Tryck avläsning

Här kan ni diskutera om lite vad som helst.

Moderatorer: Trond Åsly, PerN

Tryck avläsning

Inläggav eskmat » 14 maj 2018, 09:44

Är det någon där ute som testar tryckhöjningar i hylsa med hjälp av mikrometer med smal spets
där mätpunkten är några mm. ovan utdragarspåret?
Jag vet att Bill Nilsson (Nilsson Import) i sina informativa kataloger skrev om detta, Men vet inte om tillämningen är så utbredd.
Det enda som kan göra drömmen omöjlig är rädslan att misslyckas.
Användarvisningsbild
eskmat

Re: Tryck avläsning

Inläggav potatiskastare » 14 maj 2018, 10:30

Jag gör det ibland. Jag använder det inte jättemycket men jag har med det i verktygslådan när jag utvecklar laddningar och står på väldigt osäker mark. Senast häromveckan faktiskt när jag laddade till en drilling där data inte fanns att tillgå.

Som all annan mätning är det ett hantverk och mätningen blir inte bättre än du gör den. Du måste mäta på rätt ställe, i rätt vinkel med rätt moment etc, men då ser du precis när du börjar närma dig tryck som t.ex ger kortad livslängd. Har man räknat rätt med t.ex QL kommer du se samma sak med kronografen, men QL räknar inte alltid rätt, och kronografen kommer förr eller senare bli opålitlig.

Beroende på hylsans form kan man ha olika bredd på mätytorna. För vissa hylsor går det med en vanlig mikrometer men ibland behövs smalare ytor.

För ett tag sedan fick jag en mekanisk mikrometer med fyra decimaler plus nån slags nonieskala. Jag har tänkt att jag någon gång skall testa om den med sin större noggrannhet kan ge mer information. Jag misstänker att det i så fall kräver att jag bygger en fixtur och håller koll på hylstemperaturen vid mättillfälet, men det hade varit roligt att undersöka.
Bleifrei – profitieren statt diskutieren
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav eskmat » 14 maj 2018, 10:50

Jag har för rätt länge sedan gjort en hållare för hylsan och där mikrometern sitter fast,
markerar en punkt på hylsan där mätning ska ske, vill påstå att det är noggrant.
Men har aldrig använt mig av den. Tänkte att jag nu ska kolla om det ger något nämnvärt utslag
utan att laddningen kräver sådan passning.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav Fk Fjun » 14 maj 2018, 15:07

Skall måttet öka eller minska och hur mycket?
Fk Fjun

Inläggav eskmat » 14 maj 2018, 16:29

Rätt handladdat bör det öka.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav potatiskastare » 14 maj 2018, 22:05

Det skall öka, men inte mycket. Jag ligger gärna så lågt att det är svårt att mäta. Det anses normalt dessutom vara en lätt avtagande effekt med antalet omladdningar. Dvs samma tryck kan ge 2/100 mm expansion första skottet men kanske bara 1/100 mm expansion följande omladdningar så det är ytterligare en sak att hålla koll på. Jag har inte testat tillräckligt men jag tror det är skillnad på hylsfabrikat med.

När jag mätt har expansionen ofta kommit ganska snabbt på. På låga laddningar är den knappt mätbar. Sedan ligger den runt 1/100 ett par laddningar i rad för att plötsligt hoppa upp i kanske 4/100. Då får man skicka den hylsan i skrotbingen, backa laddningen och acceptera att man hittat den högsta laddning hylsan tål. Nu senast till drillingen laddade jag aldrig så hårt att något hände. Jag nöjde mig med att konstatera att jag låg i ett intervall där expansionen i stort sett inte gick att mäta. Det kändes bra att få bekräftat att jag inte låg helt fel till.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav Fk Fjun » 14 maj 2018, 23:02

Hur vet man exakt var man skall mäta?
Fk Fjun

Inläggav Danne-78 » 14 maj 2018, 23:59

Klart intressant! Jag vidhåller dock att de allra flesta inte fixar att mäta med den tillförlitlighet som krävs. Undantagen finns och här har vi såvitt jag kan tolka ett av dem.

Själv kommer jag nog att få förlita mig på fart, QL, erfarenhet och råd. Räcker inte det så laddar jag inte den kalibern eller kombinationen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
R8 match 6,5x55, z6i 2,5-15 x 56 Stalon Whisper
R93 Luxus 30-06, 8x68S, .375 H&H, z6i 2-12 , CSX 1,5-6
D99 Luxus 20/7x57R z6i 1-6
T3 CTR 308W Nightforce NXS 5,5-22
Savage gårdsbössa 20/22wmr
RIP Wachteln Selma
ADB-tik
Användarvisningsbild
Danne-78

Inläggav potatiskastare » 15 maj 2018, 07:23

Danne-78 skrev:Klart intressant! Jag vidhåller dock att de allra flesta inte fixar att mäta med den tillförlitlighet som krävs. Undantagen finns och här har vi såvitt jag kan tolka ett av dem.

Själv kommer jag nog att få förlita mig på fart, QL, erfarenhet och råd. Räcker inte det så laddar jag inte den kalibern eller kombinationen.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är helt sant att det är svårt att mäta rätt, men om man tar sig tid att sätta sig in i teorin och praktiken finns det något att hämta.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav eskmat » 15 maj 2018, 07:36

Fk Fjun skrev:Hur vet man exakt var man skall mäta?

Jag brukar sätta en punkt med en tuschpenna c:a 5-6 mm ovanför hylsbotten.
Spetsen är 2 mm. på den mikrometern som jag använder.
Användarvisningsbild
eskmat

Inläggav potatiskastare » 15 maj 2018, 07:46

Fk Fjun skrev:Hur vet man exakt var man skall mäta?

Du skall mäta på hylsans massiva del, dvs där tändhålet går genom. Ett annat sätt är att titta var kalibreringsverktyget slutar och mäta precis nedanför det. Beroende på hylsans koniska form kan det vara olika svårt att mäta på rätt ställe. Men det viktigaste är att mäta på samma ställe på varje hylsa och att mäta upp vad som är normalt så man kan avgöra vad som inte är det.
Brenneke
Användarvisningsbild
potatiskastare
Moderator

Inläggav eskmat » 15 maj 2018, 07:56

IMG_0788.jpg

Självkonstruerad. :D
Du har inte de rättigheter som krävs för att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
eskmat

Återgå till Allmän diskussion om handladdning