Kulor beslagtagna, nu trilskas tullen..

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Re: Kulor beslagtagna, nu trilskas tullen..

Inläggav Zeed » 15 okt 2018, 15:14

En uppdatering. Efter att fortsatt hävdat min rätt att få varorna levererade till mig, inkom följande svar från en övre ansvarig tjänsteman.

"Jag har per telefon den 12 oktober 2018, i samtal med dig, meddelat att beslaget av de ifrågavarande varorna hävts och att du meddelats att dessa hålls tillgängliga för avhämtning. Jag har motiverat på vilka grunder varorna inte kan skickas till dig, nämligen att jag har informerats om att vi inte får skicka sådant innehåll med Postnord, oaktat om det är en restriktionsvara eller ej. Notering i ärendet har gjorts att det kan ta upp till 6 månader innan varorna hämtas av dig personligen eller av någon som av dig givits fullmakt att i ditt ställe hämta varan. Således har jag tagit i beaktande att du med hänsyn till det geografiska avståndet behöver extra tid för att kunna ombesörja hämtning av dina varor.

Tullverkets skyldighet är att hålla hävda beslag tillgängliga för avhämtning och att underrätta den det berör om att så är fallet. Denna skyldighet har i detta fall inte åsidosatts.

Om det sedan är lämpligt sett till varans beskaffenhet och kostnader i övrigt kan Tullverket skicka beslag som hävts medelst post (rek+mottagningsbevis).

I detta fall gör jag bedömningen, med den information som finns om varorna, att vi tyvärr inte kan skicka dessa.

Om du inte är nöjd med detta besked kan du naturligtvis skicka in ett klagomål till Tullverkets rättsavdelning och/eller anmäla hanteringen till JO."

Ja, låsta positioner dvs. Visst kan man gå vidare och överklaga alt. be JO titta på det.
Zeed

Inläggav lasse-a » 15 okt 2018, 16:33

Zeed skrev:Ja, låsta positioner dvs. Visst kan man gå vidare och överklaga alt. be JO titta på det.

Du gör oss ju alla en tjänst om du gör det. Dvs först rättsavdelningen, och sedan JO.

Dylika dumheter bör ju få ett slut.
Användarvisningsbild
lasse-a

Inläggav eskmat » 15 okt 2018, 18:08

Förmyndarmentalitet. För jä....t att sådant beteende kan förekomma, det bör stoppas.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav greyling » 15 okt 2018, 18:52

Zeed skrev:En uppdatering. Efter att fortsatt hävdat min rätt att få varorna levererade till mig, inkom följande svar från en övre ansvarig tjänsteman.

"Jag har per telefon den 12 oktober 2018, i samtal med dig, meddelat att beslaget av de ifrågavarande varorna hävts och att du meddelats att dessa hålls tillgängliga för avhämtning. Jag har motiverat på vilka grunder varorna inte kan skickas till dig, nämligen att jag har informerats om att vi inte får skicka sådant innehåll med Postnord, oaktat om det är en restriktionsvara eller ej. Notering i ärendet har gjorts att det kan ta upp till 6 månader innan varorna hämtas av dig personligen eller av någon som av dig givits fullmakt att i ditt ställe hämta varan. Således har jag tagit i beaktande att du med hänsyn till det geografiska avståndet behöver extra tid för att kunna ombesörja hämtning av dina varor.

Tullverkets skyldighet är att hålla hävda beslag tillgängliga för avhämtning och att underrätta den det berör om att så är fallet. Denna skyldighet har i detta fall inte åsidosatts.

Om det sedan är lämpligt sett till varans beskaffenhet och kostnader i övrigt kan Tullverket skicka beslag som hävts medelst post (rek+mottagningsbevis).

I detta fall gör jag bedömningen, med den information som finns om varorna, att vi tyvärr inte kan skicka dessa.

Om du inte är nöjd med detta besked kan du naturligtvis skicka in ett klagomål till Tullverkets rättsavdelning och/eller anmäla hanteringen till JO."

Ja, låsta positioner dvs. Visst kan man gå vidare och överklaga alt. be JO titta på det.

Märkligt men i sak ett välformulerat och begripligt svar. Känns som att tjänstemannen vill att du ska gå vidare. Antagligen vill de ägna sig åt vettigare sysslor än sådant här.
Greyling
Användarvisningsbild
greyling

Inläggav win307 » 15 okt 2018, 19:04

Dom har väl antagligen redan kastat/förstört/tappat bort dina kulor... :evil: Själv skulle jag ringt och"pratat lugnt och sansat med en ansvarig" :twisted: :twisted: :twisted: Funka bra med idioterna på radiotjänst! :D
winchester 307 Aimpoint micro H1
marlin 60 ssk oblivion
baikal hagelbrakare
bsa 308 w Tasco
Jägarexamen-88
win307

