter att fortsatt hävdat min rätt att få varorna levererade till mig, inkom följande svar från en övre ansvarig tjänsteman.
"Jag har per telefon den 12 oktober 2018, i samtal med dig, meddelat att beslaget av de ifrågavarande varorna hävts och att du meddelats att dessa hålls tillgängliga för avhämtning. Jag har motiverat på vilka grunder varorna inte kan skickas till dig, nämligen att jag har informerats om att vi inte får skicka sådant innehåll med Postnord, oaktat om det är en restriktionsvara eller ej. Notering i ärendet har gjorts att det kan ta upp till 6 månader innan varorna hämtas av dig personligen eller av någon som av dig givits fullmakt att i ditt ställe hämta varan. Således har jag tagit i beaktande att du med hänsyn till det geografiska avståndet behöver extra tid för att kunna ombesörja hämtning av dina varor.
Tullverkets skyldighet är att hålla hävda beslag tillgängliga för avhämtning och att underrätta den det berör om att så är fallet. Denna skyldighet har i detta fall inte åsidosatts.
Om det sedan är lämpligt sett till varans beskaffenhet och kostnader i övrigt kan Tullverket skicka beslag som hävts medelst post (rek+mottagningsbevis).
I detta fall gör jag bedömningen, med den information som finns om varorna, att vi tyvärr inte kan skicka dessa.
Om du inte är nöjd med detta besked kan du naturligtvis skicka in ett klagomål till Tullverkets rättsavdelning och/eller anmäla hanteringen till JO."
Ja, låsta positioner dvs. Visst kan man gå vidare och överklaga alt. be JO titta på det.