Inläggav Max » 16 okt 2018, 12:26

Skulle även vara intressant att veta om det skulle bli någon skillnad om företaget du handlat av ställde frågan om varför deras kund inte fått de beställda varorna
Någon tidigare fick ju med UPS dagen efter om jag inte förvrängt de jag läst för tidigare.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mvh//Max
Användarvisningsbild
Max

Inläggav Stainless steel » 16 okt 2018, 14:23

Det står på postens hemsida att dom skickar vapen om man gör det med värdeförsändelse borde dom inte kunna skicka dina kulor som det då?
Hdf titan 2 .308
Ruger pc 9mm
Cz 455 varmint 22lr
Brno 101 kaliber 12

Kokkaffe ska kokas med 3 uppkok allt annat är osvenskt.
Stainless steel

Inläggav Mille » 17 okt 2018, 07:26

Tipsar dig återigen att be avsändaren kontakta Postnord med en förfrågan om vart paketet tagit vägen.
Det är Postnord som lämnat över paketet till tullen och de bör se till att det kommer till mottagaren igen.
Frakten hem till dig är ju faktiskt redan betald och är inget tullen ska stå för.

mvh Mille
Användarvisningsbild
Mille

Inläggav Ogster2 » 17 okt 2018, 09:02

Mille skrev:Tipsar dig återigen att be avsändaren kontakta Postnord med en förfrågan om vart paketet tagit vägen.
Det är Postnord som lämnat över paketet till tullen och de bör se till att det kommer till mottagaren igen.
Frakten hem till dig är ju faktiskt redan betald och är inget tullen ska stå för.

mvh Mille

Helt rätt väg att gå.
Användarvisningsbild
Ogster2

Inläggav Katjing » 17 okt 2018, 10:51

Mille skrev:Tipsar dig återigen att be avsändaren kontakta Postnord med en förfrågan om vart paketet tagit vägen.

mvh Mille
Tullen behöver ju bara lämna tillbaka försändelsen till postnord, inte frankera den en gång till.

Det är ju inte där skon klämmer, utan att godset är "farligt". Stollerier är vad det är. Tänk om de i stället skulle försöka hitta lite illegala vapen som är på väg från Balkan.
Katjing

Inläggav Urpo » 06 nov 2018, 17:43

Hur har det gått? Har du fått dina kulor skickade till dig?
Användarvisningsbild
Urpo

Inläggav börje » 06 nov 2018, 18:11

Kan inte tullen i Malmö skicka paketet till tullen i Happis :roll: :roll:
F.ö skulle jag kontaktat högsta hönset inom tullverket. Hjälper inte det så stämmer man tullen för att dom bryter mot EU:s regler :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav Zeed » 24 jan 2019, 23:37

En uppdatering i detta ärende. Nu har kulorna kommit hem, med stor hjälp från forummedlemmen Bisse90 som hämtade ut i malmö och skickade. Men, visst hade det varit mer lämpligt att fortsätta strida mot tullen, men tyvärr har jag inte riktigt tiden för detta pga mer vardagliga bestyr som måste prioriteras. En lärdom av detta till allmänheten är väl att detta mycket väl kan hända vid import av kulor och man får vara beredd att tullen inte skickar vidare, utan man måste hämta ut hos tullen på plats.
Zeed

Inläggav börje » 24 jan 2019, 23:49

Skicka en räkning till tullverket pga extra fraktkostnader :wink:
Jakt är livet
Våga Vägra Varg!!
Finnstövaren Kempin Maija
Grållorna Körttilakian Ella (RIP), Karpaasin Marta o Karpaasin Zazza Fi USH & Fi JCH
Vähäsalon Penni (RIP)
Ordförande i Gnist´s beundrarskara
Ät inte den gula snön!
Wåga Wägra Hen
Användarvisningsbild
börje

Inläggav gren » 25 jan 2019, 07:37

Jag kan också hjälpa till om du vill gå den vägen.
Skrivbordsjägare
Användarvisningsbild
gren

Inläggav bultis » 25 jan 2019, 10:49

Applåder till Bisse90 iaf

Själv har jag en del till ett vapenchassi som förtullas och har gjort det nu i 2 veckor :shock:
Användarvisningsbild
bultis

Inläggav M-98 » 12 mar 2019, 23:44

Ta och anmäl händelsen till högsta hönset inom Tullverket och till JO. Kräv att få en anmälan upprättad om tjänstefel på avdelningschefen. Personalansvarsnämnden får sedan ta ställning i frågan - det brukar fostra perukstockar bra. Kosta även på att kolla vart i Bryssel som det går att anmäla. Fortsättningsvis så kräv skriftliga svar med hänvisning till lagtext. Beslut skall vara överklagningsbara.
"Je suis Charlie"
Användarvisningsbild
M-98

Föregående

Återgå till Allmän diskussion om handladdning